1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Help Roest...

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door Froggy, 30 jul 2021.

  1. Mijn :focus: :ghia: uit 2002 nadert de 20 jaar. De KM stand is nu 153.240. Auto rijdt als een zonnetje en recentelijk is er pas een veer, draagarm, accu vervangen. Al het overige (naast de distributie riem) is nog vanaf dat de auto van de band rolde.

    Interieur is nog als nieuw, geen vlek geen kras. Er is niet in de auto gerookt. Ruikt zelfs bijna nog nieuw.
    Exterieur. Tsja helaas heeft een auto van dergelijke leeftijd wel wat gebruiker sporen zoals bijvoorbeeld slijtage van de velgen (gelukkig geen schade :)). En ook, helaas een beetje schram/lak schade op de kunststof bumpers van mede automobilisten die het moeilijk vinden de werkelijke grote e.d. van hun auto in te schatten en waarvan het ruimtelijk inzicht helaas ook onvoldoende is. Gelukkig maar schram schade dus dat is redelijk makkelijk (ooit) te verhelpen. Net zoals de velgen, die kunnen redelijk voordelig opnieuw worden gereviseerd of een poedercoating.

    Maar het grootste probleem is helaas roest. Wel is waar op een plaats die gelukkig niet fataal is maar alleen lelijk. Maar toch. Mede door een productiefoutje is er op de achterklep rondom het Ford logo en de chromen handgreep roest ontstaan. (waarschijnlijk ook omdat de auto nooit binnen staat...)

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Nu hebben mensen een Escort, Sierra of wellicht nog andere (oudere) Ford auto's als "project"
    De :focus: MK 1 is natuurlijk wel een icoon en zal (wellicht) ook ooit dezelfde status als een Escort en Sierra gaan bereiken.
    Deze Focus MK 1.5 :ghia: Hatchback automaat is voor zijn leeftijd nog zo mooi en technisch nog in uitstekende staat met een mooie kilometer stand dat ik deze auto wil omtoveren tot project en er een youngtimer van wil maken. Mooi feitje is dat van de MK 1.5 2002 (na de facelift) er van de Hatchback variant niet veel Ghia modellen zijn verkocht, laat staan een automaat. Des te meer nog een mooie een rede dat deze auto behouden dient te blijven.

    Te beginnen met die roest. Hoe kom ik daar vanaf? Roestbehandeling en opnieuw spuiten? Of welicht een compleet nieuwe (tweedehands) achterklep zonder roest en schade uiteraard en dan die over laten spuiten. Hoe zit het met die handgreep deze is een chroomkleurige variant maar kan ik die makkelijk overzetten? Voor het geval er een klep met kunststof handgreep beschikbaar is. Kan ik beter een klep zoeken met Ford Moondust Silver vanwege het kleurverschil of moet je dat risico maar nemen? De lak van de huidige klep is de originele lak nog. Alleen de kunststof bumpers zijn ooit een keer opnieuw gespoten en na meting bleek er slechts 2% kleurverschil wat je met het blote oog bijna niet kan zien.

    Alvast bedankt voor de tips!
     
  2. Misschien een nette klep scoren op de sloop en evt laten spuiten of de bestaande klep opknappen en laten spuiten maar dat is best wat werk.
     
    Dennis1972 vindt dit leuk.
  3. Mooi om te horen dat deze Ghia nog in zo'n goeie staat verkeert. Helaas is roest wel een onvermijdelijk ding als dat eenmaal begint. Soms speelt het al even voordat het aan het oppervlak komt en dan ben je te laat... Gelukkig kun je veel op de sloop vinden en alle losse delen best prima vervangen, ook met minder ervaring. Persoonlijk zou ik doorzoeken naar een juiste kleur ipv een andere in de juiste kleur spuiten. Qua kosten vind ik dat wat uit proporties tov de totale waarde van de auto, nogmaals dat is mijn visie, als je geduld hebt kom je vanzelf een goeie tegen. Onderdelenlijn of een demontage bedrijf kun je zo zoeken of iemand iets heeft liggen.

    Dus klep moet wel te vinden zijn in de juiste kleur lijkt me. Van de "niet-Ghia" varianten zijn er meer dan genoeg in omloop. De chromen strip is goed om te zetten. Hou er rekening mee dat je ook het slot over zet, anders wijkt je sleutel af tov de rest.

    De foto's doen het niet BTW, ligt dat aan mij of ziet de rest deze ook niet?

    Groeten, Nick
    Focus C-Max 1.6 Trend 2004
     
  4. Ik kan ze wel zien.
     
  5. [​IMG]

    Misschien ligt het aan Tapatalk...

    Groeten, Nick
    Focus C-Max 1.6 Trend 2004
     
  6. Roest rond die chromen delen gebeurt veel vaker. Het chroom reageert met het staal van de auto, ook omdat het tegen de lak aan ligt te schuren.

    Behalve een andere klep is het misschien wel te repareren door een autospuiter.
     
  7. Ik verwacht dat er meer roest schade is dan het zichtbare en het een hele ingreep wordt om het op te knappen
    Een andere achterklep en de goede delen over zetten zal een minder grote klus zijn.

    bekijk de andere klep ook even van binnen of er geen roest in zit zeker kleppen die al een tijdje van de auto af zijn maar wel toevallig buiten staan kunnen vol water lopen en dus van binnenuit roesten
     

Deel Deze Pagina