1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

PowerShift vraagje....

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door King Kustom, 5 apr 2021.

  1. Beste allemaal,

    na jaren niet hier gekeken te hebben wegens het probleemloos functioneren van onze oude Focus Wagon, heb ik nu toch een vraagje....

    Ik heb de oude ingeruild voor een iets nieuwere, een 2018 Focus Wagon 1.0 125pk met automaat, 29100km op de teller.
    Nu lees ik verschillende verhalen, maar meestal wat oudere ook, recente problemen kan ik nog niet echt vinden?
    Dus, in hoeverre zijn de PowerShift problemen opgelost?

    Ik lees dat er een verbeterde versie wordt ingebouwd vanaf 2014, en er in 2016 weer een aanpassing is geweest.
    Met andere woorden, kan ik met gerust hart deze Focus nog een aantal jaren probleemloos rijden?
    Het gaat om een Focus Wagon, 1.0 met 125pk van maart 2018, het voorlaatste model dus nog.
    Tijdens de proefrit reed het echt fantastisch!
    Ik sta open voor de voor- en tegenstanders van deze automaat, laat maar horen!

    Dit wordt mijn derde Focus Wagon, de eerste was van 1999, de tweede van 2006 en nu dan deze van 2018.
     
  2. Weet je zeker dat je een Powershift hebt? Na de facelift van de Focus 3 zijn ze in meerdere modellen overgestapt op de 6F serie automaten. Dit zijn conventionele automaten met een koppelomvormer.
    In de Focus zijn de 6F15 en 6F35 gebruikt.
     
  3. De 1.0 ECOboost is in de Focus 3 fase 2 inderdaad gecombineerd met de conventionele 6F15 automatische transmissie met koppelomvormer.

    Dit is dus geen Powershift automaat met dubbele koppeling.
     
  4. bedankt voor de reactie!

    Dus jullie zeggen dat ik verkeerd voorgelicht ben?
    Als ik het goed begrijp, is dit een traditionele automaat?
    Ik kan niet kijken, want ik heb hem nog niet, zal eind deze week, begin volgende week zijn.

    ik kreeg te horen een bak met dubbele koppeling. Het is wel een 6-traps automaat, niet de nieuwste 8-traps.
    Bouwjaar is maart 2018, voorlaatste model. Vinnummer heb ik helaas niet genoteerd.
     
  5. Weet je wel het kenteken? Misschien kan je via Etis op basis van het kenteken kijken.
    Overigens zijn veel verkopers, ook bij Ford, slecht op de hoogte van de gebruikte techniek dus dat ze de verkeerde informatie geven kan altijd ;)
    Je kan het ook merken als je met de voet op de rem de bak van P naar D zet. Bij de koppelomvormer bakken voel je dan direct al dat hij begint te 'trekken'. Bij de dubbele koppeling bakken zal de koppeling pas aan gaan grijpen als je de rem los laat.
     
  6. Auto is import uit Zwitserland, kenteken nog niet bekend, wordt aan gewerkt.
    Komt ook niet niet bij de Ford dealer vandaan.
    Met inschakelen heb ik (nog) niet echt een zetje gevoeld...of niet opgevallen.

    Maar goed, mocht dit geen conventionele bak zijn, in hoeverre zijn dan de bekende problemen opgelost? Zie vraag 1;-)
     
  7. Wat ik bij de Powershift altijd vreemd vind is dat deze bak (Getrag DPS-6) ook veel door onder andere Renault is gebruikt (als EDC in Megane, Clio en Captur) en dat je daar bijna niets hoort of leest over problemen.
    Enige mate van geluk moet je altijd hebben denk ik.
    Als het toch een Powershift is kan je er vanuit gaan dat je de meest recente revisie hebt van de koppelingen en mechatronica.
     
  8. Als het een powershift is zou je dat ook in de onderhoud historie terug kunnen zien. Ze moeten regelmatig nieuwe olie en een filter hebben. De normale automaat heeft dit niet.
     
  9. Met 29000 km zal niet al de bak ververst zijn neem ik aan.
    Volvo gebruikt ook eigenlijk dezelfde bakken, ook daar lees je weinig problemen.
    Ik ga ervan uit dat het wel goed zit, onderhoud en normaal rijden doet een hoop.
     
  10. Dat gaat alleen op voor de Powershift met natte plaat koppeling. De DPS6 die bij de 1.0 Ecoboost gebruikt is zitten er droge platen in. Deze bakken zijn lifetime filled aangezien het verder niet veel anders is dan een handgeschakelde bak (het is in principe 2 handbakken in één behuizing, de bediening gaat niet hydraulisch maar met electrische servo's).

    Overigens is het bij de 6F serie wel zeer aan te raden om periodiek olie te verversen. Een richtgetal is 50.000km voor een 'drain and fill' dus aftappen en aanvullen. Spoelen wordt bij deze bakken meestal afgeraden mede omdat het filter niet eenvoudig te wisselen is. Bij de 6F bak heb je geen filter dat eenvoudig via een carter te verwijderen is maar je moet de hele bak uit elkaar halen om het filter te vervangen.
     
  11. Haak ik even in:
    Ik heb een DPS6 in mijn 1.6l Duratec MK3. Deze komt oorspronkelijk uit roemenie heb ik begrepen. (heb hem zelf uit duitsland geimporteerd 2 jaar geleden.
    Hoe weet ik welk onderhoud deze automaat nodig heeft?
    VIN kan via DM.
    Ik kan trouwens nauwelijks info vinden via ETSI (moet van land wisselen maar kom er niet doorheen)
    Als iemand daarmee zou kunnen helpen zou ik op prijs stellen.

    alvast dank.
     
  12. Voor de DPS6 (Getrag 6DCT250) is er voor zover ik weet geen onderhoudsinterval.
    Je moet dat zien als een handbak, het kan na verloop van tijd nooit kwaad om een keer olie te verversen.
    De constructie van de DPS6 is een stuk simpeler dan de uitvoeringen met natte platen en al helemaal veel simpeler in vergelijk met een DSG van VAG.
     

Deel Deze Pagina