1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Afremmen bij hybrid camers

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Koosje, 12 mei 2022.

  1. Beste Focus liefhebbers. Ik heb nog een vraag over onze Focus (hybrid camera bouwjaar 2020) die wij komend weekend krijgen. Bij de proefrit viel het mij op dat wanneer ik het gaspedaal los laat dat de auto dan sneller afremd (een beetje inhoudt) dan mijn huidige Focus uit 2014. Heeft dan met het mild hybrid systeem te maken?
     
  2. Wat is een hybrid camera?

    Anyway, ja de mild hybrid vertraagt sneller bij gas los dan de vorige generatie Focus. Bij gas los en remmen (zonder koppeling) laad je immers de accu op die onder de bijrijder stoel ligt. Die accu helpt je weer met acceleren (bij het opladen zie je het batterij icoontje, bij versnellen zie je het “slippend wiel” icoontje (mits je snel genoeg accelereert). Aan het begin moet je er aan wennen, maar na verloop van tijd ga je het waarderen. Op de snelweg met voldoende afstand volstaat vaak gas los i.p.v. dat je moet remmen. Overigens de Focus 3 1.0 ecoboost remde nauwelijks bij gas los.
     
  3. Nou, de garage noemt hem wagon 1.0 ecoboost hybrid camera, apple carplay, navi. Vandaar...;)

    Maar bedankt voor het antwoord. Daar heb ik wat aan..

     
  4. Denk dat ze bij dealer comma zijn vergeten.
    Het is ford focus mk4 wagon 1.0ecoboost hybrid.
    Ipv mk4 zetten soms ook welk jaar de auto is.
    Camera zullen ze mee bedoelen dat het achterruitcamera heeft.
    Rest wat naast camera er staat zijn de opties die erop zitten
     
  5. Wat truckerowner ook zegt, Wagon 1.0 Ecoboost,.
    Camera, apple carplay, navi zijn enkele opties die er op zitten.
     
  6. dat moet zo'n garagebedrijf toch ook weten :shrug:
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  7. Lijkt mij ook.

    Maar even terugkomend op de vraag, per hybride merk/model scheelt het enorm hoe hard hij afremt bij gas loslaten, ook als je bijvoorbeeld een sportstand gebruikt reageert hij ook weer anders.
    Mijn Honda Civic Hybride bijvoorbeeld remde juist nagenoeg niet bij gas los om maximaal de accu bij te laden. Maar als ik de sport stand gebruikte remde hij net zo hard af als bij een normale ICE. Duis ja kan heel normaal zijn. Wel alvast veel plezier met de nieuwe aanwinst.
     
  8. Kans is dat er. Ergens een knop zit waarmee je de mate van energie regeneratie kunt aanpassen. Of uit.

    voor het opladen van de accu is stroom nodig en deze wordt opgewekt door de startgenerator tijdens het loslaten van het gas en/ of tijdens remmen als de generator stroom levert aan de accu haalt deze een behoorlijke hoeveelheid energie uit de motor waardoor deze zwaar gaat draaien en dus de auto afremt. Het remvermogen wat hierdoor opgewekt wordt kan behoorlijk zijn en kan tijdens de winter en bij gladheid wel eens tot blokkerende wielen lijden als de abs niet ingrijpt en remvermogen afbouwd.
     
  9. Iemand die weet of dit inderdaad is uit te schakelen?
    Ik had een tijdje terug een leen-Puma mee die dit fenomeen ook had.
    Ik vond het super irritant :snooty: en werd er redelijk gek van.
    Ik hoop dat ik bij een volgende Focus er voor kan kiezen om dit uit te schakelen.
     
  10. Ik denk niet dat je het uit kunt zetten.
    Je helpt dan het hele mild hybrid concept om zeep.
    De mate van regenereren is bij vol-hybrides meestal al niet in te stellen dus ik denk hij mild hybrids helemaal niet.
    Overigens is het een kwestie van wennen, dat heb je sowieso bij hybrides. Als je het eenmaal gewend bent is het fijn rijden.
    Het is voor mij na 2,5 jaar zakelijk hybride rijden en een jaar privé een rare gewaarwording dat een motor direct start als je op de startknop drukt en dat de motor blijft draaien als je afremt.
     
  11. #11 Marco Morello, 13 mei 2022
    Laatst bewerkt: 13 mei 2022
    Sorry maar complete bullcrap. De MK4 mild hybrid blokkeert echt niet bij gas los. Niet bij droog weer, niet bij nat weer, niet bij sneeuw of ijzel. En dat zelfs niet met zomerbanden. Trust me ik kan het weten, ik rij al bijna 55k rond op zomerbanden het hele jaar door. Ze zitten nu ergens rond de 2mm qua profiel, dus nagenoeg versleten.
    En nee de mate van regeneratie kun je niet bepalen en is ook echt niet nodig.
     
    meeder vindt dit leuk.
  12. Omdat je het niet kent, na een tijdje leer je ermee omgaan en gebruik je het zelfs in het verkeer. Zoals ik al had vermeld hoef je met voldoende afstand op de snelweg de rem niet te gebruiken maar is gas los al voldoende. Dat geldt ook wanneer je komt aanrijden bij het stoplicht.

    Wel kun je de mate van het gebruik van stop and go aanpassen.
     
  13. Sowieso zal geen enkele hybrid of EV de wielen blokkeren bij regeneratief remmen.
    Alle systemen zij dusdanig geïntegreerd dat mocht er te weinig grip zijn de auto echt wel minder regeneratief gaat remmen.
     
  14. Je kan het vaak wel regelen. Dit door beetje gas te geven. Dan regel je remvermogen mee. Of zoals sommige merken noemen epedal of 1pedal drive.

    Toen ik met tesla reed. 60kw aan remvermogen, volgens display. Je remt dan net zo hard dan bij normaal remmen. Pas laatste paar kmh gebruik je de rem pas.

    Ivm electromotor alleen kan afremmen bij draaiende wielen. Zal idd bij blokkeerende wielen direct 0.0 regeneratief geremd worden.
    Die rede zou wielen blokkere onmogelijk worde.
    En de kans is aanwezig dat abs het ziet dat wiel niet maximaal kan afremmen regeneratief en daardoor max regeneratief remmen aanpast.
     
  15. dat dus.
    ben niet zo'n fan van dat elektrische gedoe maar geef gelijk toe dat het wel fijn is dat die "vanzelf" remt.
    was overigens bij een E-Vito en daar kan je de mate van afremmen wel instellen.
    het nadeel vind ik dat je remlichten niet meer branden.

    je bedoelt de laatste paar meter.
    75 km p/u rijden met eerder genoemde E-Vito en ineens gas los dan sta je na ongeveer7 á 8 honderd meter bijna stil zonder het rempedaal te gebruiken.
     
  16. Bij hybrides werkt het regenereren meestal niet meer effectief beneden een bepaalde snelheid. In vergelijk met een EV zijn de motoren en klein en ook de batterij kan veel minder energie opslaan. Als bij mijn Corolla de batterij vol is stopt het regenereren gewoon.
     
  17. Als ik me niet vergis gebeurt dat wel degelijk bij de zwaardere regeneratie instellingen, is het niet zelfs verplicht?
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  18. Correct. Vanaf een bepaalde remvertraging dienen de remlichten te gaan branden. En volledig EV's en sommige plug in's hebben de mogelijkheid om zo actief te regenereren dat dit de remlichten wel degelijk gaan branden.
    Bij een mild hybrid kan ik me dat eigenlijk niet voorstellen, want dan zit dat kleine accuutje in een paar tellen vol..
     
  19. Het lijkt me ook niet logisch om het uit te schakelen bij een mild hybride, of wordt die accu ook bijgeladen rijdens normaal rijden ?


    Ik dacht eerst ook dat wielen niet konden blokkeren tijdens gebruik van een motorrem, nou ik kan je verzekeren dat een motorrem van de volvo fh12 wel degelijk de wielen kan laten blokkeren bij een ongeladen trekker/oplegger
     
  20. Tsja, maar een retarder is ook heel wat anders dan het regeneratie systeem van een hybride. Da's een beetje appels en peren vergelijken.
     

Deel Deze Pagina