1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Een brainfart, zou dit kunnen?

Discussie in 'Off-Topic' gestart door Edgar Focus, 15 mei 2021.

  1. En dan krijg je ineens een ingeving, een brainfart, een idioot idee wat je waarschijnlijk nooit tot uitvoer gaat brengen omdat het te belachellijk is maar het blijft wel aan je knagen.
    Ik heb nu de 1.6 duratec motor met slechts 105pk erin liggen. Een Ecoboost erin lepelen met 145pk is een optie maar veel, heel veel werk en dan ik beter direct gewoon een uitvoering met Ecoboost kopen denk ik. Maarrrrrrrrr zou een 2 of 2.5 liter S-Max blok in de C-max passen zonder al te veel aanpassingen?
    onderzoek leert mij dat dat ngo niet geprobeerd is en nu blijft het knagen. Gewoon omdat het kan.Of zou ik dan toch een Focus blok moeten hebben?
    Ik denk zelf een Focus blok maar welk blok dan? WIe weet welke Focus ook DXA motorcode heeft of is dit gewoon een domme vraag?
     
  2. Het is net wat je zegt alles kan.
    Echter de 2.5liter is een 5cil. En je gaat meer dan 20% aan vermogen omhoog punten wat je weer bij rdw opnieuw moet laten keuren.
    Dat gaat dan ook paar 100euro koaten minimaal.

    Onder de streep is het leuk om het legaal te krijgen. Denk het niet dat je hetzelfde als met een ecoboost beter en vooral goedkoper bent om auto te kopen met die motor er al in
     
  3. Bij de volgende wijzigingen dient dit op het kenteken te worden vermeld d.m.v. een individuele keuring.

    * de motorcode of het motortype;
    * het aantal cilinders;
    * de cilinderinhoud;
    * de brandstofsoort, zoals van benzine naar diesel of de wijziging naar elektrische aandrijving;
    * Toename van >20% t.o.v. het huidige vermogen.

    In de praktijk zal er bij een motorwissel waarbij een ander type motor wordt gemonteerd dus vrijwel altijd een individuele keuring door de RDW plaats moeten vinden om de motorwissel legaal op kenteken te krijgen. Een punt om goed rekening mee te houden is dat de auto hierbij ook opnieuw wordt gewogen. Het is niet ongewoon dat de auto tijdens de keuring 100 tot 200 KG zwaarder blijkt te zijn als voorheen op het kenteken (op basis van de typegoedkeuring) stond vermeld met als gevolg dat de auto in een hogere klasse van de motorijtuigenbelasting komt.

    Daarnaast is het tegenwoordig ook niet zo heel eenvoudig meer om een motor die officieel nooit in de auto is geleverd ook legaal op kenteken te krijgen.


    In theorie is het prima mogelijk om een atmosferische 4-cilinder 2.0 of 2.3 Duratec HE motor of 5-cilinder Duratec L5 (afkomstig van Volvo) turbo motor te monteren. Echter omdat deze motoren nooit in de Focus MK3/C-max MK2 zijn geleverd zal er wel de nodige engineering nodig zijn om custom made onderdelen te vervaardigen/onderdelen aan te passen om het geheel passend en werkend te krijgen.

    Het is dan ook veel eenvoudiger om een motor (met alle bijbehorende onderdelen) te plaatsen die ook daadwerkelijk door de fabrikant in dit type voertuig is toegepast.

    In geval van de C-max MK2 is in geval van een motorwissel de 1.6 ECOboost (150 PK of 182 PK) naar mijn mening de meest voor de hand liggende keuze.
     
  4. Is een 2.0 turbo met 240 pk uit de laatste mondeo of s max geen optie ipv de 5 cilinder?
     
  5. #5 Edgar Focus, 15 mei 2021
    Laatst bewerkt: 15 mei 2021
    Het is maar een brainfart hoor, het hele RDW verhaal realiseer ik me maar al te goed, vooral ook het gewichtsverschil als je er een 2 liter in zou krijgen zal dat aardig schelen.
    Aan de andere kant is gewoon leuk om eens te kijken of en zo ja wat de mogelijkheden zijn.
    Is die 1.6 ecoboost met 182PK wel geleverd in Nederland, was het niet zo dat hier vanwege de emissie eisen alleen de 150PK is geleverd terwijl de 182PK in Duitsland leverbaar was of vergis ik me daarin?
    Feitelijk zou je dan een motor met alle toebehoren inclusief bak etc moeten vinden.
    Kabelboom etc moet dan uiteraard ook vervangen worden, tellerhuis enzo weet ik niet zeker..
    Had ik dit soort brainfarts maar nooit, nu ga ik het helemaal uitzoeken maar gaat het toch niet gebeuren :mrgreen: Ik wil het dan gewoon weten.

    https://www.marktplaats.nl/a/auto-o...oost-r9da-complete-motor.html?previousPage=lr
    Focus ST 2.0 blok in mijn cmax............
     
  6. Dat was nou het mooie van de CIH motoren van Opel of het een 1.6 of een 2.4 was of eentje ergens ertussen in, het paste allemaal
     
  7. En vergeet de remmen, voor en achter, niet!
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  8. Motor.
    Versnellingsbak.
    Koppeling.
    Aandrijfassen.
    Wielnaven aan de voorzijde (i.v.m. de andere aandrijfassen).
    Remmen met voldoende remcapaciteit.
    Veren en schokdempers aan de voorzijde i.v.m. het toegenomen gewicht.
    Luchtfilterhuis.
    Intercooler.
    Alle slangen van luchtfilterhuis naar intercooler en van intercooler naar turbo.
    Radiateur met voldoende koelcapaciteit.
    Alle koelslangen tussen radiateur en motor.
    Uitlaat vanaf de turbo (inclusief katalysator).
    Brandstofleidingen van brandstoftank naar motor.
    Brandstofpomp in de brandstoftank (i.v.m. meer opbrengst).
    Motorsteunen van het gewenste type motor (wat niet past zal pas gemaakt moeten worden).
    Motorkabelboom.
    Motorruimtekabelboom (Indien het juiste type kabelboom niet beschikbaar is zal deze aangepast of vervaardigd moeten worden).
    PCM van het gewenste type motor.

    En dan zal ik ongetwijfeld zo snel nog wel het nodige vergeten.


    Het kan het best wel eens zo zijn dat de totale kosten van de ombouw de dagwaarde van de auto zal overstijgen. Wanneer je de dagwaarde van de auto en de kosten van de ombouw bij elkaar optelt kom je op een bedrag waarvoor je ook een Mondeo of S-max met 2.0 ECOboost van dezelfde leeftijd aan kan schaffen. Een dergelijke ombouw moet je dus echt doen vanuit een hobbymatig perspectief want vanuit financieel gezien is het mijns inziens totaal niet interessant.
     
    Edgar Focus en meeder vinden dit leuk.
  9. Precies wat ik al dacht maar het zou wel enorm project zijn en financieel wordt dat niet op de bank maar in het project slapen vrees ik.
    En dan nog de ruimte en iemand die kan helpen en die de kennis heeft. Maar toch..

    Brainfarts........
     
  10. :think: Elke hobby kost geld, en het is net wat wil jij erin investeren..... ;)
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina