1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Defecte bougie!

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door haas86, 6 jul 2021.

  1. Afgelopen weekend had ik pech onderweg met mijn Ford Focus wagon uit 2016. Hij stotterde alleen nog maar en gaf een motorstoring, waardoor ik geen snelheid meer kon maken en niet verder kon rijden. Ford Assistance liet de ANWB komen, die constateerde dat het óf een bougie óf bobine probleem was (misfire). Eenmaal afgesleept en aangekomen bij de dichtstbijzijnde dealer, bleek één bougie niet meer lekker te zijn. De bobine is verwisseld naar en andere cilinder en daarmee uitgesloten.

    Normaliter worden de bougies iedere 3 jaar vervangen volgens de Ford interval. Die van mij zijn dus ongeveer 2 jaar oud met ongeveer 25000 KM totaal. Deze zouden dus nog wel een tijdje mee moeten kunnen? Productfout?
    Een andere optie is dat mijn Ford garage de bougies niet vervangen heeft bij de 3 jaar beurt?!

    Is dit op een of andere manier af te leiden aan de oude bougies?

    [​IMG]

    [​IMG]

    Alvast bedankt!
     
  2. Misschien is deze een keer voor installatie gevallen?

    Ik zou er iig niet wakker om liggen, liever een bougie kapot dan iets duurders.
     
  3. Als het een fout van de garage is, of productfout mogen zij/Ford ook opdraaien voor de kosten (vervangen bougies, benzine, verlofdag) lijkt me.
     
  4. Het kan een keer voorkomen, zowel met simpele als met deze iridium bougie.
    Alleen met defecte bougie versta ik onder. Massapunt afgebroken. Porselein gescheurd.
    De kans dat probleem terugkomt is aanwezig. Allren fijn dat ze bobine geqisseld hebben met andere cilinder. Als probleem verplaatst weet je dat bobine niet goed was. Komt het op de zelfde cilinder dan is het verder zoeken
     
  5. Succes met achterhalen waar wellicht een fout is begaan, mocht dit het geval zijn.
    Het zou mij verbazen als er überhaupt meer dan één jaar garantie zit op de bougie zelf. Feit is wel dat de bougie het 2 jr lang heeft volgehouden, ik kan me niet voorstellen dat een bougie met een productiefout dit redt.

    Zoals @trucker0werner al zei: kan gebeuren... Ik zou er persoonlijk niet te veel energie in steken.
     
    Kees37 en Patman vinden dit leuk.
  6. Serieus? :roll: Ik zou me er niet druk om maken. Dit zijn dingen die kunnen gebeuren.
     
    McGyver en gerardTDCI vinden dit leuk.
  7. Was meer 'In the heat of the moment.', nadat ik er 5 uur rijden had opzitten om mijn auto weer op te halen ;)
    Tot nu toe rijd de Focus weer als vanouds. Hopelijk is het opgelost :D
     
    Patman vindt dit leuk.
  8. Een bougie is een slijtage onderdeel. Dus na 2 jaar, ookal zit er maar 25.00p km op zit, kan er één kapot gaan. En gezien de prijs van een bougie zou ik hier geen werk van maken of ook maar enige energie in steken.
     
  9. Deze bougies zagen er nog compleet uit bij mij was de massa electrode afgebroken gelukkig verder geen schade door het afgebroken deel.
     
  10. De twee buitenste bougies zien er gewoon gebruikt uit. De verbranding in doe cilinders is goed geweest.
    De middelste in wel heel erg zwart. Dat duidt op een slechte verbranding of te rijk mengsel.
     
  11. Als er gereden is met een kapotte bougie is dat natuurlijk een logisch vervolg.
    @haas86: te zien aan het porselein zijn de bougies niet overdreven oud. Die zijn dus wel vervangen. Ga er maar vanuit dat het gewoon een slechte bougie was. Kan gebeuren.
     
  12. Ik heb wel het idee dat de centrale elektrode van beide buitenste bougies op de foto meer afgesleten zijn als die van de middelste. lijkt me alsof de middelste al langer niet fris is geweest en slecht mee gedaan heeft
     
  13. Hebben deze modellen ook al cilinder uitschakeling?
     

Deel Deze Pagina