1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

banden rouleren

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door Carnetic, 15 mei 2021.

  1. Hallo,

    Ik wissel mijn banden gemiddeld om de 8 tot 10000 km van voor naar achter.
    Mij is ooit verteld dat het beste is om ze kruislings te wisselen. Bij enkele van mijn vorige auto' s ging dat niet omdat ze richtinggebonden profiel hadden.
    Echter bij mijn Active met Conti ecocontact 6q banden, 215/50/18 kan ik op de band geen pijl vinden
    Als ik naar het profiel kijk denk ik dat ze wel richtingsgebonden profiel is. Van de 6q band is ook niet heel veel te vinden via Google.
    Weet iemand of ik mijn banden kruislings kunnen wisselen?
     
  2. https://www.continental-tires.com/car/tires/ecocontact6q
    Als ik hier naar de afbeelding kijk zie je staan outside. Dit houdt in dat deze kant naar buiten gericht moet worden.
    Het staat bij de bandenmaat weergegeven, soms staat bandenmaat groot en klein op de band vermeld.
    Vaak zie je ook dat de buitenkant van de band meer details op zitten dan aan de binnenkant. binnenkant staat dan echt alleen puur info en geen details om de band mooier uit te laten zien.

    Om de 10.000km wisselen moet je zelf weten, dan zullen op den duur wel alle banden tegelijk vervangen moeten worden.
    Belangrijkste is dat de beste profiel achterop ligt, dit zorgt voor regenachtige situatie dat je auto het beste onder controle kan houden. Om die reden rijd ik vooral met de auto en dan bij vervangen van de voorwielen gooi ik die juist achterop. ivm nu voor 3 en achter 4mm zijn is de kans dat tegen die tijd dan 4 nieuwe banden op gaan
     
  3. Als er idd een vermelding zoals Outside en Inside is vermeld, dan heb je eigenlijk ook meteen een draairichting.
     
  4. Je hebt alleen een draairichting als het er op staat en niet als er staat binnen of buitenkant.
     
  5. Nu ik erover nadenk, heb je helemaal gelijk. Outside blijft natuurlijk outside, ookal wissel je de band met de andere kant.. Stom van me :schater:
     
  6. Tot nu toe ben ik altijd een pijl gewend, want inderdaad outside veranderd niet.
    Ik wil bewust 4 banden gelijk vervangen dan weet ik zeker dat ik met 4 dezelfde en even oude banden rij.
     
  7. Het profiel zal in dit geval niet richting gevoelig zijn maar wel a-symmetrisch links en recht op het loopvlak zijn anders en de hoofdgroeven hebben verschillende afstanden tot elkaar, water zal gemakkelijker naar de binnenkant van het wiel verplaatst worden waardoor sproei naar buiten minder wordt
     
  8. Persoonlijk ben ik van mening dat de beste banden van voor moeten liggen. Bij regen slaan de voorste banden namelijk het meeste water weg waardoor de achterbanden relatief weinig water voor hun kiezen krijgen. Maar dat is slechts mijn mening.
     
  9. Bij een bocht zorgen de achterbanden voor de koersstabiliteit.
     
  10. Meningen zijn verdeeld, bij verlies van grip op de achterwielen is de kans op uitbreken het grootst. Ongeacht in welke noodsituatie je ook belandt, met goede achterbanden blijft je auto altijd stabiel en makkelijk controleerbaar. Uitwijken, remmen of een combinatie van beide. Je hebt hem makkelijker onder controle.

    Verstuurd vanaf mijn MHA-L29 met Tapatalk
     
  11. @Hollender
    zoals hierboven eigenlijk al wordt vermeld beste banden achterop, zo heb je meeste controle over je auto. Onderstuur kun je opvangen dan verminder je snelheid en je gaat de bocht door.
    overstuur kan je verrassen en voor je het weet sta je achterstevoren
     
  12. Ik herken de geteste auto niet, weet dus niet of de aandrijving op de voor of achterwielen is. Dit zal invloed hebben. De meeste auto's remmen voor 70 tot 80 % op de voorwielen.
    Bij en nat wegdek heb ik dan graag goed profiel voor. Als er veel water op de weg ligt pas ik mijn snelheid wel aan. Ik heb een voorkeur voor de beste banden voor bij een voorwiel aangedreven auto. Voor mij speelt dit iets minder omdat alle 4 de banden ongeveer even goed of slecht zijn. En ik vervang ze op tijd wacht niet de 2 mm
     
  13. @Carnetic
    herken de auto ook niet zo direct, maar uit reacties denk ik wel dat het voorwiel aangedreven auto is.
    filmpje is idd oud, maar nokian tires persoon zegt het volgende. bij 1min19 ongeveer zegt hij het
    ongeacht of je voorwiel-,achterwiel of vierwielaandrijving hebt. altijd beste banden achterop. dit zorgt voor meeste voordeel met het rijden. (
    uitbreken kun je de wagen niet meer controleren vaak. onderstuur lukt dat wel. daarom zijn de autos ook vooral voorwiel aangedreven ivm dat veiliger is dan achterwiel aandrijving. als je wielspin hebt kun je dan de wagen nog steeds beter besturen ivm achterwielaandrijving de auto om zijn as wil draaien.


    toyota camry xv50 is voorwiel aangedreven, enkele model is 4wiel aangedreven

    als je met normale snelheid de bocht in gaat is er nooit iets aan de hand. waar de goeie banden ook zitten.
    Het gaat erom als je op snelweg met regen moet uitwijken voor een auto of dergelijks.
    dan maak je een grotere stuurbeweging dan normaal. Dan zou je dus of met onderstuur hem net ontwijken (beste banden achter)
    of je zal ongecontroleerd over de baan gaan en ergens tot stilstand komen.

    als je zoekt met new tire front or rear. staat ook filmpje van iemand die het zelf test in de sneeuw.
    gevolg, het juist net andersom vermeld. maar dat is logisch want winterbanden die onder 4mm profiel hebben worden ook niet meer als winterband gezien ivm ze sneeuw niet goed wegkrijgen.
    daar heb je juist wel profijt mee als je meer profiel op je voorwielen hebt
     
  14. Duidelijk, maar we dwalen een beetje af van mijn vraag. Die is indirect beantwoord.
    Ik blijf gewoon van voor naar achter wisselen wat ik al meer dan 10 jr gewend ben.
     
    Martin123t vindt dit leuk.
  15. Dat doe ik ook altijd. De linkerbanden links en de rechterbanden rechts. Dan blijft de draairichting gelijk, het bevalt mij prima.
     

Deel Deze Pagina