1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 1 fase 2 Futura 1.6 gaat maar door

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door Blue Futura, 5 jun 2021.

  1. Na mijzelf voorgesteld te hebben enkele weken geleden, werd het maar eens tijd om mijn eigen projectpagina bij te gaan houden. Ik heb al een aantal updates gedaan, en in de tussentijd heb ik ook niet stil gezeten, het is nu eenmaal een hobby, (of obsessie, ligt er maar aan hoe je het bekijkt...)

    Als het goed is doen de foto's het ook. Dit is de eerste foto van de Focus toen ik hem net had gekocht.

    https://www.dropbox.com/s/7w8w20h5wbxk396/20210107_161808.jpg?raw=1

    Ik had de auto nog geen dag in bezit, en toen kwamen de eerste updates al. Toen ik mij had aangemeld had ik het volgende al ingebouwd:

    Exterieur:

    - Chromen grille van een Ghia
    - Handgreep achterklep van een Ghia
    - Deurgrepen buitenzijde in carroseriekleur laten spuiten
    - Ghia logo's geplaatst op de achterdeuren
    - Winterbanden op 15 inch Ghia velgen

    Interieur:

    - Ruitenwisserhendel met intervalstand (echt een ontzettend fijne update met dat weer de laatste tijd!)
    - Chromen deurhendels binnenzijde uit een Ghia
    - Deurpanelen met houten sierstrips uit een Ghia
    - Radiopaneel en paneel rondom versnellingspook van een Ghia
    - Alle verlichting in het interieur aangesloten, voorin lampje met leeslampjes, lamp boven de achterbank, make-up lampjes achter de zonnekleppen, voetenruimte verlichting, en verlichting rondom de aansteker voorin. Ook dashboardkastje verlichting ( dit zat er standaard dan wel weer in vreemd genoeg)
    - Helderheidsschakelaar voor de dashboardverlichting

    Dit was alles toen ik mij had aangemeld hier. Inmiddels zijn er al weer meer aanpassingen geweest!

    Originele cruise control geplaatst in plaats van de John Gold, met dank aan Hendrikje uit Enschede.
    Bedankt nog Hennie, ben er erg blij mee!!!

    https://www.dropbox.com/s/tvm0e5s3iqndk25/20210605_152411.jpg?raw=1


    Aangezien ik nog jong ben, en een spoiler het geheel altijd afmaakt wat mij betreft: Een originele ST spoiler in kleur en gemonteerd.

    https://www.dropbox.com/s/wn86vdbilxs9szm/20210605_144115.jpg?raw=1

    Ook heb ik een nieuwe radio gekocht en geplaatst. De Blaupunkt begon telkens te storen op de muziekzenders en een enkele keer is hij er compleet mee gestopt vreemd genoeg.
    Aangezien ik toch Bluetooth en USB in de auto wilde, een JVC radio gekocht.

    Tevens heb ik van JP Boerhof een setje Mondeo Premium speakers gekocht een tijdje geleden. Die komen er ook nog in.

    Verder zit er nu een Ghia schakelpook in in combinatie met de Ghia handrem met chromen knop. Het gaat om de details zeg ik altijd


    Verder is mijn lijstje nog niet compleet, ik heb nog genoeg plannen:

    - Een setje originele Xenon koplampen, heb inmiddels al een setje gekocht, nu de bedrading nog een keer uitzoeken en laten werken op de originele kabels
    - De Jaguar sleutel-upgrade, is een leuke toevoeging en het is iets luxer dan een standaard Ford sleutel
    - De onderste grille van een ST monteren, en misschien nog een ST grille tussen de koplampen, maar dan wel in kleur uiteraard
    - Een tijdje geleden op de sloop een Engelse Focus gevonden. Hiervan het in hoogte verstelbare bestuurdersframe meegenomen. Moet er alleen nog een keer ingebouwd worden, en dat kan nu mooi aangezien ik de CD-wisselaar niet meer nodig heb


    Ook heb ik nog steeds de onderdelen voor de comfort-ramen liggen. Misschien dat ik het ooit nog in ga bouwen, samen met het elektrisch in hoogte verstelbare frame voor de bestuurdersstoel. Maar daar moet ik eerst nog wat moed voor verzamelen!


    Ik heb hieronder nog wat foto's van de updates, voor de liefhebber.

    https://www.dropbox.com/s/g6rxonef6w715p1/20210605_152507.jpg?raw=1

    https://www.dropbox.com/s/tfk34bt883fjlt4/20210605_152440.jpg?raw=1

    https://www.dropbox.com/s/3bto3jy9dla6jbp/20210416_222757.jpg?raw=1

    https://www.dropbox.com/s/v90a9z6d0p99toc/20210605_152541.jpg?raw=1
     
  2. @Blue Futura graag gedaan hoor. Leuke plannen nog! Ik moet ook nog met mijn spoiler gangs, maar nog geen tijd voor gehad, enneeehhh netjes hoor die spoiler staat hem mooi.
     
    Blue Futura vindt dit leuk.
  3. Ziet er goed uit! Heb zelf ook een Ghia in dezelfde kleur gehad maar dan een station, daar waren vrijwel al jouw updates al in meegenomen... [emoji6]. Als je nog iets laat spuiten, vergeet dan de deur strips niet mee te nemen, daarmee zie je meteen dat het een Ghia is.

    Ik heb nog een mooi schema wat je aan moet passen voor de Xenon lampen. Geef maar aan als je daar interesse in hebt. Ik had ze al origineel in de Ghia zitten maar later ook voor de hatchback geregeld.

    Leuke updates en ook nog een paar te gaan!

    Groeten, Nick
    Focus C-Max 1.6 Trend 2004
     
    Blue Futura en Hendrikje vinden dit leuk.
  4. Leuk om te zien. En voor een spoiler hoef je niet persé jong te zijn. Deze ouwe ••• had er ook één op zijn station. RE style.

    Verstuurd vanaf mijn HD1903 met Tapatalk
     
    Blue Futura vindt dit leuk.

  5. Dankjewel! Ink Blue is ook wel een hele mooie kleur vind ik zelf en ik ben blij dat ik ervoor gekozen heb.

    En ik wil inderdaad nog een keer de deur strips in kleur hebben, alleen zoek ik dan nog de strips van een Ghia of ST zelf. Ik kan de huidige wel spuiten, maar ik vind het mooier om de originele gespoten versie te monteren, zo heb ik ook de deurgrepen van een facelift Ghia wagon afgehaald en laten spuiten. Ik wilde toen ook de deur strips wel meenemen, alleen wist ik niet zeker of de strips voor de wagon hetzelfde zijn als voor de 5 deurs hatchback qua achterdeuren.

    Het probleem is alleen dat facelift Ghia´s op de sloop nogal dun gezaaid zijn, zeker in Nederland...
    Een tijdje terug stond er in de buurt een Ghia wagon, waar ik ook de grepen vanaf heb gehaald. Ben direct de volgende dag met een vriend die kant op gereden en we hebben de hele auto kaalgeplukt vanbinnen. :schater:
    Helaas is die wagen nu al gesloopt, was een mooie 1.8 met cruise control en beige interieur.

    En wat betreft het aansluitschema voor de Xenon, dat zou ik inderdaad goed kunnen gebruiken! Zou mooi zijn als je die nog hebt, dan kan ik daar ook weer mee verder!

    En zo vermaak ik me nog wel de komende tijd, ben inderdaad nog op zoek naar wat kleine dingen, zoals instaplijsten van een Ghia en een dezer dagen ga ik mijn passagiersstoelframe omwisselen voor een in hoogte verstelbare. Is een update die ik al de hele tijd wil doen, aangezien ik op de bijrijdersstoel bijna met m´n hoofd tegen het dak aankom :weird:
     
  6. Leuk project!. Veel plezier ermee.
     
  7. @Blue Futura, ik ga voor je op zoek naar de uitleg voor de koplampen.

    Ik heb ooit de mazzel gehad dat er een Ghia dezelfde ochtend werd neergezet op de sloop en was de eerste die mocht "shoppen". Heb toen ook de instap lijsten en nog veel meer goodies er uit gehaald. Je zal geluk moeten hebben om er een tegen te komen. Alles is ondertussen verkocht.

    Als ik het schema heb stuur ik je een PB.

    Groeten, Nick
    Focus C-Max 1.6 Trend 2004
     
  8. Tofff! Weer een MK1 lid erbij. Je bent al aardig bezig met het ombouwen naar een Ghia.

    Ik ben benieuwd naar je Xenon ombouw.. stiekem kijk ik er ook nog steeds naar maar mijn angst is dat het onbegonnen werk is..Ben benieuwd naar jouw ervaring. Wat betreft de Travelpilot DX radio is het een hit or miss. Ik vind het persoonlijk erg net staan aangezien het origineel is. Eis is dan wel dat het display foutloos is zonder dode lijnen. Ik heb er in ieder geval vaak worstelingen mee gehad. :-x

    Veel rijplezier. Hoop dat het olieverbruik bij je 1.6? niet overmatig is.
     
  9. Xenon is goed te doen. Denk dat het meest lastige is om een goeie set te vinden. Ze zijn schaars en als je ze vindt is de kans groot dat je ze moet polijsten. Het ombouwen is niet zo veel werk als je alles in huis hebt aan stekkertjes, draadjes en wat basic gereedschap.

    Groeten, Nick
    Focus C-Max 1.6 Trend 2004
     
    Brekers vindt dit leuk.
  10. @Crafter Bedankt voor het schema van de xenon, ga ik er binnenkort eens aan beginnen om het om te bouwen.

    Heb verder ook nog enkele andere dingen lopen, ik wil bijvoorbeeld nog wat kleine roestplekjes wegwerken, zo is de rechter achterdeur niet heel mooi meer op de kitrand. Is nog niet aan het roesten, maar moet wel aangepakt worden. Ook is het spatbord linksvoor al wel aan het roesten, bij de koplamp. Deze roest is al wat verder gevorderd, maar moet ook nog wel te redden zijn. Eigenlijk wil ik een keer ook achter de wielkasten kijken, vanwege de stoffen wielkastbekleding (raar idee eigenlijk om daar stoffen bekleding te plaatsen, maar goed).
    Verder is de auto nog best wel goed, de overige deuren en de kofferklep hebben eigenlijk niks, en de carrosserie ook niet.

    @Brekers Met de Travelpilot DX is het inderdaad geluk hebben. Dit is ook al mijn tweede Travelpilot, aangezien de eerste al dode pixels en lijnen had. Maar ook deze kreeg kuren uiteindelijk, woorden die soms wegvielen en later weer verschenen en de radio-ontvangst was echt vreselijk te noemen. Die is al vervangen voor een aftermarket JVC radio in combinatie met Mondeo Premium speakers.

    Wat betreft olieverbruik is het nihil, voor zover ik kan beoordelen. Sinds ik hem heb heb ik geloof ik 1x olie bijgevuld omdat het niveau wat te laag stond, en sindsdien heb ik geen daling gemerkt. Ik rijd er dan ook vrij rustig mee, altijd netjes warm rijden en ik rijd eigenlijk nooit heel hoog in de toeren, alleen om in te voegen op de snelweg en soms in een sportieve bui.
     
  11. Hey mede-Focusrijders,

    Inmiddels heb ik al weer een aantal toevoegingen kunnen maken aan m´n trouwe Focus. Ben er nog steeds heel blij mee, en hij loopt eigenlijk hartstikke goed. Net afgelopen week de 210.000 kilometer gehaald. En in september is het weer tijd voor een beurtje, als ik het kaartje op de zonneklep mag geloven. Het schijnt dat hij afgelopen keer nog bij de Forddealer is geweest voor onderhoud, dat is toch wel erg netjes voor een Focus van bijna 17 jaar oud.

    Het onderhoud ga ik in ieder geval zo veel mogelijk zelf doen. In september ga ik een grote beurt uitvoeren en wil ik eigenlijk ook het koelvloeistofreservoir vervangen, dat is niet mooi meer en als dit toch vervangen wordt, neem ik gelijk de koelvloeistof mee. Ook de remvloeistof wil ik vervangen, aangezien ik geen idee heb wanneer dit voor het laatst is gebeurd.

    Verder heb ik zoals gezegd nog een aantal toevoegingen gedaan, er zitten inmiddels nieuwe velours matten in, die oude konden echt niet meer...
    Ook heb ik het in hoogte verstelbare frame voor de passagier gemonteerd, dit was even prutsen met de CD-wisselaar, maar is goed gekomen uiteindelijk.
    De Xenon ben ik nog niet aan toegekomen, onder andere vanwege een afgebroken connector in het binnenwerk. Maar eens even kijken hoe we dat op gaan lossen.

    De roest op het spatbord is inmiddels ook iets bijgewerkt, met dank aan mijn vader, die altijd wel wil helpen gelukkig!
    Wel zit ik op den duur nog te denken aan een ander spatbord, alleen is Ink Blue niet heel erg makkelijk te vinden is mijn ervaring, dus als iemand er nog eentje weet op de sloop...

    Verder zit ik te twijfelen voor wat betreft het interieur, op langere ritten mis ik de steun in de onderrug, vanwege het ontbreken van een lendesteun. Nu ben ik wel mondjesmaat aan het rond kijken naar een ander interieur, maar ik weet nog niet wat ik wil. Een mooi leren Ghia-interieur met lendesteun is moeilijk te vinden, en bovendien mis ik dan denk ik weer de steun aan de zijkanten van de stoel. Een ST-interieur is natuurlijk ook mooi, alleen ben ik niet zo´n fan van het blauwe gedeelte in het midden, en grijs is ook niet heel erg makkelijk te vinden.

    Nu heb ik gelezen dat sommigen in hun eigen stoel een lendesteun hebben ingebouwd, dit zou ik ook wel willen, alleen zou ik dan niet weten hoe en wat. Ik durf niet zo de stoel open te maken, want dan lijkt het mij lastig om alles weer netjes terug te krijgen.

    Ook zoek ik nog een setje nette Ghia-instaplijsten, die zijn op de sloop vaak niet erg fraai meer, en in het VK is het ook moeilijker geworden om iemand te vinden die ze wil versturen naar NL.

    Ach ja, het houdt je in ieder geval weer bezig, en met de vakantie binnenkort moet ik toch iets te doen hebben, dus dan maar lekker op zoek naar de laatste onderdelen voor m´n trouwe Focus.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  12. Lendesteun inbouwen stelt niet veel voor. Het kost je wat uurtjes, maar is geen hogere wiskunde. Ik heb destijds een combi gemaakt met een lendesteun van een Mk2 en een Mk1. De “steun” vd MK1 wil nogal eens kapot gaan.

    Wat betreft de xenon, doffe “glazen” is niet je grootste uitdaging. De uitdaging zit ‘m in de lenzen. De reflector verbrand uiteindelijk waardoor er waardeloos licht uitkomt. Beter zoek je een setje aftermarket op. En bouw je het spulletje over.
     
  13. Ik heb zelf een Ghia gehad en origineel zitten er volgens mij velours (althans zo zou ik het zelf omschrijven) stoelen in, met een armsteun en meen me ook een lende steun te herinneren. Leder is bij mijn weten niet standaard voor de Ghia geleverd, maar wel in de Futura. Zou je (als je toch voor de volwaardige Ghia look gaat) dan niet voor een originele set? Moet zeggen dat de stoelen heerlijk zaten, zeker voor langere ritten. Ben er 18 dagen mee door Zweden en Noorwegen gereden en geen moment van de 7000km gebaald van de stoelen.

    Groeten, Nick
    Focus C-Max 1.6 Trend 2004
     
  14. De Ghia is wel degelijk met leer geleverd. Zeldzaam, maar toch.
     
  15. Aha, weer wat ge"leer"d [emoji4]. Denk dat een stoffen interieur sneller te vinden is dan een lederen met alle opties die je zoekt.

    Groeten, Nick
    Focus C-Max 1.6 Trend 2004
     
  16. Bedankt voor de reacties en tips allemaal! Heb ik weer wat om over na te denken.

    Inmiddels ben ik al weer iets verder met enkele updates. Ik laat de xenons voorlopig voor wat het is, ik moet nog bezig met de bekabeling ervan en heb er nog geen tijd voor gehad. Ook is een connector binnen in de lamp afgebroken, en een vervanger ervoor vinden valt ook niet mee.

    Wel ben ik inmiddels bezig met een van de grootste en meest uitgebreide opties, comfort ramen voor en achter.
    Omdat ik niet in mijn eigen kabelboom wil gaan snijden/ solderen heb ik van de sloop een extra Futura kabelboom gehaald. Nu ben ik bezig met het aansluiten en aanpassen van de extra draden voor de comfort functies. Ook leg ik dan gelijk de bekabeling voor de elektrische stoelverstelling en originele stoelverwarming erbij, dan ligt het er alvast.

    Ik heb alles al verzameld: raammotoren, deurkabelbomen, raammechanismen en de schakelaars in de deuren en ik heb alles getest. Het werkt allemaal goed op de passagiersknop voor de raambediening na, zal wel met het feit te maken hebben dat de kabelbomen uit een pre-facelift Trend kwamen uit Duitsland. De passagierskabelboom is namelijk iets aangepast na de facelift, zo heb ik begrepen. Ik wil dan alleen nog de deurpanelen achter vervangen, mocht het allemaal aangesloten zijn. Ik wil namelijk wel panelen zonder slingergat erin.

    Verder heb ik een vraag, misschien dat een van jullie dat weet. Moet ik voor de ombouw naar comfort ramen de raammechanismen zelf ook vervangen, of is alleen de raammotor voldoende? Ik weet namelijk niet of de raammechanismen voor 2 elektrische ramen hetzelfde zijn als die van 4 elektrische ramen, ik weet alleen dat de raammotor en de aansluiting ervan anders is.

    Ik hoop dat ik het binnenkort allemaal in kan bouwen als het mooi weer is, en dat het allemaal werkt zoals bedoeld. Het is wel een enorme klus, maar dan heb ik in ieder geval weer wat te doen en het is iets dat ik al heel lang wil!

    Eventuele tips of andere hulp is altijd welkom, aangezien een aantal van jullie het al eens heeft gedaan!
     
    Hendrikje, Thieske en gerardTDCI vinden dit leuk.
  17. Hallo mede-Focusrijders!

    Tijd voor weer een update van mijn kant. Ik heb de afgelopen tijd niet stilgezeten en heb heel wat uurtjes aan mijn geweldige wagen gesleuteld om hem nog beter te maken.
    Te beginnen met de plannen voor de comfort ramen. Ik had al een tijdje het idee om de bestaande kabelboom uit te breiden met de draden die nodig waren voor de comfort ramen. Dit omdat ik geen geschikte kabelboom kon vinden uit een facelift Ghia. Nu heb ik uiteindelijk toch een kabelboom te pakken kunnen krijgen uit een facelift Focus Ghia Wagon, zodat ik de kabelboom compleet over kon zetten.
    Deze kabelboom heeft gelukkig ook al bijna alles voorbereid liggen, behalve de zij-airbags. Naast de comfort ramen heb ik nu ook de bedrading van de elektrische stoelverstelling en de stoelverwarming en ook dubbel slot en alarm liggen al voorbereid. Ook kwam ik er later pas achter dat de aansluiting van het ESP en de automatische hoogteregeling van de Xenon-koplampen er al in zat! Daarna kwam het ombouwen van de standaard raammechanismen naar de comfort versie. En natuurlijk de achterdeurpanelen omgewisseld voor een setje zonder slingergat erin. En het werkt geweldig, vooral het sluiten en openen met de afstandsbediening is super handig, aangezien de ramen bij afgezet contact niet werken.

    https://www.dropbox.com/s/ly538sfehc5ginw/20210901_143440.jpg?dl=0

    Hierna heb ik gelijk een andere update kunnen inbouwen die ik al heel lang wilde: een compleet interieur uit een ST170. Ik wilde graag de halfleren stoelen met grijze stof, maar die zijn niet heel makkelijk te vinden, maar na een lange rit naar Duitsland zit het interieur er in! En het zit uiteraard geweldig, ik ben zelf best wel lang, en had met name op langere stukken last van de onderrug op mijn standaard Futura stoelen. De ST stoelen hebben een langer zitoppervlak en op beide voorstoelen zit een lendesteun, ideaal dus.

    https://www.dropbox.com/s/xqzw1225ropvdcn/20210917_130052.jpg?dl=0

    De set was afkomstig uit Groot-Brittannië en dat betekent dus ook dat ik gelijk een elektrisch verstelbaar bijrijdersframe heb. Daarna was het slechts een kwestie van het standaard frame van de nu bestuurdersstoel ombouwen voor een elektrische variant. Het zit er allemaal in en het werkt en zit perfect.

    https://www.dropbox.com/s/u90rpl9hcp5umdl/20210918_165117.jpg?dl=0

    Vervolgens de Focus maar eens het jaarlijkse onderhoud gegeven, het was volgens het kaartje al weer een jaar geleden.
    Dus in Duitsland een onderhoudspakket besteld, met originele Ford onderdelen, en alles gisteren met behulp van een maat vervangen.
    Zit weer verse olie in, net zoals alle filters en een setje nieuwe bougies. Kan hij er weer mooi tegenaan!


    Natuurlijk heb ik nog steeds updates die ik graag nog een keer wil uitvoeren:

    Ik wil de stootlijsten aan de buitenzijde graag in kleur hebben, dus dat wordt overspuiten.
    Ook wil ik graag nog de Ghia instaplijsten plaatsen.

    Verder ben ik op zoek naar een setje stoelverwarmingsmatten. Ik wil het liefst originele matjes aangezien de bekabeling toch al voorbereid is, maar dat wordt een projectje voor langere tijd, aangezien die niet zo heel goed te vinden zijn. We zullen wel zien wat het wordt.

    Ook begint het druklager een beetje geluid te maken, op het moment dat dat te erg wordt wordt het natuurlijk vervangen. Dan natuurlijk gelijk de hele koppelingsset dan is dat ook weer klaar.

    Misschien dat iemand op het forum hier nog een leuk adresje weet voor het vervangen van de koppeling of iemand kent die daar bij kan helpen? Ben zeker bereid om mijn handen vuil te maken, maar alleen gaat de klus mij nog te ver. :weird:

    Ondertussen ga ik lekker door met sleutelen en bedenken van nieuwe updates, zo wordt mijn oude trouwe Focus toch weer een stukje luxer en comfortabeler, stukje bij beetje!
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  18. Goed bezig met de Focus!! Nog even en hij is niet meer te onderscheiden van een echte Ghia. De stoelen is echt een mooie upgrade en kan me goed voorstellen dat ze lekker zitten. Ik vind de Ghia stoelen al een verademing.aar deze zien er als of een stuk beter uit qua comfort en ondersteuning.

    Wat ik persoonlijk nog zou aanpassen is de pook... Die 1.6 knuppel past er niet echt bij. Ik had een 2.0 en daar zat al een mooiere in (zei het dat die versleten was) en heb ik vervangen met een leren MK2 Ghia pookknop. Deze past op de bestaande zak (wellicht het ringetje er uit slopen, of een zak van de sloop regelen) met een tie-wrap zet je m vast. Deze kun je verder uitboren (tot vlak onder het plaatje, voorzichtig...) Zodat de pook wat korter wordt en het net iets sportiever schakelt. En het ziet er stukken beter uit, maar dat is mijn mening.

    Deze bedoel ik:
    [​IMG]

    Succes verder met de volgende aanpassingen!!

    Groeten, Nick
    Focus C-Max 1.6 Trend 2004
     
  19. Hey mede Fordrijders,

    Het is alweer een tijdje geleden dat ik iets heb geplaatst. En momenteel ben ik druk met stage en werk, dus dat helpt ook niet mee. Wel heb ik inmiddels al weer enkele aanpassingen gedaan aan mijn oude trouwe Focus.

    Zo heb ik een tijdje geleden ST-stoelen ingebouwd, daar deze een stuk beter zitten dan wat ik eerst had (persoonlijke mening uiteraard). Alleen hadden deze stoelen zijairbags en mijn oude stoelen niet. Deze wilde ik graag nog aansluiten, ze zitten immers toch in de stoelen.

    Nu heb ik in Duitsland rondgesnuffeld, en aangezien daar bijna alle Focussen 4 airbags hebben, heb ik besloten om de benodigde onderdelen te kopen en het bij mij in te bouwen. Dit waren dan enkele sensoren, een nieuwe airbagcomputer die geschikt is voor zijairbags en wat bekabeling. Vervolgens heb ik ze na wat soldeerwerk ingebouwd vandaag.

    Alles getest en meerdere keren alles checken en: Het werkt! Althans, ik krijg geen airbaglampje. Nu heb ik dus 4 airbags en is dat ook weer gefikst. Alleen wel hopen dat ik de airbags nooit nodig ga hebben natuurlijk....

    Verder heb ik de Focus vorige week laten keuren, op een versleten stuurkogel en een verkeerd afgestelde koplamp na, niets aan de hand. Volgens de keurmeester zag de onderkant er nog heel netjes uit, dus ook daar hoef ik me voorlopig geen zorgen over te maken. Dus stuurkogel laten repareren, opnieuw uit laten lijnen en weer vrolijk 13 maanden doorrijden!

    Wat betreft het plan om de stootlijsten in kleur te spuiten, dit laat ik zitten. Het is mij het gepruts niet waard om de lijsten er vervolgens weer op te krijgen en ik denk dat er nog wel kleurverschil aanwezig blijft. Ook de stoelverwarming gaat niet door, het is het mij niet waard om de stoelen uit elkaar te slopen.

    Wel wil ik nog een keer een de grille in kleur spuiten, dit maakt de voorkant net iets strakker denk ik. Ook ga ik op zoek naar een klapsleutel van een Jaguar, na de verhalen hier op het forum gelezen te hebben.

    In ieder geval nog iets te doen de komende tijd!
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  20. Het is al weer een tijdje geleden, dus tijd voor een update.

    Inmiddels in de tussentijd al weer redelijk wat gedaan aan de Focus. Wanneer ik tenminste tijd heb tussen school, werk en stage...
    In december is de draagarm linksachter vervangen i.v.m. een stelbout die was vastgeroest. Vervangen, uitgelijnd en vervolgens stond het stuur af en toe een tikkie scheef op de snelweg. Ik weer terug naar de garage voor een 2e en uiteindelijk 3e keer, wordt mij bij de 3e keer verteld dat het een lichte speling op het stuurhuis zou betreffen. Inmiddels valt het niet meer op eerlijk gezegd, dus misschien zit het tussen de oren... :shrug:

    Hij rijd er in ieder geval niet minder om en inmiddels heb ik, dankzij R.Zwiers, een nieuwe koppeling en druklager. Druklager was ook echt wel versleten en na een dagje sleutelen kan ik weer mooi vooruit! Ook heb ik de multiriem en rol vervangen, aangezien deze piepte en ook al aardig op leeftijd was.

    Nu nog opzoek de oorzaak van het soms bijna uit lijken te vallen bij het verkeerslicht. Hij valt niet echt uit, maar de tellerverlichting en de koplampen beginnen dan wel iets te flikkeren en het toerental zakt heel even naar zo'n 500 rpm, om vervolgens weer netjes naar 800 rpm te gaan. Mijn vermoeden na het doorspitten van dit forum is dat dit aan de carterventilatie ligt, dat slangetje was al aardig op leeftijd en er zaten kleine scheurtjes in. Deze slang is ook alvast besteld en komt hopelijk volgende week binnen.

    En zo blijf je bezig, maar dat hoort nu eenmaal bij een hobby
     
    R.Zwiers en gerardTDCI vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina