1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 4 fase 1 MK4 ST line 1.5/150pk > 182pk

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door Spades, 24 apr 2021.

  1. In het voorjaar al een setje standaard 17 inch gekocht van een sloopauto. Daar zitten nu de winterbanden op:

    [​IMG]
     
    Heusinkveldb, TWA en M.Blaak vinden dit leuk.
  2. [​IMG]
    [​IMG]

    Vandaag met hulp van @M.Blaak een kleine upgrade gerealiseerd.
     
    TWA, Gitzo, thecure en 2 anderen vinden dit leuk.
  3. Samen met @FocusSTL binnenkort de volgende upgrade uitvoeren. Destijds bij de aanschaf al enorm getwijfeld aan adaptive cruise control en sindsdien spijt dat ik niet voor eentje gegaan ben waar het op zit.

    Nu hij de mod gedaan heeft en de tijd en moeite wil nemen om mij te helpen ben ik overstag gegaan en zijn de onderdelen besteld.

    De Ford dealer wist fijntjes te melden dat de door mij bestelde ACC knoppen niet geschikt waren voor mijn auto maar straks als alles goed gaat dus wel.

    In mijn geval moest er toch een andere IPMA in, die komt morgen binnen. Dan is de radar inclusief bracket onderweg uit Polen. Vrijdag even de knoppen en tegelijk een DAB+ filter ophalen bij de dealer en via Amazon komt nog 5 meter slang om de kabels netjes weg te werken.

    Ondertussen hebben we in 8 maanden al 20.000 kilometer gereden met de Focus waardoor de eerste oliewissel ook in zicht begint te raken. Nog 28% dus hij doet het nog even. Nog steeds blij met 182pk en een bak ruimte. :D heel even getwijfeld niet toch te wisselen naar een PHEV (schieten we qua TCO niet zoveel mee op) of een elektrische auto maar die vind ik over het algemeen nog te duur.
     
    stronk, TWA en FocusSTL vinden dit leuk.
  4. Dat zijn leuke vooruitzichten!
     
  5. #45 Spades, 3 feb 2022
    Laatst bewerkt: 3 feb 2022
    Goed, soms gaan dingen anders. Al langer twijfelde ik over de Focus. Niet omdat het een slechte auto is, integendeel. Wel omdat we redelijk wat kilometers maken en dat door onze recente verhuizing voor woon/werk van mijn vriendin sowieso meer gaat worden.

    Met de huidige benzine prijzen is dat niet echt leuk meer, we gooien elke maand makkelijk minimaal 400 euro aan peut in de tank en omdat we nu een huis met eigen parkeergelegenheid en zonnepanelen wonen kriebelde het enorm om te gaan kijken naar een PHEV of elektrische auto. Voorheen woonden we in een stad en deden we bijna alles lopend, nu wonen we in een dorp waar niks is en we voor alles de auto moeten pakken. (Met twee kleine kinderen ga je niet fietsen)..

    De cijfers meerdere keren goed naast elkaar gezet, een andere auto kost weer extra geld om aan te schaffen en omdat ik het vooral een rationeel keuze wilde laten zijn heeft dat de boventoon gevoerd. Een PHEV schiet ik qua TCO niet echt mee op, tuurlijk hij is goedkoper in brandstofkosten dan de Focus maar op bijvoorbeeld een Kuga moest ik al snel 15k bij gaan leggen. Dat duurt te lang om terug te verdienen.

    Met de subsidie regeling in het achterhoofd gaan kijken of een volledige elektrische auto dan uit kan en bij ons gebruik past. Zonder wegenbelasting en met zonnepanelen verdienen we die een stuk sneller terug. Maar ja, zo heel veel keuze is er nu ook weer niet aan auto’s met een beetje bagageruimte en range. Skoda Enyaq en ID4, moeilijk leverbaar en veelal fors duurder als occasion dan een nieuwe waar je dan weer 8 maanden op zit te wachten. Vooral als je een Enyaq een beetje leuk gaat aankleden gaat het nog behoorlijk in de papieren lopen. De nieuwe Megane E tech dan? 46k volgens onze offerte en dan moest ik hem kopen van papier want ergens een exemplaar bekijken gaat nog niet. Op basis van de veelal korte reviews op YouTube was ik niet overtuigd. Kona? Te klein. ID3? Idem.

    Eigenlijk was er maar 1 echte keuze, al 3 jaar op de markt en vanaf maart 20 met 3 fase boord lader. De nieuwe modellen mogen 300 hele kilo’s trekken dus met een karretje naar de stort gaat net. En, we hebben ook nog de camper met trekhaak als we verder moeten. Ik heb het natuurlijk over de E Niro. De occasion markt een tijdje in de gaten gehouden, wat komt er te koop en hoe duur is dat. Het bleek dat er door Kia dealers allerlei exemplaren geïmporteerd werden uit andere landen en zeker eind december en in januari kwamen er veel online die vervolgens ook heel snel weer weg waren vanwege de subsidie. Tot er letterlijk gisteren een heel mooi exemplaar online kwam in Sneek. Toch maar de stoute schoenen aan getrokken en diezelfde middag gaan kijken. Een auto uit juli 21 met nog geen 3000 kilometer op de teller voor een mooie prijs (eindelijk gewoon een dealer die inclusief BTW adverteert. ) en die gezien de uitvoering en catalogus prijs in aanmerking komt voor de subsidie op tweedehands voertuigen.

    Een Kia Niro ken ik een beetje omdat mijn broertje er 1 heeft als PHEV uitvoering (die een wel erg kleine kofferbak heeft vanwege de batterij) en met elektrische auto’s heb ik wel wat ervaring door de poule auto’s op mijn werk. Toch was ik verrast door hoe goed het nog reed voor een lompe zware auto. De inruil prijs van de Focus lag zo’n 1250 euro hoger dan ik tot op heden als eerste bod gehad had en met de subsidie in het achterhoofd zou dit betekenen dat we de investering in minder dan 2 jaar terug verdienen en onze maandlasten direct een stuk lager zouden worden. Nog los van een onderhoudsbeurt die 150 euro kost in plaats van 500. Dat ‘gokje’ wilde ik wel nemen omdat ik ergens ook verwacht dat de restwaarde beter is van deze auto dan van de Focus over dezelfde periode. De subsidie heeft als voorwaarde dat de auto sowieso 4 jaar op naam moet blijven (anders naar rato terug betalen) dus dat is een mooie stok achter de deur om deze keer wat langer te doen met een auto..

    Dus lang verhaal kort: vanaf volgende week zaterdag in het bezit van een heuse elektrische Kia E Niro 64Kwh in de DynamicPlusLine uitvoering.


    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  6. Jammer van de Focus, maar ik snap ‘m wel.
    Wat ik mij wel afvraag is in hoeverre elektrisch rijden “leuk” blijft met de alsmaar stijgende energietarieven.
     
    Spades vindt dit leuk.
  7. De brandstofprijzen zullen ook steeds blijven stijgen. Het verschil zal misschien kleiner worden maar in verhouding zal het niet snel duurder worden dan brandstof.
    Linksom of rechtsom zal energie de komende jaren duurder worden, dat is wel een gegeven.
     
    Spades vindt dit leuk.
  8. Kia Niro vind ik persoonlijk echt een hele mooie bak. Collega sheeft er een in de lease en is er ook zeer tevreden over. Alleen hele lange stukken zoals naar Frankrijk op vakantie duurde wat langer dan anders en je moet beter plannen om te kunnen opladen. Maar goed, is op zch ook een stukje voorpret denk ik dan maar. EN binnen Nederland is er voldoende laadplek.
    Mijn dochter was ook aan het kijken naar electrische auto (Hyundai Ioniq) maar schrok van de electraprijzen. Die heeft echter geen zonnepanelen in de flat op de 3 hoog dus dat scheelt al flink op jaarbasis. Anyway, lang verhaal kort, geniet van je Kia Niro!
     
    Spades vindt dit leuk.
  9. als je zonnepanelen hebt en een groot deel van je elektriciteit zelf kan opwekken dan vallen de kosten ook wel weer mee denk ik.
     
    Spades vindt dit leuk.
  10. Gefeliciteerd met je nieuwe wagen. Een weloverwogen keuze en zeer begrijpelijk. Hopelijk bevalt ie je goed!
     
    Spades vindt dit leuk.
  11. De vraag was dan ook niet aan Spades bedoeld, maar meer in het geval wanneer je geen zonnepanelen hebt. Of langdurig in slecht weer zit en je panelen nagenoeg niks opleveren (het salderen gaat immers verdwijnen).
     
    gerardTDCI en Spades vinden dit leuk.
  12. Wat jammer dat je al die onderdelen voor de ACC al had gekocht. Die dus ook in de verkoop?
     
  13. Yes! Alles mag weg tegen vriendelijke focusclub prijzen.
     
  14. Laat maar weten wat je voor de individuele onderdelen wil hebben. Mss kan ik nog iemand vinden voor je.
     

Deel Deze Pagina