1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Combinatie van velgen en wielmoeren Focus 3

Discussie in 'Handleidingen Focus III' gestart door JW, 14 jun 2016.

  1. Top! Dan ga ik die bestellen ! :)
     
  2. Nou kom k er overhee, stel k wil deze maat onder mijn 2012 c-max doen, dan past dat toch gewoon aangezien 18inch ook optioneel leverbaar was, dus geen stuuruitslag beschermers nodig:

    https://www.marktplaats.nl/a/auto-o...c1254e7aa85845826d5acd&previousPage=mympBuyer

    Ik heb nu stalen velgen maar als ik het goed heb begrepen zijn originele LM Ford velgen (zoals deze volgens mij) ook gechikt voor mijn wielbouten.
     
  3. Of je wielmoeren geschikt zijn hangt af van het type stalen velg:

    De wielmoeren van normale stalen velgen zijn absoluut niet geschikt voor originele lichtmetalen wielen.

    De wielmoeren van design stalen velgen (5-spaaks stalen velg waar de wieldop overheen valt waardoor het op een lichtmetalen velg lijkt) zijn wel geschikt voor originele lichtmetalen velgen.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  4. OK dacht dat originele merk LM velgen juist weer wel geschikt waren omdat staal beide bolconisch zijn. Ik heb echter geen idee wat voor staal ik eronder heb zitten en of dat bolconisch is dus realiseer mij nu dan ook pas dat de vraag bijna onmogelijk te beantwoorden is. Nieuwe bouten zijn gelukkig de kosten niet.
     
  5. De moeren van lichtmetalen velgen zijn juist niet bolconisch.
     
  6. Ik dacht van universele (after market) LM velgen niet en van Merk afhankelijke juist wel. Of misschien verkeerd gelezen of onthouden, dat kan ook.
     
  7. Nee, Ford heeft Conisch moeren nodig voor hun lichtmetalen velgen. Bolconisch is waarschijnlijk voor staal wel nodig. Dat weet ik niet zeker, ik heb geen stalen velgen.
     
  8. ook de moeren voor stalen ford-velgen zijn niet bolconisch, maar conisch/60gr met een dermate kort raakvlakje, dat ze op de LM-velgen onvoldoende (lees : onveilig) houvast geven.
    Maar als je dit topic bij het begin begint kun je in het schema van JW exact lezen welke combinaties compatibel zijn en welke niet.
    Bij twijfel is het vooral belangrijk om de bevestigingsgaten in de velg op te meten en aan de hand daarvan de bijpassende wielmoer te kiezen
     
    M.Blaak vindt dit leuk.
  9. Ik had bij mijn nieuwe Borbets ook wielmoeren bijgeleverd gekregen zonder die verschrikkelijke kapjes
    [​IMG] [​IMG]

    Maar had op Aliexpress geloof ik ook een setje D1-spec racing nuts gekocht. Eerst instantie dacht dat ik dat ze niet gingen passen omdat die originele conisch afgewerkt zijn. Bleek dat die van Aliexpress ook zo zijn afgewerkt alleen wat langer dan de originele.
    [​IMG]
     
  10. Donkere voor in de winter, de originele lichte voor in de zomer.


    Verstuurd vanaf mijn SM-G998B met Tapatalk
     
  11. Dan zou ik van elk een setje nemen.
     
  12. #76 WouterJ93, 5 jan 2022
    Laatst bewerkt: 6 jan 2022
    Naar aanleiding van mijn topic over mijn beoogde velgen voor winterbanden heb ik een vraag voor dit topic.

    Ik heb ondertussen geleerd dat je vanaf de focus mk.3 te maken hebt met de Global Wheel velgen, waarop de Global Wheel wielmoeren passen en de vaste (1-delige LM velg) moeren (waarmee de mk.3 aanvankelijk nog geleverd werd). Toegevoegd n.a.v. bericht #78 (van JW): waarbij de combinatie MK2/2.5 + Global Wheel + 1 delige 'oude' moer niet gaat, gezien voor die combi het tapeind vanaf de naaf de kort is, met de genoemde oude wielmoeren die binnenin niet volledig schroefdraad hebben.

    Als ik het nu de diverse berichten uit dit topic goed begrepen heb, hebben de Global Wheel moeren een kapje/dopje er op zitten wat nogal eens loslaat, en heeft de 1-delige 'oude' moer dat niet, heb ik dat bij het juiste eind?

    Mijn punt is nu: zouden jullie eerder voor de 1-delige 'oude' moeren (zonder kapje) gaan, of voor global wheel moeren (met het 'beruchte' kapje) gaan?

    En waar zouden jullie deze aanschaffen? En origineel of aftermarket (waar ik ook verschillende dingen over lees hier).


    Het zijn ongetwijfeld rookie-vragen, excuses daarvoor, maar ik ben de draad even kwijt en krijg het niet gevonden op het forum :think:
     
  13. Voor het oog zal ik voor de global wielmoeren gaan
     
    WouterJ93 vindt dit leuk.
  14. Zowel de Global wheelnuts als de oudere 1-delige wielmoeren voor lichtmetaal hebben een RVS afdekkap.

    Dat de RVS kapjes loslaten wordt in verreweg de meeste gevallen veroorzaakt doordat de moeren met een slagmoersleutel worden los en vast gedraaid. Hierdoor rekken de 0,5 mm dikke kapjes op en komen uiteindelijk los.


    Overigens zijn Global wheels i.c.m. de oudere 1-delige wielmoeren voor lichtmetaal niet geschikt voor een MK2 / MK2.5. Hierbij zijn (doordat de moeren geen volledige draad hebben) de tapeinden in de naaf te kort waardoor de wielmoeren niet voldoende ver er op kunnen worden gedraaid. Op een Focus MK2/MK2.5 kunnen de Global wheels worden toegepast i.c.m. Global wheelnuts of aftermarket wielmoeren voor lichtmetalen velgen met een conus van 60 graden (welke wel volledig draad hebben).
     
    WouterJ93 vindt dit leuk.
  15. David85 vindt dit leuk.
  16. Ik zou graag nog een keer van jullie ervaring gebruik willen maken als jullie me nog niet zat zijn (al begrijp ik het ook goed als dat wel het geval is :weird:).

    Thing is... Ik heb het verschil tussen de moeren door, en heb vandaag ook e.e.a. op bijvoorbeeld Amazon gevonden, maar dan was er weer in de reviews te lezen dat ze met 2 maanden al begonnen te roesten, daar zit ik niet op te wachten. Hebben jullie misschien nog tips/ervaring met waar jullie betreffende wielmoeren voor de Global Wheel-velgen kopen/gekocht hebben?
     

Deel Deze Pagina