1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Accu oplaad problemen

Discussie in 'Electronica' gestart door Piet47, 15 mei 2022.

  1. Heb grote problemen met de accu van mijn Ford Focus 4 MHEV van oktober 2021, ik rij vrij weinig maar toch wel iedere week een ritje van minstens 50km maar het komt ook wel voor dat de auto 2 weken stilstaat i.v.m. vakantie. De eerste 4 maanden ging alles goed maar de laatste maanden valt regelmatig de airco uit en werkt de keyles entry van de passagierskant niet meer. De Ford garage wijt dit aan te lage accuspanning doordat ik te weinig kilometers zou rijden. Vorige week een rit gemaakt van 100km en 2 dagen later een rit van 80km en weer 2 dagen later werd in de garage een accucapaciteit van slechts 50% gemeten, is dit normaal? Hierdoor werkte mijn airco en keyles entry niet meer terwijl het start/stop systeem nog wel werkte. Als de garage de accu weer naar 100% brengt werkt alles weer maar een rit van in totaal 180km in enkele dagen is blijkbaar niet voldoende om de accu genoeg op te laden en dus werkt de airco dan nog steeds niet. Kreeg in de garage een heel verhaal over smart charge en weinig km's te horen maar zo "smart" vind ik dit alles niet. De garage wil verder niets meer ondernemen maar ik zit wel met een auto waarvan de airco iedere keer wegvalt, de garage kan ook niet aangeven bij welke accucapaciteit de airco wegvalt. Durf de auto bijvoorbeeld niet weer 2 weken op Schiphol weg te zetten. Heb de auto maar weer mee naar huis genomen en nu 2 dagen later is de spanning op de accu nog maar 8V, lijkt me ook weinig na 2 dagen.
    Heeft een van jullie misschien soortgelijke problemen?
     
  2. Zou de accu bij een accu bedrijf laten testen.
     
  3. Als de batterijspanning 8V is dan lijkt mij de batterij eigenlijk al dood.
    Heb je een mogelijkheid om de auto op een eigen oprit of in een garage te zetten?
    Zo ja zou je een battery tender kunnen opteren om zo als je de auto niet gebruikt de batterij goed te houden (geen simpele druppelaar maar een echte goede intelligente lader zoals een CTEK MXS 5 of iets dergelijks).
    De kabel kan vast aan de batterij gemonteerd worden zodat je de lader steeds eenvoudig kan aan- en afkoppelen.
    Moderne auto's hebben wat meer moeite met lang stil staan.
     
  4. mhev heeft toch twee accus 1 van 12v en 1 voor hybride deel van 48v.
    wat heeft airco met beide accus te maken.
    als deze wordt aangedreven door de benzinemotor dan als deze loopt dan werkt airco toch ook.

    alleen bij volledige electrische auto wordt de airco electrisch gevoed.
    PHEV is de kans ook dat het electrisch aangedreven wordt, alleen heb je dan range extender als brandstofmotor
     
  5. Als de 12V batterij niet genoeg vermogen kan leveren kunnen waarschijnlijk bepaalde comfortfuncties uitgeschakeld worden.
    De starter/generator is 48V bij de mHEV en er zal dus een DC-DC converter in zitten die voor het 12V circuit zorgt.
    Die DC-DC converter heeft vaak een beperkter vermogen dan een traditionele dynamo, vaak beperkt tot rond 100A waardoor er in handleidingen vaak staat dat je geen starthulp mag verlenen aan andere auto's met een hybride voertuig.

    Sidenote, bij de meeste PHEV's is de ICE geen range extender aangedien de ICE ook direct de wielen aan kan drijven. Bij een range extender is er geen mechanische verbinding tussen ICE en wielen.
     
  6. Heb inderdaad de mogelijkheid om naast het huis te parkeren en een druppelaar of iets dergelijks aan te sluiten, ik vind het echter een vreselijke stap terug die me doet denken aan mijn eerste autootje van meer dan 50 jaar geleden. Los daarvan vind ik dat de accu na 2 ritten binnen 4 dagen van in totaal 180km best wel weer "vol" zou moeten zijn. De garage zegt dat alles getest is en in orde is bevonden: einde verhaal en niet zeuren verder.
     
  7. @meeder
    een mhev is idd wat anders dan normale brandstofauto. klopt idd dat dcdc converter de stroom moet leveren voor normaal gebruik. normale dynamo zit toch ook rond de 100-140A als ik me niet vergis
    maar goed het is idd techniek dat zo snel verandert is en zo verschillend uitgevoerd is. dat je niet alles meer kan weten.

    phev heeft idd een actieve phev en passive phev.
    actief heeft idd dat ook de brandstofmotor de wielen direct aandrijven en electromotor dan bij helpt. Dit kan zowel door de voorwielen zijn als achterwielen.
    zo voorwielen brandstofmotor en achterwielen de electromotor.

    het is idd te zotte dat je met druppelaar moet gaan werken. Dat kan niet de manier zijn.
    vol is ruim begrip. je kan 180km rijden maar op den duur wordt accu minder sterk opgeladen.
    met 180km in 4dagen zou je idd verwachten dat het voldoende zou zijn.

    anders even langs andere dealer. gewoon zeggen me airco doet het zelde, als het werkt. werkt het perfect.
    ben nu wel heel benieuwd hoe het systeem precies werkt waarom de airco functie uitgezet wordt. want als ik idd goed denk dat het op de benzine motor zit. hoeft de computer alleen de koppeling aan te sturen.
    dan zal geen ramp worden.
     
  8. Bij 8v na 2 dagen is óf je accu vroegtijdig overleden en/of heb je een enorme lekstroom
    Dat laatste moet je garage zo kunnen meten …
     
  9. Ik denk dat de accu door het weinig bijladen, zeker in de lange winter, geen goed heeft gedaan….
     
  10. #10 Martin123t, 15 mei 2022
    Laatst bewerkt: 15 mei 2022
    De auto valt ruim (!) binnen de fabrieksgarantie. Het gebrek is duidelijk en de garantieverlener zal moeten aantonen wat defect is.

    Waarom wil de ‘garage’ niets meer ondernemen? Is zij niet de leverende (Ford-)dealer? Is de accu al vervangen geweest?
     
    Bramzel vindt dit leuk.

  11. De garage wil niets meer ondernemen? Hier zou ik rechtsbijstand op zetten, een auto van een half jaar oud, hou op met me.....
     
    Bramzel vindt dit leuk.
  12. Allereerst bedankt voor jullie meedenken. De auto is via private lease bij deze dealer aangeschaft (niet via hun eigen leasebedrijf).
    Ga morgen in ieder geval met de leasemaatschappij bellen en ik denk erover de accu door een accuspecialist te laten testen, zijn wel kosten die ik door het aangaan van een privatelease constructie had willen vermijden. De dealer zegt gewoon dat alles getest is (lekstroom, accu, etc.) en goed bevonden is en dat hij verder niks wil en kan doen: einde verhaal. Snap ook wel dat ik vrij weinig rij maar een accu mag naar mijn idee niet zo snel degenereren, ook het feit dat dan telkens de airco uitvalt en bijvoorbeeld niet het start/stop systeem zit mij niet lekker.
    Hou jullie op de hoogte!
     
  13. Staat de auto dichtbij het huis en liggen de sleutels ver genoeg weg? Wellicht gaat de auto thuis niet 'uit' omdat hij de sleutel in de buurt ziet en zijn systemen daardoor actief houdt.
    Een accu die binnen 2 dagen van 12 naar 8 volt gaat heeft verbruikers die hem leeg trekken. Als de garage geen sluip verbruik meet zit het in de situatie waar die langdurig staat.

    Kan de focus zijn batterijen ook geladen worden met een laadpaal of thuis lader? Door het laden van het hybride pakket via de stekker hoeft de dynamo minder hard te werken en blijft de airco en de keyless entry waarschijnlijk wel gewoon beschikbaar
     
  14. Het is dus een leaseauto. In dat geval zou ik inderdaad bij hen aangeven dat de auto niet voldoet aan de verwachtingen. Ik zou niet naar een accuspecialist gaan voor een second opinion, maar met de leasemij. overleggen of dit bij een andere Forddealer kan.
     
  15. Kijk, niet meteen gaan roepen dat de garage iets ‘moet’ doen en dat je rechtsbijstand moet inschakelen. Wacht eerst even alle details af hoe het in elkaar steekt. Als het een (private) lease is moet alles via de leasemaatschappij. Daarnà zal een garage weer aan de beurt zijn.

    Welkom Piet47…
     
  16. “Het voordeel van garantie is dat je tijdens de garantieperiode bij een gebrek alleen hoeft aan te tonen wat er kapot is. Het is aan de verkoper het tegendeel te bewijzen.”

    bron ANWB
     
  17. Gezien het bouwjaar van de auto lijkt mij dit onwaarschijnlijk. Vanaf mei 2019 gaat de sleutel na 40 seconden stilliggen in slaapmodus.
     
  18. Beste Piet47,
    Je bent niet de enige met dit probleem, want ik heb dit sinds dit weekend ook met mijn Focus van december 2021 met nu 7800 km op de teller.

    Maar ik zal me eerst even netjes voorstellen:
    Mijn naam is Harold en nu geregistreerd onder alias "Wheeley" dat ik al eerder gebruikte bij de Ford Mondeo Club (FMCZ). Weer terug bij Ford na 340.000 probleemloze kilometers in een Renault (Megane GT-line Estate 1.5). Heb nu een Hatchback ST-line met 155 PK (ik geloof de Puma-motor?) want 125 PK of minder leek me wat teveel "downsizen" en hybride mét schakelbak, want de meeste hybride auto's hebben een automaat en dat wilde ik (nog) niet. Ik zal nog wel een foto in mijn profiel verwerken.

    Terug naar het probleem: afgelopen zaterdagochtend een "dode" auto, keyless entry werkt niet; met handsleutel de auto in en starten ook niet. Garage zit gelukkig niet ver weg en die zijn even met de batterycharger langsgekomen en auto deed het weer. Alle stroomverbruikers (audio, navi, ventilatie) uit en stukje (25km) gereden om op te laden. Wat mij opviel is dat het geluid van audio en navi niet meer werkt. Wél ventilatie, airco en ook de achteruitrijcamera inclusief "piepjes". Zondagochtend hetzelfde: weer "dode" auto, dus binnen 14 uur weer helemaal leeg. Na opnieuw opstarten via hulpdienst auto nu bij garage gebracht.
    Er is dus een stroomverbruiker (of meerdere) die in stilstand de accu leegtrekken. Volgens de garage zou dit het modem kunnen zijn dat aansluiting met de Ford-Pass app heeft (?). Ik heb die inderdaad geïnstalleerd (vind het overigens een belabberde app met weinig correcte info). Die app geeft ook aan dat de auto in "Deep sleep modus" is gegaan om accu-energie te besparen. Nou, nou, het lijkt eerder andersom! In ieder geval gaat garage de accu nakijken en software updaten, want het lijkt erop dat het modem permanent in verbinding blijft en samen met andere permanente(?) verbruikers in één nachtje de accuspanning verbruikt. Overigens gek dat dit na vijf probleemloze maanden de kop opsteekt. Ik hou je/jullie van de ontwikkelingen op de hoogte en volg uiteraard die van jou.

    Succes in ieder geval.

    Groet,
    Wheeley
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  19. Hoi Harold, wellicht is het leuk(er) om je persoonlijk voor te stellen in dit topic: Even voorstellen | Focusclub.nl ;)
     
    SjeeleBrik vindt dit leuk.
  20. Ben wel benieuwd naar wat nu de issue is......
     

Deel Deze Pagina