1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 3 fase 1 Focus 3 Ecoboost, motorsteunen / remblokken vervangen (P36)

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door Fred, 21 jun 2011.

  1. Jazeker [emoji106]

    Verstuurd vanaf mijn moto g(6) plus met Tapatalk
     
  2. hmmm, anderhalve week geleden onderweg naar Denemarken voor een weekje vakantie wederom de hele kerstboom aan waarschuwingen, moest dus weer een ABS sensor probleem zijn. En ja hoor, nu is de rechter sensor overleden. Wel toevallig, 2 sensoren die binnen 3000 km van elkaar kapot gaan.
     
  3. Gelukkig weet je nu meteen waar het vandaan kan komen. In Denemarken laten maken, of gewoon met kerstboom terug naar huis?
     
  4. gewoon met de kerstboom aan naar huis, weekje vakantie is al kort, geen zin om tijd te verliezen met naar een garage gaan. En vroegah had niemand ABS, CityStop, Hill Start Assist, ESP en bandenspanningscontrole, dus ik zat er niet echt mee.
     
    VinRS, Andre en R@ymond vinden dit leuk.
  5. Zo, zojuist de auto weer opgehaald, nieuwe distributieriem, multiriem, waterpomp, APK (geen bijzonderheden) en onderhoudsbeurt (ook geen bijzonderheden). Voorlopig kan de auto weer vooruit. Wel blij dat ik de 13de maand binnenkort uitgekeerd krijg :mrgreen::mrgreen:
     
    Ecobeast, Kees37, Andre en 2 anderen vinden dit leuk.
  6. haha, ja dat zijn de minder leuke bezoekjes aan de dealer. Maar je kan er voorlopig weer tegenaan.
     
    Kees37 vindt dit leuk.
  7. Dus voorlopig gaat hij naar niet weg @Fred?
     
  8. Nee, voorlopig niet, rijdt nog steeds heerlijk.

    Verstuurd vanaf mijn moto g(6) plus met Tapatalk
     
    Kees37 vindt dit leuk.
  9. #709 Fred, 30 aug 2021
    Laatst bewerkt: 30 aug 2021
    Anderhalf jaar geleden moest ik het stuurhuis vervangen (revisie versie). De afgelopen maanden heb ik 2 keer gehad dat de storing direct na starten weer optrad. Omdat de garantie op het revisie stuurhuis 2 jaar is ben ik vanmorgen bij Auto-Elect in Zeewolde langs gegaan om te zien of ze mbv uitlezen iets konden zien.

    Uitlezen bleek niet nodig, de specialist vroeg meteen of de accu massakabel indertijd ook vervangen was, dat was ie niet. Ze zijn medio vorig jaar (na mijn verwisseling) erachter gekomen dat deze kabel na verloop van tijd slechter wordt en ook storingen kan veroorzaken. Ze hadden een paar keer een vergelijkbare situatie gehad als wat ik nu heb, verder onderzoek wees op die kabel. Op de kabel zit een chip van het Battery Monitoring System. Die bevestiging kan degraderen en opnieuw problemen veroorzaken.

    Dus dringend advies was om die kabel te (laten) vervangen.

    Overigens: als er een gereviseerd stuurhuis van Auto-Elect gemonteerd wordt en er zou nog een keer een probleem mee zijn dan kunnen ze via de OBD poort nieuwe software laden en het probleem oplossen. Dat wordt voorbereid bij revisie.

    Dus voor degenen die ook al hun stuurhuis hebben laten vervangen (@Andre ) of dat op termijn moeten laten doen het advies om ook de accu massakabel te vervangen.
     
    R@ymond vindt dit leuk.
  10. Handige tip!
     
  11. Goed om te weten. Tot nu toe heb ik geen meldingen op het dashboard. Bij mij is er een nieuw stuurhuis ingezet bij het filiaal van Wensveen in Hendrik Ido Ambacht. Dit is aangesloten bij de keten van Vakgarage en konden een stuurhuis via die keten voordeliger bestellen. Wel heb ik al enige tijd dat soms een wat schurend/krakend geluid hoorbaar is bij kleine stuurbewegingen. Is dan ook licht voelbaar in het stuur. Men dacht aan een stuurkogel. Bij de APK vorige maand is dit extra gecontroleerd. Was niets mis mee. Wel hoorde de monteur een licht schurend geluid wat afkomstig zou zijn van de veerpootlagers. Ik heb het idee dat de monteur het geluid wat ik bedoelde op dat moment niet heeft waargenomen. Doet zich ook niet permanent voor en lijkt bij hogere buitentemperatuur sterker te worden.
     
  12. Net terug van vakantie en de massakabel laten vervangen. Volgens de monteur is de nieuwe kabel uit 2 delen ipv 1 zoals voorheen. Is geen goedkoop kabeltje: 2263007 accuregelsysteem 76,61, 1713480 massastrip 22,90, 1438920 speciale schroef 1,23, alles excl BTW. Werkzaamheden (2080) massakabel verwijderen / aanbrengen 34,70, (2120) programmeren na ontkoppelen accu 26,02, ook dit excl BTW.
    Kabeltje was dus duurder dan ik verwacht / gehoopt had, komt waarschijnlijk omdat dat BMS chipje erop zit, werkzaamheden vallen me mee.
     
  13. Het is inderdaad het complete BMS dus dat is niet echt goedkoop. Al valt het mij nog wel iets mee als ik eerlijk ben.
     
  14. Prijzig kabeltje. Nu maar hopen dat de storing van het stuurhuis wegblijft.
     
  15. Gisteren alweer de 11de jaars onderhoudsbeurt voor de Focus laten doen, incl APK. Zoals ik verwachtte: geen bijzonderheden, wederom zonder problemen door de APK :thumbup:
    Door het thuiswerken afgelopen jaar maar erg weinig gereden, zo'n 5500 km sinds de vorige beurt een jaar geleden. Ik had het idee om, nu onze oudste zoon is afgestudeerd, de auto aan hem te geven en te gaan kijken voor een Fiesta. Maar zijn eerste baan is meteen met auto van de zaak (moet veel op locatie onderzoeken doen) dus dat idee kon ik laten varen. Hij rijdt voorlopig met een Polo, mag over een paar maanden een eigen auto kiezen, ik probeer hem natuurlijk richting Fiesta te sturen :mrgreen:
    Omdat er de afgelopen 2 jaar weinig kilometers bij zijn gekomen ga ik dus voorlopig nog lekker doorrijden met de Focus, rijdt nog steeds heerlijk.
     
    PhoenixNLx, Thieske, R@ymond en 6 anderen vinden dit leuk.
  16. pff, bij 168k km ABS sensor links achter stuk, bij 172k km rechts achter, nu bij 179k km de ABS/snelheidssensor links voor kapot. Lijkt wel of ze ontworpen zijn om rond deze afstand kapot te gaan :evil:

    Waar de sensoren achter alleen een hoop meldingen gaven dat er geen ABS, ESP, hill start assist, city stop, etc beschikbaat was gaf deze foute sensor (fout code C0031) wat meer gevolgen. Hetzelfde riedeltje als hiervoor, geen snelheids indicatie (verrassend :)), maar ook gele motorstorings lampje, stuurbekrachtiging op halve kracht (waarschijnlijk veilige modus zodat de bekrachting niet maximaal werkt op hogere snelheid, dat wil je niet), en 2 maal de start/stop knop moeten indrukken om motor uit te zetten. Het ontbreken van snelheidsinfo werkt behoorlijk door zo te zien.

    Via internet al gezien dat de klacht mogelijk ook veroorzaakt zou kunnen worden door een slecht lager. Auto vandaag bij de garage, alles nagekeken, gelukkig alleen de snelheidssensor kapot, mechanisch verder geen issues.

    Hopelijk vandaag nieuwe sensor binnen, anders morgen. En dan wachten tot de sensor rechtsvoor kapot gaat :roll:
     
    gerardTDCI en PhoenixNLx vinden dit leuk.
  17. Kost vrijwel niets en is makkelijk zelf te vervangen hier 186k en nog nergens last van.
     
  18. Je zou hem bijna preventief meenemen, weet je zeker dat je er niet meer voor terug hoeft ;)
     
  19. Gaat lekker met die sensors. De originele zijn waarschijnlijk op maandagochtend in elkaar geflanst.
     
  20. Tja, auto is 10 jaar dus dat er dan een keer wat kapot gaat is toch wel logisch toch? Om nou te zeggen dat ze op maandagmorgen in elkaar zijn gezet.... Als dat geweest zou zijn hadden ze al veeeeel eerder kapot gegaan
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina