1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Wat betekenen deze symbolen?

Discussie in 'Handleidingen Focus IV' gestart door Sander1970, 24 jan 2022.

  1. Ik heb sinds een week of 2 een Focus Titanium X, dus met digitale cockpit. Nu verschijnen er af en toe symbolen in de snelheidsmeter, zie foto, waarover ik weinig tot niets kan terugvinden in de digitale handleiding.
    Een voet op een pedaal-> som is die grijs, nu zoals op de foto groen. Groen wil zeggen gas lot laten om zuiniger te rijden? En grijs?
    Het symbool daarnaast (de "slingerpijl"), wat betekent die? een bochtige weg?
    Soms staat daar een pijl die naar links en rechts wijst, wat betekent die? Splitsing op komst?
    Ik heb nog niet met zekerheid kunnen vaststellen of die laatste 2 symbolen verschijnen voordat de situatie op de weg zich voordoet.

    Ben benieuwd of iemand mijn vragen kan beantwoorden?

    [​IMG]
     
  2. Dit is een rij-coach. Je navigatie weet of er een bocht of rotonde aan komt, of een snelheidsverlaging (binnen rijden bebouwde kom, of een bochtig stuk weg waar de snelheid lager is, of een kruising waar je links of rechts kan.).
    Als het grijs is dan is het een voormelding, wordt het groen en je laat het gas los of remt iets harder dan re-genereer je meer naar de batterijen.
     
    Sander1970 vindt dit leuk.
  3. Dank @Michel_limburg voor het bevestigen van mijn vermoeden. Alleen dat re-genereren gaat in mijn geval niet op, ik heb geen hybride variant.
     
  4. ook geen Mild-Hybide ?
     
  5. nope...foutje van de dealer die mij, toen ik het contract tekende, verzekerde dat er alleen nog maar mild hybrides werden geleverd.
     
  6. ik hoop dat je goed gecompenseerd bent dan.
     
  7. Dat nog niet (gaat om private lease), maar ik heb uiteraard wel om tekst en uitleg gevraagd. Die moet ik nog krijgen overigens.
     
  8. olé, even voor mijn beeldvorming, zo'n mild hybrid is toch goed voor een aantal km's elektrisch rijden toch?
    als je die km's kunt gebruiken voor woon/werk verkeer scheelt dat heel wat liters brandstof op jaarbasis denk ik dan.
    toch serieus geld wat je dan 'mis loopt'
     
  9. Mild hybrid kan juist niet elektrisch rijden.
    Je hebt een uit de kluiten gewassen starter/generator die op de plaats van de dynamo zit. Deze zorgt voor terugwinning van energie bij afremmen op de motor en voor het starten van de motor en voor ondersteuning (dus extra vermogen).
     
  10. oh, dan ben ik in de war met een PHEV zoals in de Kuga?
     
    meeder vindt dit leuk.
  11. Dat zou kunnen.
    Je hebt eigenlijk de volgende categorieën.

    MHEV: mild hybrid met meestal een 48V starter/generator. Deze kunnen niet elektrisch rijden. Bij het afremmen op de motor wordt energie terug gewonnen en in de batterij opgeslagen als buffer voor het starten en het op gang helpen van de verbrandingsmotor.

    HEV:
    normale hybrides zoals bijvoorbeeld de bekende Toyota modellen. Deze kunnen korte stukken meestal ook elektrisch rijden, meestal niet meer dan 2 tot 5km. Lijkt kort maar in sommige omstandigheden rij ik met mijn Corolla tussen de 30 en 50% van de gereden tijd elektrisch.
    De elektriciteit voor de batterij komt uit het regeneratief remmen en doordat de benzinemotor een generator aandrijft.
    De batterijspanning ligt ook een heel stuk hoger dan bij de MHEV's. Bij Toyota tussen de 207V en 288V afhankelijk van het model. De elektromotoren werken uiteindelijk op spanningen tot 650V AC.

    PHEV:
    Eigenlijk hetzelfde als de HEV alleen met een aanmerkelijk grotere batterij zodat het elektrisch bereik een stuk groter wordt. Deze kunnen ook via het lichtnet opgeladen worden.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  12. Welke motor/vermogensversie heb je dan?
     
  13. De standaard ecoboost (125 PK). Het verschil tussen deze en de mild hybrid variant zal niet heel groot zijn als het om brandstofverbruik gaat denk ik. Wat hierboven ook al werd gezegd is het vooral energie terugwinnen en gebruiken bij starten en versnellen. Gaat mij vooral om de manier waarop dit is gegaan.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  14. Zal inderdaad weinig verschil zijn qua verbruik.
    De manier waarop is inderdaad minder fraai van de dealer.
     
  15. Dat zijn gewoon achievements joh. Ik heb al een oranje motorblokje, een ABS logo en nog een paar gehaald. Alleens telkens na een beurt ben ik ze weer kwijt, ik denk dat een van de monteurs van mijn garage ze steelt :mrgreen:
     
    SJWD, Sander1970, Fridge en 2 anderen vinden dit leuk.
  16. Vergeet het handrem symbooltje in bepaalde bochten niet.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  17. De mild hybride geeft toch ook extra vermogen bij optrekken ?
    Hierdoor zou theoretisch het verbruik toch wel wat omlaag moeten gaan
    Heb eens proefgereden met de 2 versie prius en die kon toch een aardig stukje elektrisch rijden tot een 40 km/h
     
  18. Het ligt er aan hoe de boel in elkaar is gezet. Ik had een Honda Civic Hybrid maar daar ondersteunde de electrmotoren alleen en die kon niet volledig electrisch rijden.
    Maar ik weet dat bepaalde merken dat wel kunnen maar meestal zeer beperkt in actieradius en snelheid wanneer er electrisch gereden wordt.
     
  19. vaak net genoeg om op je werk te komen of boodschappen te halen, het lijkt mij ideaal omdat ik best wel veel stadritten maak.
     
  20. Voor een plug-in misschien wel maar met een normale hybride is het elektrisch rijden meer een bijkomstigheid.
    Ik kan misschien 2 tot 3 km elektrisch rijden binnen de bebouwde kom maar dan moet het ook niet teveel stoppen en starten zijn. Ik kan meestal wel als ik thuis kom de afstand binnen de bebouwde kom elektrisch naar huis rijden.
    Ook als je alleen even de auto wil verplaatsen thuis kan je dat meestal wel elektrisch doen, scheelt weer een koude start.
     

Deel Deze Pagina