1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

E5 versus E10

Discussie in 'Performance' gestart door R.Obbink, 20 okt 2022.

  1. @Koen_
    Het is net hoe je er naar kijkt.
    Met laag octaangetal moet de ontstekking eerder zijn van bdp. Ter voorkoming van zelfdetonatie
    Dit zorgt voor hoger getal voorontstekking.
    Ga je kijken naar bdp dan is voorontstekking eerder, dus vroeger.

    Ga je kijken naar voorontstekking die wordt dan juist hoger in graden
    Hoe bedoel je met later?

    met euro98 heb je 8graden voor bdp en met euro95 is dat 12graden (voorbeeld als getal). Tussen de 8-12graden (voorbeeld als getal) is er een kans dat euro95 zelfdetonatie heeft en dus voor de vonk mengsel ontbrand. De ontsteking is dus eerder in de rotatie van de motor, dus op die manier is het vroeger.
    Ivm je met voorontsteking spreekt wordt dit groter en dan kun je het ook later noemen. Het is net hoe je bekijkt

    http://www.kulsdom.be/voorontsteking.html
    daar in staat eigenlijk zelfde zoals ik vermeld heb.
    "Schijnbaar was toen de kwaliteit van sommige benzinesoorten zo slecht dat de basisinstelling van 8 graden voorontsteking onvoldoende was en deze dus naar 12 graden voor BDP gebracht moest worden. Hoe lager het octaangetal hoe vroeger het ontsteekmoment moest worden afgesteld. De brandtijd en dus ook het ontsteekmoment duurt dan langer."
    dan is voor mij ook euro98 betere kwaliteit brandstof dan euro95

    Mijn ogen is het ook dat bij hogere toerentallen de ontsteking eerder komt. Dus meer graden voorontsteking. Dit omdat ontbranden van mengsel ook x tijd kost.
    Daardoor wordt er meer vervroegt, ga je van 10 naar 20graden bijvoorbeeld. Dit gebeurt ook met deellast naar vollast dat er meer vervroegt
     
    Koen_ vindt dit leuk.
  2. Uitgebreid relaas, maar het klopt toch niet helemaal.
    Ik kan het je niet kwalijk nemen, want de info in jouw link (http://www.kulsdom.be/voorontsteking.html) zou er op wijzen dat de ontsteking vervroegd moet worden bij een laag octaangetal.
    Dit is echter onjuiste informatie, mijn eerste auto, gekocht in 1970, was zo’n Citroën Traktion Avant en die had idd op het dashboard een draaiknop om het ontstekingstijdstip aan te passen.
    De pingelsensor was toen je eigen gehoor en het motormanagement je rechter duim en wijsvinger.
    De instructie was om bij pingelen het tijdstip zo laat mogelijk te zetten.

    Misschien is deze uitleg over pingelsensoren van olyslagers uit 1999 overtuigender :

    079138C6-A377-4EC1-84F4-35EF6CFAF50F.jpeg

    265A0418-9162-4007-ACB4-153DAB55D408.jpeg

    Verder wat mij betreft : “I rest my case”
     
    trucker0werner vindt dit leuk.
  3. Wat is dit voor een b#ll sh!t?
    Er wordt wel degelijk nog 'E0' gemaakt, alleen wordt deze aan de pomp als 'E5' verkocht, omdat de codering 'E0' officieel niet bestaat. Hier een heel mooi overzicht van de in NL verkocht brandstoffen en of deze ethanol bevat of niet: https://vanderworp.org/transport-benzine-e5-e10-ron95-of-ron98/#Wat_wordt_er_aan_de_pomp_geleverd
     
    gerardTDCI en Edgar Focus vinden dit leuk.
  4. Precies
    Shell:
    Als uw voertuig niet geschikt is voor Euro 95 E10, kunt u Shell V-Power tanken. In Shell V-Power zit geen bio-ethanol verwerkt.

    OK:
    Omdat we het belangrijk vinden dat onze producten goed voor elke motor zorgen, hebben wij OK SuperPlus 98 Pure aan ons assortiment toegevoegd: een benzine met een hoger octaangetal (98), zonder ethanol.

    BP:
    Vanwege wettelijke regelgeving is bp Ultimate 98 voorzien van het pomplabel E5. Aan bp Ultimate 98 wordt op dit moment echter GEEN ethanol toegevoegd. Mocht dit in de toekomst veranderen, dan zullen wij dit communiceren.

    Van Esso en Total kan ik het zo niet vinden. Daar zie ik tegenstrijdige berichten over of er wel of geen ethanol in de 98 zit.
     
  5. meeder vindt dit leuk.
  6. Heel handige tabel, zou ook wel het percentage ethanol in de E10 dan wel willen weten, helaas staat dat er niet bij.
     
  7. Klopt, er rijden nog genoeg auto's rond die geen ethanol mogen tanken en zijn dus aangewezen op de superplus 98 omdat dat eigenlijk "E0" is.
     
  8. @Koen_
    Zie al waarmee ik in de war zat.
    Met knbranden dacht ik direct aan bolledige druk. Maar dit duurt nog eventjes voor het daadwerkelijk is.
    Wat inhoudt dat ontstekking voor bdp is. Maar maximale druk na bdp is.

    Belangrijskte wat me ff ontgaan was. Dat als ontstekking is geweest ook nog meerdere ontbrandingen kunt hebben. Dit wil je niet hebben. Vandaar bij slechtere brandstof dat je meer verlaat zodat als cilinder omhoog gaat niet al voortijdig ontbranding hebt. Dat dit zeker pas na bdp gebeurt.

    Bij hoog octaangetal kan deze vroegere intstekking hebben. Deze kan namelijk een hogere druk aan. Zonder vroegtijdig zelfontbranding te krijgen.

    Je wil namelijk maximale druk hebben zo dicht mogelijk na bdp. Maar wrl paar graden minimaal na bdp anders staat drijfstang te recht. Waardoor zeer inefficient is om dan volledige druk boven op de zuiger te hebben.

    Dacht dat de 1.0ecoboost verschoven krukas had. Hierdoor is zuiger op maximale hoogte maar staat de drjfstang toch direct onder een hoek op de krukastap. Gevolg dat je dus nog dichter bij bdp je maximale druk kunt hebben en dus motor iets effiecenter draait
     
    meeder en Edgar Focus vinden dit leuk.
  9. Met mijn vorige auto (BMW) altijd E5 getankt totdat...Ik ineens zuinig wilde doen en E10 ging doen... Na 3 tankbeurten was het raak!! Of het toeval of niet is weet ik niet maar, ik kreeg ineens een motorstoring. Bleek dat de motor van de variabele kleptiming ineens een standje aan moest nemen die hij niet gewend was... Motortje laten vervangen en toen ging het prima. De BMW is inmiddels niet meer van mij (rijdt mijn vrouw nu in) maar mijn pas aangeschafte Focus?? Die krijgt dus alleen maar E5! Of het nodig is weet ik niet maar gezien de problemen die ik met de BMW kreeg voel ik me gewoon lekkerder bij E5. Misschien wat extra vermogen, ik weet het niet maar voor dat dubbeltje extra ga ik niet moeilijk doen...Toen ik nog een motor had type buikschuiver ging daar ook altijd E5 in.
     
  10. Even olie op het vuur gooien om maar in de brandstof termen te blijven: E85 kun je ook prima op rijden op voorwaarde dat je motor daar op is afgesteld.
    In hoeverre zou je een huidige motor softwarematig kunnen afstellen op E10 zodat hij er beter op loopt?
     
  11. Dat zul je zelf niet kunnen doen. motorecu kan binnen een range zelf aanpassingen in inspuiting en ontsteking timing regelen.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina