1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Hoog slijpend geluid handbak?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door BobbyBoy, 10 nov 2021.

  1. #1 BobbyBoy, 10 nov 2021
    Laatst bewerkt: 10 nov 2021
    Beste forumleden,

    Sinds enkele dagen valt mij een hoogtonig slijpend geluid op wat linksvoor "ergens" weg komt en ik vermoed dat het uit de handgeschakelde bak komt..

    Auto: focus mk2 wagon 2.0l 145pk duratec he

    Elke ochtend na het werk hetzelfde ritueel;
    - ik stap in
    - trap de rem en koppeling in
    - zet 'm in z'n vrij en trek de handrem aan
    - start de motor
    - laat de koppeling weer op
    - zet stadslicht aan
    - laat de auto ff stationair draaien / rustig warm worden

    Nooit geen vreemde geluiden gehad, ongeacht hoe lang de auto stationair draaide. Maar nu sinds een paar dagen hoor ik na ong. 8 min. draaien een vreselijk onheilspellend hoogtonig geluid aan de linker voorkant wegkomen. Lijkt wel een machinale zaag uit een fabriek..
    Geluid verdwijnt uit zichzelf na ong. 2 a 3 min. en blijft onveranderd wanneer ik de koppeling in trap of op laat komen, ff dotje gas geef of de stuurbekrachtiging in werking zet..

    Ik hoorde het geluid het hardst t.h.v. het linker voorwiel. Daar heb ik vervolgens mijn telefoon door de velg heen gestoken (microfoon naar de bak gericht) en het geluid opgenomen. In dezelfde opname ga ik later met de telefoon richting de parafaan/onderkant raam waar het geluid aanzienlijk minder hard te horen is.

    Wellicht herkend of weet iemand waar dit geluid vandaan komt en wat het kan zijn? Totaal (nog) geen kaas gegeten van bakken, koppelingen en vliegwielen dus ben benieuwd..

     
  2. Au klinkt niet echt lekker, even ter goede orde links voor is dat gezien vanaf het stuur of staande voor de auto ?
     
  3. Dit is vanaf het stuur gezien.
    Maar.. ik moet met enigzins grote schaamte toegeven dat het probleem inmiddels verholpen is...
    Ik had namelijk in geen miljoen jaar gedacht dat het een tekort aan olie van het motorblok zou zijn, aangezien ik deze vlak nadat ik de auto heb gekocht, bij m'n garage heb laten verversen (incl. nieuw filter)..

    Nu 10.000 km verder vanaf het moment van verversen, kon ik er vanmorgen dus 3 liter (!) olie in gieten. Blok stond z.g.a. leeg en zowel de dop als de peilstok riekte naar verbrande steenkolenlucht.

    Mijn 3 voorgaande auto's verbruikten in al die jaren bij elkaar nog niet eens zoveel, daarom had ik dit dus nooit verwacht.

    M'n pa zei het vroeger al; vertrouw niet op je display, maar blijf peilen jongen!

    Momenteel in dubio om het blok een paar keer grondig te flushen na deze blunder..

    Wordt vervolgd!
     
  4. Ow crap.. heb dus niet geciteerd. Sorry, ik moet nog ff wat handigheid krijgen in de forum functies..
     
  5. O wauw.. dat is wel heftig. Helaas staan die blokken er wel om bekend olieverbruikers te zijn. Olie peilen is zeer belangrijk.
     
  6. Ik ben bang dat het kwaad al geschied is en de motor dusdanig beschadigd is dat zelfs flushen niet meer helpt.
    Als je geluk hebt dan is het vervangen van de zuigerveren de oplossing. Anders heb je een ander blok nodig.
     
  7. Ja... daar was ik dus in m'n achterhoofd ook al een beetje bang voor :(

    Enig idee hoe dit zich zou manifesteren of waar ik op moet letten of moet controleren?

    Op 't moment rijdt de auto namelijk wel gewoon top. Geen vermogensverlies, loopt stationair prima, geen gekke kleurtjes uit de uitlaat en ook geen vreemde geluiden ofzo.
     
  8. Peilen na 100 km. En kijken hoeveel er verbruikt is.
     
  9. Ok thx! Ik ga het oliepeil vanaf nu sowieso strak in de gaten houden. In ieder geval de eerste 1000 km vanaf nu ff na elke 100 km peilen.
    Mocht er nou in die aankomende 1000 km geen buitensporig olieverbruik worden waargenomen en de auto rijdt gedurende die tijd gewoon goed.. is het dan veilig om te zeggen dat er geen of weinig schade is ontstaan?
     
  10. flinke kans dat Sjoerd gelijk heeft, maar zolang hij met voldoende olie goed loopt zonder bijgeluiden zou ik voorlopig nog niets ondernemen
    Misschien heb je het al ergens gelezen, maar olie peilen bij de 1.8 en 2.0 duratec motoren is wat apart. De 1e keer dat je de peilstok eruit trekt geeft hij geen betrouwbaar oliepeil aan … lijkt altijd leeg te zijn … Dus eerst peilstok eruit, even netjes schoonmaken en weer erin, dan pas krijg je het werkelijke peil te zien.
    … en er zit maar ca 600cc tussen min en max op de peilstok, niet de gebruikelijke liter.

    Idd verbruiken veel duratec motoren olie, maar zeker niet allemaal, mijn 1.8 verbruikt vrijwel niets. 3 liter op 10.000 km zou niet eens heel erg verontrustend zijn, zolang je het op tijd bijvult, en dat is door die 600cc verschil best vaak dus.
    Voorlopig dus heel regelmatig peilen, minstens elke 500km en hopen dat de schade niet desastreus is.
     
  11. Ok even afwachten dus en de boel goed in de smiezen houden..
    Had inderdaad uit meerdere posts meegekregen om "2x" te peilen i.v.m. onbetrouwbare waardes. Ook dat er ong. een halve liter tussen min. en max. zit.
    Des te verbaasder was ik (zeg maar gerust in milde shock toestand), dat de peilstok droog bleef... Ik heb die stok denk ik wel 6x opnieuw er in gestoken en weer schoon gemaakt, ik dacht dat ik gek werd..

    Nouja, ik dank u allen voor de info en ik hou jullie op de hoogte.

    Owja en nog een sidenote; mijn hemel wat is die olie bij de Shell duur zeg, 4 ltr voor 95 euro..! Bizar..
     
  12. Olie moet je ook niet bij de Shell halen, zorg dat je op tijd een voorraad haalt bij automaterialen zaak of via een webshop bestellen.
     
  13. Waarom laat je de auto stationair draaien en wat is ff?
     
  14. Ja ik wist inderdaad dat je bij tankstations de jackpot betaald, maar was een beetje nood breekt portemonnee situatie :? en vanwege het "onverwachtse" had ik nog geen olie ingekocht.. nja, ook dat gaat me niet nog een keer overkomen.
     
  15. Is een beetje gewoonte geworden, ontstaan vanuit m'n beginjaren werkend in transport.. beetje onder het mom van: laat het beestje maar ff rustig ontwaken voordat het gas erop gaat.. Echt feitelijk onderbouwen kan ik het niet echt nu ik erover nadenk..:shrug:
    Ja en wat betreft dat "ff", dat zal variëren van 5 tot 15 min.. wat papierwerk inleveren van 't werk, bakkie pakken en gaan.
     
  16. #16 BobbyBoy, 11 nov 2021
    Laatst bewerkt: 11 nov 2021
    Even nog een kleine update trouwens:

    Vanmorgen wederom aan het peilen geweest. Na het bijvullen 56 km gereden. Daar waar gisteren vlak na het bijvullen de olie nog mooi helder was, was deze vanmorgen al behoorlijk donker. Wel helder maar donker gekleurd zeg maar.
    Niveau was overigens nog exact hetzelfde.

    Ik zit er steeds meer aan te denken om toch op korte termijn de motor een paar keer grondig te flushen. Simpel gezegd, ik heb het geld niet voor een revisie of 2e hands blok, en die zuigerveren vervangen is mij nog net ff iets te spannend.
    Ik zou wel eens willen weten wat jullie stappenplan zou zijn als je toch zou willen proberen het blok in een dergelijke situatie nog in "redelijke" staat terug te brengen?

    Na het lezen van meerdere posts kwam ik op het volgende uit:
    - meermaals grondig flushen
    - carterpan schoonmaken
    - klein beetje diesel op de zuigers en nachtje laten staan
    - compressie meten
     
  17. Geholpen heeft het vast niet. Maar het is mij ook gebeurt na aanschaf van de auto. Ik kwam uit een auto die letterlijk geen drup olieverbruikte en dus ook niet hoefde te peilen. Kocht 4 jaar geleden mijn MK2 2.0 Duratec en na 10.000km dacht ik laat ik eens peilen…. Toen moest er ook 2.5l olie in. Dat was 4 jaar geleden en 80.000km terug. Ja, het olieverbruik is toegenomen, met name onder hoge belasting, veel toeren etc. Nog niet zo erg dat ik er niet mee kon rijden. Zeg een liter in iets van 6000km, afhankelijk vd rijstijl. Aangezien ik nu ruim een jaar leaseauto mag rijden, is de MK2 een beetje mijn hobby auto geworden. Dus dit jaar ook niet zoveel kilometers gemaakt.

    Wat ik zou doen, behalve oliebijvullen, auto binnen brengen voor een oliewissel, een flush kan je doen, al is het alleen maar dat eventueel kleine slijtage deetjes eruit zijn.

    Nwe olie erop en normaal rijden en kijken hoe het verbruik is. Valt het je mee en de motor loopt nog mooi, dan lekker doorrijden. Is het olieverbruik exhorbitant en sta je meer olie dan brandstof te tanken, dan zit je aan een revisie van je huidige motor of je moet een revisie motor kopen. Een goed gebruikte zou ik niet doen. De kans dat die niet in orde zijn is reëel.

    Die ervaring heb ikzelf ook gehad, waarop ik alsnog een gereviseerde motor heb gekocht. Die gaat volgend jaar in de MK2.

    (Mocht je nou zelf je blok gaan reviseren, ik heb nog een nwe koppakking met nwe kopbouten liggen voor de 2.0 Duratec, die ik niet ga gebruiken, mag voor een heel zacht prijsje weg :mrgreen:).
     
  18. Nou ik kan me voorstellen dat je je met 2.5 liter bijvullen ook een hoedje schrikt!
    Maar goed om te horen dat "overleven" na zo'n fiasco dus wel degelijk mogelijk is, dat brengt de balans in ieder geval weer een beetje terug op de rampweegschaal :dance:

    Lijkt mij echt fantastisch om deze auto als hobby auto te hebben. Helaas heb ik die luxe niet, daarom duren de kleinste reparaties bij mij ook zo lang qua inlezen/voorbereiden. Ik moest echt letterlijk alles leren vanaf scratch;
    - wat is een momentseutel?
    - wat betekend die waarde op boutkopjes?
    - kan ik veilig een accupol losmaken zonder dat ik onder stroom sta?
    Echt, ik heb denk ik wel zo'n 4000+ snelkoppelingen naar info op het almachtige interweb :rofl: Ik mag simpelweg geen rampzalige fouten maken want de auto moet gewoon om 19:00 weer draaien om richting werk te gaan.

    Thx voor de tip om niet voor een gebruikt maar een gereviseerd blok te gaan, mocht het nodig gaan zijn

    Flushen staat nu dus sowieso op de todo lijst!

    Zou heel gaaf zijn om het nodige beeldmateriaal bij de swap te kunnen bekijken! :mrgreen:


    Wat betreft de koppaking, super bedankt voor het aanbod, maar ik heb daar echt nog geen kaas van gegeten dus daar kan je beter iemand anders blij mee maken. :dance:

    Nogmaals dank voor de feedback!
     
    R.Zwiers vindt dit leuk.
  19. Yes, die website kwam ik ook al tegen in mijn zoektocht naar Castrol Edge. Bizar die prijsverschillen... Forté was ik al fan van vanuit het verleden met een Peugeot 406 2.0l hdi die na gebruik van Forté aanzienlijk beter liep! :D
    Denk wel dat ik voor deze flush kies voor Liqui Moly, dus ik hou jullie op de hoogte. :D
     

Deel Deze Pagina