1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Mystery probleem: wie kan het kraken?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Pertinax, 23 jan 2023.

  1. #1 Pertinax, 23 jan 2023
    Laatst bewerkt: 11 feb 2023
    Ik heb (denk ik) al 2 jaar een probleem met mijn Focus MK2.5 1.6 TI-VCT op 172.000 km en kan er geen oplossing voor vinden. Verschillende garages geraadpleegt, zelf dingen geprobeerd.

    Het begon 2 jaar geleden met de P420 foutcode, maar verder niets. Na elke reset of tanken van Euro98 ging het weg voor 2 maanden ofzo, en kwam het erna weer. Verder helemaal problemen gehad. Winter vorig jaar begonnen de problemen. Ik had de volgende symptomen:

    Bij het starten loopt de motor paar seconden goed. Erna begint die opeens in de toeren te zakken, en begint de motor vanzelf de toeren omhoog te krikken, terwijl het klinkt alsof die zelf gast bij geeft. De toeren gaan dan op en neer, van bijna 0 naar de normale stand. Een paar keer. Ik wacht dan ongeveer een halve minuut, en de toeren herstellen zich en de auto loopt weer. Als ik dan rij, en ik trap bij rotondes de koppeling in, zakken de toeren even heel laag, en vervolgens zijn ze weer normaal (iets onder de 1000). Toen het heel koud werd echter (-5), zakten de toeren naar 0 en sloeg de auto af. Ook bij het starten, Ik kreeg de auto niet gestart. En tijdens het rijden erna, na paar keer problemen als die wel start, slaat de auto ook af omdat de toeren bij het intrappen van de koppeling naar 0 zakken. Bij het gas geven houdt de auto ook een beetje in, stottert een klein beetje, maar is lastig te merken, dus niet veel.

    Naast de P420 error was er nu nog een error, ben vergeten welke, maar volgens de garage betekende dit dat de luchtmassameter kapot was. Deze vervangen, en alles was weer 100%. Ook de P420 error kwam niet meer terug.

    Vooruit spoelen naar deze winter: in december, met de eerste koude dag begon het probleem weer. Naar een andere garage gegaan. Deze heeft de bougies en bougiekabels vervangen, en een nieuwe bobine getest. Eerst de bobine getest. Dit maakte geen verschil, dus deze is niet vervangen. De auto liep weer. Paar weken later hetzelfde probleem! Echter dit keer kwamen er geen error codes meer, en geen motormanagement lampje aan. Weer naar een andere garage gegaan, waar ook de grote beurt en APK gedaan wordt. Dit was vorige week. Probleem uitgelegd. Bobine is dit keer ook vervangen. Auto loopt een stuk beter, maar het probleem is er nog steeds, alleen een beetje milder. Hij slaat nu bij -4 niet af, maar de toeren gaan wel een halve minuut lang op en neer, en de auto houdt soms een beetje in als ik plank gas geef op de autobaan (merkbaar door licht stotteren).

    Ik heb op dit forum en op andere plekken rondgekeken, en ga de volgende dingen nog proberen: uitlaat systeem vacuum testen en injectoren laten nakijken. Echter zij de vorige garage dat het niet aan de injectoren kan liggen, omdat de auto maar klein beetje inhoudt, en het probleem er alleen is als de temperaturen onder de 5 graden zijn. Stationair klep kan het ook niet zijn kreeg ik te horen, want met temps boven de 5 en na een stukje rijden lopen de toeren gewoon perfect stationair.

    Wie o wie kan mij op weg helpen om verder dingen te proberen? Waar kan ik nog meer kijken? Ik zou het jammer vinden om de auto weg te doen, verder is hij top in orde en rijdt hij heel goed. Ik heb de auto 4 jaar, elk jaar de beurt gedaan, zelfs bougies vervangen, altijd de juiste olie gebruikt. Rij regelmatig autobaan. Km teller staat op 172.000

    Samenvatting:
    Bij koud weer alleen: bij het starten gaan de toeren op en neer van bijna 0 naar normaal, een halve minuut lang, en dan loopt de auto weer ok. Houdt in bij veel gas geven en stottert beetje. Bougies, bougiekabels, luchtmassameter en bobine vervangen, probleem blijft aanhouden.

    Update: Ford weet ook niet wat het probleem veroorzaakt na een diagnose.
     
  2. Lambasonde al vervangen?

    De lambdasonde meet het zuurstofgehalte van de uitlaatgassen, zet de meetwaarde om in een elektrisch signaal en zendt dit naar de ECU. Deze motorcontrole-eenheid verwerkt deze gegevens en draagt zorg voor het bijstellen van de mengverhouding.

    tis maar een idee.
     
  3. Gasklep reinigen wil ook wel eens helpen.
    Verder idd lambda sensoren. Maar als die foutief zouden zijn zou die P0420 code er wel moeten zijn.
     
  4. Naast de Lambda sensoren even controleren of de stationair regelklep misschien heel lichte speling op de as heeft, juist omdat het vooral bij koude is.
    Zodra de boel warm wordt zet alles iets uit en is de speling weg. Tis maar een idee.
     
  5. Start dan eerst met loskoppelen van de MAF sensor (luchtmassameter). Blijven de problemen zich dan nog voordoen, zit het in de lambdasonde. Gasklep kan idd ook vuil zijn, of een vacuumlek. Beetje remmenreiniger om en rond de motor spuiten tijdens stationair lopen. Bij schommeling in toeren zit er ergen een lek waardoor valse lucht wordt aangezogen.

    Greetz and succes Emiel
     
  6. Ik pik hier even in omdat ik een gelijkaardig probleem heb.
    Kan ik op deze manier ook controleren of de lambdasonde van een mk1 niet fatsoenlijk werkt?
     
  7. Bedankt allemaal. Ik ga zelf het gasklephuis schoonmaken. Gewoon met remmenreiniger toch? Ik heb dat nog staan van toen ik de remschijven zelf vervangen heb. Echter had ik een auto hiervoor waar op het gasklep zelf stond: DO NOT CLEAN. Het was een Ford Fiesta. Is het reinigen er van niet slecht? Als dit niet helpt, zal ik terug naar de garage gaan met de tips die hier gegeven zijn, heb ze al opgeslagen in een notitie.

    Ik heb jouw topic ook gezien inderdaad, heb je ook het probleem dat de auto inhoudt op de autobaan? Ik reed bijvoorbeeld gisteren door een bergachtig gebied in Duitsland, en een steile 100 weg gaf toch een beetje moeite, ik voelde bij plankgas het gepruttel wat meer. Dan heb je mogelijk hetzelfde probleem inderdaad.

    Misschien komt die code weer. Het vreemde is, die code kwam heel vaak voorheen, echt na 2 weken nadat het weg was vanzelf kwam het weer terug, en bleef het een maand of 2, en dan was het weer weg vanzelf. Sinds ik een jaar geleden de luchtmassameter heb laten vervangen heb ik de code niet meer gezien. Toch even de lambda checken? Nog een noot erbij: ik heb in het verleden toen ik alleen de P420 code kreeg met een OBD de katalysator gecheckt, de signaal wat naar binnen en buiten gaat geloof ik? Die pingelden beiden. Iemand heeft mij ooit verteld dat de IN signaal wel moet pingelen, de UIT signaal niet. Klopt dit? En als ze allebei pingelen dan, wat kan dit betekenen?
     
  8. Vermogen is bij mij geen probleem. Motor loopt op zich goed. Enkel als de motor warm is en ik laat het gas los dan is het alsof de motor zichzelf op toeren houdt. Volgens mij is het geen mechanisch probleem, gaskabel gaat soepel, gasklephuis is gereinigd (ondanks de sticker "do not clean"), been luchtklekken geconstateerd.
    Ik vermoed dus een verkeerd signaal, maar geen idee van wat het komt.
    Kan bovenstaand nog eens proberen als die methode ook bij een mk1 werkt en anders vrees ik dat ik hem ergens naar de garage moet brengen.
    Dat zie ik eigenlijk niet zo zitten omdat het een oude auto is en ik ben zijn geen in grote onkosten en vele garages bezoeken.
     
  9. Ik heb misschien nog een belangrijke toevoeging: de auto heeft een 1.6 TI-VCT motor, en ik heb eens gelezen dat de nokkanasverstellers vaak tussen de 150 en 200k kilometers kapot gaan. Mijn auto klinkt ook als een diesel als die stationair loopt, mensen hebben me vaak gevraagd is dit een diesel. Kan dit hier mee te maken hebben?
     
  10. Dat diesel-getokkel stationair is idd kenmerkend voor een defecte nokkenasversteller, dus die zal idd stuk zijn !
    Maar of dat je hele probleem kan verklaren zou ik niet durven zeggen.
    Mijn eigen ervaring met een defecte nokkenasversteller was dat hij vooral hoger in de toeren minder mooi liep
     
  11. Wellicht een overbodige vraag maar je weet maar nooit, is de meest recente software update ook geïnstalleerd?
    Mijn 1e Focus was weliswaar een MK3 1,6 TI-VCT maar volgens mij lag daar hetzelfde motorblok in. Ik had soortgelijke toestanden met inhouden en dergelijke. Auto is toen voor een software update geweest en nooit meer last gehad.
     
    Pertinax vindt dit leuk.
  12. Update: Ik heb de lucht intake net los gemaakt om de kleppen in te spuiten, maar het probleem werd 10x erger, is dit normaal? Toeren gingen op en neer tussen bijna 0 en 2000 vanzelf. Gasklep ging nauwelijks open, zelfs bij gas geven tot 3500 toeren. De auto sloeg ook direct af toen ik het gaspedaal los liet, en het scherm gaf een motor fout aan. Hoort dit er bij als je de hele luchtfilter losgekoppeld hebt?

    Ik heb met mijn vingers de klep open gehouden, en zo goed ingespoten en afgenomen met een doekje. De binnenkant was echt pikzwart. Erna de auto gestart, en het leek alsof het probleem nu helemaal weg is. Ik twijfel echter, want het is niet meer heel koud. Morgenochtend als het ijskoud is nog eens proberen. Hopelijk is het opgelost.

    Dit kan neem ik aan niet bij een Bosch garage, maar alleen bij de dealer? Binnenkort eens navragen wat dit kost.
     
  13. Als je hele luchtfilter afkoppelt dan heb je ook geen LMM die de waardes meet. Dus dat de auto raar ging doen met toeren is niet gek.

    Heb je al gekeken of je niet ergens valse lucht zuigt? Spuit eens rond met rem reiniger en kijk of de toeren omhoog spingen.
     
  14. Helaas is het probleem weer terug.

    Ik heb met spul gespoten, op die rubberen buis tussen de gaskleppen en de luchtfilter, en een beetje er omheen, maar de toeren bleven stabiel exact hetzelfde.

    Morgen eens koud proberen te starten zonder de MAF sensor gekoppeld, en Ford contacteren voor een update van de software.

    Overigens is de P 420 fout weer terug.
     
  15. Zou het de massakabel van de accu kunnen zijn? Ik heb bij mijn vorige auto (Volvo V40 uit 2002) een vergelijkbaar probleem gehad qua wegvallen toeren. Bobines vervangen, hielp niks, massakabel vervangen, probleem opgelost. Ze schijnen er prima uit te kunnen zien maar van binnen toch gecorrodeerd te zijn, en slechte massa kan voor allerlei vage klachten zorgen. Geen idee of daar hier sprake van is, maar als je alle andere dingen al geprobeerd hebt zou het nog een poging waard kunnen zijn.
     
  16. Lijkt mij eerder een probleem met de nokkenasverstellers, of de regelkleppen hiervoor. Dat "diesel" geluid is daar een kenmerk van. Als hij koud is kan de olie wat dikker zijn, aangezien de verstellers op oliedruk werken krijgt hij dit niet goed geregeld. Dit is met uitleesapparatuur wel te controleren. Je kan uitlezen welke nokkenas stand de motorcomputer nodig heeft. En je kan uitlezen welke stand de nokkenassen staan. Als dit verschil te groot is, of erg schommeld zijn het de nokkenasverstellers.



    Is wel geen Ford, maar wordt wel goed uitgelegd.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  17. Gasklephuis vervangen misschien ? Ik heb hier sportgelijke problemend mee gehad
     
    Pertinax vindt dit leuk.
  18. #18 Pertinax, 1 feb 2023
    Laatst bewerkt: 1 feb 2023
    Bedankt voor je input. Vreemde vraag misschien, maar als jij dit probleem had, op welk volgorde zou jij de suggesties van hier proberen? Ik heb nou zoveel tips gekregen om uit te proberen, of gewoon eens bij de dealer langs gaan en hen vragen? Hier een lijstje van de dingen:

    X Gasklephuis reinigen (gedaan, heeft maar 3 dagen geholpen)
    X MAF sensor vervangen (gedaan, heeft maanden geholpen maar probleem is weer terug)
    - MAF sensor loskoppelen en kijken of het aan de kabel ligt (dit ga ik straks doen)
    X Bij de lucht intake buis van de luchtfilter reiniger gespoten om te kijken of de toeren omhoog gaan, voor vals lucht intake (heeft niets gedaan)
    - Gasklephuis vervangen (nieuw over de 200 euro, tweedehands 60 euro, maar is dit betrouwbaar?)
    - Massakabel accu doormeten
    - Vacuumtest laten uitvoeren
    - Nokkenasverstellers laten vervangen
    - Lambdasonde laten vervangen
    - Katalysator laten vervangen (de P0420 error blijft toch al 2 jaar lang terug komen)

    Ik heb op dit moment geen budget voor een andere auto, dat heb ik pas over 3 tot 4 jaar helaas. Ook heb een autoreis naar Noorwegen op de planning staan deze zomer, hopelijk heb ik het dan opgelost.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  19. Massakabel Accu is een kwestie van loskoppelen, controleren op aanslag/roest en even staalborstel of schuurpapier erlangs en weer vast zetten aan chassis kant. Daar zit meestal de eventuele oxidatie.
     
    Pertinax vindt dit leuk.
  20. Dat wilde ik gaan proberen, en uitmeten. Maar ik heb eens een andere tip geprobeerd: ik heb de MAFsensor stekker er uit getrokken, en de auto eens gestart koud. Het probleem is er dan niet meer. Motor start soepel en loopt soepel. Geeft wel even in het begin 1x vanzelf gas naar 1400 toeren maar dat is doordat de MAF sensor weg is denk ik? Ik heb de sensor erna weer ingestoken, en het probleem is er weer, de toeren gaan op en neer en hij slaat bijna af.

    Deze tip bedoel ik. Met de sensor losgekoppeld is het probleem dus weg. Maar de MAF sensor is pas vervangen, hoe kan die weer kapot zijn gegaan? Toch een slechte katalysator waardoor de MAF opnieuw kapot blijft gaan?
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina