1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus mk3 1.6tdci, roetfilter uitstoot boven de nieuwe APK norm

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door witzie, 12 mei 2022.

  1. Vanwege de nieuwe APK regels die 1 juli 2022 ingaan heb ik alvast mijn roetfilter laten checken. Vanaf die datum moet de partikel uitstoot onder de 1.000.000 deeltjes per kubieke centimeter zijn, die van mij doet zo'n 1,2 miljoen. Een afkeur dus als ik hem na 1 juli laat keuren, ik laat hem daarom maar voor die datum keuren , kan ik iig een jaar vooruit. Ik hoop op een quick win oplossing ipv roetfilter vervangen. Iemand een idee?

    Betreft een 2011 mk3 1.6 TDCI 115 PK motor code t1db , gechipt naar 140. tellerstand 253k, geen storingen.
    Roetfilter is er een met een keramische coating, geloof ik , die zou langer mee moeten kunnen. 45k geleden zijn er 4 nieuwe injectors in gekomen. Door de corona toestanden maak ik niet meer de kilometers die ik normaal deed, dus veel korte ritten met af een toe een lange.
     
  2. Geen idee of het invloed heeft, maar misschien is regeneren een optie om je deeltjes lager te krijgen?
    Is die 1,2 miljoen gemeten bij koude of warme motor? Volgens mij heeft dat ook nog invloed.
     
  3. Autos tot 2016 kun je bij rdw opgeven als roetfilter verwijderd. Dan hoeft de test niet. Enig nadeel is 15% roettoelslag op je motorvoertuigen belasting

    Rest is het me vraag hoeveel verschil het heeft met roetmeting.
    Met roetmeting gingen we soms naar max van apparaat 11k. Moet lager dan 2k zijn.
    Gevolg rondje rijden, in zijn 2 paar keer al rijdend in toerenbegrenzer rijden. Terugkomst.
    Roetmeting. Lag meting onder 2k dus goed.
     
  4. Je zou ook kunnen overwegen de tune er af te laten halen. Dat zal waarschijnlijk ook wel een nadelig effect hebben op de uitstoot van deeltjes.
    Af en toe even goed schoorsteenvegen helpt ook. Ik deed dat vroeger wel eens met mijn oude Golf 2. Die kwam daarna altijd met vlag en wimpel door de roetmeting heen.
     
  5. Is het niet zo dat de roetmeting geld die ten tijde van het bouwjaar van toepassing was?
    Men kan toch niet de waarde van de roetmetingen elk jaar aanpassen en geldig maken voor auto's die daar nooit hebben hoeven voldoen?
    Maw een diesel uit bijv 2015 kan nooit aan de eisen van nu voldoen dus die zal dan toch volgens de eisen van 2015 gekeurd worden?
    Of is dat niet zo? ik heb echt geen idee namelijk.
     
  6. @Edgarcmax
    dit gaat ook niet om roetmeting.
    ipv roetmeting is toen eobd test gekomen. als dat goed was hoeft roetmeting niet. enkele geval bij storing wel, of zelf bij sommige codes afkeur.
    echter is er nooit een goeie test geweest of roetfilter aanwezig of afwezig was.

    nu komt er dus een deeltjesteller ipv roetmeting en eobd test.
    doet kennelijk allebei in 1 of zo. althans zo als ik vanmiddag vlug heb gelezen.
    het is wel zo idd dat de wagen nu apk goed is en als hij op 1july keurt afkeur is.

    voor occasion markt zou dat denk ik wel zorgen dat dieselauto's nog minder in trek komen.
    denk dan wel na diesel gaan ze dan met lpg beginnen of benzine.
    hoe dan ook zal over 10jaar toch veel electrische voertuigen zijn. wordt haast onmogelijk om dan nog een auto te kopen met ICE motor
     
  7. Dus de nieuwe eis geld dus voor alle bouwjaren vanaf 01 juli? Lekker dan, hoe faseren we diesel autos uit, nou zo dus. Zal vast wel weer een truckje of middeltje voor komen.
    Over 13 jaar (2035) mag een nieuwe auto niets meer uitstoten aan CO2 volgens de EU. Bestaande auto's nog wel uiteraard dus zou zo maar kunnen dat we de komende 13 jaar auto's krijgen die heel lang meegaan gewoon om die te kunnen blijven verkopen tot aan 2035.
     
  8. Deeltjesteller gaat er ook wel komen voor benzinemotoren dat verwacht ik in ieder geval wel.
    Direct ingespoten benzinemotoren stoten ook heel veel deeltjes uit en het is niet voor niets dat daar tegenwoordig ook partikelfilters onder zitten.
    Als je bij een direct ingespoten motor bij de RDW kijkt zie je ook de deeltjes uitstoot er bij staan welke voor de typegoedkeuring opgegeven is.
     
  9. Linkje met wat info: https://mijn.bovag.nl/actueel/nieuws/2021/januari/roetfiltertest-vanaf-1-juli-2022-onderdeel-van-apk


    Zoals ik 't lees gaat het vooral om er achter te komen of het ingebouwde roetfilter nog werkt/onklaar is gemaakt; als je geen (werkend) roetfilter onder je diesel hebt zitten wordt-ie opgegeven bij de RDW als 'vieze diesel', en betaal je 15% meer motorrijtuigenbelasting. Dat is ongeveer 200-250 euro; als je een beetje kilometers maakt zit je qua roetfilteronderhoud (additief hervullen bij oudere roetfilters, roetfilter laten vervangen om de 120k km, EGR-klep die loopt te klieren) al snel in de situatie dat 'weg laten halen' goedkoper is dan onderhoud en alle mogelijke storingen oplossen. Alleen met een 'nieuwere' diesel (vanaf 2016) moet je een werkend routfilter hebben.

    En wat 2035 betreft: ik denk dat je zult zien dat vanaf 2030 het aantal tankstatoins langzaamaan gaat afnemen, omdat een flink deel van de auto's dan al electrisch is en oplaadpunten overal staan (bij supermarkten, meubelboulevards, winkelcentra, etc).
     
  10. #11 gerardTDCI, 14 mei 2022
    Laatst bewerkt: 16 mei 2022
    dat geloof ik niet zo.
    de nevenverkoop is booming bij die stations dus dat gaan ze niet snel opgeven denk ik.
    ze zullen meer richten op de elektrische rijder om die te binden.
     
  11. We zullen het gaan zien, wie weet wat er nog voor alternatieve brandstof of aandrijving tevoorschijn komt, komt tijd komt raad zeg ik dan maar.
     
  12. Dank voor de reacties/tips, als het zover is ga ik de Wynns dope proberen. Of voor die tijd iets anders kopen.
    Meting is trouwens uitgevoerd bij warme motor.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  13. Wat mijn garage deed was het gaspedaal net zover indrukken als nodig om tot het juiste aantal toeren te komen en niet gewoon volledig ndrukken, dan is er ook minder uitstoot. Maar dat was toen ik nog diesel reed, in 2008 ofzo
     

  14. deze test is bij stationair.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  15. neven is toch diesel?
    Voor bedrijfswagens,mpv en stations is diesel het sterkste aanwezig.
    voor bedrijven is de stap naar electrisch sneller en makkelijker te maken dan voor particulier.
    voor particulier geloof dat een goeie tweede hands nu nog te duur is. want juist dan komt de accu keer eraan. als deze op tijd wordt vervangen kan de auto weer lang mee gaan, zelfde met aandrijflijn.
    zowel ICE als electrische aandrijflijn zijn alle bij 3ton toch deels aan dure reparaties onderhevig.

    zelf denk ik dat waterstof toch wat terrein kan winnen. Het is snel te tanken en enig nadeel is. dat het onder hele hoge druk opgeslagen moet zijn. bij ongeluk is dan de kans dat het zelfde als bij volle accu in brand vliegt.


    @Edgarcmax
    als dat zo is dan hebben ze nooit een apk goeie test gedaan.
    roetmeting wordt gedaan met warme motor van stationaair tot vol gas in maximale toeren.
    bij enkele auto's zit een toeren limieter erop waarbij toerental als je stilstaat lager is. maar dan nog geef je vol gas
    ja er zijn tuurlijk van die trucjes dat je een boutje of zo achter de gaspedaal zet zodat je hem niet te ver in kan douwen.
     
  16. Dat volle toeren stukje, op een gegeven moment was het maximaal aantal toeren bereikt maar had het gaspedaal nog wel wat over zeg maar, vandaar dat men hem zo vasthield dat het maximaal aantal toeren werd bereikt en niet gewoon vol gas. Dat scheen verschil te maken. Ik weet het echt niet maar dat is mij toen zo uitgelegd. Denk ook niet dat het nu van belang is eigenlijk :mrgreen:
     
  17. nee, nevenverkoop is de verkoop die je doet naast je "hoofdproduct"
     
  18. Update: het bleek iets simpels te zijn. Injector 4 lekte, deze er uit gehaald, schoon gemaakt en gemonteerd met nieuwe afdichting ringen. Daarna zakte de uitstoot van bijna 2 miljoen naar 850k, mooi onder de apk norm en dat gaat waarschijnlijk nog wel een beetje dalen ook.
     
  19. Ik heb een Ford fiesta 2014 1.6tdci. Ik heb hem gechipt en egr klep uitgezet. Nu ben ik bij de Apk geweest en auto is helemaal goed op de nieuwe deeltjes teller na. Het aantal was 12 milj ipv de maximale 1miljoen. Verder geen foutmeldingen en auto loopt perfect. Iemand die wat tips heeft? Mijn plan is de tune file terug naar origineel en roet filter vervangen, super diesel tanken en diesel additief forte toevoegen. Verder durf ik het niet meer te zeggen. Iemand nog meer tips? Wordt zeer gewaardeerd!
     

Deel Deze Pagina