1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Lambdasonde

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Viper22, 19 jun 2021.

  1. Helaas de Focus 2002 is apk afgekeurd door een te hoge uitstoot, volgens de garage een defecte Lambdasonde. Vervanging ca €250, nu dacht ik, kan ik dat zelf niet? Op het spruitstuk, zit volgens mij de lambdasonde, makkelijk bij te komen denk ik zo. Vraag is, zit er ergens onder de auto bij de katalysator nog één, want dan wordt het lastiger. Vervanging bij de garage ca €250, is dat een redelijk prijs? Op
    zich is een Lambdasonde bij Misterauto niet zo duur, ik verneem het graag van jullie.
     
  2. welke motor heb je. Inderdaad prijzen van lambdasonde variëren na kwaliteit.
     
  3. Is het niet zo dat hij dan ontzettend beroerd rijd bij defecte lambda?
     
  4. 250 euro is aan de dure kant. Ik zie Lambda sondes van Bosch staan vanaf 4 tientjes. Je hebt wel een speciale dop nodig om de sonde te monteren.

    Kijk trouwens ook eens naar de bougies, ontsteking (kabels / bobine) en luchtfilter; misschien dat daar ook nog wat mis is. Een Lambda sonde gaat volgens mij niet zomaar kapot.
     
  5. Probleem alleen bij stationair stilstaan [ bv stoplicht ] idee dat de motor wil afslaan. Maar bij uitlezen kwam de lambdasonde te voorschijn als mogelijk probleem doordat ook de CO2 waarde niet goed was te hoog, heb je twee Lambasondes bij dit bouwjaar? Bougie zijn vervangen, luchtfilter, egr klep was niet vuil, ca 5 jaar geleden door de wegenwacht bobine vervangen. Ik zou eventueel de bobine + kabels nog kunnen vervangen. Wat anders nog? 1.6 liter 101 pk 2002
     
  6. #6 mario75, 20 jun 2021
    Laatst bewerkt: 20 jun 2021
    moet je eens kijken naar slangen van PCV klep. Die willen wel eens schuren en dan krijg je valse lucht , daardoor klopen de emissie waardes ook niet meer. In deze geval krijg je ook stationair toeren schommeling of afslaan.
    Deze motor ( 1.6 ZetecS 16V ) heeft twee lambda sensoren, voor en na de kat (tenzij je een 1.6 Rocam motor hebt ), voor kat - Ford 1088851; na kat - Ford 1035595., deze kunnen vervangen worden door DENSO ( DOX-1371 ), kabel lengte 460mm, 4-polig stekker. ( 50€ p/s)
    gevonden bij bogijn automotive.
     
  7. Bij mijn weten maar 1 lambda sonde, maar ik lees net dat het er 2 zijn... Ik heb er heel lang nog 2 in de voorraad als reserve gehouden, toen de auto's verkocht zijn heb ik ze volgens mij weggegooid... Zal eens voor je kijken of ik ze nog tegen kom, als in er een vind mag je die wel hebben, kun je proberen of het verschil maakt.

    En idd pcv klepje kan ook voor problemen zorgen. Slangetje met T-stuk kost geloof ik tussen de 2 en 3 tientjes, lastig om te vervangen met dikke vingers... Klepje heb ik destijds schoongemaakt met remmen reiniger en WD-40. Liep daarna stationair weer een stuk beter.

    Groeten, Nick
    Focus C-Max 1.6 Trend 2004
     
  8. Mario75 en Crafter bedankt voor jullie reactie, het is idd een Zetec motor, Crafter mocht je wat vinden houdt ik mij altijd aanbevolen. PVC klep waar zit deze, wel aan de voorkant heb ik iets met twee boutjes losgedraaid en schoongemaakt [ was schoon ] een soort ventiel o.i.d Zou wel erg blij zijn als ik de Focus voor 11 juli APK gekeurd krijg. Garage rekend voor vervangen Bobine + kabels, lambdasonde en twee plaatje lassen bij achterzijde dorpel ca €700, dat is waarschijnlijk meer dan de auto waard is. Maar ik ben zo gehecht aan mn bakkie, en mn vrouw nog meer.
     
  9. Brandt het motormanagementlampje ook?
     
  10. #10 mario75, 20 jun 2021
    Laatst bewerkt: 20 jun 2021
    PCV klep zit onder inlaatspruitstuk. Denk dat vrijloop toerenregelaar was wat je schoongemaakt hebt. Links van dat. onder de plastic inlaatspruitstuk zijn de rubberen leidingen. Die moet je controleren op schuren en eventueel PCV ventiel uittrekken en schoonmaken met benzine of remmen reiniger
     
  11. #11 Viper22, 20 jun 2021
    Laatst bewerkt: 20 jun 2021
    Ok bedankt, dat ga ik woensdag even doen zijn beide lambdasondes hetzelfde? Als de auto rust heeft, en ja motormanagementlampje brandt ook. Was weg na uitlezen, geen idee of het weer terug is, mijn vrouw is er mee weg. Ik kom er nog op terug.
     
  12. die twee van Denso wel, maar van Bosch of andere merk/ serienummer misschien niet.
    Moet je via twee Ford nummers opzoeken. Andere merken geven meestal aan welke Ford nummer dat ze vervangen.
    Hebben ze bij de garage ook LMM nagekeken? Deze kan ook voor problemen zorgen.
    Welke O2 sensor was niet goed volgens garage? Voor of na de katalysator? Het kan ook zijn dat de kat zelf ook niet meer goed is.
    Ik zou eerst alles nameten voordat je gaat kopen/vervangen. Anders wordt een duur reparatie. Sloop is ook een optie.
     
  13. Dit lijkt mij inderdaad ook een betere volgorde.
    Welke sensor is het, voor of na de kat? wat was de code? is de sensor echt kapot, of loopt hij uit zijn waardes? zuigt hij nergens valse lucht? LLM nog goed? kat nog goed? Draadbruik?
    lijkt mij dat deze vragen eerst uitgesloten moeten worden ipv zomaar sensors vervangen.
     

Deel Deze Pagina