1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus motoren: Welke motor te kiezen?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door anderS, 4 sep 2021.

  1. #1 anderS, 4 sep 2021
    Laatst bewerkt: 4 sep 2021
    Beste allemaal,

    Ik ben nieuw op dit forum en heb mij reeds kort voorgesteld.
    Ik ben mij aan het oriënteren naar een Focus ST-Line of Titanium wagon automaat.
    Maar er zijn meerdere motoren te verkrijgen in de focus waardoor de keus een lastige is. De brandstof keus is benzine.
    Zo is er de Ecoboost 1.0 en de 1.5 waarbij ook verschillen zijn in de pk's en bij de 1.5, 3 of 4 cilinders.
    Ik heb in een 1.0 125 pk gereden maar ik vind deze nogal wat knorrig klinken en ik heb het gevoel dat deze hard moet werken in zo'n grote auto. Volgens de dealer is dit geen probleem maar ik heb mijn twijfels.
    Ik heb een gezin, 2 kinderen, hond en dus ik heb wel eens wat gewicht in de auto.
    Ik gebruik de auto niet dagelijks en mijn jaarlijks kilometers zitten ruim on de 10000 per jaar.
    het brandstof verbruik verschilt tussen deze motoren weinig en omdat ik weinig rijd is dit, denk ik niet zo belangrijk in de keus maar wellicht heb ik dit verkeerd.
    de 1.0 is al om verkrijgbaar maar de anderen zijn lastiger te vinden, met een automaat wordt het nog lastiger. Mijn vraag is dus kort gezegd is een 1.0 125 pk werkelijk genoeg of moet het motortje dan te hard werken waardoor verbruik stijgt en amper vermogen over is?

    Ik hoop dat jullie mij hierin kunnen helpen want ik lees en hoor meerdere geluiden.
    Een dealer verkoopt graag wat hij heeft staan dus geeft een gekleurd advies.

    Groet, Sander.
     
  2. De 125pk is in principe meer dan voldoende voor de Focus.
     
  3. die wordt toch ook geleverd in de Mondeo?
    dan moet de Focus er ook wel mee om kunnen gaan.

    EDIT: de 4 cylinder 1.5 is volgens mij niet geleverd in de MK4
     
  4. Die 1.0 125pk kan prima mee met 't verkeer. Ook beladen!
    Maar als je het een puntje vind zou ik toch eerder voor een 1.5 gaan. Dan ben je alles voor ;)
     
  5. Als je je wensen aangeeft (leeftijd, km's, opties enz.) kan ik je wellicht wel helpen met zoeken.
     
  6. Wil je een focus 3 of een focus 4?
    De focus 4 zijn alleen 3 cilinders.
     
  7. waar hij zich voorstelt zoekt hij auto van 2019/2020 Dus een mk4.
    Wat de keuze maakt tussen 3cil 1.0 of 3cil 1.5l.
    4cil 1.5 is alleen in de mk3.2 geleverd. Mk3.1 is 4cil 1.6l.

    3cil is altijd wat knorriger dan een 4cil. Al zijn de modernere motoren stukke beter als degene van voor 2015 wat betreft dit tot minimum te krijgen van dit gevoel.
    Je zal moeten zien of verschil in wegenbelasting verschil maakt, wat is zonde om zware auto voor de deur te hebben staan en nauwelijks mee rijdt.

    Rij je veel binnenstad dan is 1.0 prima te doen. Wil je op snelweg makkelijker met verkeer mee en/of rij je met aanhanger dan is 1.5 mogelijk beter keuze.

    uiteindelijk is het je eigen keuze die je erin moet maken.
    heb je alleen veel 1.0automaat en is de 1.5automaat vaak minder luxe of heel stuk duurder. Dan zal je met de 1.0 mogelijk de beste koop doen
     
    PhoenixNLx vindt dit leuk.
  8. Wat een onzin en waar haal je die wijsheid vandaan? Hoeveel km heb jij überhaupt al in een 1.0 gereden?
    Met een 1.0 kom je prima met het verkeer mee, zowel in de stad als op de snelweg.
     
    thecure vindt dit leuk.
  9. Ik heb een 1.0 uit 2019 en dan ook nog de versie met 'maar' 100pk. Mijn indruk, na een paar weken, is dat hij ook op de snelweg prima mee kan komen. Nu rij ik rustig en kom ik van een 64pk Fiesta Mk7, maar ik vind deze motor erg plezierig.
     
  10. zeg ook niet dat je het niet kan doen, zeg alleen dat het makkelijker is.

    De 1.0 is voor mij al wel weer even geleden goei 4a 5jaar geleden. Ten opzichte van 2.0 duratec he miste ik gewoon iets. Ondanks het ongeveer gelijk zou zijn op papier 125pk-170nm tegen 145pk-170nm
    Met de 2.0 mist ik echt de koppel, in binnenstad bij stoplicht wegrijden merkte je dat motor echt veel meer moet werken. Met de 1.6 trek ik op net alsof ik geen aanhanger erachter zou hebben, zoveel makkelijker
    tevens de 2.0 op de snelweg kon ik prima rijden er mee, alleen de 1.6 die ik nu heb merk je dat het veel fijner rijdt op snelweg. ff auto inhalen of vrachtwagen is niet zoals eerst terug schakelen en voorbij. Nu zelf in zijn 6 ga ik er op koppel zelfs vlotter langs. tussen de 2.0 en 1.6 zit weinig verschil. Het verschil merk je alleen op de snelweg als je doortrekt ivm je niet terug hoeft te schakelen.


    Als je alleen binnenstad rijdt en geen trekhaak kogel wil. Dan is de 1.0 prima dan heb je met de 1.5 overkill. Iets wat je nauwelijks gebruikt.
    Rij je veel snelweg en wil je graag trekhaakkogel op je auto dan heb je meer aan 1.5.
    Trekgewicht is voor de 1.0 1000-1100kg en voor de 1.5 is dat 1500kg.

    Hiermee bedoel ik dat je kiest voor de 1.0 of 1.5 op basis van hoe je met de auto gaat rijden en wat je er mee gaat doen.
     
    PhoenixNLx vindt dit leuk.
  11. als het dan toch makkelijker moet, kies dan gelijk een 2.0 of 2.3 EcoBoost :D
    ik hoef geen trekhaak en ik rij toch ook regelmatig in de stad, is dan een koppel van 480 NM overkill???
    nou en? ik vind het wel lekker :schater:
     
    PhoenixNLx vindt dit leuk.
  12. laat maar die 1l motor als je mag kiezen. Ga voor de 1.5 l motor.
     
  13. De 1.0 is prima voor dagelijks gebruik. Ik heb als leenauto geregeld een Focus met een 1.0 meegehad in zowel 100 als 125pk uitvoering. Tegenover de 1.6 Econetic diesel die ik zelf had heb ik nooit wat gemist als ik een 1.0 mee kreeg.
    Ik was er dan per dag ook minimaal 250 tot 300km mee onderweg.
     
  14. Mee eens. De vraag is hoe lang je met de auto wil rijden en wat het budget is om een auto te kopen. Als het verbruik niet veel verschilt, dan zou ik voor de motor gaat die het meest onderhoudsvriendelijk is: wat kost het wisselen van de distributieriem en om de hoeveel km moet dat gebeuren zou mijn eerste vraag zijn. En dan kijken naar veel voorkomende problemen.

    Qua vermogen heb je in Nederland niet zoveel nodig. Mijn eerste auto (stationwagen) was een diesel met 44kW vermogen en die ging ook prima met 130km/h een brug over. Bij invoegen mag je best even gas geven en wat hoger in de toeren gaan zitten. Allemaal geen probleem en meer een kwestie van rijvaardigheid dan gebrek aan motorvermogen.
     
    Marco Morello vindt dit leuk.
  15. @gerardTDCI
    als je 480nm overkill niet erg vindt en wel fijn vindt houdt niemand je tegen. Oke misschien een milieu wappie.
    Maar het is een keuze wat je maakt.
    Ik ben meer van moderne auto. Vooral met technische snufjes maar ander rijdt veel liever in auto van 1990. Het is een keuze die je maakt.

    Zou zelf ook geen probleem hebben met focus rs te rijden. Echter als je hele plaatje pakt en alles afweegt, toen koos ik liever voor 1.6ecoboost ivm dat al voldoende was voor mij.
    Meer is nooit verkeerd, voor mij was focus rs te duur en heb liever trekhaak erachter. Koos voor een minder snel opvallende auto. Waar ik toch met plezier in kon rijden.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  16. Bullcrap. Ik rij een MK4 met een 1.0 155pk mild hybrid, met trekhaak. Ding is behoorlijk snel en zuinig. Een aanhangwagen trekken vol met stenen en inzittenden, geen probleem. Je kan ook de 125pk mild hybrid kiezen en dan bijv. Door @dutchguy de originele 155pk software erin laten zetten.
     
    Kees37 en gerardTDCI vinden dit leuk.
  17. Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik de 1.0 in mijn huidige mk4 knorriger vind klinken dan de 1.0 in mijn vorige mk3 en cmax.

    Maar ik vind het vermogen ook ruim voldoende hoor. Als je het gas helemaal intrapt schiet je best snel vooruit!
     
  18. #18 mario75, 6 sep 2021
    Laatst bewerkt: 6 sep 2021
    @Marco Morello. Je hebt het over een 1l mild hybrid. Is niet het zelfde met een gewone 1l.
    Zuinig wel. Behoorlijk snel ? Met optrekken misschien wel, anders op de weg net als een gewone 1liter ( met bijbehorende kw-nm ).
    Een volgeladen aanhanger incl 4 a 5 inzittenden trekken zal zeker geen probleem zijn, maar dat is weer anders als met een caravan naar Frankrijk, 1000-1600 Km, 32-38 grade met airco aan, in file staan en berg omhoog.
     
  19. #19 Muskito, 6 sep 2021
    Laatst bewerkt: 6 sep 2021
    .
     
  20. Beste Sander,
    Ik weet niet welke dealer jij hebt. Maar als het goed is luistert hij naar jou vragen en wensen en geeft dan een goed advies.
     

Deel Deze Pagina