1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Motor Storing onderhoud nu MK3

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Preet, 29 sep 2021.

  1. #1 Preet, 29 sep 2021
    Laatst bewerkt: 29 sep 2021
    Hoi allemaal.

    Me Vorige topic heb ik met succes kunnen afsluiten. Dank aan de leden hier die mij wijzer hebben gemaakt. Kleppendeksel vervangen en de pakkingset. Geen lekkage meer.


    Nu heb ik wel een ander probleem.
    Afgelopen zondag kreeg ik een melding : Motor Storing onderhoud nu!. Snel naar huis gereden. Daarna even rond gebeld en kon het snel bij iemand laten uitlezen (op een zondag). Auto gestart en de melding was opeens weg. De hele rit was alles normaal, geen melding. Dus weggereden zonder resultaat. Maar na 5 min rijden kreeg ik weer de melding. De auto reed langzamer dan normaal. Al trapte ik het gaspedaal in, het voelde alsof er een begrenzer op zat. Dus de auto trok langzaam op en moest al op 2000 toeren al schakelen (bijv van 2 naar 3 en van 3 naar 4)
    Laten uitlezen met de auto op stationair (anders zou de melding weer verdwijnen) en de code P0402 kwam in beeld met een korte uitleg : Catalytic converter.... (overige tekst ben ik kwijt)

    Ik vertrouwde het niet en heb het vandaag opnieuw laten uitlezen door iemand die bekend is met ford motoren. Die scan gaf aan dat de map sensor de storing gaf. De sensor vervangen en de melding verscheen alsnog. Volgens hem kan het ook liggen aan de vacuum (in die richting).

    Ben niet wijzer geworden maar het zou kunnen dat iemand hier er meer over weet of zoiets ook heeft meegemaakt.


    De auto start normaal en Valt niet uit. Toerental stationair ook normaal (denk 750).
    Als de melding niet in beeld is rijdt de auto gewoon perfect.
    Melding in beeld : dan voelt het alsof de auto begrensd is. De auto versneld heel langzaam en blijft dan hangen rond de 2000 toeren. Op de snelweg bereik ik de 100km/h en dan merk ik dat de auto dan opeens wel ietsje beter rijdt (met de melding).

    Ik heb de Ford Focus Ecoboost 1.0 100pk uit 2012.
     
  2. Lijkt wel de noodloop.
     
    Preet vindt dit leuk.
  3. #4 Preet, 29 sep 2021
    Laatst bewerkt: 29 sep 2021
    Zit op de 160K nu.
    Waar ligt de EGR? Weet wel dat dieselmotoren dat hebben.
    Dacht ook aan een verlengbus icm de lambdasonde, misschien helpt het ook?

    Thanks voor de link.
     
  4. Wanneer de lambdasonde echt een probleem geeft, was dit met uitlezen wel naar voren gekomen. Daar zou ik dus niet zoeken. Je kan ook naar de dealer gaan… die weten vaak wel wat te doen ipv iemand die iets uitleest…
     
    Preet vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina