1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.6 EcoBoost 150pk Twee technische vragen over de ecoboost 1.6

Discussie in 'Performance' gestart door Jeroen.hhw, 15 jun 2021.

  1. Hallo,

    Ik heb gezocht op het forum maar kan niet echt een antwoord vinden bij mijn twee twijfels. Wij hebben sinds een week een 1.6 ecoboost uit 2011 (met nog 1 jaar garantie). Wat mij opvalt in vergelijking met onze vorige auto (megane tce) is dat de motor twee eigenaardigheden heeft. Bij warme motor hobbelt het blok nogal en is het toerental laag (rond 750 toeren), dit zijn wij niet echt gewend want bij de Renault merkte je bijna niet dat de motor liep, nu lijkt het wel een dieseltje. Daarnaast valt bij het ontkoppelen het toerental niet meteen terug naar rond de 1000 toeren maar blijft dit even een seconde of 4 hangen. De auto is bij Ford geweest voor een welcome check maar zij kunnen niks vinden en geven aan dat het normaal is. Aangezien ik in het verleden niet zo veel mazzel heb gehad met auto's en ik op het forum de grootste horrorverhalen over lekke cilinders tegenkom stel ik de vraag maar even hier. Herkennen jullie dit soort dingen? Ik zal later nog een filmpje uploaden als de auto terug is.

    Tnx!

    Groet,
    Jeroen
     
  2. Volgens mij is er onlangs iets soortgelijks gepost met hangend gas.
    Heb zelf de 1.6 Duratecc dus geen ervaring met driepitter maar stationair rond de750rpm is volgens mij wel normaal, alleen dat schudden zou dan minimaal moeten zijn. Als ik me niet vergis is er een recall actie geweest vanwege koelingissues op de derde cilinder maar weet niet of dat van toepassing is op jouw blok en fo dat ook gedaan si als het wel an toepassing is.
     
  3. Wij hebben de 1.6 ecoboost, dat is gelukkig wel een 4 pitter. Ik heb contact gehad met Ford en obv ons chassisnummer konden ze zien dat het issue met de koelleiding niet op onze auto van toepassing was (vreemdgenoeg)
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  4. Dat is alleen maar beter toch, dan kun je dat alvast afstrepen :cool:.
    Ik neem dat hij al is uitgelezen op eventuele storingen?
     
  5. De 1.6 Ecoboost uit 2011 is geen 3 pitter maar een 4 cilinder ;) (edit: maar dat heeft ts al aangegeven)

    750 toeren stationair is in mijn optiek wat aan de lage kant, maar ik kan het mis hebben natuurlijk. 850 komt meer overeen met mijn eigen ervaringen aangaande dit blok.
     
  6. Je gaspedaal blijft hangen. Deze zal vervangen moeten worden. Dit is idd kortgeleden ook ter spraken gekomen hier op het forum.
    Laat je gasklep ook even nakijken. Misschien is deze heel vies en loopt ie daarom minder goed stationair.
     
    Adkart vindt dit leuk.
  7. Net even gebeld met de ford garage waar de auto staat voor een welcome check, hij gaf aan dat het gaspedaal geen foutmelding gaf maar als ik het hier goed lees kan het pedaal stuk zijn zonder foutmelding klopt dat? Verder ga ik vragen of de garage waar de auto is aangekocht het gasklephuis kan schoonmaken en of zij een compressietest kunnen doen voor de zekerheid.
     
  8. Misschien wat meer info zoals km stand en onderhoudshistorie
    Mijne loopt ook een beetje onrustig langzaam als ik langere tijd snelweg gereden heb, maar momenteel verwacht ik dat dat met een onderhoud en nieuwe bougies wel over zal zijn heeft ie vorig jaar niet gehad :oops::oops::loco: kweet het over enkele weken wordt ie weer eens verwent met verse onderdelen alsook een distributie
     
  9. Volgens het boekje t/m 2016 jaarlijks in onderhoud geweest bij Ford, daarna naar nieuwe eigenaar en jaarlijks in onderhoud bij universeelgarage om vervolgens ingeruild te worden bij Louwman Ridderkerk. Bij aanschaf door ons grote beurt, nieuwe banden (waren gecupt), multiriem, distributieriem, waterpomp, nieuwe accu.
     
    PhoenixNLx vindt dit leuk.
  10. Als je airco aan hebt is het toerental dan rond de 900? 750 is redelijk normaal wel hoor.
    Misschien je motorsteunen die niet helemaal meer lekker zijn?
    En elke 1.6 ecoboost heeft een terugroepactie gehad, zeker die uit 2011 ;)
    Mogelijk is het al uitgevoerd. Moet je even zoeken op het forum bij aankoopadvies en dan tips bij de 1.6 ecoboost, zitten wat foto's bij. Kan je vergelijken.
     
  11. De motor blijft nog even een tijdje hangen op het toerental voor de volgende versnelling dat is normaal. Het lage toerental herken ik inderdaad ook. Eerder schudde hij dan niet, intussen is dat erger geworden en heb ik te horen gekregen (en gezien) dat de rechter motorsteun lek is.
     
  12. Het toerental bij koude motor is rond 1000, zodra de motor warm is zakt deze in naar rond 750 toeren. Ik merk weinig verschil tussen met en zonder airco. Motorsteun heb ik bekeken en ziet er wel goed en droog uit, is volgens mij al een keer vervangen. Mbt je tip over het forum bij aankoopadvies, kan het kloppen dat ik dat niet zie? Ik zie geen hoofdonderwerp aankoopadvies staan namelijk.

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  13. https://www.focusclub.nl/index.php?...ford-focus-met-oplossing-indien-bekend.89702/

    Sorry, dacht dat het aankoopadvies was, maar is bovenstaande :) Daar staan de punten in en foto's.

    N.B. Is het niveau van je koelvloeistof wel in orde? Wat tank je voor benzine? E95 of E98? Ik wil je adviseren E98 te tanken. Daar lopen deze motoren lekkerder op. Wellicht kan dat ook al een boel helpen.
     
  14. Tnx, staan goede tips in inderdaad. De auto is afgeleverd met een volle tank E95 van de Tango, zelf tank ik altijd E98 omdat het in verbruik iets zuiniger is uit ervaring.

    De motorsteun:
    [​IMG]

    De koelslangen:
    [​IMG]
     
  15. Koelslangen kan ik zo niet goed zien. Maar het lijkt wel vervangen te zijn ja.
    Je kan nog zien of er een terugroepactie is op RDW op je kenteken, tenzij het een import is dan kan je dat niet zien geloof ik... Maar dat kunnen ze misschien bij de dealer wel zeggen voor je.
     
  16. Auto is geen import, hebben we speciaal naar gezocht, ik heb ook contact gehad met Ford Nederland en op dit VIN heeft nooit een terugroepactie gestaan. Ze hebben het nog extra uitgezocht en ze gaven aan dat het VIN ook niet per ongeluk overgeslagen is. Ze gaven wel aan dat sommige series uit de fabriek in Valencia met goede slangen zijn geleverd. Bijzonder verhaal ;-)
     
  17. Ehhh... Het gaat niet alleen om de slangen. Er moet ook een niveausensor ingebouwd worden voor de terugroepactie.
     
    PhoenixNLx vindt dit leuk.
  18. Laat ze het maar nakijken bij de dealer. Er zijn geen uitzonderingen naar mijn weten. 1.6 ecoboost uit 2011( eerste jaar dat ze uitkwamen) hebben echt wel de oude slangen en geen sensor in kvs reservoir.
     
  19. Heb je al meer duidelijkheid hier over?
     
  20. Ik zie dat er ook een niveaumeter tussen zit, misschien al voor de terugroepactie gedaan? Ik heb inmiddels 2/3 tank super 98 getankt en dat geeft een merkbaar verschil, net zoals met de megane eigenlijk.
     
    PhoenixNLx vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina