1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 2019 - stuurt/interieur trilt, geen oplossing?

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door luchtbakker, 13 aug 2021.

  1. Je bedoeld zeker ivm actieve cilinderuitschakeling? Het is een diesel, die heeft dat niet :)
     
    Kees37 vindt dit leuk.
  2. Ik heb even zitten zoeken op internet en kwam op het volgende uit misschien heb je er iets aan. En ja ik weet het je hebt een diesel en die heeft geen Bougies,

    6 Trillingen door motorproblemen
    Soms kan een trilling afkomstig zijn van de motor omdat deze niet genoeg lucht of brandstof krijgt. Kenmerkend voor dergelijke motorproblemen zijn:

    • Trillen tijdens het schakelen
    • Kleine gelijkmatige schokjes (alsof u over de belijning van de weg rijdt waardoor uw auto trilt) binnen een bepaald snelheidsbereik
    • Auto start en rijdt een tijdje zonder problemen maar begint dan te trillen
    Deze symptomen kunnen erop wijzen dat de motor niet op alle cilinders loopt. Dit kan worden veroorzaakt door slechte bougies, bougiekabels, bobines of een compressie verschil. Deze auto onderdelen vind je bij OnderdelenZoeker.nl Compressieverschil kan alleen worden geconstateerd door een compressiemeting te doen. Als er een afwijking wordt geconstateerd, is in de meeste gevallen een lekkende klep de oorzaak.

    [​IMG]

    Controleer:

    • bougies
    • bougiekabels
    • compressie
    Ook een defecte motorsteun kan trillingen veroorzaken. Soms is het duidelijk te zien dat een steun gescheurd is. Soms komt het ook voor dat van buitenaf niets aan de motorsteun te zien is maar dat hij toch trillingen doorgeeft aan de carrosserie. Als u twijfelt aan de motorsteunen, vervang ze dan.
     
  3. Ik zie dat de wielen meerdere malen gebalanceerd zijn.
    Is er ook al een keer gebalanceerd met een roadforce balanceer apparaat of zijn de wielen al een keer aan de auto gebalanceerd?

    Het zal echt niet de eerste keer zijn dat een vreemde trilling toch ergens uit de wielen komt.
     
  4. @rfocus klinkt ergens wel logisch. Alleen kan ik me niet helemaal bedenken wat daar een trilling in de stuur van kan veroorzaken, wel het interieur.

    Ik ga zo eens in een lage versnelling 130km/h rijden, dan zou je door de hoge toeren een verschil moeten voelen denk ik als het uit de motor komt.

    @meeder balanceren op de auto zelf is nog niet gebeurd, ook niet op een roadforce. Alleen op een standaard apparaat dat elke garage wel zo'n beetje heeft. Die simuleert helemaal niets.
     
  5. ja dat meen ik echt, don't f*ck with me :angry:

    nee indd, zie het ook niet als advies want daar heeft de TS niets aan.
    het is mijn gevoel, dat grote bedrijven gewoon met je spelen en jij kan betalen.
    iets met onrecht waar ik totaal niet tegen kan.
     
    Crafter en Kees37 vinden dit leuk.
  6. Toen ik de C-max kocht was er ook een trilling voelbaar boven een bepaalde snelheid en nam daarna weer iets af. Vertrouwde het niet 100% dus heb de auto op eigen kosten laten keuren (was een koop zonder keuring of onderhoud) en er kwam een probleem met een van de aandrijfassen naar voren. Daarna niets meer van gemerkt.

    Groeten, Nick
    Focus C-Max 1.6 Trend 2004
     
  7. @gerardTDCI Mwa, de Lease heeft best wel kosten gemaakt hoor. Al die keren balanceren, 2 complete setjes banden en een expertise bureau zijn ook niet gratis. Ik denk dat er gauw €1500,- is gemaakt aan kosten. Ik snap dat ze met zo'n bureau ergens een grens trekken.

    Het is niet dat ze niet meewerkend zijn. Ik heb ooit Leaseplan meegemaakt en die zijn echt enorm gierig. Deze valt in dat op zicht best mee.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  8. Het is idd dat er zeker al flink kosten mee zijn gemaakt. Dus ook een grens moet trekken.
    Grote probleem is dat het niet altijd tussen de 120-130kmh te voelen is. was dat waar dan was nieuwe set van nieuwe auto erop en testrit maken. Dan weet je direct of banden/velgen het issue is.

    Laat maar weten wat het effect is van zijn 5de versnelling gebruiken als je er last van hebt. Al denk ik niet zo snel. slecht lopen van motor zal je bij lage snelheden beter merken.
    Eigenlijk wat me nu te binnen schiet. Is de auto op zulke moment aan het regeneren eigenlijk, zie je brandstofverbruik dan even wat hoger liggen dan als je normaal de snelheid rijdt.
    Diesel doet elk 500km regeneren en daarvoor wordt uitlaatgastemperatuur verhoogt door diverse manieren. Een ervan is extra dieselinspuiting en dit op andere momenten inspuiten, wat mogelijk gevoeld kan worden.
    sommige rijders merken het aan de meter of aan het tijdens rijden.
    Tijdens vol gas wordt dit proces direct stopgezet, alleen in deellast zal je proces gestart worden.

    dus stappenplan wordt iets langer
    -check andere versnelling of probleem naar voren komt
    -check of regeneratie proces op dat moment bezig is.
    -road force test op de banden
    -finish balanceren
     
  9. Versnellingen heb ik gisteren al getest bij 130km/h, zowel 6e 7e als 8e versnelling, maar het maakt geen verschil.
    Regeneratie proces zou kunnen, maar het speelt al sinds juni. Het regeneratie proces is trouwens goed voelbaar. Hogere toerental, brommende motor, ventilator in de gril dat maximaal staat de draaien. :)

    Finish balanceren ben ik nu voor aan het kijken. Er zijn niet veel bedrijven dus ik zoek een bedrijf bij mij in de buurt. ABC bandenservice in Amsterdam lijkt het te doen, dus ik wacht nog op hun reactie.
     
  10. Ah je hebt de automaat.
    Alleen is het echt automaat of handbak dat als automaat werkt.
    Geen idee naar kmstand en of roetfilter keer vervsngen moet worden. Dacht bij veel merken niet meer. Geen idee hoeveel er mee eprdt gereden.

    Voor rest is dus nu nog even afwachten
     
  11. Ik deed handmatig. Km stand is bijna 60.000km. Valt best mee.
     
  12. De 8 traps bij Ford is een conventionele automaat met koppelomvormer. Ford heeft in de Focus geen gerobotiseerde handbak. Het is bij Ford zover ik weet of een conventionele automaat of een DCT.
     
  13. Klopt. En dat voel je ook, vooral de eerste 4 versnellingen.
     
  14. Tsja ik ben zelf van mening dat een goede transmissie helemaal geen getrapte versnellingen heeft ;)
    Rij nu 2 jaar hybride en na de eerste gewenning wil ik eigenlijk niets anders meer tenzij het volledig elektrisch is.
     
  15. Zoals de VAG auto's een DSG automaat heeft, een verademing vind ik het zelf. Alleen vind ik de draaiknop in de focus een heel stuk fijner. Bijvoorbeeld het automatisch terug naar de P stand als je de motor uitzet.
     
  16. Is de auto opnieuw uitgelijnd?
     
  17. Nee. Er was niemand die dat een kans van slagen gaf. Dus heb ik het overgeslagen
     
  18. @meeder
    Van de hybride heb je verschillende soorten. Van e-cvt, vertragingsbak, automaat en handbak die als automaat is uitgevoerd.
    volledig electrisch heeft alleen een vertragingsbak. Die hebben ook geen P maar zullen altijd elektrische handrem hebben.

    uitlijnen zou je pas verwachten als ergens spelling op zit waardoor je iets vervangt en dan uitlijnd. Ivm er nergens overmatig spelling aanwezig is. zal dat wel meevallen
     
  19. @trucker0werner

    daar ben ik het niet volledig mee eens. Duidelijk mag zijn dat in de wielen zelf geen onbalans zit. Het gaat om een jonge auto met als je het mij vraagt een probleem a fabriek. De kans is zeker aanwezig dat er iets in de aandrijflijn niet in orde is, zeker gaande op de schommelingen die weer/tijdafhankelijk plaats vind.

    maar een van de eerste die ik deed in mijn diagnostiek bij een moeilijk klacht als deze was een vierwieluitlijning. Zorgen dat de basis dingen in orde zijn, speling, balans in de wielen en wieluitlijning.

    overigens vind ik de klacht niet zozeer trillen maar meer resoneren.
     
    luchtbakker vindt dit leuk.
  20. Wordt een beetje off-topic maar er zijn ook EV's met een tweetraps automaat (Porsche Taycan) en er zitten ook EV's aan te komen met een CVT. Dus jouw stelling klopt niet helemaal. Ook kan er prima een P in zitten, er is geen enkele reden waarom dat bij een EV niet toegepast zou kunnen worden.

    Overigens doel ik op een hybride met een eCVT aangezien ik het had over totaal niet schakelen ;)
     

Deel Deze Pagina