1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Terug van weg geweest! DJ--NeO-- heeft weer een Focus (C-Max)

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door DJ--NeO--, 31 jul 2021.

  1. dag allemaal.

    in t gezocht topic had ik al aangegeven dat ik opzoek was naar een fordje om 1 van de 2 Volvo's te vervangen :rofl: :loco: en wel een Focus C-max moest het worden, eigenlijk voornamelijk voor de hogere instap, we gaan tenslotte toch alle bij al richting de 40... :rock: nee alle gekheid op een stokje, de V40 welke we als 2de auto hebben rijdt niet als een kart, maar stapt wel in als een kart, gigantisch laag dus! omdat vrouwlief die hoofdzakelijk met de auto gaat rijden toch wel gebaad is met een hogere instap moest er dus een keuze worden gemaakt. de XC70 van mij blijft uiteraard als hoofdauto en de C-max maakt de plaats van de V40 weer vol.

    omdat de 40 nog niet verkocht is waren we rustig aan het kijken en hadden we vandaag zoiets van laten we eens rijden met zo'n auto. uiteindelijk besloten deze maar direct mee te nemen.

    Wat hebben we nu in huis?

    - 08-2007 Focus C-max, dus 1 van de eerste facelift's
    - 2 liter Duratec HE motor met ketting
    - automaat
    - Ghia uitvoering
    - Importje uit Frankrijk

    tegen veel principes in hebben we letterlijk gezegd een deukenbak zonder onderhouds historie aangeschaft.
    Morgen zal ik betere foto's maken, maar hier volgt een voorproefje. de Deuk in de achterklep kon ik gelukkig al nagenoeg weg drukken!:cheer:

    wel nog een paar vraagjes omtrent deze auto.
    - behalve de vonkstaafjes en de olie-wisseletjes, zijn er nog meer zaken waar ik met dit blok op moet letten?
    - T is een Ghia, maar mis de voorruit-verwarming, is dit nog achteraf in te zetten? (er zit toevallig een barst in de ruit)
    - hoe moeilijk is er aan de software voor Ford te komen en welke ODB2 kabel zal ik ervoor nodig hebben?
    Heb nu Vida in combinatie met een Dice van Volvo, maar gok dat Ford deze niet leuk zal vinden.
    - Display van de radio geeft geen beeld, zal er niet teveel moeite insteken omdat er toch een andere ingaat, maar is dit makkelijk te repareren?
    - de inleg van t knipperlicht ligt eruit in de linker koplamp... :nocheer: zijn er manieren om dit terug op zijn plaats te zetten?

    Voor nu plaatjes bij het praatje!

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    de inleg die door de lamp zweeft
     
    Rykers, gerardTDCI en Heusinkveldb vinden dit leuk.
  2. Welkom terug. Kijk even als je de A-Stijl weghaalt, of je de connectors ziet liggen.
     
  3. #3 DJ--NeO--, 1 aug 2021
    Laatst bewerkt: 27 aug 2021
    zo lijstje is begonnen met het bijwerken van achterstallig onderhoud

    - schijven+blokken voor zijn niet in een super conditie meer
    - Olie Flush uitvoeren waarna de olie wordt vervangen
    - nieuwe boegies ze geven geen kuren, maar weet niet hoe oud ze zijn, dus eruit!
    - alle filters (lucht/interieur/olie/brandstof) vervangen
    - automaat olie nakijken is mooi op pijl en helder!
    - uitzoeken waar de laatste fout vandaan komt (zie screenshot)
    - multiriem met spanner vervangen
    - Nieuwe linkerkoplamp plaatsen, er is meer mee mis behalve de inleg die los zit. "nieuwe" unti geplaatst
    - rondom nieuwe wissers plaatsen

    vanochtend de auto koud gestart en direct viel het mij op dat er een bijgeluid uit/bij t blok komt, dit geluid verdween in de eerste 3 minuten van t lopen van de motor.

    dan vanochtend forscan lite geïnstalleerd op de telefoon. afgezien van oude software versies ziet het redelijk goed uit.

    Op de EPS begon ik met 3 fouten en na t wissen bleef er nog 1 over. wie weet wat dit is en weet iemand hier ook de oplossing voor?

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  4. MKI facelift C-max vind ik nog steeds mooie auto’s. Hoe is het oliepeil vd motor? De Duratec motoren kunnen nog weleens notoire olieslurpers zijn. De automaat is dat een CVT bak? Die zijn vrij zeldzaam, en zeker niet geheel probleemvrij.
     
  5. Welkom terug. Veel plezier en veilige km's met de nieuwe aanwinst.
     
  6. Nee, bij mijn weten is dit niet een CVT, maar een 4traps automaat, ding doet zeer soepel zijn werk!
    T olie pijl staat dik bovenaan, kan dus niet zeggen dat er er een slokje extra (en mogelijk iets teveel) in hebben gedaan of dat ie op pijl blijft.

    ergens in de komende weken een flush doen van de olie en dan afvullen met nieuwe olie en dan kunnen we gaan zien of die olie verbruikt of niet.

    vandaag wel paar zaakjes uitgesloten.
    geluid bij de proefrit zijn overduidelijk de voorremmen, gaan worden vervangen en schoongemaakt.
    geluid bij koude start is de multiriem, die gaan we dus ook maar icm de spanner vervangen!
     
  7. Gefeliciteerd, een leuk model in een mooie kleur :thumbs:
     
  8. Veel mooie km's gewenst!
    Lekker kleurtje ook!!
     
  9. Gefeliciteerd! Leuk dingetje zo. Even wacht achterstallig onderhoud wegwerken en dan lekker rijden!
     
  10. inderdaad! is een leuk dingetje :)

    het achterstallige onderhoud zijn we vandaag mee begonnen.
    ligt nu klaar om te gaan doen
    - 4 nieuwe NGK boegies
    - 5Liter 5-W30
    - flesje motor flush voor de olie
    - nieuwe filters (lucht, interieur en olie)
    - spanrol multiriem
    - Multiriem!

    daarnaast was het weer even graven hoe het nu zit om de verlichting altijd te laten branden, als je eenmaal Volvo hebt gereden wil je namelijk niet meer dat die dingen nog uit gaan! zo mooi dat er dan een forum is, dan kan je weer gaan zoeken hoe dat ookal weer zat!

    al snel gevonden dat dit met een Relais en 2 zekeringen werd opgelost bij de F2. zodoende ff ford gebeld om een relais-tje van een paar euries te bestellen! als antwoord kreeg ik "ja meneer, deze heb ik liggen, en kost 50 euro!" Pardon????? :loco: nou laat dan maar zitten, dan haal ik het wel elders!
    heb nu precies hetzelfde relais voor 5 euro gehaald bij de automaterialen handel! :mrgreen: inprikken, zekeringen erbij en klaar we hebben weer verlichting overdag!

    zojuist al even het luchtfilter en de boegies geplaatst, boegies waren duidelijk toe aan vervanging, mooi! nu op naar de multiriem en de olieflush!
     
  11. meende mij te herinneren dat bij de Focus deze onder de paravan zaten, bij de A-stijl zit helaas niets in ieder geval :(
     
  12. zo dan! afgelopen weekend het lijstje aardig weg gewerkt.

    eerst de multiriem van de spanrol gehaald en de spanrol vervangen, oude spanrol liep wel erg soepel en had een aardige speling, geen overbodige luxe dus! de weg van de multiriem had ik al bekeken, echter pas toen het wiel eraf lag zag ik dat er nog een riem zat welke voor de multiriem zit met hiernaan de Airco compressor.... hmmmm moet ik die nu ook loshalen voor de multiriem zelf :| nou voor nu de huidige maar even laten zitten want zag ook niet hoe ik zo snel die van de airco kon ontspannen. riem erop en even starten en luisteren naar een niet piepende auto... :nocheer: helaas, piep is zelfs niet minder geworden! nou multiriem nog even los, en weer starten! aha, het is dus de aircopomp welke piept! :punchballs:

    toen vervolgens t blokje lekker warm was een flesje engine flush toegevoegd en hem een kwartiertje laten draaien.
    motor afgeschakeld en eronder de aftap plug losgehaald, vervolgens droop er een zwart stinkend goedje uit welke men kennelijk motor olie noemt! tegenwoordig doe ik bij iedere "nieuwe" auto van mij zo'n flush en ook bij deze was t geen overbodige luxe (ondanks dat de olie er niet super ranzig uitzag voor de flush) na hem te hebben uitgelekt de carterplug weer erop en de opvangbak verplaatst naar t filter. filter eraf en de laatste oude olie eruit!
    nieuwe filter eerst voorzien van olie zodat bij de eerste start er al direct olie inzit ipv dat de motor het ernaartoe moet pompen en vervolgens erop geschroefd! versie olie in t blok gedaan en langzaam aan alles opruimen en afbouwen. oude filter was inmiddels mooi uitgelekt in de bak, ff doekje erover om de buitenkant schoon te maken alvorens deze weg mag.... F*ck, de rubberen ring mist op het filter en ligt niet aan het pinnetje in de opvangbak! dan kan deze dus maar op 1 plek zijn, en dat was plakken aan het oliefilterhuis! dat is niet bepaald gewenst!

    dus, motor beschermplaat weer los en kijken, ah mooi hij is naar de buitenkant gedrukt en kan hem langs t nieuwe filter zo eraf halen, nog een extra check aan t nieuwe filter maar die zat goed gelukkig, dat scheelt!

    boel opgeruimd en klaar gemaakt voor de avond, lekker met zijn 2tjes uit eten!! :cheer: wissel is geslaagd en de olie is zo schoon als ik weet niet hoe! prettig gevoel, nu op naar de aircoservice

    ook nog even het bijgewerkte lijstje

    - schijven+blokken voor zijn niet in een super conditie meer
    - Olie Flush uitvoeren waarna de olie wordt vervangen
    - nieuwe boegies ze geven geen kuren, maar weet niet hoe oud ze zijn, dus eruit!
    - alle filters (lucht/interieur/olie/brandstof) vervangen
    - automaat olie nakijken is mooi op pijl en helder!
    - uitzoeken waar de laatste fout vandaan komt (zie screenshot)
    - multiriem met spanner vervangen
    - Nieuwe linkerkoplamp plaatsen, er is meer mee mis behalve de inleg die los zit. "nieuwe" unit geplaatst
    - rondom nieuwe wissers plaatsen
     
    Rykers en Thieske vinden dit leuk.
  13. lekker bezig weer :thumbup:
     
    DJ--NeO-- vindt dit leuk.
  14. Jouw auto heeft een stretchbelt, daarom kan je de riem er niet zo vanaf pakken.

    Wat betreft de oliewissel, ik snap wat je doet met het vullen van het oliefilter, maar de gedachte erachter niet. Zelf doe ik de olie afvullen, auto starten, 10 minuutjes wachten, peilen en eventueel aftoppen.
     
    DJ--NeO-- vindt dit leuk.

  15. dank voor de tip van de stretchbelt.

    aangaande het vullen van t oliefilter, wanneer er geen olie in wordt gedaan met de wissel, en de motor wordt gestart dan dient de motor eerst de olie door het gehele blok te pompen, inclusief het filter welke dan moet worden gevuld welke resulteert in het feit dat de eerste seconden niet overal olie in het blok rond stroomt. nu met het afvullen van t filter zal dit geheel veel korter duren omdat t filter tenslotte niet meer gevuld hoeft te worden, resulterend in minder slijtage (hoe minimaal het ook mag zijn)

    Dit trucje heb ik geleerd met de V70 Bi-Fuel en toen ik dit nog niet deed, hoorde ik de kleppen echt flink tikken de eerste paar seconden na de start. ondanks dat het allemaal relatief is en nihil, zal het er toch meer door slijten.
     
  16. We agree to disagree :mrgreen:
     
    DJ--NeO-- vindt dit leuk.
  17. Ik doe hetzelfde met een nieuw filter. Ook netjes afvullen en zo vol mogelijk er op. Ook een druppel met de vinger uitsmeren over de rubber ring voor een goeie afdichting.

    Ook de ontbrekende rubber ring van het oude filter helaas een keer meegemaakt... Met alle ellende die daarbij kwam kijken toen ik m startte en er mee achteruit reed vanaf mijn oprit... CRAP!!! Een olie spoor (ook op de straat...), Meteen er onder gedoken en ja hoor, daar zat de ring verwrongen tussen en de olie liep er aan alle kanten uit. Sindsdien wel wat alerter geworden en maak ook alles netjes schoon (en ff goed kijken...).

    Verder lekker bezig geweest!

    Groeten, Nick
    Focus C-Max 1.6 Trend 2004
     
  18. zo doe ik het dus precies hetzelfde, incl de druppel uitsmeren

    dan heb ik nog geluk gehad op 2 manieren, 1 hij was mooi egaal naar buiten gedrukt en 2. had nog niet met de wagen gereden.
    Dacht daarna ook nog, waarom heb ik dat niet eerder geconstateerd, zag tenslotte al dat zwarte randje om t filter heen zitten (alleen niet de link gelegd met het rubber)
     
    Crafter vindt dit leuk.
  19. zo, tijd om t lijstje weer bij te werken!

    Al t technische onderhoud is nu grotendeels weg gewerkt, wat er nu nog zit, moet ik nog vinden...

    Vanochtend begonnen met het vervangen van de blokken en schijven.
    Schijven begonnen een goed randje te krijgen en vond dat ze niet mooi waren afgesleten, dus deze zijn meteen mee vervangen.
    Mede omdat we na stilstand een vreselijk krakend geluid van de voorremmen kregen heb ik het meteen goed aangepakt.

    Alles is weer mooi schoon, en in t vet vast gezet, gekozen voor de brembo combi, moet gewoon goed zijn!

    nu maandag de APK in en hopelijk vinden deze niets (wat ik zo zag moet ik aardig in die richting komen!)

    Het lijstje!

    - schijven+blokken voor zijn niet in een super conditie meer
    - Olie Flush uitvoeren waarna de olie wordt vervangen
    - nieuwe boegies ze geven geen kuren, maar weet niet hoe oud ze zijn, dus eruit!
    - alle filters (lucht/interieur/olie/brandstof) vervangen
    - automaat olie nakijken is mooi op pijl en helder!
    - uitzoeken waar de laatste fout vandaan komt (zie screenshot)
    - multiriem met spanner vervangen
    - Nieuwe linkerkoplamp plaatsen, er is meer mee mis behalve de inleg die los zit. "nieuwe" unit geplaatst
    - rondom nieuwe wissers plaatsen
    - Opzoek naar een nieuwe rood/oranje voorbumper, deze is toch wel erg lelijk.
     
    gerardTDCI en Crafter vinden dit leuk.
  20. en vandaag zonder slag of stoot door de APK, ze mag weer een jaartje! :)
    als advies je kreeg ik om de achter remblokken te gaan vervangen (kunnen nog wel even).

    Na t vervangen van de schijven en blokken is het gekraak met optrekken gelukkig stukken minder, maar helaas nog wel ietsjes aanwezig.
    gok dat dit van de stabilisatie af komt, zal dus gaan kijken om de 2 stangen hiervan al te gaan vervangen en daarnaast eens kijken of ik iets met die rubbers kan doen...
     

Deel Deze Pagina