1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

FX Travel pilot vervangen door Android unit

Discussie in 'Electronica' gestart door Mart Maastricht, 2 apr 2021.

  1. Een aantal dagen geleden wilde 's ochtends de Travelpilot Radio niet meer aan. Aangezien ik toch een android unit op mijn verlanglijste had staan maar gelijk een bestelling geplaats op Amazon. Snel geleverd en inbouwen dan maar. Ik had op het forum gezien dat waarschijnlijk de BT module de veroorzaker zou kunnen zijn van het niet meer functioneren van de radio, deze dus maar losgekoppeld en verwijderd. Vervolgens de nieuwe unit aangesloten middels de bijgeleverde stekker, appeltje eitje. Echter de nieuwe unit doet niets, Ok, deze zal dan wel stuk zijn...inimiddels omgeruild en resultaat is gelijk. Ik heb zekering 108 doorgemeten, deze is OK. Nu zie ik in een overzicht van de zekeringkast dat zekering 112 voor de audiomodule zou zijn, deze plek is echter leeg in mijn geval. Weet ff niet meer wat te doen. Heeft iemand een idee????
     
    lucky_jose vindt dit leuk.
  2. Welke radio heb je gekocht en waar?
    Staat namelijk ook nog op mijn lijst om de originele travelpilot fx te vervangen.

    Verstuurd vanaf mijn KB2003 met Tapatalk
     
  3. Het merk is Ossuret, android 10, 2/32 gb, kun vinden op Amazon en kost 169.99
     
  4. Ik had exact hetzelfde probleem met de FX, de radio vervangen door een model van Ali, werkt perfect!
     
  5. Is er een zekering met de naam ROOM?
    Bij de mazda 3 van mijn dochter begaf die het direct na aansluiten, vervangen en het werkte.
    Die zekering zorgde ook voor o.a. de binnenverlichting, werkt die wel?
    Mazda en Ford zijn natuurlijk niet vergelijkbaar maar je weet maar nooit.

    Daarnaast heb je er toevallig een losse CAN module bij gehad, meestal een grijs los kastje waar maar 1 stekker inpast maar die past vaak helaas ook direct in de radio. Dus als je die verkeerd en dus direct in de radio heb gestoken klopt het dat hij niet werkt. Staat ook nergens duidelijk beschreven en het is net of je een kastje over hebt.
     
  6. Er werd wel een can kastje meegeleverd die aan de radio gekoppeld diende te worden.
     
  7. Moet je even kijken of je die wel goed hebt aangesloten. Als ik me goed herinner gaat er een rechthoekige grijze stekker vanuit de kabelboom van je auto je oude radio in, die moet dan in dat CAN kastje. Dat kast heeft namelijk exact dezelfde aansluiting als je radio dus die verwarring is snel gemaakt.
     
  8. Neen, zit volgens mij geen can kastje bij. Zal morgen ff checken.
     
  9. Het is niet echt duidelijk een CAN kastje, gewoon een grijs blokje met een aansluiting. Die zorgt dat alles werkt ook via de stuurwielbediening etc.
     
  10. Dat moet dan deze zijn en die heeft zo te zien inderdaad geen apart CAN kastje.
    Je hebt toch geen Harman Kardon systeem in je focus? want dan werkt deze sowieso net trouwnes.
     
  11. Hi Edgarcmax, net ff gecheckt, er zit inderdaad geen apart Can kastje bij. Ik vraag mij af of er geen ander probleem is (voeding) waardoor de oude FX (geen Harmon Kardon dus) het niet meer deed, en deze nu dus ook niet. Ik weet niet welke pins van de iso stekker de + en de - zouden moeten zijn. Voor de rest werkt alles in de auto.
     
  12. rood is een geschakelde plus, geel en oranje zijn directe, blauw is meestal plus vanuit de radio voor bijvoorbeeld externe subwoofer schakeling of vroeger automatische antenne. Als hij dus helemaal niets doet zou je rood/geel/oranje moeten controleren. Rood zou sap moeten hebben bij contact aan. Uiteraard wel kant vanuit de auto meten, ja ik heb echt meegemaakt dat mensen de kant van de uitgebouwde radio gaan meten :mrgreen:
     
  13. Bij de Focus 2/C-max 1 is voor een aftermarket Android radio in feite geen CANbus interface vereist.

    De Focus 2/C-max 1 radio's hebben nog gewoon een permanente en geschakelde plus. De positie van het contactslot wordt dus niet via CANbus gecommuniceerd zoals bij de recentere Ford modellen. De stuurwielbediening is gewoon een weerstandsignaal (waarbij elke knop een eigen weerstand heeft) en heeft verder ook niets te maken met het CANbus systeem.

    De enige functie die ik kan bedenken waar eventueel een CANbus interface voor nodig zou kunnen zijn is eventuele communicatie met andere in de auto aanwezige modules zoals bijvoorbeeld de teller al betwijfel ik of je radio dit überhaupt ondersteund.

    Mijns inziens zou de radio dus gewoon moeten werken wanneer deze correct is aangesloten en er spanning staat op de connectorpinnen van de permanente en geschakelde plus. Wat je eventueel nog zou kunnen proberen is de AAN/UIT knop lang ingedrukt houden. Bij veel aftermarket Android systemen moet de AAN/UIT knop lang ingedrukt houden om het toestel in te schakelen wanneer deze volledig is uitgeschakeld.


    De Pinout van de Quadlock connector is als volgt:

    [​IMG]

    Connector A = Speakers & Power.

    Pin 1 = Right Rear +
    Pin 2 = Right Front +
    Pin 3 = Left Front +
    Pin 4 = Left Rear +
    Pin 5 = Right Rear -
    Pin 6 = Right Front -
    Pin 7 = Left Front -
    Pin 8 = Left Rear -

    Pin 9 = MS CAN +
    Pin 10 = MS CAN -
    Pin 11 = Keycode Ground
    Pin 12 = Ground
    Pin 13 = Alarm Sense
    Pin 14 = Illumination
    Pin 15 = Batt + (permanente plus)
    Pin 16 = Ign. Sense / Accessory (geschakelde plus)


    Connector B

    Pin 1 = Mono +
    Pin 2 = SW A +
    Pin 3 = AUX L +
    Pin 4 = AUX R +
    Pin 5 = PTA (Phone Mute)
    Pin 6 = SWC
    Pin 7 = Mono -
    Pin 8 = SWC Ground
    Pin 9 = AUX l -
    Pin 10 = AUX R -
    Pin 11 = Rev. Sense
    Pin 12 = AVC


    Connector C

    Pin 1 = RSE L + (rear seat entertainment system)
    Pin 2 = RSE R + (rear seat entertainment system)
    Pin 3 = Mono 2 +
    Pin 4 = SUB W +
    Pin 5 = AUX 2 L (AUX aansluiting dashboardkastje)
    Pin 6 = Audio Ground (AUX aansluiting dashboardkastje)
    Pin 7 = RSE L - (rear seat entertainment system)
    Pin 8 = RSE R - (rear seat entertainment system)
    Pin 9 = Mono 2 -
    Pin 10 = SUB W -
    Pin 11 = AUX 2 R (AUX aansluiting dashboardkastje)
    Pin 12 = MIC


    Je moet dus meten tussen Pin 12 en Pin 15 van de A-connector (permanente plus) en Pin 12 en Pin 16 van de A-connector (geschakelde plus). Wanneer je hier op beide pinnen de accuspanning meet zit het probleem dus niet in de auto maar in de radio.



    Overigens zal je een Harman Kardon audiosysteem niet in een Focus tegenkomen. In de Focus 2 en Focus 3 waren de Premium audiosystemen door Sony mee ontwikkeld en werden door Visteon onder licentie geproduceerd. Wat bedrading van de Quadlock connector betreft zit er geen enkel verschil tussen de originele Ford radio's.
     
  14. Je weet iig wat je aan het meten bent.
    Sap[emoji23][emoji1303][emoji23][emoji1303] Dat hoor je bijna alleen van iemand met een elektrische achtergrond.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     
  15. Zwager is electriciën en heel veel mee geklust en dat blijft dan hangen. Post van JW is trouwens super duidelijk dus ik zou zeggen, meten is weten.
    En de tip van de knop langer ingedrukt houden klopt inderdaad, helemaal bij eerste gebruik wil dat echt wel flink wat seconden zijn.
     
  16. Bij mijn FX kreeg hij wel spanning binnen bij contact aan maar gebeurde er met de radio helemaal niks. Ze staan er ook wel om bekend heb ik vernomen. Heb hem verkocht aan iemand die 2 RAM chips zou vervangen hebben en daarna deed die het weer.
     
  17. Net gemeten, geen sap op de bewuste punten, welke zekeringen moet ik checken, 108 is ok?
     
  18. Zekering F108 (7,5A) = geschakelde spanning.
    Zekering F112 (15A) = permanente spanning.
     
  19. Dank je, 112 is bij mij leeg dat is raar toch?
     
  20. Dat is heel raar. Zonder deze zekering zal de radio nooit (goed) werken.

    Persoonlijk zou ik dan ook beginnen met een 15A zekering te plaatsen op positie F112.
     

Deel Deze Pagina