1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Haperen 1.5 Ecoboost

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door thijsniehof, 2 aug 2022.

  1. Meestal gooide ik een flesje brandstofreiniger in de tank voordat ik op vakantie ging (2x p/jaar)
    Maar sinds dag 1 dat ik onze Focus heb is er E98 in gegaan, en heel af en toe eens een flesje
    MPM brandstofreiniger.
    Ben dan ook heel benieuwd hoe de motor er van binnen uit ziet tov een 1.0 ecoboost die alleen
    maar op E95 heeft gereden, mijn gevoel zegt dat dat veel uitmaakt...maar ik kan er totaal naast zitten
     
    thijsniehof vindt dit leuk.
  2. De 1.5 Ecoboost liep bij ons ook merkbaar beter op E5/98 maar de vervuiling bleef toch wel terug komen, zeker bij rustig rijden.
    Die motor moet je echt geregeld even flink aan de tand voelen om hem goed te houden.
     
    thijsniehof vindt dit leuk.
  3. Heb met mijn vorige Focus (MK2 1.6 101 pk) keer de kleppendeksel pakking lek gehad.. sindsdien ben ik 98 gaan tanken.. die auto liep er duidelijk mooier op. De Ecoboost heeft van mij alleen nog maar 98 gehad..
    Wat versta je onder stevig aan de tand voelen?
    Is zo'n reiniger aan te raden, maakt dat merkbaar verschil?
     
  4. Stevig aan de tand voelen dat was bij mij eerst zorgen voor een goed doorgewarmde motor en versnellingsbak (wij hadden een automaat) en dan in sportstand in z'n 3 rijdend vol gas te geven en door te trekken tot hij naar 5 schakelde en dan rustig het gas minderen (niet ineens los laten).
     
    thijsniehof en Iodokus vinden dit leuk.
  5. Motor warm draaien en het rechtervoetje wat meer richting de vloer drukken, niet heel even maar voor een wat langere tijd, zeg een kilometer of 10 mits het verkeer het toelaat natuurlijk. Dan van het gas af even tot rust laten komen en nogmaals. Deze handelingen herhaal ik dan een aantal keer. Het liefst ook even goed doortrekken in bv 4, 5 en 6. Althans zo doe ik dat een paar keer per jaar. Wel het liefst bij onze oosterburen om te voorkomen dat er CJIB fanmail gaat versturen :mrgreen:

    Afgelopen week weer eens op de autobahn geweest. 102 in de tank en wat meer doorgetrap dan normaal. Na wat langere stukken met hogere snelheden gereden te hebben (250+) loopt de 2.3L echt beter, pops and bangs zijn ook duidelijker hoorbaar :rofl:
     
  6. Als je het in de 1e versnelling doet dan is de kans op fanmail wat beperkter.

    het idee erachter is dat de motor intern eens een keer goed warm wordt
     
    thijsniehof en Edgar Focus vinden dit leuk.
  7. CJIB fanmail is nooit leuk, of het nou voor 3km te hard is of 30. Met een RS is de kans op de laatste echter denk ik wat groter en dan is bij de oosterburen inderdaad een betere optie om even flink door te trekken. Naar mijn mening geld dat overigens voor elke motor dat zo af en toe nodig is, alles wordt een keer echt goed warm en spoelt/brand schoon.
    Zelfs mijn blokje mag zich af en toe even lekker warm doortrekken, meestal op invoegstroken wnat dan heb ik sowieso die 3000+ rpm nodig om goed vaart te maken :mrgreen:.
    Mijn blokje hoeft er niet voor naar de oosterburen, in 3 of 4 doortrekken naar 100km/h (of 130 na 19:00) werkt al maar ja is ook geen RS blok :P.
     
    thijsniehof vindt dit leuk.
  8. Daarom schrijf ik ook al als je wat door trekt in een lage versnelling is het effect hetzelfde daarvoor hoef je echt niet het maximale van de teller te proberen
     
    thijsniehof en Edgar Focus vinden dit leuk.
  9. Conclusie:
    even lekker een weekje Duitsland boeken.......misschien kan je het overtuigend thuis brengen? :dance:
     
    thijsniehof en Iodokus vinden dit leuk.
  10. Aan de andere kant, tijdens een flinke rit richting vakantie wordt ie ook wel goed warm.
    Ook hier gaat er zo goed als alleen maar E5 95 in de tank.
    Hebben de mazzel dat we zo'n beetje tegen de grens met Duitsland wonen en het 1 kilometer verder is om in Duitsland te tanken dan in Nederland.
    Tankten met de oude Focus eerst E10, maar al snel gemerkt dat ie met E5 een stuk lekkerder liep.
    Veel minder rauw. Zijn dat vervolgens blijen doen en alleen voor nood gaat er E10 in.
    Wil ook nog wel eens kijken wat de 998cc met Super 98 doet.
     
    thijsniehof vindt dit leuk.
  11. Een lange vakantierit doet ook vaak wonderen.
    Zeker als wij met de caravan op pad waren geweest merkte je dat alles een stuk soepeler liep. Motor liep rustiger, bak schakelde soepeler en hij was zuiniger na de vakantie.
     
    thijsniehof vindt dit leuk.
  12. Zeker met iets aan de haak wordt het zwaarser belast dan een ritje volgas over de autobahn.
    Focus van de dame had de laatste jaren weinig kilometers gemaakt en was rustig bereden. De eerste echte rit hier was met een aanhanger van 600 kilo, naarmate de rit vorderde kwam het blokje steeds losser.
    Terugweg herhaalde dit zich, sindsdien pakt ie veel beter op, loopt lekkerder door de toeren en de stank is verdwenen.
    Maakt nu per maand meer kilometers dan de vorige eigenaar er gemiddeld jaarlijks mee reed.
     
    Edgar Focus en thijsniehof vinden dit leuk.
  13. Moet je wel een trekhaak hebben natuurlijk en die heeft de RS niet :mrgreen:
    Maar geloof me als er afwisseld volgas wordt gereden heeft het blok en de bak echt wel wat weg te stouwen, de metingen tijdens het rijden (via Mountune accessport) laten dat heel duidelijk zien ;)
     
    thijsniehof en meeder vinden dit leuk.
  14. Jammer dat er geen trekhaak onder een RS kan. Zou een prima caravantrekker zijn denk ik :-)
     
    thijsniehof en Iodokus vinden dit leuk.
  15. Met een beetje passen en meten kan er best een trekhaak onder hoor tis uiteindelijk hetzelfde koetswerk als de focus

    alleen kom je niet veel verder dan een dietsendrager aangezien je waarschijnlijk geen trekgewicht op het kenteken hebt staan
     
    thijsniehof vindt dit leuk.
  16. Misschien wel, maar ik vraag me wel af of een caravan er lekker achter blijft hangen met 250+ km/u :schater::rofl:
     
    thijsniehof en meeder vinden dit leuk.
  17. Hahaha Duitsland is ook wel favoriet bij mij voor vakantie, zeker Zuid Duitsland.. Dit jaar is het Denemarken, daar rijdt men niet zo hard (desondanks fantastisch land btw, ik ben wel verkocht)
    Maar goed, woon niet heel ver van de grens, en tanken doen we ook al in Duitsland tegenwoordig ivm de prijzen.. dus ommetje via de Oberhausen straight is wel keer te doen..
    E10 komt er hier niet meer in, liefst 98..
    Nu hebben we redelijk lange rit richting Denemarken gedaan, maar met dakkoffer, kofferbak vol en gezin aan boord ga ik niet ontzettend stampen.. doe ik wel keer als ik er alleen in zit.
    Wel altijd het idee gehad dat de Focus op zijn best is / op zijn gemak bij 130+ km/h.. net of de auto dan tot rust komt.
    Maar op bochtige binnenweggetjes in Denemarken heb je ook veel plezier van het onderstel, blijft plezierig rijden
    TL:DR: binnenkort eens de beentjes laten strekken op de Autobahn.. en de massa-aansluitingen in de gaten blijven houden
     

Deel Deze Pagina