1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus motoren: Welke motor te kiezen?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door anderS, 4 sep 2021.

  1. Bedroevend, er was veel mis met de auto dus deze is het niet geworden en nog immer opzoek. Helaas kan ik nog geen foto's plaatsen. Toen ik daar kwam kon men de auto niet vinden.
    Er zat verf spuit nevel op een band en op andere delen dus ik ben verder opzoek naar schade herstel tekenen gegaan en gevonden welke niet netjes zijn uitgevoerd. De automaat ging een keer niet in z'n achteruit en gaf een ratelend geluid. de batterij van de sleutel was bijna leeg dus kreeg meerdere malen een melding hiervan. En er zat zelfs een dood beest onder de motorkap, waarschijnlijk een rat en nog een aantal punten de verkoper die mij naar deze auto liet gaan van een ander filiaal geloofde mij eerst niet tot ik de foto's liet zien verschoot deze redelijk van kleur. Dit heeft een staartje gekregen.

    Het 1.0 125 blokje is mij niet tegen gevallen, deze was stiller dan de vorige auto's die ik heb gereden en het vermogen is voor mij ruimschoots voldoende dus de keus krijgt een duidelijkere vorm.
     
  2. @paul vingerhoets
    Dat klopt politie controle doen ze het anders meten. Wat je dus 75kg voordeel kan opleveren. Tenzij ze ook afzonderlijk nog je kogeldruk gaan meten en deze bij de gemeten aslast optellen. Sommige hebben ook verkeerde kogeldruk met aanhanger/carvan. Dat ik iemand aanhanger zie afnemen en dan achterover gaat ivm het een negative kogeldruk had, je wil niet met zo'n aanhanger op de weg rijden maar goed.

    @nctnico
    klopt alleen de ene is dan 2x zoveel kwijt aan brandstofkosten. Die zal sneller denken aan besparen, dan iemand die de helft van de kosten per maand heeft. Alleen degene die 100k per jaar rijden zijn zakelijke rijders die letten juist helemaal niet op verbruik, alleen op tijd komen bij de afspraak. Als er dan 2x zoveel brandstofkosten daardoor hebben wordt dit door de baas betaalt. Dus die boeien het ook niet. Al is juist die groep die het grootste impact kunnen maken in uitstoot en brandstof besparen.

    @anderS
    Jammer dat het niet je auto is geworden, meer dan terecht dat je niet voor bent gegaan.
    Belangrijkste is wel dat je nu weet dat motor je prima bevalt en je dus blij bent met 1.0 125pk motor.
    Weet helaas alleen niet je rest van wat je wilt en wat je uit wil geven aan auto.
    Anders op gaspedaal.nl intikken, al is de kans groot dat je het al hebt gedaan.
     
    anderS vindt dit leuk.
  3. Maar dit is toch een onzin redenering. Als je die lijn doortrekt en je laat de auto die in 5 jaar 100K rijdt ook 10 jaar rijden dan ben je 2 keer zoveel geld kwijt aan brandstof. Het vergelijk moet je in dit geval over dezelfde periode trekken en zeggen dat iemand die een auto koopt waarvan het verbruik een factor 2 hoger ligt het brandstof kosten plafond al na 50K heeft bereikt en dus bij een kilometerstand van 100K twee keer zoveel geld kwijt is. Als je een auto langer rijdt dan is het toch logisch dat je uiteindelijk meer geld aan brandstof kwijt bent.

    Uitgaande van deze redenering zou ik het wel weten. Even los van de aanschafprijs van de auto zou ik voor de 'zuipschuit' gaan en dan 50K in 5 jaar rijden. Ik ben dan net zoveel geld aan brandstof kwijt als iemand die 100K in 5 jaar rijdt met een auto waarvan het verbruik een factor twee lager ligt maar ik heb wel alle lol en voordelen van het extra vermogen en trekkracht (bv voor die caravan).

    Iedereen maakt zijn/haar eigen afweging op basis van budget of misschien wel milieu en dat respecteer ik. Maar als ik een auto rijd met een hoog verbruik en ik maak weinig kilometers dan zijn mijn kosten per kilometer toch echt lager dan die van iemand die een zuinige auto rijdt en veel kilometers maakt. Dat is dan ook de reden dat, ondanks de huidige brandstofprijs, de RS voor geen goud de deur uitgaat. :snooty: Dan koop ik er wel een zuinige autootje bij :mrgreen:
     
    Ecobeast vindt dit leuk.
  4. #64 anderS, 9 sep 2021
    Laatst bewerkt: 9 sep 2021
    Op Autotrack, gaspedaal en Marktplaats heb ik mail alerts ingeschakeld. Ik zoek enigszins in mijn omgeving ivm garantie plus dat ik niet het hele land wil rond crossen. Ik hoef niet voor een duppie op de 1e rij te zitten maar wil kwaliteit en betaal ik liever wat meer. Ook durf het ik niet aan bij een onbekende garage aan te schaffen. Dus mijn voorkeur gaat uit naar een Vakgarage of een Ford dealer. Al zitten hier uiteraard ook boefjes en, zoals ik zojuist heb meegemaakt ook sloddervossen tussen. Ik heb mijn pijlen nu op deze gericht. Geen blauwe / metroplois White / Magnetic ST-Line X Business (blijft toch mijn voorkeur hebben) maar wel met een bak vol opties.
     
    M.Blaak en Iodokus vinden dit leuk.
  5. Dat lijkt een super complete en mooie auto te zijn. Nette kilometerstand ook.
     
  6. Dat is een mooie.
    Ik kocht mijn Focus bij een dealer 170km verderop. Ben eens terug geweest voor garantie. Gelijk een dagje uit, maar ik heb wel de Focus die ik wilde hebben!
     
  7. De KM stand is volgens mij teruggedraaid, op de site staat 38.500 km maar op een foto geeft de auto 31131 km aan. Wellicht heeft de webmaster dyscalculie want het aantal cilinders wordt ook nogal eens verkeerd aangegeven. Dan heb ik het nog niet eens over de prijs want dat is altijd te duur :schater:
     
  8. heel slim idd om bij dealer of ieder geval bedrijf te kopen waar je zekerheid hebt betrekking op garantie.
    Zelf ben ik altijd als er geen bovag op de deur staat al huiverig voor om binnen te gaan. Dealers hebben hun eigen ding vaak, maar ook daar zie je veel bovag.
    Al heb ik laatst ook van nieuwe gehoord. Al denk ik dat dit voor bedrijven goedkoper is.
    Als je auto ver koopt zorg ervoor dat of je geen probleem hebt op en neer te rijden. Of dat garantie ook dichter bij gemaakt kan worden.

    Km-stand terugdraaien wordt alleen gedaan denk als hij uit duitsland komen bijvoorbeeld. NL auto hebben onderhoud bij dealer en dus bij elke beurt NAP melding. Tevens dealer zal met NL auto er niet zijn vingers op willen verbranden met zulke praktijk. Anders heeft dealerschapnaam meteen verkeerde naam al.
    Of wat ook soms gebeurt is huurauto/leenauto die ze verkopen. Alleen tot die tijd rijden ze nog even ermee nadat de foto's gemaakt zijn. Dan is het dus nog mogelijk om km-stand in systeem aan te passen alleen niet de teller op de foto.
    Mocht je gaan kijken vraag ernaar, als eigen auto (huurauto/leenauto) is. Dan verklaard het.

    kijk ook in onderhoudsboekje naar waar de auto onderhoud heeft gehad. Is niet bij broekhuizen en je wil zeker weten buiten om de NAP melding. Kan je altijd betreffende bedrijf bellen en naar vragen.

    ieder geval veel succes met bezichtiging
     
  9. Dit is ook een import auto. Maar goed 2020 met tussen de 30 en 40k km is wel vrij realistisch. Daar zou ik mij niet zo druk om maken, die auto is geen 50k terug gedraaid.
     
  10. Ik heb gezien dat het een import auto is. Ik neem ook aan dat de km stand een tiepvout is. De meeste jong gebruikte auto's zijn import waggies. Ik overwoog zelfs om een auto te laten importeren maar in deze prijsklasse is het verschil bijna te verwaarlozen om dit te doen. Ook schijnt het te zijn dat van 1 op de 3 Duitse auto's de KM stand is teruggedraaid wat ik wel een hoog aantal vind wat ik amper geloof. Wel is de keuze dan groter maar dan komt het garantie verhaal weer om de hoek loeren of het moet een auto met nog fabrieksgarantie zijn... keuzes, keuzes....
     
  11. Wat ik er van begrijp is dat ze vaker terug gedraaid worden bij de iets oudere auto's. Bij nieuwere auto's zijn er teveel dingen waar je op getriggered kan worden.
    Ik zou bijvoorbeeld bij een auto van hooguit 2 of 3 jaar oud altijd naar de productie datum van de banden kijken, meestal staan ze nog op de eerste montage banden bij dit soort kilometer standen.
    Als de auto altijd dealer onderhouden is zal het ook wat meer zekerheid geven.
    Wordt de auto in Nederland door de merkdealer verkocht is dat ook iets meer vertrouwenwekkend omdat die ook niet hun vingers willen branden.

    Sowieso is de kilometerstand belangrijk, is het te laag om eigenlijk waar te zijn dan zal de kans ook groter zijn dat het zo is.
     
  12. ja natuurlijk, in NL gebeurt dit niet hoor :liar:
    zolang er nog genoeg vakgarages en eenmanszaken bestaansrecht hebben brengt lang niet iedere NL-er zijn auto bij een dealer hoor.
    en als ik een 2e hands auto zie van 3 jaar oud met 2 A4-tjes vol met NAP meldingen dan laat ik 'm lekker staan.
    kan niet goed zijn dat een auto zo vaak in de garage staat.

    als je het zelf al niet gelooft, waar haal je die informatie vandaan dan?

    ik denk dat het nog maar weinig voorkomt dat terug draaien en als het dan gebeurt vooral bij de oudere auto's zoals jij zegt.
    in Duitsland wordt tegenwoordig ook alles digitaal bijgehouden en (merk) dealers halen massaal hun 2e hands voorraad uit het buitenland dus dat zit echt wel goed hoor.[/QUOTE]
     
    M.Blaak vindt dit leuk.
  13. @gerardTDCI
    km-stand werden voorheen alleen bij apk en verkoop doorgegeven. Nu ook bij onderhoud. Denk alleen niet dat je elke keer als je lampje laat vervangen dit wordt geupdate. Misschien zitten daar regels aan.
    Alleen auto uit 2019 heeft net geen fabrieksgarantie meer. De kans is dus groot dat deze bij dealer in onderhoud is gebleven.
    Voor andreS is nu het geval als import je dus ook met betreffende duitse bedrijf kan bellen wat laatste km-stand is.

    Heb de mijne zelf bij dealer gekocht (al is het nu vakgarage sinds enkele jaar geworden) De kans dat het terug gedraaid is, is er nog steeds. Alleen uiteindelijk rijdt hij goed en heb ik niet echt dat je ergens ziet dat hij veel gelopen heeft. Ja oppervalkte roest begint op subframe duidelijker te worden, alleen dat maakt km-stand niet uit. Dat is leeftijd dat dit op den duur naar voren komt vooral in gebieden bij de zee of waar vaak pekel (zout) gestrooid wordt.

    Zoals anderS al aangeeft, in zijn blauwe link. Daarna kom je terecht op autoblog site, die heeft info van ad.nl. Waar die uiteindelijk het van ADAC heeft
    https://presse.adac.de/meldungen/ad...ulation-immer-noch-kein-wirksamer-schutz.html
    Kort samengevat is er niet echt een NAP in duitsland. Zelfde als in nl, daar kan je ook elke keer als je auto naar garage brengt. Km-stand verlagen met appratuur.
    Gevolg 20k per jaar rijden en op NAP om de 10K apk hebben gekregen is dus mogelijk, ook bij NL autos. Km-stand is dan volgens rdw nog steeds logisch

    1op3 kan dus goed kloppen. Echter terugdraaien elke keer als je hem wegbrengt meegeteld.
    Echt terugdraaien van grote km-standen gebeurt ook. 230.000km ineens naar 80.000km wordt ook gedaan, al is de kans dat dit minder vaak voorkomt.

    Probleem van terugdraaien is voornamelijk dat je te laat bent voor je distributieriem.
    Dat samen dat auto goedkoop ingekocht kan worden en met meer winst doorverkocht kan worden. Zorgt ervoor dat het blijft gebeuren
     
  14. I see what you did there :mrgreen:.

    Volgens mij sta je er nuchter in, zeker door te stellen dat het wel iets meer mag kosten als het dan maar goed is. Kijk bij de dealers gewoon landelijk, vaak vallen ze onder een landelijke dealer organisatie en kunnen ze de auto op transport zetten naar de voor jou dichtsbijzijnde dealer. Iig geduld is een schone zaak. Snel een auto kopen is altijd te duur.
     
  15. Dat is een aanname die je niet zomaar kan doen. Het is heel goed mogelijk dat de eerste eigenaar bij de aankoop een verlengde fabrieksgarantie heeft genomen. In dat geval kan er zomaar 5 jaar garantie op de auto zitten.
     
  16. Dat hangt er ook maar net vanaf. Ik kwam binnen een week een exemplaar tegen dat aan alle eisen voldeed en heel redelijk geprijsd was. [emoji4]
     
  17. Uitzonderingen daargelaten. Maar vaak als je snel een auto moet hebben kom je of thuis met een lemon of een auto die het net niet helemaal is.
     
  18. Mooie auto! Wel al aardig gereden in een een jaar. Kijk dan in elk geval goed na of hij zijn onderhoud al gehad heeft.
     
  19. Ben ik met je eens, hoor. Mijn belangrijkste eisen waren leeftijd, kilometers en de kleur. Er kwam toen al heel snel een mooi, dealeronderhouden, exemplaar voorbij dat aan de eisen voldeed en waar ik ook nog eens een mooie deal voor kon sluiten. Volgens mijn eigen garage had ik het heel goed gedaan, dus ik ben als auto-noob zeer tevreden.
     
  20. Fabrieksgarantie is geen verlengde garantie.
    Onder verlengde garantie gelden andere voorwaardes als met fabrieksgarantie.
    Vandaar de aanname dat als auto van 2019 is je net geen fabrieksgarantie meer hebt. Dus grote kans dat auto bij dealer is onderhouden en dus minder gesjoemeld met teller.
    Dat er ook aantal auto's dan nog een verlengde garantie hebben dat kan. Alleen een leasemaatschappij neemt die eigenlijk nooit, ivm hij dan er al vaak uit gaat. Vooral als het zakelijk lease is. Particulier is weer anders en die rijden wel langer dan 2jaar ermee, ook rijden die geen 60.000km per jaar of meer.

    Als je wegens omstandigheden snel auto moet hebben, dan is vaak ivm je eigen auto economisch total loss is, of helaas letterlijk total loss.
    Dan neem je idd genoegen met minder.
    Als je kunt zoek dan iets dat aan al je wensen voldoet. Verkeerd gevoel kun je altijd nog weglopen.

    Alleen nu dankzij anderS zat ik wel te kijken of mk4 niet iets voor mij is haha. Alleen prijs moet nog omlaag om interessant te worden voor mij. Is net iets te duur
     

Deel Deze Pagina