1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 2 fase 2 Ford Focus "RST-Line" Project

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door Jesse Hillfort, 3 aug 2022.

?

Zwarte auto met zwarte velgen?

  1. Zwart staat goed!

    33,3%
  2. Zilver staat beter!

    66,7%
  1. #1 Jesse Hillfort, 3 aug 2022
    Laatst bewerkt: 14 apr 2023
    Hee beste mede-forum'er,

    Allereerst even kort voorstellen, want dit is mijn eerste post!

    Ik ben Jesse (25M), sinds 2020 groot F1 fan, en fanatieke simracer. Het is een understatement om te zeggen dat ik van Focusjes houd: mijn 1e auto was een Focus 1 "99, mijn 2e een Focus 2 "06 (RIP...), de 3e een Focus 2 "06, en mijn nieuwe auto is een Focus 2 "08.

    Waarschijnlijk klinkt een Focus RST-Line nogal vreemd. Dat kan ook wel kloppen, ik heb het immers ook zojuist bedacht. Ik ben sinds kort namelijk in het bezit van een Focus 2 Ghia 2.0L uit 2008 met hier en daar een (naar mijn mening) sportievere aanpassing. Deze aankoop is vanwege een nieuwe baan, en deze auto heeft slechts 99k op de teller, plus het heeft praktisch alle luxe en stijling zoals ik de Focus het mooiste vind. Er zijn wel nog een aantal dingen aan de auto die ik nog graag anders zie, maar daar heb ik een beetje hulp nodig. Vandaar deze post :)

    Laat ik even beginnen met een aantal foto's van mijn scheurijzer.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Even een lijstje van items die ik nog graag wil veranderen (dit is nu gedaan).
    • Boordcomputer met touchscreen, BT en Navi
    • Audioinstallatie t.b.v. de kwaliteit (en gebrek aan uberhaupt speakers achterin...)
    • Velgenset vervangen
    • Remklauwen laten spuiten
    • RS spoiler
    • Uitlaat einddemper vervangen
    • Strips en "ornamenten" rondom oppoetsen
    Sommige van deze zijn redelijk eenvoudig zelf te vervangen of doen.
    Andere vergen wat hulp. Tevens heb ik nog enkele vragen over de auto zelf.

    1. Velgenset
    Momenteel zit er een zwarte set onder, ik had het idee dat dit een ST set is van een Mondeo Mk4. De set zelf is prima, maar de ST van de Focus zelf vind ik veel mooier. Deze valt gewoon niet nieuw te vinden. De enige set die ik vond was flink gehavend qua stoeprandschade, vuil en corrosie. Tevens vind ik dat zwarte velgen op een zwarte auto met zwarte ramen niet het mooiste is, zilver steekt juist af en maakt de auto compleet. Daarom dacht ik aan de volgende set RH Alurad DF Energy Silver.

    https://www.givawheels.nl/nl/ford-v...m_has_wide_rear=&rim_has_wide_rear_d=#results

    Hier zit echter een klein verschilletje in, waarvan ik niet met zekerheid het antwoord online kan vinden. Daarom mijn vraag of ik deze set op de Focus kan zetten? De huidige set zou een ET-waarde van 52.5 hebben, en deze set 45. Als ik deze waarde goed begrijp zou 45 mooier zijn doordat de velgen iets verder naar buiten staan, maar de vraag is of dit niet tegen onderdelen er omheen gaat zitten?

    2. RS spoiler
    De spoiler zal vast en zeker wel passen, mits je uiteraard het juiste model qua jaar pakt. Mijn vraag is alleen betreffende het spuiten van de spoiler. Als je er eentje koopt krijg je 'm onbewerkt, dus wit/beige achtig. Helaas heb ik hier geen verstand van. Is het een simpel gevalletje bewerken met de juiste items, zwarte glanslak eroverheen spuiten, laten drogen, en klaar?

    3. Uitlaat einddemper vervangen m.b.t. diffusor
    Ik wil er het liefst de dubbele pijp van de ST of RS onder. Zijn deze ten eerste eigenlijk hetzelfde qua look? Het gaat me immers voornamelijk om de look, omdat je nu helemaal geen uitlaat ziet. Het mooie geluid is mooi meegenomen uiteraard! Maar als ik er een dubbele pijp onder zet, valt dit te doen met mijn huidige diffuser? Of moet ik erin gaan snijden, of een nieuwe kopen?

    4. Motorgeluid
    Het lijkt alsof er een onregelmatig geluid uit de motor komt, waarvan ik het idee heb dat het een los element in het uitlaatsysteem is. Ik heb er echter 0 verstand van. Kan het zijn dat de 2 liter versie van de Focus minder stil is dan de 1.6L, of kan er iets mis zijn? Verkoper meende dat het misschien een los kapje of iets dergelijks was, maar dat er niets mis was. Maarja, verkopers...

    5. Engine swap
    Dit is puur even voor het idee, om te kijken of het uberhaupt mogelijk is. Het lijkt me namelijk gaaf om er een 2.3L Ecoboost motor van de Mk3 in te leggen. Zowel voor de power, als voor het verbruik vergeleken met de 5-cylinder van de mk2 (al is een 5cyl natuurlijk ook fantastisch). Is zoiets mogelijk?

    Mocht je het op miraculeuze wijze zo ver hebben gelezen, hartelijk dank! Als je andere opmerkingen, tips, of verdere woorden hebt zijn die uiteraard ook welkom. Bedankt in ieder geval!
     
    WauW*TeR, John_mk2_RS en R.Zwiers vinden dit leuk.
  2. Mooie wagen hoor. Sjiek.

    Met velgen is hoe hoger je ET waarde hoe verder de velg naar buiten staat tov je wiel hub. Dus de 52.5 die je nu hebt staan verder naar buiten dan de 45.

    Rs spoiler spuiten. Zal in primer geleverd worden als je nieuw koopt. Of al gespoten als je 2de hands vind. Spuiten kan je zelf doen. Ik heb uit spuitbus best goede afwerking gekregen. 2 k verf wel te bestellen bij nonpaints.nl

    Motorgeluid geen idee als t echt een rammel is kan t een hitte schild zijn. Als t meer een gegrom/geratel is kan t een lager van een poelie zijn. Bv dynamo, AC compressor of geleider/span rol.
     
    Jesse Hillfort vindt dit leuk.
  3. Ik kan het mis hebben maar volgens mij is het precies andersom.

    Hoe hoger de ET, hoe meer een velg naar binnen valt, en hoe lager de ET, hoe meer een velg naar buiten steekt.

    Ik had velgen met een et-waarde van 52,5 maar die stonden te ver naar binnen waardoor er geen ruimte was om ze over de remklauwen te krijgen. Met velgen welke een et-waarde van 45 hebben, lukt dat wel.
     
  4. Hartlijke dank!

    Ik dacht dus ook dat de ET waarde juist andersom was eigenlijk. Zou 7.5mm nog moeten kunnen of ga ik mogelijkerwijs toch schade oplopen als ik dit probeer, denk je?

    Dus als er bij een item online "onbewerkt" staat, betekent dat dan dat er wel primer op zit of ook niet?
    Zelf had ik bijvoorbeeld deze gevonden, waarbij staat "...dienen eerst voorbewerkt en gepast te worden...".

    https://autosportmebu.nl/product/maxton-design-ford-focus-mk2-strs-rs-spoiler/
     
  5. Gave bak! Zodat je het even weten: de MK3 heeft de 2.0, de 2.3 zit in de MK4.
     
    Jesse Hillfort vindt dit leuk.
  6. Kijkende naar de ST klopt dat, maar die 2.3L komt uit de MK3 RS ;)
     
    gerardTDCI en Jesse Hillfort vinden dit leuk.
  7. Ach, natuurlijk. Ik zat met m’n hoofd bij de ST. Excuses.
     
    Jesse Hillfort vindt dit leuk.
  8. ET 45 gaat prima passen. Ik had zelfs 18” met ET38 eronder zitten.

    ST/RS uitlaat gaat niet passen zonder dat je de reservewielbak verwijderd of inkort.

    Inbouwen 2.3 Ecoboost zou vast kunnen met 2 rechterhanden, ruimte en een grote zak met geld.

    Verder heeft jouw auto een styling pakket wat weinig uit te staan heeft met de RS/ST.

    De RS spoiler heb ik altijd al een lelijk ding gevonden, zelfs op de RS. Maar gelukkig smaken verschillen.

    Over de motor, controleer goed het oliepeil. De 2.0 Duratec is een heerlijke, sterke en betrouwbare motor, maar helaas lusten ze soms wel een flinke slok olie. De reden dat ik een gereviseerd blok heb liggen voor mijn MK2.
     
  9. Even een vraag: ik heb een andere (originele) Ford radio geïnstalleerd, maar de PIN code die erbij zat klopt niet. Weet iemand of onlineradiocodes.co.uk betrouwbaar is om deze weer te kunnen gebruiken?
     
  10. Intussen heb ik tweemaal een andere radio ingebouwd, de 2e keer eentje met dezelfde vorm als de Travelpilot, maar dan met een groter scherm met touchscreen functie. Deze deed goed wat ik wilde qua muziek en navi, maar het lijkt erop dat de radio de accu continu leegtrekt. Het is nu de 2e keer deze week dat ik de accu eruit heb moeten halen om deze op te laden.

    Het gaat om de volgende radio, ik gok dat de marktplaats modellen allemaal wel redelijk overheen komen.
    [​IMG]

    Nou is het me ook opgevallen dat met deze radio ik geen piep meer hoor als ik de deur open doe en het licht staat nog aan, maar erger nog, het kleine oranje infoscherm tussen de snelheidsmeter en toerental blijft altijd aan staan. Ik had de auto op slot gedaan vrijdagmiddag, en een dag later stond deze nog steeds aan (en was de accu dus leeg).

    Kan iemand mee hiermee helpen? Ik hoopte deze radio niet terug te hoeven sturen...
     
    R.Zwiers vindt dit leuk.
  11. Oranje lampje betekend toch een fout melding. Even uitlezen en dan zien waar t fout gaat. Misschien iets verkeerd aangesloten?
     
  12. Het is niet het rode lampje die iets aangeeft, gewoon het schermpje waar de kilometers, verbruik, tijd etc. op staat die altijd aanstaat. Neem aan dat die niet continu aan hoort te blijven na parkeren?
     
  13. Nee, de display gaat uit als alle canbus modules in ‘rust’ zijn, dat kan wel 10-20 min duren, maar daarna moet hij uitgaan.
    Het lijkt er dus op dat je radio actief blijft, het komt bij dit soort aftermarket units nogal eens voor dat de (rode) voedingsdraad en de (gele) signaaldraad omgewisseld zitten.
    De signaaldraad zorgt ervoor dat je radio de instellingen bewaart, ook als hij ‘uit’ is.
    Als deze draden omgewisseld zitten trekt de radio je accu leeg.
    Probeer eens rood en geel om te wisselen …
     
    R.Zwiers vindt dit leuk.
  14. Welkom, een hele gave bak en al lekker bezig. Leuk om te zien hoe je er mee bezig bent.
    Vwb de radio, zie ook de post hierboven, klopt dat vaak de continue en geschakelde stroomdraden andersom zitten met dit soort gevolgen.
    Want dat schermpje hoort gewoon uit te gaan nadat de auto op slot is gedaan. Alleen het gaat ook weer aan als je de auto ontgrendelt volgens mij, dus weet je zeker dat hij aan blijft?
    In geval van twijfel, naar je auto lopen maar nog niet ontgrendelen.
     
  15. Dankje Edgar!

    Ik had de auto zaterdagmiddag (na 3 uur rijden nota bene) tweemaal op slot geklikt op de sleutel, waarbij de lichten van de auto even knipperden als bevestiging dat ie op slot was. De volgende dag keek ik, voor ik de sleutel gebruikte, naar binnen en zag dat 't scherm aanstond. Dus er gaat sowieso iets niet goed :P

    Ik ga morgen m.b.v. een handige vriend de hierboven genoemde tip proberen!
     
  16. Kabels omgooien en anders kijken of je canbus instellingen goed staan.
     
  17. Hebben we 't trouwens over de kabels vanuit de auto zelf (achter de radio) of kabelaansluitingen in de radio?

    En hoe bedoel je canbus instellingen? Is dat iets wat je zelf kan aanpassen?
     
  18. Het gaat om de rode en de gele kabel die uit de radio komen, niet de aansluiting van de auto.

    Canbus instellingen kun je zelf in de radio aanpassen. Meestal kun je dit terug vinden in de instellingen, auto instellingen en dan extra instellingen. Vaak heb je een code nodig om in die menu in te komen. Bij mij was het 888.

    Ik zou beginnen met het omzetten van de kabels, als dat niet helpt dan kijken naar de canbus instellingen.
     
  19. Hier sluit ik me volledig bij aan.
    Dus de kabels vanuit de radio, niet die vanuit de auto.
    CANbus zit inderdaad meestal verstopt in de instellingen, eventuele extra instellingen. Alleen als die niet goed zou staan zou je kans hebben op meerdere vreemde meldingen enzo dus ik gok de kabels en de CANbus daarna pas uitzoeken.
     
  20. Nog even over de rest van je wensenlijstje:
    Onbewerkt bij spoilers betekend het is alleen de spoiler, geen grondlak, niets er op. Die zijn vaak wel het goedkoopst maar moet je dus zelf helemaal spuiten met grondlak, kleurlak en blanke lak. Als je eentje vind die al in de grondlak staat scheelt dat weer wat spuiten. Eentje in kleur zal altijd kleurverschil geven, hoe erg dat is ligt aan hoe erg je dat zelf vind.

    VWB velgen dat is een kwestei van passen.

    Motorgeluid is erg lastig oordelen via een forum, kan werkelijk van alles zijn. Let goed op je oliepeil en temperatuur en koelvloeistofnivo.

    Andere motor erin kan altijd, maar dan zal er behalve de motor nog veel meer aangepast moeten worden. Koeling, remmen, motorophanging, schokdempers noem maar op. En als je dat allemaal voor elkaar hebt een RDW keuring zodat je ook geen APK of verzekering gedoe hebt.
     
    Jesse Hillfort vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina