1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Tips Focus mk3

Discussie in 'Algemeen' gestart door Mister-RS, 15 jul 2021.

  1. #1 Mister-RS, 15 jul 2021
    Laatst bewerkt: 15 jul 2021
    Na enkel jaren ford focus te hebben gereden is deze ingeruild voor de ford fiesta.
    Nu weer jaren verder heb ik mijn oog laten vallen op een ford focus 1.0 ecoboost 100pk bj 2015. (hatchback)
    Volgende week ga ik hier een proefrit maken, wat zijn punten waar ik op moet letten.

    1.0 ecoboost 100PK
    Zijn hier nog speciale aandachtspuntjes voor ?
    1.0 3pitter met 100pk zal even wennen zijn.
    Wat zijn hier de ervaringen mee, is 100pk genoeg voor deze auto voor normaal gebruik?
    Ik rij nu de fiesta met 60pk, maar deze is natuurlijk ook weer stukken lichter.

    Distributieriem
    De auto heeft 151K op de teller staan. Ik had al gelezen dat de distributieriem bij 240k of 10 jaar vervangen dient te worden. Dus dat zit voorlopig wel goed.

    Verbruik
    Ik lees verschillende verhalen over verbruik, wat meestal rond de 1:15 zit.
    Iets wat mij nogal tegenvalt voor een kleine moderne motor.

    Styling
    Mijn huidige Ford fiesta heb ik voorzien van een ST spoiler. Gekocht via een clublid van het fiesta of focusforum.
    Nu zag ik op het forum dat sommigen ook een ST spoiler hebben geplaatst bij hun focus.
    Maar is het ook mogelijk een RS-spoiler te plaatsen of past dit niet ?


    Alle tips en opmerkingen zijn welkom!
     
  2. Persoonlijk zou ik voor een 125PK gaan.
    Is de onderhoudshistorie bekend? Is de auto bij de oliewissel altijd voorzien van de, door Ford voorgeschreven, olie?
     
  3. Goed punt, zal ik moeten navragen of checken in de onderhoudsboekjes.
    Auto komt bij een (dealer van ander merk) vandaan, welke tevens Ford specialist is.
     
  4. RS spoiler past op de hatchback, of het je smaak is is een ander verhaal
     
  5. #6 Patman, 15 jul 2021
    Laatst bewerkt: 15 jul 2021
  6. Past inderdaad prima en misstaat toch niet, of wel?? :mrgreen:
    [​IMG]
     
  7. Een RS spoiler op een RS is niet lelijk.... of je een RS spoiler op een 1.0 mooi vind is een discussie waar ik me niet in ga mengen
     
    Iodokus, Kees37 en gerardTDCI vinden dit leuk.
  8. Ik zou niet gauw een RS-spoiler op een niet-RS monteren. een ST-spoiler (klein of groot) kan wat mij betreft wel, die zijn een stuk subtieler.
     
  9. Verbruik is moeilijk te vergelijken. Dit ivm 1.0 meer in de binnen stand zal rijden dan een 1.6.
    Tevens hoe is je rechtervoet.

    Kijk ik naar de mijne vs mijn pa 1.2thp ook 3cil.
    Haal ik 1op15 dan zit hij op 1op19, gemiddeld op de snelweg als we dezelfde weg afleggen achter elkaar aan.

    Zoals altijd wordt gezegd. Het is eco of boost, niet beide tegelijk.

    Rest ben ik met de rest eens eerder de 125pk dan de 100pk.
    Als je de motor wil of gaat kietelen. De 6bak kan het wel aan. De 5bak zit qua trekvermogen tegen de max al aan
     
  10. waarom? waar baseer je dat op?
    in wat voor auto?
     
    Kees37 vindt dit leuk.
  11. 1 op 19 is in mijn geval ook niet haalbaar met de 1.0. in elk geval niet gemiddeld
    Ik haal hoogstens 1 op 17 met 18" over een lange afstand waar ik max 100 rijdt.
     
  12. @gerardTDCI
    Ervaring de autos die veel snelweg kms maken hebben sterkere motor dan stadsauto.
    De wagens die ik in met onderhoud tegen kwam waren de 3cil vaak van particulier en vaak reden die in de binnenstad. Degene met 4cil reden meer en kwamen sneller terug voor onderhoudsbeurt.
    Tuurlijk komt 3cil keer op de snelweg. Alleen de 4cil doet dat makkelijker en vaker.


    @M.Blaak
    Idd gemiddeld is ruim begrip.
    Zelf rij ik nu 1op13 met 40.000km en pa met dezelfde astand 1op16.
    Als we beide met volle tank 110gemiddeld, stukke 80 en stukke 120 net wat er gereden mag worden haalde we dat
     
  13. Dat klopt tegenwoordig natuurlijk niet meer.
    Een Focus mk4 met 1.5 Ecoboost is een prima auto voor de snelweg lijkt mij.
    Zelfs de 1.0 met 125pk is een prima snelweg auto.
     
  14. dus als monteur heb je die ervaring :confused:
    kijk eens op MP, genoeg 1.0 3 cyl. auto's die in een paar jaar meer dan 100 of 150K op de teller hebben staan.
    ook zie ik genoeg "grote auto's" in de binnenstad rijden, net als veel "kleine auto's" op de snelweg.
    en nog steeds geen idee met wat voor auto je vader nu rijdt?
     
    RSBülent, Edgar Focus en Kees37 vinden dit leuk.
  15. Zeker weten. Ik rijd graag met de 1.0 lange afstanden hoor :cheer:
     
    henk 68 en meeder vinden dit leuk.
  16. Volgens ligt dat toch echt aan de bestuurder en niet aan de auto, of er veel snelweg km wordt gereden of niet.
    Dat sommige bestuurders genoegen nemen met een 3cil is vaak ook omdat er steeds minder keuze is dus ik snap deze niet helemaal of eigenlijk helemaal niet.
     
    henk 68, meeder, gerardTDCI en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  17. Ik zou ook de 125pk boven de 100pk kiezen, aangezien wij nu een 125pk hebben,
    de 6 bak is zeer aangenaam en ik vond zelfs de 125pk het net niet, dus nu op 145pk
    en dan pas komt de auto tot leven, inhalen tig keer veiliger te doen omdat hij nu wel
    doortrekt en dus minder lang nodig heb om in te halen.
    Ook het verbruik tov van onze vorige benzine Focussen is enorm vooruit gegaan,
    wat eerst met een 1.6i 1:13 / 1:14 was, en met de 2.0i 1:11 / 1:12 was, haal ik nu met
    gemak de 1:15, en op lange afstanden de 1:17 / 1:18, dus voor Ford begrippen erg
    zuinig.
     
    RSBülent vindt dit leuk.
  18. Dit is natuurlijk onzin.. De grootste auto's rijden tegenwoordig met drie pitters rond.
    Kijk maar naar een gemiddelde VAG, Mini, Peugeot etc.. uiteraard wel met turbo ;)
     
  19. Zelfs de Koenigsegg Gemera heeft een 3 cilinder ;-)
     

Deel Deze Pagina