1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Slimenslecht stelt zich voor

Discussie in 'Even voorstellen' gestart door Slimenslecht, 26 dec 2021.

  1. Beste Forummers,
    Ik heb al wat keren gelezen op dit forum maar mijzelf nu maar eens geregistreerd.

    Ik ben sinds 26 maart 2021 eigenaar geworden van een Focus mk 1.1 met in het vooronder een 1.6 Zetec-S en daaraan gekoppeld een automaatbak. Het is een zilvergrijze 5 deurs hatchback in de Trend uitvoering.

    Ik heb al van alles gereden maar dit is de eerste Ford als daily driver, hij bevalt wel en is in mijn ogen relatief zuinig.

    Op zijn tijd heeft het wat nukken en een achterklepslotmechanisme is al vervangen, zelf van de zomer een standaard beurtje gegeven (filtertjes, olie, bougies) en een setje winterbanden. Of het een blijvertje is zal van wat zaken gaan afhangen, vooral de betrouwbaarheid.

    Ik kocht de auto van bouwjaar 2000 met net even 125.000 km op de teller (aantoonbaar) en volgens schema onderhouden. Maar ondanks het mooie verhaal, onderhoudsboekje en stapeltje facturen blijven er altijd dingen verassen. Maar algemeen gezien valt het niet tegen. Auto is nagenoeg roestvrij, is beetje gelast aan het subframe voor en roestig op de complete achteras/subframe. Dat laatste zal ik met de keuring wel gaan zien of het nog toelaatbaar is, anders maar een complete as opzoeken.

    Ik heb de nodige sleutelervaring met diverse merken ondanks het feit dat ik daarvoor nooit ben opgeleid. Maar een motorswapje of kop demonteren en monteren is mij niet vreemd. Echter gezien wat problemen met mijn gezondheid afgelopen ruim jaar zullen de hele grote sleutelklussen er niet snel meer inzitten, kleinere blijf ik zolang het kan doen.
     
  2. Een warm welkom op het forum van de Focusclub
     
  3. Welkom!
     
  4. Welkom op het forum! :clap:
     
  5. Hallo en welkom:thumbup:
     
  6. Bedankt voor het welkom allen.

    De Focus is mijn daily driver zogezegd, hiervoor was dat een Mazda Premacy 1.8 HP automaat en daarvoor tweemaal een Citroen Xantia break (1.8 en een 2.0). Naast de Focus rijd er nog een 2002 Yaris 1.3 VVTi automaat rond die we al wat jaartjes hebben.
    Automaten omdat MdV vanwege haar knie niet zo lekker meer een koppeling bediend, dus onvermijdelijk kwaad maar wel comfortabel. De Mazda was een halve Ford, maar ik ben wel Japans georiënteerd vanwege de betrouwbaarheid. Zou je niet zeggen gezien de Xantia´s maar dat was een andere verslaving ;-)) (veersysteem is werkelijk fabuleus)

    De Mazda moest het veld ruimen vanwege een lekkage (valse lucht) in het inlaattraject (ruim 4 uur werk, pakking), kwamen nog wat zaken aan en kostenplaatje gaf de conclusie dat er wat anders ging komen (en ik was aan het revalideren, dus weinig sleutelen). Dat werd dus de Focus, nooit eerder aan gedacht. Maar deze kwam zomaar op mijn pad, eigenlijk iets te oud en eigenlijk een iets te hoge vraagprijs. Dat is relatief want er zijn niet zoveel automaatjes in deze klasse qua prijs en formaat. Maar de kilometerstand gaf de doorslag i.c.m. een redelijk recente distributie en historie, en nagenoeg geen roest en 14 maanden keuring.

    Nu ongeveer 12.500 km verder zijn er een paar kleine dingetjes, verbruikt wat koelvloeistof (zie topic) heeft een rechtervoordeurgreep die naar buiten blijft staan (buitenzijde) en de roest op het gehele achtersubframe of achteras met toebehoren.
    Subframe hoor ik wel met de APK, deurgreep werkt nog steeds, dus geen issue met de keuring, KVS probleem stoort het meest en wil ik oplossen. Ook eens bij een Xantia gehad en dat bleek een ontluchtingsventiel in een koelslang te zijn, kwam ik na een jaar pas achter... dus we gaan het beleven. Oh ja, nog even de banden van de Mazda omgooien op de lichtmetalen Ford velgen (5 spaaks Fiesta) zodat ik ook fatsoenlijk zomerrubber er onder heb liggen. Doe ik ook zelf, eigen compressor, bandenapparaat en balanceermachine. Oud spul maar werkt goed.

    Ik ben op nog een paar fora actief, meeste autogerelateerd.
     
    David85 vindt dit leuk.
  7. :welcome: op het gezelligste autoforum van NL
     
  8. UPDATE
    En dan heb ik het Focusje alweer twee jaar, bevalt eigenlijk prima.

    Jammer dat ik de distributie nogmaals heb mogen vervangen vanwege de verkeerde zuinigheid van een vorige eigenaar die de waterpomp niet heeft laten meenemen... En jammer dat vorig jaar het uitlaatspruitstuk van 4 jaar oud met 31.000 km erop weer gescheurd was. Maar verder is ie betrouwbaar.
    De beurt, bobine en bougiekabels is simpelweg standaard onderhoud.

    Gisteren de brandstofvulpijp vervangen, die was lek (doorgeroest) op de ontluchtingspijp. lastig als ik hem tot zijn strot aan toe volgooide... druppelde, werd mij te brandgevaarlijk. Je rook hem ook steeds meer.
    Het was nog een heel klusje want bij de hatchback heb je wat minder speelruimte, ik had een mannetje die het voor mij zou doen. Uiteindelijk samen gedaan, lastig om bij de klemmen van de slangen te komen. En toen alles los was bleek het subframe/achteras los te moeten en te moeten zakken om de vulpijp ertussenuit te krijgen. Alles uiteindelijk gelukt in anderhalf a twee uurtjes.

    De Focus is weer toe aan een nieuwe APK, dus dat komende weken maar laten doen en daarna een beurtje geven, bougies, filters en olie. Dan moet ie er weer even tegenkunnen. Achteras/subframe zijn volgens mij nog hard genoeg wat ik gisteren zag en voelde dus dat moet geen probleem zijn.
     
    Sir Focus, Wouter_RFord en gerardTDCI vinden dit leuk.
  9. Inmiddels de APK weer achter de rug. Net er voor nog een akkefietje met de automaatbak, die begon te slippen..., oorzaak bleek zoals in een technisch topic valt te lezen dat er ongeveer 400 ml olie moest worden bijgevuld. Blijft tot op heden prima.
    De APK ging ie in 1 keer doorheen, wel opmerking dat de voorbandjes scheef afsleten, denk door iets teveel uitspoor.

    Inmiddels de banden gewisseld voor de zomerbanden die nagenoeg nieuw zijn en gelijk even laten uitlijnen. De zomerbandjes heb ik op 5 spaaks 15 duims Fiesta velgen gemonteerd en heb ik weten te balanceren op mijn oude Balco B93 balanceerapparaat, netjes op nul gekregen en trillingvrij. De B93 meet op de velgranden dus is het wat meer gokken met plaklood achter de spaken.

    Volgende week maar olie, filters en bougies bestellen, dan is ie weer helemaal up to date na een beurtje. Kunnen we de zomerkilometers gaan maken ;-))
     
    Pibo_Focus_CC vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina