1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

MK3 RS koppelingsset in ST

Discussie in 'Performance' gestart door Frank Focus, 30 mrt 2022.

  1. Hoi allemaal,

    Ik heb momenteel (nog steeds) een Quaife differentieel in de kast liggen die wacht om ingebouwd te worden in mijn ST.

    Het plan was eigenlijk om de koppeling niet te vervangen om de kosten een beetje te drukken en omdat ik dacht dat een betere koppelingsset al snel 900+ euro zou kosten. Maar nu lees ik dat het ook mogelijk is om de koppelingsset van een RS te monteren, en die schijnen ook al een stuk meer vermogen aan te moeten kunnen. (En ik weet dat het bloed uiteindelijk toch kruipt waar het niet gaan kan en ik later toch meer vermogen wil :roll:).

    Dan zou ik met deze set goed moeten zitten toch? Als ik naar het onderdeel nummer van Ford zoek (2064873) dan zie ik daar tenminste ook een LuK stempeltje op staan, of zou het dan toch beter zijn om origineel bij Ford te bestellen (= duurder)?

    In combinatie met nieuw tweemassavliegwiel gaat het nog steeds een flink bedrag worden, maargoed :P

    Iemand die hier meer vanaf weet?
     
  2. Of een RS koppeling past, weet ik niet. Is een heel ander blok.
    Bij m'n vorige (gechipte) auto de koppeling vervangen door een Sachs Performance (max. 500 Nm.), nadat de originele begon te slippen.
    Gevolg - veel zwaardere pedaaldruk, en uiteindelijk een kapotte Slave cilinder.
     
  3. Mebu biedt oem rs koppeling voor de ST aan. Drukgroep+druklager+koppellingsplaat en geeft aan dat voor montage in een ST ook een nieuw vliegwiel nodig is
     
  4. Nieuw vliegwiel is inderdaad sowieso nodig omdat een tweemassavliegwiel niet te hergebruiken is.

    Maar waar me het voornamelijk om gaat is het kwaliteitsverschil tussen de OEM Ford set en de set van LuK, als dat verschil er al is. Aangezien er op de OEM Ford onderdelen ook een LuK stempel lijkt te staan (koppelingsplaat rechts):
    [​IMG]
    Tussen OEM en LuK set scheelt het zo'n 150 euro, maar ik weet dus niet of je dat gaat merken of dat je bij origineel Ford dan enkel voor de naam betaald.. :think:
     
  5. Dat laatste!
     
    Frank Focus vindt dit leuk.
  6. Dat meen je! Mag ik vragen hoe jij aan deze wijsheid komt? :)
    Ergens ook wel logisch; het zou raar zijn als LuK koppelingssets voor Ford zou fabriceren maar vervolgens onder eigen naam een inferieur product op de markt zou brengen.

    Had nog iets verder gezocht op het internet, en als ik deze thread moet geloven dan was het aanvankelijk alleen mogelijk om de set alleen via Ford te bestellen.
     
  7. Ik heb bij Mebu een RS koppeling er in laten zetten, was inderdaad inclusief vliegwiel
     
    Frank Focus vindt dit leuk.
  8. Weet iemand welke koppelingsdruklager de juiste is, de aluminium of de plastic variant?
    [​IMG]
    [​IMG]
    Volgens autodoc past de plastic variant op zowel de ST als de RS, maar de aluminium alleen op de RS, lijkt me dan toch dat die uitwisselbaar zijn en dat de aluminium de beste keuze is?
     
  9. Ik heb het antwoord denk ik gevonden
    https://www.modernperformance.com/product/2564/13-18-focus-st-drivetrain

    Wie weet heeft iemand er nog wat aan die in de toekomst dit topic leest :-)
     
    Thieske vindt dit leuk.
  10. Pas bij een klant een RS koppeling geplaatst in zijn mk3.5 ST heb toen ook een aluminium koppelings cilinder geplaatst.
     
    Frank Focus vindt dit leuk.
  11. Ford ontwerp auto's en bouwt deze op met onderdelen die op de markt beschikbaar zijn bij Febi, Bosch, Luk, Sachs, Valeo, Brembo, enz, enz.
     
    Frank Focus vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina