1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus MK2 1.6 TDCI start niet meer - Foto's multimeter

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Maarten G., 1 jun 2021.

  1. #1 Maarten G., 1 jun 2021
    Laatst bewerkt: 1 jun 2021
    Beste Foumleden,

    Misschien kan iemand mij in de juiste richting helpen.

    Situatie: (mm = multimeter)
    - Rood lampje in het Dashboard
    [​IMG]
    - Startmoter draait niet
    - Acculader aangesloten, maar acculader valt binnen 20 seconden uit. (volgens handleiding is er dan kortsluiting)
    [​IMG]
    - Accu eruit gehaald en gemeten met mm: 2.6 Volt
    - Accu opnieuw opgeladen met acculader op netstroom
    - Na laden accu 10.96 Volt
    [​IMG]
    - Accu teruggeplaatst, aangesloten en gemeten met mm: 6,73 Volt (meteen verlies dus)
    [​IMG]
    - Accu min-pool losgemaakt en nogmaals gemeten met mm: 7,6 Volt over
    [​IMG]

    Meer info:
    Bij parkeren bij een klant is iemand waarschijnlijk met trekhaak achteruit tegen mijn wagen aangereden. De onderste grill is gescheurd. Ik had dit pas de volgende dag in de gaten. Ik kon gewoon starten en wegrijden zoals normaal. Volgende dag kon ik niet meer starten. Ik wilde de accu controleren en de motorkap open maken met de mijn sleutel. Sleutel mechanisme kapot! Met een koperen buis door de gril heen weten te openen en kunnen herstellen. Toen vervolgens bovenstaande accumetingen kunnen doen. Het lijkt erop dat er ergens een kabel of kapot is gegaan of misschien zelfs verdwenen is tijdens het rijden? De motor blijft dan gewoon draaien en kon de rit afmaken... zoiets? Want daarna kon ik niet meer starten.

    Mijn auto staat in een ondergrondse garage en daarom wil ik eerst proberen zelf een reparatie uit te voeren. Een takelwagen kan er denk ik niet in!

    [​IMG]
     
  2. Je accu is gewoon stuk
     
  3. Lijkt inderdaad op een defecte accu. Als de spanning na het laden niet boven 11V uit komt en daarna inzakt tot 7V is ie echt dood.
     
  4. Als je accu 7 volt is dan is die gewoon kapot. Een goede accu komt nooit onder de 11.
     
  5. eerst idd goeie accu zetten
    accu idd onder de 11volt is niet raadzaam om poging te doen van opladen. cellen kunnen dan bij laden oververhit raken.
    accu die je terug monteert moet minimaal 12.4volt zijn, buiten de auto gemeten. sluit je hem aan zal altijd spanning iets lager aangeven. DIt ivm elk verbruik de spanning iets naar beneden brengt.
     
  6. Even nog een tip voor het uitrijden uit een parkeergarage, heb ik ook wel eens gehad (niet met een Focus), daar kan inderdaad geen afsleepwagen in, dan gewoon de auto slepen naar de uitgang en eventueel verder naar een parkeerplaats in de buurt of een garagebedrijf (indien nodig natuurlijk)!
    Ik had toen een redelijk zware Hyundai en mijn zwager sleepte me er de eerste keer uit en de tweede keer een vriend met een bedrijfsbusje! Ging goed! Maar ik zou inderdaad eerst die accu vervangen en dan kijken of hij het doet, mocht hij dan snel blijven ontladen (door een kabelbreuk e.d.) door de aanrijding dan het probleem proberen te lokaliseren! Ik kreeg ooit een Golf binnen die ook altijd na 2 dagen een ontladen accu had, kwam doordat het lampje in de kofferruimte bleef branden, kwam door een aanrijding op het achterpaneel, waardoor de schakelaar van een gesloten achterklep niet werkte! SUC6!
     
  7. Zo een ogenschijnlij onschuledige aanrijding kan onderhuids meer schade aanricten dan je ziet. Er kan inderdaad best ergens kortsluiting zitten hierdoor, maar dan heb je wel eerst een goede accu nodig. Want de waardes die je nu aangeeft duiden echt op een kapotte accu. Ps daarna kun je verder gaan zoeken.
     

Deel Deze Pagina