1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Motor management lampje

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Roy1986, 27 jul 2021.

  1. Dag allen,

    Ik ben sinds vandaag lid van deze pagina en zit met het volgende probleem.
    Ik heb 2 weken geleden een ford focus station gekocht, bouwjaar 2006. 1600 benzine 85KW.
    Deze focus was van de eerste eigenaar, dealer onderhouden, 7000km geleden zijn laatste onderhoudsbeurt gehad.

    Na 3 dagen rijden begon mijn motor management lampje te branden. Ik heb de anwb gebeld en die zagen een mogelijk oude storing. Deze storing was Foutcode P2303, Onstekingspoel B: Primaire opdracht circuit laag.
    De monteur van de anwb zag dat er een nieuwe/recente bobine op zat dus hij ging uit van een oude storing. deze heeft hij ook gewist.

    De 2e storing was Foutcode P000A Inlaat A Nokkenas positie cilinderij 1.
    De monteur van de anwb wist mij te vertellen dat de nokkenassensor op de inlaat vernieuwd moest worden. Hij heeft de storing wel gewist.
    Ik heb online een nieuwe sensor besteld en zelf erin gezet. ondertussen was het motor management lampje weer gaan branden en mijn garage heeft dezelfde foutcode uit gelezen (P000A inlaat nokkenas positie cilinderij 1).
    De foutcode P2303 ontstekingspoel was NIET aanwezig. Dit bleek dus inderdaad een oude storing te zijn.

    De monteur van de garage heeft de storing gewist en ik heb 2 dagen later mijn focus naar de garage gebracht omdat dezelfde storing weer terug kwam. De garage heeft de solenoid vernieuwd en de storing gewist.

    Jullie raden het al... na 2 dagen kwam exact weer dezelfde storing terug. Wat zou hier aan de hand kunnen zijn?.
    De monteur van de garage vermoed dat er een tandwieltje is afgebroken van het nokkenas tandwiel (is een vermoeden want hij heeft nog niet gekeken).
    Nadat de storing is gewist kom deze na ongeveer 60 a 70 km afstand rijden weer terug ( de laatste keer na ongeveer 130 km afstand rijden).

    Ik heb de focus particulier gekocht.. helaas geen garantie dus. Ik heb de focus ondanks de 190.000km toch gekocht vanwege overname 1e eigenaar, de netheid, goede onderhoud, historie boekjes en NAP.

    Ter aanvulling... Tijdens de bovengenoemde storing merk ik geen prestatieverlies van de motor en hij loopt ook niet onregelmatig.M
     
  2. Kort samengevat vervang distributieriem inc beide nokkenasverstellers.
    Ja het is even veel geld maar vooral als de distributieriem aan de beurt komt geen overbodig luxe.

    Wanneer is de distributieriem vervangen voor het laatst
     
  3. Distributieriem zou over 1,5 jaar weer aan de beurt zijn.
    Over wat voor kosten hebben we het ongeveer?
     
  4. Distributieriem voor mijn cmax moet binnenkort, 550-600 euro, weet niet of dat voor de Focus ook zo is maar schat in van wel.
     
  5. Thanks voor je reactie. Dat is dan denk ik exclusief de nokkenas verstellers?
     
  6. 1.5jaar kan opzich wel al gedaan worden. Alleen welke kmstand was de vorige keer de riem gedaan.
    Riem idd moet je 500euro al snel rekenen. Dan komt waterpomp er soms nog bij.
    Inc de versteller moet je denk al snel minimaal 800 rekenen ben ik bang voor
     
  7. Distributie is met een kmstand van 109500 in 2014 vervangen.
    Huidige kmstand momenteel op 190.000

    Ik las dat het advies is om de D-riem te vernieuwen na 160.000km of 8 jaar.
    Feitelijk gezien zit ik dus nog binnen de gestelde periode.

    Misschien een idee om de krukassensor te vernieuwen aangezien die communiceert met de nokkenassensor?. Of heb ik het mis?.
     
  8. Als krukassrbsor probleem geeft nemen de nokkenassensor het over en levert dit storing op de krukassensor op.

    Aangezien je op 1 van de 2 nokkenas storing hebt en ook niet op allebij. Is het de vct versteller die op je nokkenas zit.
    90.0000km is idd ver voor de interval maar qua leeftijd kan het bijna is nu al weer 7jaar.
    Ja is misschien vroeg, maar opnieuw gebruik maken van de verouderde riem zorgt ervoor dat hij iets stralker staat en dus meer slijtage aan riem.
     
  9. Eerlijk gezegd geen idee maar denk het niet. Ik moet nog een afspraak maken voor mijn riem (8 jaar gepasseerd, 160dkm nog lang niet)
     
  10. Even een kleine update.
    Zojuist bij de garage geweest en opnieuw uitgelezen. Buitenom een nokkenassensor was nu ook de bobine storing weer terug.
    De garage geeft ook aan dat het veel gis werk is wat het nou precies kan zijn.
    Vandaag is er een middeltje in mijn motorolie gegooid en ik moet over ongeveer 500km terug komen om mijn olie te laten verversen.

    Stap voor stap kijken ze wat het nu precies kan zijn. De distributie en nokkenasversteller vernieuwen willen ze nog heel even mee wachten ivm de kosten.

    Als de motorolie is vervangen en de storingen zijn gewist plaats ik weer even een update.

    iemand toevallig nog andere opties of ideeen?
     
  11. Soortgelijke problemen hier, wat is de uitkomst bij jou @Roy1986
     

Deel Deze Pagina