1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Koppakking

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Zweemer, 4 apr 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ik heb 6 januari een focus III 1.0 ecoboost uit 2014 gekocht. Schitterende auto, rijdt heerlijk. Ik kwam tot de ontdekking dat hij koelvloeistof verloor, dus bijgevuld en onder de auto gekeken maar kon nergens lekkende koelvloeistof zien.
    Aangezien ik er garantie op heb ben ik teruggegaan naar het autobedrijf die de wagen naar de garage hebben gebracht.
    Paar dagen later kreeg ik te horen dat de koppakking lekt en de kop gescheurd is.
    Kosten €1000,-.
    Ondanks dat ik garantie heb op motor & versnellingsbak willen ze de helft betalen ipv het volle bedrag.Gaan we natuurlijk niet mee akkoord.
    De auto vertoont verder geen enkele symptomen van een lekke koppakking...
    Start vlot, rijd prima, géén witte rook, géén witte drab aan de oliepeilstok of vuldop, géén overdruk in het koelsysteem.
    Nou vraag ik me af of een motor een lekke koppakking kan hebben zónder symptomen....is toch best raar...

    Verstuurd vanaf mijn SM-J600FN met Tapatalk
     
  2. Persoonlijk vind ik het allemaal zeer ongeloofwaardig en zou ik het garagebedrijf eerst bewijs laten leveren dat de koppakking daadwerkelijk defect is en de cilinderkop is gescheurd.

    Vooral de kosten van €1000,- zijn zeer ongeloofwaardig. Een nieuwe cilinderkop voor de 1.0 ECOboost alleen kost al ruim €1200,-. Daarbij moet ook de distributieriem (wetbelt) los om de cilinderkop te demonteren wat inhoud dat deze ook vervangen dient te worden. Dit alleen is al een uurtje of 10 arbeid en de uren voor het demonteren/monteren van de cilinderkop komen hier nog bij. Wanneer de cilinderkop gescheurd is en vervangen moet worden zit je inclusief het vervangen van de koppakking en wetbelt al snel richting de €2500,-.
     
  3. Of diagnose klopt is 1.
    Alleen meest gekke is dat ze je willen laten betalen.
    Je hebt 3maanden motor en bak garantie.
    Dit valt naar mijn mening ook eronder.

    Persoonlijk is dit ook een rede dat ik niet meer auto koop bij zulke bedrijven. Wil bij dealer of bivag bedrijf het alleen doen. Betaal je misschien iets meer, maar wel 6maanden garantie op alles. Als auto meer koste dan 4500euro
     
    Zweemer vindt dit leuk.
  4. Precies mijn idee...ik ga nu naar mijn eigen garage voor een second opinion.
    Het lijkt erop dat ze de zaak besotemieteren

    Verstuurd vanaf mijn SM-J600FN met Tapatalk
     
  5. Ga ik nu doen voor een second opinion

    Verstuurd vanaf mijn SM-J600FN met Tapatalk
     
  6. Een Ford Focus uit 2014 die er schitterend uitziet zal zeker meer dan 4,5k hebben gekost, maar dit terzijde.

    Hoe de garantievoorwaarden ook zijn, de auto is minder dan 3 maanden geleden gekocht. Kennelijk vindt de verkoper dat er geen sprake is van garantie, hij wil immers -uit coulance- slechts 50% van de kosten vergoeden. De auto heeft echter niet de eigenschappen die je op grond van de overeenkomst mocht verwachten, er is immers kort na de koop geconstateerd dat koelvloeistof moet worden bijgevuld. De wet gaat er dan vanuit dat het gebrek al bij aankoop aanwezig was. Als de verkoper vindt dat het product niet gebrekkig is, moet hij dat bewijzen. Kan hij dit niet, dan kun je van de verkoper herstel of vervanging van het product eisen. Dit staat in artikel 7:17 van het Burgerlijk Wetboek.

    De klacht is dat er koelvloeistof moet worden bijgevuld, optisch is er geen lekkage vastgesteld. Onderzoek door de verkoper heeft uitgewezen dat er sprake is van een lekke koppakking en een gescheurde cilinderkop. Ik neem aan dat de diagnose niet anders gesteld is dan door demontage, en dat het voertuig nog bij de garage is. Persoonlijk zou ik de koop ontbinden in dit geval en het totale aankoopbedrag terugvorderen.
     
  7. +1


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     
  8. Update over de "lekke" koppakking en "gescheurde" kop van mijn focus:
    Met de auto naar een gerenomeerd en bekend garagebedrijf gegaan voor een second opinion.
    Uitstoot gemeten: 100 % goed
    Olie gecontroleerd: geen enkel teken van koelvloeistof
    Co2 getest in koelvloeistof: geen enkel probleem mee
    Compressietest: 100% goed
    Overdruk in het koelsysteem? helemaal niks.
    Kortom er is niks mis met de auto.
    De autodealer heeft dus geprobeerd mij een poot uit te draaien voor €500!! [emoji2959]
    Mocht je in de markt zijn voor een occasion; ga dan vooral niet naar autobedrijf Visser in Nuenen...
    Dieven en oplichters zijn het! [emoji2959]

    Verstuurd vanaf mijn SM-J600FN met Tapatalk
     
  9. Gelukkig is er niets mis.
    Maar triest dat er bedrijven zijn die ziest proberen te flikken.
     
  10. Mooi dat alle tests 100% zijn maar de vraag is of dit jouw koelvloeistof probleem oplost of niet ?
     
  11. Beetje jammer om zoiets te doen, slim dat je naar je eigen garage bent gegaan om nog ff te controleren.
     
  12. Schandalig dat er bedrijven zijn die op deze manier geld willen verdienen.

    Persoonlijk zou ik de garage een negatieve beoordeling geven via Google review o.i.d. Puur om het gevoel te hebben dat je iets terug kunt doen en toekomstige kopers kunt behoeden.
     
  13. Ah, het bekende 'ik laat mijn kentekens niet zien' bedrijf.
    Die wel te zien zijn, zijn importautos.

    Verder nergens bij aangesloten, ik was dat bedrijf allang voorbijgelopen...
     
  14. @jason101
    bedrijf is helaas toon visser weer een andere, wie weet familie
    @thecure
    Als ze alleen op de site kenteken verbergen is dat niet super erg. zou zelf het fijn vinden als ik weet dat me kenteken niet online te traceren is.

    @Zweemer
    blij dat het met een sisser afloopt.
    zoals jw zei 1000euro voor nieuwe kop en alles wat er bij komt dat kan niet, dus daar begon de eerste belletje te branden.
    of ze hebben er natte vinger werk van gemaakt. als manier van we zien niks maar we willen toch iets doen voor extra geld.
    zodadelijk betaal je 1000euro hebben ze alleen de kop goed schoongemaakt.
    Als de diagnose goed was had andere bedrijf zeker wel iets gevonden.

    Belangrijkste is nu dat je koelniveau in de gaten houdt en als deze gelijk blijft, niet qua kleur verandert lekker door rijden en veel veilige kms erop te zetten
     
  15. Voordat we met modder gaan gooien en 1 kant van het verhaal horen, zeg ik slotje
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina