1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Carter ventilatie / oil catch can focus mk1 1.8

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door doubled, 12 apr 2021.

  1. Ik heb een 1.8 115pk zetec blacktop motor (niet de flex fuel) uit een 2003 mk1 focus in een escort gehangen en omdat daar de luchtfilter bak niet meer paste heb ik slang die normaal van het kleppendeksel naar de luchtfilterbox omgeleid naar een oil catch can die via een filter de boel ventileert naar de buitenlucht.

    Nu loopt er ook nog een slang vanaf het inlaat spruitstuk naar de pcv klep terug naar het carter. Deze slang staat er een beetje om bekend dat die vervormd, scheurt of zacht wordt wat het systeem niet ten goede komt. Die van mij is zacht geworden dat die bij stationair bijna vacuum zuigt.
    Nu heb ik op een andere site gelezen dat je in plaats van vervangen er ook voor kan kiezen om deze aansluiting op het inlaatspruitstuk af te doppen en de slang ook naar de oil catch can te leiden. Ze gaven daarbij als extra opmerking dat je dan wel de pcv klep aan de carter zijde leeg moet halen zodat het een open verbinding wordt.

    kan iemand bevestigen dat inderdaad beide aansluitingen op dezelfde catch can kunnen en wat er met de pvc klep moet gebeuren?
     
  2. Test het eens wat het doet. De zetec motoren zijn gevoelig voor een goeie carterventilatie. Wanneer deze slecht is, merk je dat direct.
    Overigens, waarom een 1.8 uit een focus gepakt en bijvoorbeeld niet een 2.0?
     
  3. Omdat de 1.8 zowat in mijn schoot geworpen werd en een 2.0 niet even makkelijk verkrijgbaar is.

    Testen kan altijd natuurlijk het is alleen jammer als ik de pcv klep sloop en het werkt niet.
     
  4. Als die aansluiting op de inlaat afgedopt wordt is het geen probleem. Volgens mij ontstaan de meeste problemen wanneer men het verkeerd begrijpt en de carterventilatie op het blok zelf adopt.

    En de meest voorkomende carterventilatie problemen (hoog stationair etc) ontstaan door valse lucht/kapotte pcv.

    Persoonlijk had ik de slang gewoon vervangen, dit ivm de oliedampen die vrij komen als je het naar je motorruimte laat ventileren. Dan gaat het namelijk naar olie stinken.
     
  5. Gescheurde slang helpt ook niet.
     
  6. Door de scheur komt valse lucht naar binnen :mrgreen:.
     
  7. Een ouwe escort hoort naar olie te stinken dus dat vind ik niet erg. En omdat de catch can er toch al zit wil ik hem ook gebruiken. Ik zag dat een nieuwe pcv klep ook niet zo duur is dus ik kan altijd een poging wagen.
     
  8. Weet niet over welke Escort je hebt, maar naar olie stinken is niet waar ik ze van ken. Wel roest en andere problemen.
     

Deel Deze Pagina