1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

FoFo 1.0 ecoboost hybrid ineens vol storingen..

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door FocusMartijn, 6 apr 2021.

  1. Hi lezers,

    Sinds vorig jaar zomer heb ik een prachtige Focus Active 1.0 mild hybrid met 155 pk. Ik ben sinds ik haar heb meer dan tevreden over mijn witte pracht en de eerste 27k aan kilometers zijn dan ook probleemloos verlopen.
    Maar dan: sinds afgelopen week komen me de storingen om de oren vliegen. Inmiddels al vier gehad:

    - storing oplaadsysteem
    - storing parkeersensoren
    - storing auto-hold
    - storing noodhulpsysteem

    Storing oplaadsysteem was het meest vervelend: vorige week woensdag ging het acculampje branden en alles ging in de bespaarstand: geen werkende airco, zwaardere stuurbekrachtiging, geen werkende elektrische ramen etc etc. Gek genoeg heeft de auto zichzelf hersteld na ongeveer 6 uren niet te hebben gereden en die was dus ineens weer weg. De rest kwam en ging in de dagen erna.
    Vandaag de Focus naar de dealer gebracht om uit te lezen. Ze hebben alle systemen uitvoerig gecheckt en waar nodig hersteld of gereset.
    Ik de auto ophalen: binnen 5 kilometer: laadstroomstoring en daarna deed de auto ineens niets meer (gelukkig stond ik geparkeerd voor m’n huis). Opnieuw starten was niet meer mogelijk: een hoop geklik van relais en geratel (van de BISG unit denk ik) onder de kap en verder bleef het stil.
    Dus morgen wordt ze naar alle waarschijnlijkheid opgehaald door Wensink, terug naar de garage.

    Zijn er toevallig meerdere mensen binnen de club die dit kennen of hebben meegemaakt met een Focus Mhev? Misschien de kinderziektes van de mild hybrid?
    Ik baal wel heel erg op het moment want het lijkt bijna alsof er iets serieus aan de hand is...

    Groet Martijn

    [​IMG]


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  2. Sinds eind september vorig jaar in bezit van een Focus Active 1.0 mild hybrid met 125pk. Tot op heden (afkloppen...) nog zonder bovengenoemde problemen...

    Bij mij is alleen de gasveer van de handsfree elektrische achterklep vervangen omdat de achterklep niet goed dicht ging na het indrukken van de knop op de achterklep.
     
  3. Wie BISG niet kent, dit is dus de belt-integrated starter generator, een ganse boterham...

    Heeft twee functies:
    • Motor mode: kracht geven aan de aandrijflijn
    • Generator mode: Electriciteit opwekken
     
  4. Ben zelf niet heel technisch, maar zou dit niet de accu kunnen zijn? Die kan vervelende storingen geven weet ik uit eerdere ervaringen. Of is dat bij deze modellen heel anders? Had bij mijn vorige Focus allerlei vage storingen toen de accu defect was.
     
  5. Binnen een jaar zou wel erg snel zijn voor een accu om defect te raken, maar niets is onmogelijk neem aan dat er nog wel wat garantie op zit.
     
  6. Accu kan altijd idd. Die zou ik als eerst verdenken met al die verschillende vreemde storingen.
     
  7. Inderdaad accu: goed opladen (met een goede acculader) en kijken of storingen kort wegblijven.
    Als ze daarna terugkomen is het mogelijk dat de accu vervangen moet worden en/of dat het laatsysteem niet goed is.
    Werkt het laadsysteem met een dynamo of een DC/DC unit?

    Zijn er niet-standaard elektrische accessories aangesloten?
     
    FocusMartijn vindt dit leuk.
  8. Beste Martijn,

    Jouw probleem komt mij bekend voor. Ik ben in het bezit van een Ford Kuga MHEV 2.0 ECOBlue Diesel. Alles wat jij aangeeft aan storingen heb ik ook. Bij mij is onlangs het gehele hybride pakket vervangen en ondanks dat heb ik maar 2 weken kunnen rijden alvorens de problemen terugkwamen.

    Het hybride pakket moet de 12v accu van stroom voorzien en dat doet zijn taak niet. BIj mij wordt nu het dynamopakket vervangen. Komende dinsdag kan ik de Kuga weer ophalen.

    Met vriendelijke groeten,
    Marc
     
  9. #9 FocusMartijn, 10 apr 2021
    Laatst bewerkt: 10 apr 2021
    Ontzettend bedankt voor de reacties tot nu toe :)

    Mijn auto is woensdagochtend door de ANWB aan de snellader gehangen en de beste man wist me te vertellen dat de accu niet werd opgeladen (dynamo storing). Dus is mijn auto gelijk naar Wensink gebracht hier in Apeldoorn.
    Afgelopen donderdag heb ik mijn auto weer opgehaald bij de dealer, ze hebben de auto dus een nachtje daar gehouden en alles onderzocht, maar konden wederom niks vinden. Dus hebben ze de software weer opnieuw geïnstalleerd en daarna ongeveer 50km testgereden. De storing is daarna niet meer teruggekomen en heb ik de auto donderdagmiddag weer opgehaald. Ik heb ongeveer 450km gereden sinds die dag en alles werkt gewoon weer prima en de storingen zijn niet meer teruggekomen (afkloppen).


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
    Dennis182 vindt dit leuk.
  10. @marc: zo! Wat een ellende zeg! Ik hoop dat het compleet vervangen van het hybridesysteem bij mij achterwege mag blijven.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  11. Het systeem vd Focus en de Kuga zijn compleet verschillend. Vd Focus is bijv. een 48V systeem dat enkel en alleen wordt gebruikt als extra aandrijving op de krukas of tijdens het stilstaan de accesoires voedt. Dus niet zoals de Kuga om elektrisch te rijden. De afmetingen vd accu packs zijn ook conpleet anders. Vd Focus zit onder de bijrijdersstoel en is niet groter dan een flinke broodtrommel. Terwijl bij de Kuga de accupacks onder de auto hangen en misschien wel net zo groot zijn als de helft van de auto. Net zoals bij veel andere merken worden deze accu’s ingekocht (Samsung?).
     
  12. Verwar je nu de Kuga MHEV niet met de PHEV? De Kuga is geleverd met een diesel met 48V systeem.
    De Kuga PHEV is inderdaad wel anders, die lijkt qua hybride systeem op wat Toyota heeft ontwikkeld (ook niet gek gezien Ford jaren geleden toegang heeft gekregen tot de patenten van Toyota).
     
  13. Klopt Meeder de Kuga is een MHEV niet een PHEV en heeft net zoals de Focus een 48V accu
     
  14. Helaas: het was weer raak vandaag.... wéér de ‘laadsysteem storing’ en een paar km verder een lege accu. deze keer ver van huis stil komen te staan met drie passagiers extra...
    Anwb gebeld, auto werd aan de accu lader gezet en 10 seconden later deed alles het weer: storing weg en is verder die dag niet meer terug gekomen.
    Maar ik vertrouw het nu niet meer, dus komende week maar wéér naar de dealer en nu mogen ze beter hun best doen.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  15. @FocusMartijn . Jouw bericht verbaast me niet. Het heeft even geduurd maar de nieuwe software heeft geen invloed.. Ik heb de Kuga sinds vrijdag weer terug en zal er deze week de nodige km s mee rijden. Bij mij is tot dusver het hele hybridepakket vervangen en daarna het dynamo pakket. Dat laatste is gedaan omdat die telkens een foutmelding gaf. Ik hou je wel even op de hoogte..
     
    FocusMartijn vindt dit leuk.
  16. Zo... nou hopelijk voor je dat het vervangen van beide pakketten het opgelost heeft! Ik ben erg benieuwd of dat het is inderdaad.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  17. Even een update!

    Ik rij nu al ongeveer 6000km zonder problemen. Na het laatste garagebezoekje in april zijn de storingen niet meer teruggekomen!

    Een aantal reacties geleden in dit topic zei BaasVandeToko iets over “externe accessoires”: het enige wat ik kon bedenken was m’n iPhone kabeltje voor de CarPlay. Het kabeltje was geknikt aan het uiteinde (heeft denk ik tussen het armsteun klepje gezeten) waarbij de onderliggende draadjes zichtbaar begonnen te worden. Ik heb de kabel na het laatste garagebezoek uit de USB gehaald en niet meer gebruikt. Storingen zijn daarna weggebleven.

    Ik denk nu dus dat het kabeltje de boosdoener was en dat deze dus via de usb misschien wel sluiting gaf waardoor het elektrisch systeem in een soort protect-mode ging.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
    Iodokus vindt dit leuk.
  18. Bizar he, dat zoiets kleins zulke gevolgen heeft..
     
    FocusMartijn vindt dit leuk.
  19. Kwestie van het kabeltje nog eens in te steken en te kijken of de storingen zich dan weer voordoen.
    Nu is het enkel een aanname.
     
  20. Weet niet of ik dat nu nog durf haha!
    De aanname wordt m.i. wel met de dag steeds aannemelijker omdat ik al steeds langer zonder problemen rij.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
    Pibo_Focus_CC vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina