Toch vind ik het vreemd dat het tankklepje niet via de centrale vergrendeling mee vergrendeld is. Er mogen dan kleppen in de tankbuis zitten, maar als er een grapjas is die een hand zand in de vulopening gooit, en je vervolgens gaat tanken, komt alles in de tank en draait wel je motor in de soep. Mijn vorige Focus had gewoon een slotje in de tankklep, werkte prima. Verstuurd vanaf mijn M2007J20CG met Tapatalk
je kunt bij de Ford dealer gewoon een tankdop met slot kopen. of geen ruzie zoeken met een "grapjas" gooien ze ook geen zand in de vulopening dat klopt, maar als ze het zand op de klep gooien en je let niet op bij het tanken dan duw je alsnog alles naar binnen.
Dat zand komt dan toch niet bij motor terecht? Er zit eerst nog een brandstoffilter tussen. Niet dat het dan geen problemen veroorzaakt, het reinigen van de tank en vervangen van het filter is ook geen simpel klusje.
Daar hoef je vandaag de dag geen ruzie voor te maken hoor. Er zijn genoeg klootzakken die het voor de fun doen.
Zand zinkt maar de bodem van je tank en blijft daar liggen. Zal hooguit wat heen en weer schuiven op de beweging van de auto, maar de kans dat het in het brandstofsysteem komt lijkt mij niet zo groot. Indien wel, dan zijn er nog voldoende filters die het tegenhouden, daar dienen die namelijk voor.
Welke filters? Vanaf de Focus 2 hebben de benzinemotoren geen vervangbare brandstoffilters meer. Er is alleen nog maar een zeef op de aanzuigbuis van de brandstofpomp in de brandstoftank. Al het vuil dat klein genoeg is om door de zeef heen te gaan komt dus gewoon in het brandstofsysteem terecht.
Ik heb net even snel gecheckt (ongelovige Thomas) en inderdaad is de klep gewoon te openen als de auto op slot staat. Nooit eerder op gelet ook omdat mijn oudere auto's wel automatisch de benzineklep op slot gooide. Dus als ik het goed begrijp had mijn vorige Focus 3.1 dat ook al niet meer! Kun je nagaan hoe snel dingen wennen en je dingen voor vanzelfsprekend aanneemt.
Dus mijn Focus mk2.1 2.0 16v heeft geen benzinefilter? Dat verklaart wel waarom ik hem nog niet kon vinden.
Ik ben dan ook nog niet verder gekomen dan mijn huidige MK1. Wel vreemd dat er geen filters met zijn. Vind dat toch wel een gebrek.
Ik ben dan ook nog niet verder gekomen dan mijn huidige MK1. Wel vreemd dat er geen filters met zijn. Vind dat toch wel een gebrek.
Geldt dat echt voor alle motoren? Bij mij is nl. het brandstof filter al twee keer vervangen Wordt ook aangegeven als "serviceable" onderdeel
De Focus 3 RS is inderdaad een uitzondering. Overigens zijn er ook markten (landen) waar de overige Focus 2 / Focus 3 benzinemotoren wel standaard zijn voorzien van een brandstoffilter. Over het algemeen zijn dit landen waar de brandstof gemiddeld genomen minder goed van kwaliteit is. Voor veel Focus 2 / Focus 3 benzinemotoren zijn dus originele brandstoffilters leverbaar. Echter zijn hierbij ook in de meeste gevallen de brandstofleidingen afwijkend t.o.v. de modellen zonder brandstoffilter.