1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Uwbuurman met z'n BMW's, Kopzorgen op 148!!

Discussie in 'Mijn auto' gestart door uwbuurman, 12 jan 2010.

  1. Ah, ik weet nog een supermooie alpina b6 2.8 te koop. Wel gaaf! Plaatje van je 320/6?
     
    David85 en Edgar Focus vinden dit leuk.
  2. Zijn meerdere plaatjes van maar helaas op dit moment nog geen plaatje om trots op te zijn. Maar dat gaat zeker komen!!
     
  3. en zijn er alweer updates over de BMW? :kwijl:
     
    uwbuurman vindt dit leuk.
  4. Helaas. Misschien over een maand of 2. Gisteravond de laatste hand gelegd aan de 325i e30 cabrio van mijn maat. Ondertussen een nieuwe stelling aan het bouwen, maandag met de 325i cabrio naar de uitlijner, beste van Nederland.

    Later komende week gaan we 5 dagen naar de Eifel met mijn cabrio, de groene.

    Als de stelling klaar is ruim ik de loods op en kan ik de e12's goed opbergen voor de winter. Inderdaad, e12 in meervoud. Ik heb een onderdelenkonijn gehaald, in het voorjaar. Uit Duitsland getrokken, veel goede delen, onderandere de deur die ik nog zocht, oem centrale vergrendeling etc. Ding is van hetzelfde jaar. Alleen geen 528i, maar een 525, wat in de basis hetzelfde m30 blok is, maar een 2.5 carburateur motor ipv 2.8 injectie. Dus aanbouwdelen zijn anders.

    Deze winter gaat de motor nogmaals uit de 323i. Derde keer in 3 jaar. Vermoeiend.

    Daarnaast hoop ik ook de motor van de e30 325iA cabrio te reviseren. Dan kom je ook klein grut aan werk tegen. Moet nog even sparen voor deze operatie haha. Als die cabrio weer klaar is, is het wel mei ofzo.

    Kortom, genoeg in het vat, maar niet in september.
     
    Gertjan, Spades, DJ--NeO-- en 2 anderen vinden dit leuk.
  5. Nou, het jaar 2021 ligt achter ons, ik moet nodig updaten. Ik begin met de e30 325i cabrio.

    De e30 325iA cabrio heeft zich weer lekker gehouden in 2021. Enige is dat de olielekkage tussen kop en blok niet minder wordt. Plan was om de motor er deze winter uit te trekken en een revisie te geven, maar dat schuift (minimaal) een jaar te op. Eerst wil ik zeker weten dat de 323i betrouwbaar is. En zolang het blijft bij wat oliedruppen at most, maak ik me niet druk. Het verbruik is nauwelijks waarneembaar aan de peilstok.

    Maar omdat de auto aan de onderkant toch al wat versmeert, werd het tijd om een belofte van mij aan de e30 in te lossen. De holle ruimtes heb ik opnieuw laten behandelen bij Gosliga Dinitrol antiroestcenter in Leeuwarden. Dennis heeft zijn best er op gedaan.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Je weet dat de auto goed in de Dinitrol staat als het overal uitkomt, op plekken waar de slang niet in ging. Op de voorband lag bijvoorbeeld voldoende.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik had het zelfs op het voorraam zitten, wat via de Astijl tussen de motorkap door was komen fluiten. De auto heeft een weekje uit staan lekken en is nu weer fijn beschermd.

    Rond de zomervakantie had ik ineens het idee, terwijl ik voor de brug stond te wachten, dat ik minder geluid van de radio had. Even kijken en luisteren en inderdaad, rechtsvoor nul geluid, dat verdiende nader onderzoek. Een paar jaar geleden had ik de speakers achter vervangen door Pioneers, simpele speakertjes, maar toch echt wel een paar tandjes beter dan de kartonnen OEM gevalletjes die inmiddels al wat levenservaring hebben, sinds ze de fabriek in 1986 hebben verlaten. Dus, in afwachting van nader onderzoek heb ik een setje Pioneers besteld voor de voorzijde, want als het toch open moest, dan is vervangen ook niet zoveel werk meer.

    [​IMG]

    In mijn zomervakantie de stoute schoenen en schroevendraaiers er eens bij gepakt en de boel gedemonteerd. Al vrij vlot kon ik met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid de oorzaak van het ontbrekende geluid achterhalen. Dit was geen beter leven speaker, maar een plofspeaker. Dus dat ding er uit gehaald.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Qua hoogte geen probleem, de nieuwe is compacter, hoewel een stuk beter.

    [​IMG]

    Toen dat geïnstalleerd was aan beide zijden deed alles het weer naar behoren en nu kan ik weer heerlijk luisteren naar de radio.

    Op de eerste foto in deze post zie je dat de uitlaat echt lelijk is. Geen punt, het ding hangt onder de auto, maar hij wordt ook slecht. In 2015 heb ik al eens een gaatje dichtgebakken en hij is er niet beter op geworden sinds die tijd. Ergo, ik hield de ogen al een tijdje open voor een goede vervanger. Ineens was bij Autodoc de Bosal einddemper beschikbaar voor de nonkat 325i e30. Dus gelijk voor kleinbier meebesteld. Deze komt er ooit een keer onder, maar eerst zoek ik nog steeds de tussendemper met Bosalnummer 283-985. Maar die vind ik nergens.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Volgende project is deze winter alle remmerij vervangen rondom, in de Eifel ging het remlampje branden, dus de blokken zijn te dun, de schijven hebben na 10 jaar mishandeling de beste tijd ook gehad, dus schijven en blokken even wisselen, klauwen even aanpakken en schoonmaken en dan kunnen we weer. Vervangingsdelen liggen klaar.
     
    gerardTDCI en David85 vinden dit leuk.
  6. De BMW die ik het langste in bezit heb is deze e91 touring. Het blijft een ontzettend fijne auto en ook na 16 jaar rijdt het heerlijk. De laatste 3 maanden neem ik deze auto op regelmatige basis mee, omdat de kilometers praktisch gratis zijn, de meeste afschrijving is geweest. Daarnaast hou ik de F31 qua kilometers wat uit de wind. Maar hier was ook een verse winterrubber nodig. Bij de montage vielen twee dingen negatief op:
    1 oude winterband was voor 50% gescheurd aan de binnenzijde…

    [​IMG]

    Een zomerband had een extra gewichtje…

    [​IMG]

    4 nieuwe winterbanden en 1 gerepareerde zomerband later kon ik weer verder rijden. Deze auto is echt een goede en fijne auto, maar niet foutloos. Zo heb ik al 10 jaar heel af en toe een DSC melding, verminderde rijstabiliteit ofzo. Maar die melding verdwijnt na een paar minuten vanzelf weer. Er blijft nooit een foutcode van hangen. Nu had ik de laatste 2 maanden af en aan een foutmelding op de airbag en gordelspanner van de bijrijdersstoel. Die is minder plezirig, want dat betekent dat mijn bijrijder, vaak een van mijn kinderen, geen gordelspanner of airbag heeft, in geval van een ongeval. Dat moet anders. Een vriend van me was vorige week bij me en we hebben de laptop eraan gehangen, maar geen storing. Tot ik op de bijrijdersstoel ging zitten en even wat zat te wiebelen. Hop, storing en dat was de sensormat. Een gebruikelijk probleem. Dank voor de diagnose! Dus nieuwe mat besteld en ingebouwd.

    Eerst stoel demonteren, er ligt meer vuil dan je lief is:

    [​IMG]

    Dan demonteren van de bekleding van de zitting, eerst de kappen aan de zijkanten eraf en de stekker los.

    [​IMG]

    Dan de bekleding loshalen, die zit op diverse plekken vast met van die knijpkrammetjes, die moet je dus stukknippen. Daarna de rand rondom losklikken en je kunt de bekleding omhoog doen. Ik heb de bekleding niet helemaal losgenomen, dat was voor deze actie niet noodzakelijk.

    [​IMG]

    En dan zien we de boosdoener

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De nieuwe erbij gepakt

    [​IMG]

    Oud rechts, nieuw links. Enige aanpassingen in de sporen vanaf het stekkerblok.

    [​IMG]

    Matje geplaatst, bekleding er weer op en alle haakjes teruggezet.

    [​IMG]

    Daarna de auto even gereinigd, kon er nu goed bij

    [​IMG]

    En ook de stoel had was minder schone vlakken. De donkere vlekken zijn vocht, van het reinigen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    En alles weer op z’n plek

    [​IMG]

    Ik ben er in totaal een uurtje of 2 à 2,5 mee bezig geweest, inclusief schoonmaken. Prima te doen. En het belangrijkste: geen storing meer. Werkt prima, hoop ik. Tegelijkertijd hoop ik het nooit te hoeven onderzoeken of dit werkt… Maar, weer een actie van het lijstje!
     
    gerardTDCI en M.Blaak vinden dit leuk.
  7. Uiteraard ook een foto-update van mijn F31, zo aan het begin van 2022 even terugkijkend. De auto doet wat hij moet doen, dus veel spannends is er niet te melden.

    Wat moet hij dan zoal doen? Nou, in de winter dan ‘20/’21 voorkomen dat de ladder, die de dakgoot niet moet slopen, niet onderuitgaat…

    [​IMG]

    In mei heb ik de f31 voor het eerst gebruikt als trekauto. Dat komt omdat de e91 een elektrisch bediende trekhaak heeft, dat is stukken makkelijker dan die stomme afneembare op deze f31. Dat moet ooit nog eens anders, maar nu ben ik gewoon te beroerd om steeds op de knieën dat ding eronder te prutsen. Echter, dit keer moest er een autootje uit Duitsland komen, midden in coronatijd met lockdown en alles en de F31 mag 200kilo meer trekken, daarmee zat ik dus dichterbij het gewicht wat er op de terugweg aan hing. Superfijne trekauto! En ja hoor, op de terugweg Polizeicontrole, alles goedgekeurd op de manier van spanbanden vastzetten na, wat in Nederland wel mag, mag daar niet. Maar verder geen centje pijn. 10 euro boete was te overzien. Maar wel weer een bewijs dat je je rommel gewoon voorelkaar moet hebben, voor een ander, maar ook voor jezelf.

    [​IMG]

    Tijdens het ophalen van de aanhanger bij onze Jan Piet B., kwam ik ook tot de conclusie dat de stomme-afneembare een 7 polige stekkerdoos heeft, in plaats van 13, wat ik op mijn eigen aanhanger en trailer wel heb. Dus dat heb ik thuis wel gelijk even aangepast.

    [​IMG]

    Op die foto hierboven zie je hoe zwart de uitlaat eindstukken zijn. Ik heb echt lang gedacht dat het zwarte eindstukken waren, maar dat gedonder met het roetfilter maakte dat ik het eens wilde onderzoeken. Het zijn chromepijpjes… Tijd dus, na de derde keer rammelen in de uitlaat, voor een nieuwe roetfilter. Dat werd een zeer jong gebruikte. Van een schadeauto, ding is maar kort gebruikt en een paar jaar jonger dan de auto. En dat voor een fractie van de prijs van een nieuwe.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik merk werkelijk geen verschil in rijden, vermogen oid. Dus daarna gelijk eens aan de slag met die eindstukjes.

    [​IMG]

    Helemaal schoon worden ze niet meer, een paar nieuwe is beter, maar eerst een kijken of ze nu echt schoon blijven.

    [​IMG]

    Vervolgens een setje nieuwe zomerbanden gehaald. Daar was het tijd voor, ik reed al 1,5 jaar op gare winterbanden op 17”.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Gelijk doorgereden naar Lammert van der Meulen om uit te lijnen. Lammert’s hond kwam ook mee.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Omdat ik geen gekloot bij de uitlijner wil hebben had ik de garage bij het roetfilter wisselen gevraagd alles gangbaar te maken, qua onderstelbouten. Dat hadden ze op hun manier gedaan…. Na wat martelen bleken ze de belangrijkste twee niet gedaan te hebben en Lammert kreeg ze niet los. Dus ik ben de volgende dag gelijk teruggegaan en die bouten los laten halen waarvan 1 brak. Dus gelukkig niet bij Lammert. Nu twee nieuwe erin en toen ging het beter. Daarna de auto weer uitgelijnd en nu stuurt hij strak!

    [​IMG]

    Verder gewoon lekker rijden en af en toe nog een keer een trailertje erachter.

    [​IMG]

    Halfjaartje verder heb ik twee week geleden de winterbanden er maar opgezet. Dat zijn uiteraard ook 4 nieuwe, want de oude waren wel gaar.

    [​IMG]

    En zo kwam weer een jaar ten einde en mag de f31 nog even blijven!
     
    Ecobeast, Spades, R@ymond en 5 anderen vinden dit leuk.
  8. Lekker bezig geweest weer!
    Blijft een mooie auto die blauwe.
     
    uwbuurman vindt dit leuk.
  9. Ja, dank Jack! En een fijn apparaat om te rijden ook. Royaal in de ponies, die sublieme 8 versnellingen, heerlijk.
     
    Rykers vindt dit leuk.
  10. Ja ja ik weet het.
    Ooit staat er hier ook een onder de carport.
    ;)
     
    uwbuurman en gerardTDCI vinden dit leuk.
  11. heerlijk weer om even bij te lezen.
     
  12. Sluit ik me bij aan, weer leuk verhaal tot in details verteld.
     
    uwbuurman vindt dit leuk.
  13. dat zijn weer fijne berichten en leuke foto's Koos :thumbup:
     
    uwbuurman vindt dit leuk.
  14. Leuk om te lezen!
    Wanneer komt die focusclub sticker op het zijraam? :D
     
    uwbuurman vindt dit leuk.
  15. Haha, hou die gedachte vast, Jack!

    Tnx! Binnenkort ook wat over de 323i.

    Dank!

    Mooi, Gerard!

    Hahahaha, dan slaan ze m'n ramen eruit.
     
  16. Weer genoeg gedaan en beleefd, je bent lekker bezig Koos.
    Die F31 is toch echt wel een plaatje hoor.
     
  17. Ik ben ook weer bijgelezen :thumbup:
     
  18. Prachtig ding hoor, die Touring! Persoonlijk vind ik de zilverkleurige velgen net wat aardiger staan.
    En die uitlaatpijpen, haha! Die waren echt vies!

    Controle in Duitsland: zeker maar 2 spanbanden gebruikt ipv 4? :)
     
  19. Nee, had 8 spanbanden, 2 per wiel, maar niet speciale wielspanbanden, die er omheen gaan. Maar omdat ik 8 had en de wielen echt vastzaten, mocht ik door voor 10 euro....
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  20. Ow wauw, zijn ze zo streng? Moet je echt van die speciale dingen hebben? (werken wel fijner overigens)
     

Deel Deze Pagina