1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 2 1.8FF 2007 Prima starten na bijna 3 maanden stilstaan totdat......

Discussie in 'Electronica' gestart door Henk uit Rotterdam, 12 jul 2022.

  1. #1 Henk uit Rotterdam, 12 jul 2022
    Laatst bewerkt: 12 jul 2022
    Ha Heren,

    Wat heb ik fout gedaan?
    Na zo'n 10 weken niet gereden te hebben werkte de afstandsbediening niet meer maar startte de auto probleemloos zonder enige aarzeling. (dankzij nieuwe accu in 2019 en vermoedelijk goed ontwerp van de electronische systemen).

    Nu heeft de FlexiFuel het nadeel van extra benzine verrijking bij koude motor. Dus bij het rode 1e stoplicht na 1 min. rijtijd zet ik de motor af. Echter bij groen licht valt de motor niet meer te herstarten.
    Sleutel uit en weer in contactslot verhelpt de problemen. Daarna start de motor weer normaal.

    Vraag
    Waarom gaat nu het oranje motorwaarschuwinglampje branden?

    10 min gereden naar bestemming.

    Maar het wordt nog kleurrijker................
    Probleemloos starten bij aanvang terugrit (met oplichtend oranje motorlampje) Tijdens mijn terugrit na 3 min rijden bij nadering 1e rode stoplicht laat ik gas los..............en gaat hele kerstboom branden met uitval toerenteller en ook uitval km teller. Motor blijft lopen. Na gas bijgeven - rood stoplicht maar genegeerd- gaat de feestverlichting weer uit en werken km teller en toerenteller ook weer. Alleen rood punt lampje (zonder symbool) blijft branden tezamen met oranje lampje. Geen inhouden van motor. Probleem herhaalt zich niet onder gelijke omstandigheden.

    Vraag
    Zal ik om te beginnen eens wat vet op de accupolen smeren? (mogelijk niet gedaan bij zelf vervangen van accu destijds)
    Heeft iemand nog andere suggesties?

    Thx.

    NB Oranje motorstoringslampje resetten door accupool los te halen en daarna 3x starten?
    .
     
  2. Heb je toevallig e10 getankt? E10 staat bekend dat, na lang niet gebruiken, waterdeeltjes af te stoten. Probeer 98 te tanken en dan even boel goed doorrijden.

    Ps: om te beginnen is het verstandig om de auto uit te lezen en dan pas storingen resetten.
     
  3. #3 trucker0werner, 13 jul 2022
    Laatst bewerkt: 13 jul 2022
    elke motor heeft verrijking bij koude motor. Dit is puur om de motor op temperatuur te krijgen zodat katalysator zijn werk kan doen.
    Dus dat afzetten bij stoplicht daar is geen rede voor.
    ja starten kost net zoveel brandstof als 8sec stationair draaiende motor.
    Echter starten kost ook stroom, kan zomaar zijn dat de accu na lang stilstaan net vergenoeg leeg getrokken is dat hij nog moet opladen. 1 cel kan dan net te veel weerstand bieden waardoor de startspanning niet gehaald wordt ivm spanning te ver wegzakt. wacht je even met contact uit. dan trekt deze cel zichzelf naar hogere waarde waardoor voldoende startspanning geleverd kan worden.
    Dit is vooral als de accu kapot is. na 3jaar zijn bij de meeste autos met start/stop systeem de accu al dermate versleten dat deze functie niet werken. Sommige vervangen de accu dan al om het weer werkend te krijgen. Jouw geval zit dit er niet op

    focus mk2 is bekend dat weleens issue kan zijn met instrumentenpaneel dat soldeer verbinding loslaten.
    jouw geval moet er uitgelezen worden om te zien wat er mis is gegaan. kans is zelf dat door herstarten de storing zichzelf heeft gewist.

    na 10weken is het geen overbodige luxe om te starten en keer 30min mee te rijden zodat de accu weer wat bijgeladen is.
    als je van te voren weet dat de auto lang stilstaat is maar 1 juiste oplossing dat is 12v loskoppelen

    accupolen invetten heb ik nog nooit gedaan. is hier ook niet nodig. rij je alleen bij de zee met de zout daar misschien. Dit wordt vooral gedaan om de polen niet aan te tasten van buitenlucht (zout).
    keer schoonmaken binnenkant wordt gedaan als je de accu monteert, daarna alleen als het keer wordt verwijdert en opnieuw gemonteerd ivm de klemmen dan niet altijd op de zelfde plek terug komen
     
  4. Ik lees vooral hele korte stukjes e.d. Als je auto start na zoveel weken, ga dan eerst eens een flinke rit rijden. Heb je dan nog problemen zou ik een nieuwe accu erin zetten. Een brakke accu kan veel ellende geven.
     
  5. Bij de FF motor is dat natuurlijk wel een stukje extremer dan bij een normale motor. Het motormanagement gaat er vanuit dat er E85 in de tank zit en dan is het starten met een koude motor lastiger, daarom zijn deze auto's ook voorzien van een elektrische motorverwarming. De olieververs interval is ook een stuk korter dan bij de normale versies.
     
  6. De auto is gemaakt om op E85 te lopen dus E10 zal geen issue zijn. Overigens trekt ethanol juist water aan in plaats van dat het water afstoot.
     
    Wichelroede vindt dit leuk.
  7. Echt E85, dat dacht flexifuell bedoelde dat het op lpg kan rijden/ingebouwd is
    Systeem dat nul waarde heeft in Nederland, bedoel handjevol tankstation verkopen het aan de tank.
    En vat ethanol kopen om daar je benzine van te maken zie ik ook niet zitten.

    het is voor mij ook vooral onbekend als de motor wordt herstart of hij wel goed rond gaat. niet dat je duidelijk hoort dat startmotor er moete mee heeft wegens gebrek aan energie. Dit is mij wel een keer voorgekomen. na ff wachten starten de motor wel zonder probleem. dit was door defecte accu
     
  8. Het was een poging om E85 aan te zwengelen in Nederland. Het is ook mislukt.
    In Zweden zie je het iets meer maar ook daar worden weinig auto's verkocht die op E85 kunnen rijden. Heel veel Saab modellen waren tegen het einde geschikt en Koenigsegg heeft de motoren ook allemaal geschikt voor E85 maar dat zet natuurlijk ook geen zoden aan de dijk.
     
  9. Ken E85 ook alleen als racefuell met ethanol.
    Dat daar dragstars en dergelijke motoren op rijden. Puur ivm het veel meer energie uit zelfde liter kunnen krijgen.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  10. Off topic, als E85 dus veel meer energie uit een liter kan krijgen is dat dan ook schoner bij verbranding? Want in plaats van iedereen electrisch te gaan laten rijden kan andere brandstof toch ngo steeds een alternatief zijn. Of vergis ik me hierin?

    On topic, na 10 weken stilstaan en dan een paar kleien stukjes rijden is inderdaad niet best voor accu en de auto zelf. Minimaal 30 minuten rijden waarvan het liefst ook even een minuut of 15 snelweg zodat alles weer goed gesmeerd en vermengd wordt. En je accu weer even goed opgeladen.
     
  11. Ook de brandstof is verdacht. Als je percentage ethanol hoger is trekt het meer waterdamp aan. Tank leegrijden en 98 erin.
     
  12. Kan iemand mij het volgende uitleggen aub?

    Nadat ik de auto van de week wilde starten......gebeurde er niets, behalve zoemen van brandstofpomp. Startmotor draait niet.
    Wel heel veel brandende dashboardlampjes. Ook de ventilator werkte nog dus accu zeker niet leeg.

    +pool los gemaakt. Paar keer contactsleutel omgedraaid. +pool weer vast gemaakt (met helaas enige vonken)
    Sleutel omdraaien en direct starten.

    Rood lampje doofde na enige tijd, enkel oranje motorsymbool licht nog op.

    Ergio conclusio:
    Heeft niets met brandstof te maken. Maar wel met de computer vermoed ik.
    Heeft iemand meer kennis?

    Thx.

    Groet van Happy Henk
     
  13. #13 paul vingerhoets, 9 aug 2022
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 aug 2022
    Dat de accupool wat vonkt tijdens aansluiten is normaal er zijn altijd wat stroomverbruikers actief ook als het contact uit staat (ontvanger ab, binnenverlichting, ed).
    Als je startonderbreker de sleutel niet goed herkend heeft kan het starten ook onderbroken zijn, of een ander apparaat wat niet goed ontwaakt na dat je de accupool even los gehad hebt zijn dergelijke problemen wel opgelost.

    E85 is een brandstof met nog meer ethanol dan de E10 trekt dus nog gemakkelijker vocht aan. Als een voertuig weinig gebruikt wordt kun je beter een hoogwaardigere brandstof tanken 98 bv om problemen met starten te voorkomen deze brandstof verouderd ook iets minder snel
     
  14. Dank voor meedenken. Om misverstanden te vermijden:
    De startmotor ging niet rond -benzinepomp wel- dus motorstartproblematiek had niets te maken met evt. brandstof.
     
  15. Dat de brandstofpomp draaid wil niet zeggen dat de motor ook daadwerkelijk brandstof krijgt waar die op kan starten.

    misschien toch de accu eens laten testen met een accutester, ook hier geld dat een slechte accu wel een en ander kan laten werken, maar starten vraagt een veel beetje meer stroom van de accu.
     
  16. Werd de sleutel wel herkend de eerste keer? Wellicht dat pats de ontsteking onderbroken had.
     
  17. VERZOEK
    Zou iemand een uitleesapparaat kunnen meenemen naar onze meet 17 september?
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  18. Ik neem mijn ELM en Forscan mee
     
  19. Allereerst leuk jullie te zien zaterdag.

    Ik heb er weer een mooie belevenis bij. De magie van de vonk?

    Auto wilde na maandje stilstaan opnieuw niet starten, Terwijl (Varta uit 2019) accu alle stroomverbruikers normaal liet functioneren, eveneens elektrische ruiten van de vlotte, behalve startmotor. Hele kerstboom aan waarschuwingslampjes gaven weer een feestelijke sfeer.

    Poging 2
    Dus ik wederom +pool los gemaakt en 3x sleutel langdurig omgedraaid. Daarna +pool vastmaken (zonder vonk want stroomverbruikers uitgezet).)
    Sleutel omdraaien........................... gebeurd niets, startmotor gaat niet rond, Volgens mij wel gezoem benzinepomp hoorbaar.

    Poging 3
    Nog een keer dezelfde reset cyclus doorlopen, maar nu met stroomverbruikers aan, zodat er bij het vastmaken van de +pool een stevige vonk zichtbaar was.
    Sleutel omdraaien..........................direkt aanslaan zonder enige aarzeling of moeite. Stationair regelmatig.

    Bij wegrijden snelheidsmeter en toerenteller op nul beiden. Na 500 meter springen beiden weer naar juiste stand en blijven de juiste standen aangeven..
    15 min. meegereden met kerstverlichting. Niet ongezellig.

    Na parkeren contact uitgezet en opnieuw gestart (zonder enig probleem) was mijn o zo veelkleurige kerstverlichting helaas weer verdwenen. Op een eenzaam oranje lampje na dat nog licht nog gaf

    Wie o wie wetie problemie electrie?

    Henkie nie.
    Grrrrrrrrrrroet uit Rotterdam
     
  20. Ik zou de aarde-verbindingen van de min-pool, zowel aan de carrosserie (links boven) als aan de motor (volg even de min-kabel voorlangs de accu naar onder) eens goed schoonschuren
     

Deel Deze Pagina