1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Potentieel lekkende ruitenwisservloeistof op zekeringkast?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door SparxX, 22 mrt 2023.

  1. Hallo allemaal, ik heb misschien een ingewikkeld probleempje.

    Ik heb mn focus mk3 2 jaartjes geleden gekocht en destijds na 1 week rijden kreeg ik een hoop electra problemen. Nu bleek volgens de garage waar ik hem had aangeschaft dat er iets lekte op een zekeringkast / elektronisch paneel. Het zou kunnen zijn dat vanwege vuil in de hemelwater afloop het ergens naar binnen lekt, of kan het zijn dat de ruitenwisservloeistof systeem ergens lekt. Dit zorgt voor kortsluiting en gooit het hele systeem op hol.

    Nu vermoed ik dat er weer een lekkage oid is want mijn vloeistof ging er snel door heen en ik heb nog gewacht met bij te vullen ivm het elektra probleem.

    Heeft iemand hier ervaring mee? Of weet iemand hoe ik dit evt kan controleren? Ik heb niet gigantisch veel ervaring met het sleutelen aan auto's dus input en tips zijn welkom :)

    Dit is wat ik op internet heb gevonden, wat vrijwel hetzelfde lijkt als wat er bij mij is gebeurd.
    https://www.klacht.nl/kortsluiting-vervanging-zekeringkast-ford-focus-2014/

    Thanks!
     
  2. Als je merkt dat je lekkage hebt zou je de mudcap in je rechter spatbord weg moeten halen dan kom je bij de tank en pomp.
     
  3. Oke ik heb even gekeken en het is inderdaad het bovenstaande probleem... ik wil graag deze onderdelen vervangen, heeft iemand hier ervaring mee? Dusver heb ik een nieuwe zekeringkast en een nieuw ruitenvloeistofpompje, echter over de bedrading weet ik niet zo veel. Bij voorbaat dank![​IMG] [​IMG]
     
  4. Ik heb de topics doorgelezen en hier staat veel nuttige info. Echter zie ik door de bomen het bos niet helemaal meer en de stress van een tijd mn auto kwijt zijn doet me niet goed. Kan iemand die ervaring heeft met deze reparatie en wat erbij komt kijken dit uitleggen? Wat ik evt zelf kan controleren of kan doen? Ik heb geen idee of ik enkel een nieuw connectortje nodig heb, of waar ik verder moet kijken om alles te controleren..
     
  5. Het hangt er vanaf hoe ver de printplaat is aangetast op YouTube staan filmpjes hoe.
     
  6. Het ziet er heel bagger uit.. volgens mij hebben ze dit al eens profesorisch gerepareerd. Als ik een andere zekeringkast regel moet dit dat van exact hetzelfde type zekeringkast zijn? Of zolang het maar een ford focus mk3 is is het oké?
     
  7. Daar zit heel wat meer werk aan het moet ook ingeregeld worden want ook de startonderbreker zit daar in.
     
  8. daar zou ik niet automatisch van uit gaan.
    er zou verschil in kunnen zitten v.w.b. de opties die de auto heeft.
    kun jij hier antwoord op geven Wilco? @JW
     
  9. Nee, zeker niet alle BCM types zijn toepasbaar.

    Er zijn BCM types waarbij LINbus netwerken en (interne) contacten missen en hierdoor dus lang niet alle functionaliteit ondersteunen. Er zijn BCM types die zelfs geen regensensor / automatische verlichting ondersteunen.


    De volgende onderdeelnummers zouden naast het nummer van de huidige BCM sowieso toepasbaar moeten zijn:

    Finis 1897247 Onderdeelnummer DV6T-14A073-EN
    Finis 1873102 Onderdeelnummer DV6T-14A073-EM
    Finis 1854042 Onderdeelnummer DV6T-14A073-EL
    Finis 1848121 Onderdeelnummer DV6T-14A073-EK
    Finis 1833006 Onderdeelnummer DV6T-14A073-EH
    Finis 1818467 Onderdeelnummer BV6N-14A073-EU

    Bovengenoemde nummers ondersteunen alle mogelijke functionaliteit en zijn dan ook universeel toepasbaar mits correct geconfigureerd.


    Voor het programmeren van het PATS startblokkering systeem van deze generatie ben je feitelijk op de Ford dealer aangewezen. Er zijn Ford dealers die alleen een nieuwe (door hun geleverde) BCM willen programmeren. Maak hier dus eventueel afspraken over.
     
    meeder en gerardTDCI vinden dit leuk.
  10. Bedankt voor de info! Ik heb een BCM gevonden met JV6T14A073EB er op, wat ook op mijn BCM staat. Moet deze dan alsnog geprogrammeerd worden? En als ik deze aansluit, start de auto dan wel gewoon met sommige functies niet werkend? (excuses, ik ben een leek op dit gebied!)
     
  11. De BCM is een integraal onderdeel van het PATS startblokkering systeem. Wanneer de BCM wordt vervangen moet deze correct worden geconfigureerd voor jouw auto en moet het PATS systeem opnieuw worden geprogrammeerd.


    Wanneer je de huidige BCM vervangt door een ander exemplaar zal de auto hierna niet meer starten. Pas nadat het PATS systeem opnieuw is geprogrammeerd zal de auto weer starten.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  12. Kleine update! Ik heb mn zekeringkast eruit gehaald en een collega heeft deze na gemeten en zag dat er nergens sluiting oid is. Het lijkt nu dus de zaak om het boeltje schoon te maken en simpelweg de connector er weer in te pluggen. Nu heb ik een vraag over deze connector, want die kan ik absoluut nergens vinden. Het is mogelijk om op de sloop een hele kabelboom te kopen en simpelweg dit stukje eraf te knippen, en dan de bedrading aan elkaar maken. Zijn deze connectors allemaal universeel zolang ze van "C6 Engine" plek af komen? Zit er verschil in hoe de bedrading een connector in gaat adhv het type ford focus mk3? En als laatste, iemand een idee waar je simpelweg zo'n connectortje kan kopen? :) Thanks!
     
  13. Kijk eens wat voor connectors er in de stekker zit zijn misschien hier te koop.
    https://www.rdae.nl/
     
  14. Eenzelfde stekker afknippen (met voldoende draad eraan) en dan je eigen stekker openmaken en de gecorrodeerde connectors vervangen door die van de donor stekker lijkt mij het beste. Dan weet je in elk geval dat je de goeie draden hebt.
     
  15. Hallo! Ik heb inderdaad op de sloop een connectortje afgeknipt. De originele zekeringkast nagekeken, alles doorgemeten en nergens geen kortsluiting. De pinnetjes schoongemaakt. Nu alle draadjes aan elkaar gemaakt, connector erin en... de auto start! Echter is hij nog van slag.

    het instrumenten paneel en radio blijven uit, alsof de auto uit staat. Hij gaat wel aan en ik heb een stukje gereden. Hij maakt met remmen een tikkend geluid ergens in de achterkant (denk dat dat ook elektronica is?). Diverse zekeringen gecheckt, zijn oke. Iemand een idee? Ik weet het even niet meer :(
     
  16. De BCM is een computergestuurde CANbus module. Hoe heb je deze doorgemeten?

    de zekering en connector contacten met een multimeter doormeten op sluiting zegt hierbij helemaal niets over de werking van de BCM. Het doormeten op zich kan zelfs met een beetje pech (en een goedkope multimeter) al defecten veroorzaken aan de gevoelige elektronica.


    Hierbij nog de volgende tips voor zover je dit nog niet gedaan mocht hebben:

    1. Lees de BCM uit met een geschikt diagnosesysteem. De eventuele foutcodes kunnen een beeld geven welke circuits problemen veroorzaken.

    2. Maak de BCM open en haal de printplaten uit de behuizing. Check vervolgens de printplaten en componenten op sporen van ruitensproeiervloeistof en corrosie. Deze sporen van ruitensproeiervloeistof en corrosie kunnen een ongewenste verbinding/kortsluiting veroorzaken op de printplaat. Als gevolg hiervan kunnen er zelfs verbindingen/componenten defect gaan.


    Wat heb je overigens met de bedrading tussen de ruitensproeiervloeistof pom en de BCM gedaan? Gezien de ruitensproeiervloeistof door deze bedrading heen is gekomen is het noodzakelijk om deze bedrading (en de pomp) compleet te vervangen.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  17. Deze bedrading wil ik nog gaan vervangen. Ik heb ook een nieuw pompje gekocht.

    Nu de auto in FORScan staan en diverse storingen komen naar boven. Is er iemand die hier veel weet van heeft? Ik kan de hulp goed gebruiken :(
     

Deel Deze Pagina