1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Verzwaren achterveren ivm caravan

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door NiekBron, 24 mei 2021.

  1. Hey allemaal,

    Al een tijdje kijk ik mee met de posts van andere. Nu zelf maar een vraag droppen!

    Wij gaan meerdere keren per jaar met de caravan op pad. Nu wil ik onze Focus Wagon (2009) gaan uitrusten met verzwaarde veren achter (eventueel progressieve veren of hulpveren). Wat adviseren jullie? Dit kan ik zelf uitvoeren als enthousiaste en handige amateur. Maar wil wel weten dat ik het maximale eruit haal.

    Groeten Niek

    Verstuurd vanaf mijn SM-G928F met Tapatalk
     
  2. Waarom zou je dat willen? Het is met een Focus niet nodig hoor ;)
     
    NiekBron vindt dit leuk.
  3. als je alles in de carvan hebt zitten en goed verdeeld. dat je kogeldruk niet boven de 75kg uitkomt is het niet echt nodig. Ja door het gewicht zakt hij wat meer door, alleen daar zijn veren voor, bij meer gewicht hangt het wat lager
    https://www.hulpverenshop.nl/c-1211659/focus-wagon-turnier-clipper-trend-ambiant-1998-2010-1/
    dit zijn twee opties. progessive veren die normaal gelijk zijn maar bij beladen toestand sneller stugger zijn dan orgineel.
    de andere zijn gewoon stugger.

    echter het nadeel van deze veren is dat bij normaal gebruik en als er dus geen extra gewicht achterin zit of niks extra trekt al snel te stug kan worden.

    zulke veren monteer je meestal gebruiken als je voor werk, veel spullen achterin hebt (boeken,gereedschap, lpg installatie ) en dus altijd veel extra gewicht op de achteras komt te staan
     
    NiekBron vindt dit leuk.
  4. Ik heb met een Focus 3 rondgereden met een altijd volle kofferbak en inzakken was nooit een issue.
    Bij onze C-Max is inzakken ook absoluut geen issue met de caravan er achter en ongeveer 80kg kogeldruk.

    De wielophanging is bij Ford echt een ding wat ze goed voor elkaar hebben.
     
    NiekBron vindt dit leuk.
  5. met hulpveren rijden is alleen handig als je constant zware spullen achterin hebt liggen.
    zonder dat gewicht wordt het rijgedrag er niet echt beter van.
     
    NiekBron vindt dit leuk.
  6. Als ie echt door z'n hoeven zakt, dan denk ik dat je je huidige veren en/of schokbrekers moet vervangen. Of je moet je kogeldruk veel te hoog hebben staan.
     
    NiekBron vindt dit leuk.
  7. Er zijn ook een soort luchtbalgen op de markt die je tussen je veren kunt steken ter ondersteuning. Is dat geen optie?
     
    NiekBron en M.Blaak vinden dit leuk.
  8. NiekBron vindt dit leuk.
  9. Nee, er zijn luchtbalgen die je in de veer "propt" en dan op kan pompen. Voordeel is dat je ze als je geen zware last hebt de druk kunt verlagen.
    Je ziet ze in Amerika meer dan in Europa heb ik het idee.

    Iets als dit: https://www.airliftcompany.com/shop/60842/
     
    NiekBron vindt dit leuk.
  10. #10 M.Blaak, 25 mei 2021
    Laatst bewerkt: 25 mei 2021
    O gek. Dat is wel een mooie oplossing voor de TS. Geen idee wat 't kost, maar lijkt me wel goed idd. betrouwbaar en effectief wanneer je dat wilt.

    EDIT: Zie alleen geen mogelijkheid om dit plug and play te kopen voor een Focus.
    Dan zou je het met een universele moeten
     
    NiekBron vindt dit leuk.
  11. Inderdaad, dat is de strekking. Maar er zijn nog andere systemen, simpeler, op de markt dacht ik. Die kun je gewoon door middel van een ventiel opblazen zoals je band opblaast.
    Google maar eens op hulpluchtveringsysteem dan vindt je al het een en ander.
     
    NiekBron vindt dit leuk.
  12. Hulpveren zijn in basis niet nodig als je een kogeldruk van 60 tot 70 kg aanhoudt. Het maakt de achterwielophaning van de auto de 360 dagen per jaar dat er gaan caravan achter hangt onnodig stug. Een mooie oplossing zou eventueel een opblaasbaar systeem zijn, maar voor het nu vind ik het veel geld, omdat de standaard veren het in principe prima moeten kunnen handelen.

    Universeel: www.bol.com/.../hulpveren-bladveren-voertuig-ophogen
    Voor Ford C-max (is nagenoeg hetzelfde onderstel): www.easycarparts.nl/.../veerbalg//mad/NR-067066

    Wat misschien nog wel een betere oplossing is; een paar verse schokdempers (Bilstein B4 bijvoorbeeld)!
    Na 12 jaar en 150.000 km (??) is het beste wel uit de schokdempers.
     
    NiekBron vindt dit leuk.
  13. Schokdempers doen niets aan het draagvermogen.
     
    NiekBron vindt dit leuk.
  14. NiekBron vindt dit leuk.
  15. @Bertus 7
    Klopt schokdemper doet niks aan draagvermogen.
    De veren houden de auto omhoog. De dempers, dempen de veerbeweging.
    De kracht waarmee de demper uitveert, is nihil en voegt nauijks draagvermogen toe.
    Mens kan namelijk met minimale moeite hem al indouwen.

    Wel is als je hem inveert en veert terug en staat niet direct stil qua bewegen. Rede om ze te vervangen.
    Voor was bij 90.000nog niks mis mee. Achter merkte ik duidelijk verschil.

    Voor TS het is net wat hij wil. Dit is persoonlijk iets. Kan daar weinig over zeggen
     
  16. #16 Marco Morello, 25 mei 2021
    Laatst bewerkt: 25 mei 2021
    Mijn MK2 wagon is zelfs verlaagd (30mm) en vaak genoeg een dikke aanhangwagen erachter gehad. En nog nooit het idee gehad dat ik m op zijn kont zou zetten. Goed beladen is het toverwoord.

    Overigens afhankelijk hoeveel de wagen gereden is het nooit weg om nwe schokbrekers te plaatsen. Zeker die kleine dempertjes van de wagon zijn relatief snel versleten. Bij 100.000km is het mooie er wel af.
     
    NiekBron vindt dit leuk.
  17. Een verlagingsveer is vaak ook wat stugger dan orginele veer. Zakt dus ook minder door.
     
    NiekBron vindt dit leuk.
  18. Dat klopt natuurlijk helemaal! Maar een paar verse dempers doen wel iets met de stabiliteit van een (zwaar) beladen auto.
     
    NiekBron vindt dit leuk.
  19. Bedankt voor de info allemaal!

    De auto ligt niet-beladen nog goed. Ik heb wel het idee dat hij snel hoogte inlevert zodra je hem achterin gaat beladen. Ik denk dat de originele veren er nog onder zitten, dus vervangen lijkt mij geen luxe. Dan dus ook de schokdempers vervangen?
    Omdat ik de veren toch ga vervangen heb ik de mogelijkheid om te kiezen wat er nu onder gaat. Maar A-kwaliteit standaard veren moet dus genoeg zijn voor een aantal keer per jaar een caravan trekken met een goeie kogeldruk?

    Nogmaals bedankt iedereen.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G928F met Tapatalk
     
  20. We zitten al over de 200k ;-)

    Verstuurd vanaf mijn SM-G928F met Tapatalk
     

Deel Deze Pagina