1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

simpel iets meer vermogen?

Discussie in 'Performance tuning' gestart door FocusM, 3 mei 2022.

  1. Nog maar weer een vraag aan de specialisten dan.

    Ik rijd een hele simpele maar fijne focus wagon 2 titanium met 1.6 motor.
    Nu is dit prima, maar af en toe zou een klein beetje meer vermogen wel lekker zijn. Is er een manier om dit op een redelijke manier voor elkaar te krijgen? zonder er direct honderden euro aan auto te geven en de hele auto om te bouwen.
    Ik heb al aan toffe stickers gedacht, maar bij Ford zeiden ze dat dat bijna tot geen effect zou hebben op het vermogen:dance::schater:

    Vermogen 74 kW / 101 PK
    Koppel 150 Nm
    Aantal cilinders 4
    Cilinderinhoud 1596cc
     
  2. Een motor zonder turbo is eigenlijk niet interessant om meer vermogen uit te halen als het eigenlijk niets mag kosten.
    Een software aanpassing is er eigenlijk niet dus moet je hardware matig aan de gang en dan gaat het meteen wat meer kosten
     
  3. Om te beginnen heeft de 100 PK 1.6 Duratec motor geen 150 Nm koppel maar 143 Nm koppel.

    Zoals hierboven reeds vermeld zijn er geen goedkope mogelijkheden om deze motor te tunen.

    Er is uit deze motor best wel wat meer vermogen te halen maar dan moet je gaan denken aan een aangepast inlaattraject (performance luchtfilter, groter gasklephuis of eventueel een custom intake manifold met 4 afzonderlijke throttle bodies), een performance uitlaat, scherpere nokkenassen en uiteindelijk een chiptuning op maat. Dit alles is echter zeker niet goedkoop te noemen.
     
  4. Jaaa .ik hoor het al...slow and steady wins the race.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
     
  5. Bekend probleem hoor, de 1.6 duratec is zonder turbo dus weinig aan te doen tenzij je inderdaad flink wat gaat investeren maar uiteindelijk kom je dan tot de conclusie dat je beter meteen een ST had kunnen kopen :mrgreen:. Heb hetzelfde probleem met de cmax met turboloze 1.6 duratec blok en 105 PK. Ach zolang je normaal mee kan komen met het verkeer is het geen ramp, alleen af en toe wel irritant.
     
  6. Nou. Voor 10 euro haal je bij de bouwmarkt wat een meter 80mm dacht ik, pvc, en een 45gr bochtje pvc.
    Bij de action koop je een spuitbus primer en zwarte lak.

    Dan sloop je je filter huis er uit. Vervolgens sloop je je resonantie box er uit. Dat moet deels via je wiel bekleding.

    Vervolgens maak je die pvc pijp vast aan de zuig kant van je luchtfilter box. Spuit je hem zwart En richt je die pijp zo dat die net naast je radiator aan de voorkant lucht pakt.

    Dan kan je nog een bv inleg filter kopen. K&n bv.

    En je gas respons is al een stuk beter.
    Trekt beter op. Als nog gewoon flink door trekken.

    Die duratec 1.6 rijd heerlijk. En best wat uit te halen voor weinig.
     
    McGyver, Focustinus, M.Blaak en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  7. Dat klinkt als een hele leuke how-to en nu ben ik nieuwsgierig. Heb je toevallig iets van een linkje?
     
  8. #8 R.Zwiers, 24 mei 2022
    Laatst bewerkt: 24 mei 2022
    Poe ehm, weet niet of t beschreven staat in m'n focus pagina.

    Wel is op de pagina van fiesta bewezen dat koude lucht aan zuig daadwerkelijk helpt. + Minder restricties+ dat eventuele inleg filter. Merk je in t begin zeker wel. Uiteindelijk went t, maar das met bijna elk vermogen zo.

    Maar zo zal t eind resultaat er uit zien.
    [​IMG]
     
  9. En ik denk ik kijk even je topic......even......man man wat een hoop gedaan heb jij en wat gaaf om te lezen en zien.
    Toch maar eens gaan kijken ook want iets feller op het gas zou ik niet zo heel erg vinden.
     
    R.Zwiers vindt dit leuk.
  10. Staan nog wel meer relatief goedkope aanpassingen/upgrades. Bv dat Puma inlaat. Geeft wat meer koppel. Ben je voor 100 euro klaar :) tis wel wat knutsel werk
     
  11. heb toen bijj me focus mk2 ook de resonatiebox eronderuit gehaald en een rechte pijp naar beneden gedaan. Dat samen met kn filter.
    Iedereen vroeg af of ik iets aan me uitlaat had gedaan, dat was niet zo.
    echt vermogen winst niet echt, reed wel lekkerder
     
    Lex en R.Zwiers vinden dit leuk.
  12. Ooh wel even er bij vermelden dat je de wind deflector er uit moet halen/laten als je die buis naast je radiator plaatst.
     
  13. Vraag me alleen af of dat bij mijn c-max allemaal kan, moet eens goed onder de kap gaan kijken denk ik
     
  14. Tuurlijk kan dat. Ff je filterbak d'r uit pakken dan die je t snel genoeg.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  15. Jammer dat je zover weg woont, want ik zou je graag eens uitnodigen hiervoor... dit klinkt allemaal interessant, maar net ff te technisch haha
     
  16. Keuze is aan jou. Vrij om te komen. K&n filter heb ik niet liggen. Maar pvc en wat snel drogende verf is hier om de hoek zo gehaald.

    Nou stel je filterbak er uit pakken niks voor hoor. Alleen een dopje 7 nodig om je slang klem los te draaien van je aanvoer naar je gasklephuis. Haal je die buis d'r weg. Dan zit je filter huis op 3 punten vast. Rechts voor zit een soort dikke o-ring. Die pak je d'r af. Voor de rest trek je het geheel er zo uit.
    Denk wel even om je kleppendeksel ontluchting, kleine plastic buisje wat van je motor naar je filterhuis loopt. Die zit met een klein connector vast.
    Vaak makkelijker om hem eerst op je kleppendeksel los te trekken. Daar zit die gewoon in gedrukt.

    Vervolgens auto op krikken. Wiel d'r af. Wiel bekleding d'r uit (torxen) en dan zie je daar een gekke vierkante box. Zit met 3 m8 boutjes vast. Los draaien. Ding de uit, en je hebt een resonantie box delete gedaan.

    Pvc pijp op je filter huis. En terug zetten.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  17. McGyver, Patman en gerardTDCI vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina