1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Spanner kapot

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Gianshamo, 27 sep 2022.

  1. Hallo allemaal,

    Er komt een ratelend geluid onder mijn motorkap vandaan. ( Ford focus mk3 1.6 TDCi econetic 2013). Ik ben naar de dichtstbijzijnde garage gegaan en die heeft geconstateerd dat de spanner van de distributie riem kapot is.
    Hij zegt dat deze alleen is te vervangen samen een nieuwe distributieriem. De distributieriem is alleen maar 2 jaar oud.

    Nu vraag ik me af kan niet alleen de spanner vervangen worden?

    Gr Gianpaolo

    Verstuurd vanaf mijn Redmi Note 9 Pro met Tapatalk
     
  2. Waarom zou je aan het advies van deze garage twijfelen?
    Wat kost de distributieriem?
     
  3. Alleen de spanner vervangen scheelt niet veel met de complete distriebutie het werk blijft de grootste kosten post.
     
  4. Het advies is altijd de distributie riem te vervangen als deze los geweest is of dat echt noodzakelijk is durf ik niet te beweren, de riem slijtage is overal en rek zit er weinig op en de tanden slijten niet op specifieke tanden in de riem verdraait tov de tandwielen
     
  5. Wat ik mij afvraag of de spanner wel vervangen is samen met de riem. 2 jaar is namelijk wel heel kort, tenzij je 200.000 km gereden hebt.
     
  6. Ja dat vraag ik me nu ook af. Bedankt voor het meedenken jongens.


    Verstuurd vanaf mijn Redmi Note 9 Pro met Tapatalk
     
  7. Spanners worden geloof ik niet poveral standaard mee vervangen bij een distributieriem, zou wel moeten. Kun je daar niet achter komen middels de factuur van toen? En ja je kunt de spanner los vervangen maar dan mmoet ook alles los en eraf dus het is feitelijk net zoveel werk als de distributie doen, die kun je dan beter ook meteen laten doen, de riem zelf zal de kosten niet zijn.
     
  8. De riem zelf is hooguit tientjes werk.
    Rekening an sich wordt al prijzig vanwege de uren die nodig zijn voor de spanner waarbij ze diezelfde riem ook al vast hebben.
    Ik zou hem gewoon mee laten vervangen.

    Spanner zal wel niet vervangen zijn en anders was deze van beroerde kwaliteit.
     
  9. elke keer dat ik distirbutieriem heb vervangen zat altijd spanner en zelfs looprollen erbij. Ja je hebt bij sommige dat hydraulische spanner die tegen een arm van spanrol duwt. spanrol vervang je dan wel maar hydraulische spanner is opnieuw opspannen en terug monteren.
    Alleen waterpomp zit niet standaard in set van distributieriem. Die moet je soms los bij bestellen. Al zijn er ook tegenwoordig sets waar het in de distributieriem set bij geleverd wordt.

    gaat hierbij om een 8-klepper https://www.winparts.nl/motordelen-...stributie-en-riemen/distributieriem/c606.html zoals je ziet alle worden geleverd met spanner en looprol. alleen waterpomp is extra. Al zie ik wel enkele staan die losse riem hebben zonder spanners. Bij elke garage waar ik heb gewerkt werd die nooit gekozen.

    nu ik de spanner zie, ja die heb ik keer eerder stuk zien gaan. rede was dat het verkeerde kant was opgespannen.
    draai hem zelf altijd rechtsom. zo als de moer wat los zit altijd strakker wordt getrokken. als je hem links om draait en dan vast zet. dan zal de riem hem juist los douwen.
    Dat samen met juist moment zie je deze spanner niet snel kapot gaan.
    het is een kwestie van pech hebben.
    zelfde als dat klant set kiest zonder waterpomp, dat na half jaar toch waterpomp lek is en alles alsnog vervangen moet worden.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  10. Het bleek achteraf de dynamo te zijn. Ik heb het door een andere garage laten maken. De dynamo was overigens vorig jaar ook al vervangen ( 780 euro). Dus wel reden om te twijfelen [emoji849]

    Verstuurd vanaf mijn Redmi Note 9 Pro met Tapatalk
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  11. Nogal slechte advies geven ze dan. Want elke monteur weet eerst met stethoscoop luisteren waar het vandaan komt.
    Twijfel je dan spanrol sleutel erop en multiriem eraf. Is geluid weg. Van multieriem lagers controleren. Zo kom je altijd ergens bij juiste onderdeel uit.

    Als dynamo weer kapot is en nog geen jaar geleden is vervangen heb je garantie op onderdeel. Tenzij er vloeistof of dergelijks op heeft gedruppelt
     
  12. aan wie twijfel je dan?
     

Deel Deze Pagina