1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Obd2 verschillende scanners

Discussie in 'Electronica' gestart door Michaël focus mk3, 2 dec 2022.

  1. Oke hier is een ding waar ik nou gek van wordt zoals sommige weten had/heb ik diverse problemen met de auto.
    1. P0302 misfire cilinder 2.
    2. Bij achterruitverwarming gebruik valt dashboard uit.

    Storing 2 is opgelost losse accupolen en slechte grond vanaf accu naar chassis.

    Maar nu zag ik veel mensen over Forscan dus ik Forscan geregeld en daarmee auto uitgelezen krijg ik een waslijst van 16 meldingen.
    Maar geen P0302.

    Als ik met een andere applicatie de auto uitlees of bij de garage waar ik vroeger gewerkt heb dan komt alleen P0302 omhoog en geen enkel andere storing.

    Hoe kan dit ?
    Wat is betrouwbaarder ?
    2 verschillende applicaties met dezelfde resultaat ? Of Forscan ?
     
  2. #2 DaveL, 2 dec 2022
    Laatst bewerkt: 2 dec 2022
    Veel, met name goedkopere universele typen, OBDII scanners zijn niet in staat om merk-specifieke modules te raadplegen (of zeer beperkt) en kunnen daardoor dus ook de fouten die daarin opgeslagen zijn niet raadplegen en tonen.

    Wat betrouwbaarder is? Als je specifiek voor je Ford een (hand)scanner zoekt wellicht een merk-specifiek model. Voor meerdere merken/typen kom je al gauw in het professionele segment terecht.

    Maar volgens mij is Forscan ook uitermate betrouwbaar i.c.m. de Focus MK3... Al heb ik daar zelf (nog) niet zo heel veel ervaring mee behalve recent gebruikt voor een IPC swap en config backup/teruglezen + km correctie.

    Waarom je die P0302 met Forscan niet ziet durf ik niet te zeggen, lijkt me ook merkwaardig maar wellicht heeft iemand daar het antwoord op. Forscan is volledig merk-specifiek en leest zover ik weet alle modules uit die hij in je auto kan ontdekken en lijkt me ook dat die de P0302 zou moeten laten zien.

    Welke interface kabel heb je in gebruik i.c.m. Forscan?

    En met welke andere applicatie heb je de auto uitgelezen? Wellicht ook universeel en leest die ook geen merk-specifieke modules uit? Ford gebruikt daar 2 CAN bussen voor in diverse modellen waaronder de Focus MK3. Wil je een compleet beeld krijgen van je modules/meldingen dien je een interface en software te hebben die zowel MS-CAN als HS-CAN bus kan benaderen en uitlezen en de auto ondersteund.

    Voor de meldingen die erin staan, waar wellicht velen te relateren zijn aan je losse accupolen en slechte massa, deze zou ik gewoon allemaal wissen en kijken wat/of er nog iets terug komt.
     

  3. ELM327 scanner bluetooth adapter.
    Beide met forscan en car scanner.
    De andere weet ik niet die is van de garage die alle merken specifiek kan kiezen welk merk hij aan werkt
     
  4. Bedankt maar de codes snap ik wel die google ik altijd indien nodig.

    Vraag me alleen af waarom 2 applicaties 1 storing lezen terwijl er geen check engine lampje is (komt omdat dit pending is en de 2e cilinder mogelijk aan het pingelen is.

    En de andere Forscan applicatie met 16 storingen komt waarvan 1 storing zegt dat hij zelf geen storing is. En ook de storing die de andere 2 wel zien Forscan niet ziet
     
  5. Lijkt erop dat Car Scanner net zoals veel van die (universele) software / handscanners niet de voertuig/merk-specifieke modules kan uitlezen in het geval van je Focus MK3.
    Bij die van de garage zou ik navragen welke scanner/tool en softwareversie ervan ze gebruiken. Wellicht is dan nog na te gaan wat die tool wel/niet kan i.c.m. je Focus MK3 maar het lijkt erop dat deze ook de merk-specifieke modules niet uitleest.

    Heb hier zelf een Obdlink EX i.c.m. Forscan en dat lijkt prima te functioneren en volledig zover ik heb kunnen zien/beoordelen. Ik heb hier ook nog een ELM327 kloon met schakelaar (voor MS-CAN / HS-CAN bus selectie) liggen, maar die ligt stof te happen sinds ik de Obdlink EX heb.

    Er zit in die ELM327 dingen ook veel verschil, de ene Chinese kloon is de ander niet en dat zal vermoedelijk ook wel voor de bluetooth varianten gelden.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  6. Ja logisch.

    Maar heb je dan ook een idee hoe ik deze errors heb bij Forscan ?

    Rear window heater ground short.
    (Die is er niet) maar error is er wel volgens forscan.

    Passenger and driver side airbag ground short.
    Zou dan wel een goeie check engine lampje en misschien airbag lampje verwachten ?

    Safety sealt belt driver and passenger ground short.
    Zou dan ook een check engine lampje verwachten die er niet is.
    En ook beide gordel lampjes zou ik verwachten dat die branden maar ook die branden niet tenzij ik me gordel niet om doe dan gaat die wel aan en piepen dus lampje is niet stuk.

    Ook kan ik geen enkele P0300/P0301/P0302/P0303 error vinden terwijl ik wel degelijk soms een onregelmatigheid in de motor voel.

    Eigenlijk het enige wat ik en me ex collega merken aan de auto is een onregelmatigheid heel soms in de motor. Verder helemaal niks.

    Dus daardoor ga ik zelf eerder vertrouwen op mijn scan en zijn scan i.p.v. de Forscan de Forscan is trouwens wel DEMO model maakt dat misschien nog verschil ??
     
  7. Misschien meldingen omdat je de min kabels los hebt gemaakt om schoon te maken.
     
  8. Ah!!! Doet mij vermoeden dat je met de virtuele demo auto verbonden bent, en Forscan niet geconfigureerd hebt en met je eigen auto laat connecten en het profiel gebruikt dat hij dan aanmaakt na alle modules nagelopen te hebben....
     
  9. Normaal gesproken is Forscan als Ford-specifiek programma vele malen betrouwbaarder dan een een standaard scan-programma. Maar dat werkt natuurlijk alleen met een goede configuratie en een voor Ford geschikte ELM327 (of betere) usb-interface, die zowel de ms-can als de hs-can kan uitlezen ...
     
  10. Interface moet zoals eerder genoemd inderdaad wel in staat zijn om zowel via de MS-CAN als HS-CAN bus te communiceren voor een volledig beeld. En de ene (Chinese) ELM327 kabel is ook de andere niet, zelfs daar zit verschil in.

    Met de juiste / een goede combinatie Forscan en interface lijkt mij ook dat Forscan vele malen betrouwbaarder dan de 'universele' OBDII scanners of programma's. Veel van die scanners en programma's zijn niet in staat om alle modules uit te lezen.

    Maar het lijkt er sowieso al op dat @Michaël focus mk3 met de virtuele demo auto verbonden is in de demo mode van Forscan en niet met zijn eigen auto gezien de meldingen. En ik weet ook niet of zijn ELM327 Bluetooth wel in staat is om zowel via MS-CAN als HS-CAN te communiceren.
     
  11. Ooit heb ik wat goedkope adapters gehad maar toen de Focus 3 kwam heb ik geïnvesteerd in een betere adapter, dat is de ELS27 geweest (de originele uit Rusland).
    Nu er Toyota's in de familie zijn heb ik een originele OBDLINK MX+ gekocht.

    Voor dit soort dingen ga ik liever geen gebruik meer maken van goedkope AliExpress dingen.
     
  12. Ik denk een samenspel van uitlees technieken de beste optie is. De kabels en de software zijn over het algemeen niet duur. Als ik even kijk naar mijn situatie waarin de officiële Ford software geen uitkomst bood. En een aangeschafte versie van Forscan ook geen soulaas bood. En met ELM327 module wel te vinden en te activeren is.

    Voorhuid verwarming . hahahahahahaha
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  13. Misschien goed om weer eens te benadrukken dat Forscan bij een mk2 alleen diagnostische waarde heeft zoals het uitlezen/wissen van DTC’s en uitlezen van bijv de software-versies van je diverse modules.
    Programmeren/instellen kan bij een mk2 alleen met ELMconfig, dat daar speciaal voor ontwikkeld is en zelfs meer kan dan de officiële Ford-programma’s.

    Bij de mk3 en later kun je wel vrijwel alles met Forscan en juist niets meer met ELMconfig, daar zijn nieuwere programma’s voor ontwikkeld zoals bijv Focccus
     
    Pibo_Focus_CC vindt dit leuk.
  14. Focccus is al lange tijd niet meer verder ontwikkeld, aan Forscan wordt nog steeds ontwikkeld.
    Focccus is uitsluitend bedoeld/gemaakt voor configuratie en programmering van modules in een Focus MK3 (pre-facelift), heb je ook weinig aan m.b.t. foutcodes uitlezen waar het hier bij de topicstarter om gaat.
     
    Edgar Focus en Koen_ vinden dit leuk.
  15. even een vraagje ter informatie/nieuwsgierigheid: ik zie wel eens het programma Autocom van delphi langskomen kun je daar ook wat mee als hobbyist (niet alleen voor mijn focus maar ook voor evt andere auto merken)
     
  16. Geen idee... Namen wel eens van gehoord maar of je er wat mee kan als hobbyist??? Zal ook wel afhangen van wat je wilt kunnen i.c.m. de Focus of evt. andere auto's, en skills...
    Er zijn zo ontzettend veel verschillende diagnose tools/softwarepakketjes...
     
  17. Ik heb een Delphi vci met die software en het is handig omdat je er meerdere autos en modellen mee kan uitlezen / resetten en voor sommige ook zaken inleren.
    Het kan niet het zelfde als de merk specifieke tools.
     
    Nofinger vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina