1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Welke Focus aanschaffen budget +-8000

Discussie in 'Algemeen' gestart door Mad Wally, 21 apr 2022.

  1. Diesel is en blijft qua uitstoot slechter als benzine. Door alles wat ze extra doen komt uitstoot beter uit.
    Door de interne vervuiling kunnen op den duur issues ontstaan met hogere onerhoudskosten.
    Dit samen met hogere wegenbelating ligt de punt van 25k a 35k voordat diesel voor portomonee beter is. Alleen verschil tussen diesel en benzine wordt steeds kleiner.

    Of je benzine of diesel pakt. Bij 240.000km zullen meer onderhoudskosten komen.
    Alleen de 2.0 diesel is meer voor de hogere kmstanden rest allemaal 250.000km berekend, qua onderhoud en dergelijk.

    Nu dieselboycot door steeds meer steden worden gedaan. En deze eerder uit gefaseerd worden dan benzine motoren als nieuw geleverd.
    Zijn auto met dieselmotor in waarde gezakt.

    Of je nu benzine of diesel hebt van 10k met 150.000km gelopen kun je bij beide zonder veel issues 100.000km mee rijden. Daarboven is het geluk met hoe lang het meegaat, voor beide.
    1.6diesel is minder dan de 2.0 diesel. Met de 2.0 kan je 350.000 met minder issues halen, dat heb ik nooit echt gezien met de 1.6. Downsize is ook daar dat je meer issues ziet.

    Onder de streep is het puur wat je zelf het fijnste vindt. Glazen bol hebben we niet. Dus hoe het later allemaal uitpakt weet je nie
     
  2. Je vergeet dat een diesel zuiniger is en dit ook bespaard bij hogere brandstof prijzen. Wel is het verschil kleiner geworden, benzine heeft een hogere accijns verlaging gehad dan diesel.

    Komt er kort op neer hoeveel je rijd, rijstijl, verschil in verbruik tussen diesel en benzine versie, verschil in aanschaf prijs en natuurlijk de wegenbelasting.

    Even een voorbeeld berekening:
    Als een benzine 1:10 rijd en een diesel 1:15
    Bij 1000km
    08.2021: Benzine 1,84 = €184,-
    08.2021: Diesel 1,46 = €97,33
    Verschil: 86,67

    03.2022: Benzine 2,29 = €229,-
    03.2022: Diesel 2,12 = €141,33
    Verschil: 87,67

    Brandstof prijzen komen van https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/81567NED
    April staat daar nog niet bij.

    April bij lokale pomp (Tango):
    04.2022: Benzine 2,05 = 205
    04.2022: Diesel 1,97 = 131,33
    Verschil: 73,67

    Ik heb een diesel gekocht voor de crisis, buiten dat het Europees model alleen in diesel te krijgen is, waren voor mij de reden voor diesel:
    - rij 40-50.000km per jaar
    - meer km’s met een tank, na 500km of 350-375km in buitenland tanken met de Mondeo was ik heel snel beu. Nu red ik mijn bestemming meestal op 1 tank.
    - zuiniger bij hoge snelheid.
    - 4 cilinder/ 2L motor ipv opgefokte 3 cilinder.

    Houd er wel rekening mee dat diesel rijden ontzettend ontmoedigd wordt. Uiteindelijk zal je met een diesel duurder uit zijn dan een benzine. Als je 10000 per jaar rijd zou ik geen diesel kopen.
    In dit geval gaat het om 35k en dan is het gewoon doorrekenen.

    Ik verwacht geen beperkingen met milieu zones voor een euro 6 diesel. Dan komt er namelijk geen busje, aannemer, hovenier etc de stad in. Ik ga er van uit dat ze zelfs bij groenlinks niet zo dom zijn. Verwacht eerder dat al het verkeer uiteindelijk uit de stad geweerd wordt of misschien alleen elektrische voertuigen. Maar dat zal nog even duren.

    Als diesel over 4 jaar te duur word maakt het ook weinig uit, dan heb je er al 140.000km bij gereden.

    Anyway, zoek ook eens naar een Mondeo. De mijne kregen ze in 2019 aan de straatstenen niet kwijt. Was 2012 model full option, 200pk 2.2L diesel. Volgens mij is die uiteindelijk voor 4,5k verkocht via een opkoper (zat boven de 200k km).
    Zijn natuurlijk nu wel moeilijk te vinden zijn met niet te veel km’s.
     
  3. De ADAC heeft ong. 3 jaar geleden een Ford met een 1.0 blokje gekocht, ter beschikking gesteld aan z'n werknemers, en na 100.000 km. volledige gedemonteerd (de complete auto)
    Bijna alle tolerantie's van het blok lagen nog binnen de fabriekstolerantie's tijdens de assemblage!
     
  4. Toch geld dat voor enkele steden voor bouwverkeer. (personeel)
    Je moet dan buiten de stad parkeren, vandaar uit rijd dan een peddel busje.
     
  5. #25 Bertus 7, 22 apr 2022
    Laatst bewerkt: 22 apr 2022
    Amsterdam vanaf 1 januari 2025 benzine en diesel en lpg vrije zone
     
  6. een heel verhaal met veel vooroordelen en uiteindelijk is deze zin het gene waar de waarheid in zit ;)

    en hoe snel stonden die 100K op de teller?
    denk dat het gauw 80% snelweg km zijn dus ook niet echt een beeld van de werkelijkheid.

    en de gereedschappen en bouwmaterialen gaan dan mee in de (diesel aangedreven) pendelbus mee? :loco:

    klinkt goed, nou nog een mooi gratis OV netwerk aanleggen in de stad vanuit de parkeerplaatsen aan de rand van de stad en iedereen is blij toch?
    zal wel niet, kost Amsterdam veel te veel geld als al die auto's geen parkeergeld meer betalen.
     
  7. Wil toch al niet naar Amsterdam toe ;)
    Maar zonder gekheid, ze kunnen dat wel willen per 1 januari 2025 maar dat gaan ze er echt niet door krijgen zonder uitzonderingen te maken voor op zijn minst het distributievervoer.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  8. Reken maar van wel ook bootjes komen dan alleen electrisch in de stad ze zijn ook de parkeerplaatsen aan het terugbrengen want de auto's moeten de stad uit.
     
  9. @gerardTDCI
    Kan het vooroordeel noemen, alleen praktijk liet ik nog achter wegen. Wou verhaal kort houden.
    Boven 2ton zag je vaak dat bij diesel werd bezuinigd op onderhoud ivm te duur werd. Bij benzine niet.
    Vaak kwamen turbo, roetfilter, koppeling, vliegwiel, distributieriem met een enkele tegelijk.
    Dat telt aardig op.
    Ga je kijken naar de 2.0diesel, ja die ging met 3ton nog wel ff mee. Maar ook v6 benzine met 270.000km

    Vandaar dat alles staat of valt bij goei onderhoud.
    Weten wat in toekomst er aan komt is fijn, zo kun je enkele dingen naar voren halen om eerder te doen. Het verspreiden zeg maar
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  10. nu ben ik op zoek naar een station.
    en het viel me eigenlijk op hoeveel 1.0 ecoboost in station uitvoering, richting de 300.000 km gaan...
    En nog steeds aan de prijs :?
     
  11. ik kan wel een beetje rekenen maar ik reken er nog niet op :D
    niet op zo'n korte termijn, dat het gaat gebeuren geloof ik wel maar denk ook dat de 3 grote steden een beetje bij elkaar aan het afkijken zijn hoe ze dat gaan doen.
    de eerste milieu zone van Rotterdam was net zo snel verdwenen als toen die er kwam.
     
  12. Onder klasse 6 mag nu al niet meer binnen de ring a10
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  13. De markt voor gebruikte auto's is momenteel compleet oververhit.
    Een collega heeft onlangs een aanrijding gehad waarbij zijn auto total loss is verklaard. Hij heeft de auto 3 jaar geleden als gebruikte auto gekocht en qua dagwaarde heeft hij nu nagenoeg hetzelfde gekregen als dat hij er voor betaald heeft.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  14. is voor vrachtwagens en bussen nog niet voor personenauto's
     
  15. De knoop is doorgehakt, het is toch een 1.5 diesel geworden uit december 2016 met 140K op de teller en volledige onderhoudshistorie bij de dealer. Er is 3 jaar lang 40k km per jaar en daarna in de coronatijd nog twee jaar 10k per jaar. Ik heb het budget wel iets moeten oprekken.
    Het is een wagon in de titanium uitvoering in de kleur kona blue met veel opties.
     
    Oops, bws723 en Edgar Focus vinden dit leuk.
  16. Gefeliciteerd!! daar horen natuurlijk wel foto's bij heh.
    Wanneer kun je hem ophalen?
     
  17. gefeliciteerd :thumbup:
    ben heel benieuwd naar de kleur!
     
  18. Foutje, de kleur is deep impact blue :D

    dit is hem dan :cheer:

    [​IMG]
     
    M.Blaak, Oops, gerardTDCI en 2 anderen vinden dit leuk.
  19. Mooie wagen, veel plezier en veilige kilometers er mee!
     
    Mad Wally vindt dit leuk.
  20. Mooie kleur. Gefeliciteerd met jouw Focus!
     
    Mad Wally vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina