1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Remblokken voorkant focus mk3.1 1.6 ecoboost 150pk

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door cdeckers1991, 29 mrt 2021.

  1. Met gespleten bedoel je geventileerd? Dit zijn de schijven aan de voorzijde altijd, dit omdat de voorremmen zwaarder belast worden. Door de extra "ventilatie" is er betere koeling van de schijven wat dus weer bijdraagt aan die correcte werking van de remmen.
     
  2. Ik heb geventileerde schijven van Zimmer, die zijn best wel goed en ik merk geen problemen met de gaatjes ofzo. Wat zou daar vervelend mee moeten zijn?
     
  3. Lees bijvoorbeeld dat ze meer lawaai maken, slijtage van de remblokken groter en is er na verloop van tijd kans van (haar)scheuren tussen de gaten
     
  4. Lawaai kan ik zeggen tegenover mijn 'standaard Bosch' ==> niet erger
    Slijtage van remblokken zou goed kunnen, tot nu toe valt het niet op nog.
    Haarscheuren ok.. dat klinkt niet best :)
    Wat zijn de voordelen? Betere koeling, betere remkracht? Ziet er leuker uit? :P
     
  5. Remkracht durf ik niet te zeggen geen ervaring mee. Lees op internet ook wel dat je blokken 2x zo snel slijten, vergelijk het met een kaasrasp. En betere koeling is voor op de openbare weg niet perse nodig lijkt me. Het ziet er inderdaad wel veel leuker uit:cool:

    Tussen normale en geperforeerde in zit deze volgens mij en die ga ik ook pakken:
    [​IMG]
     
    PhoenixNLx vindt dit leuk.
  6. Met gespleten bedoel ik met die groeven zoals de foto in het bericht hierboven.
     
  7. Dat geperforeerd harder slijt lijkt me sterk elke motorfiets heeft geperforeerde schijven en die slijten niet hard 50000 km met een paar blokken is geen uitzondering.
     
  8. Het scheelt wat gewicht denk ik zeker op motorfietsen een belangrijk ding aangezien remschijven bij het onafgeveerde gewicht horen

    extra koelen geloof ik niet echt in met gaatjes of sleuven, raspen eerder het vuil en stof van de remblok af

    geventileerde schijven zijn tegenwoordig normaal hiermee wordt de ruimte tussen de 2 delen bedoeld als je er op de zijkant op kijkt
     
  9. Geperforeerde schijven zijn voro het beter afvoeren van remstof, volgens mij
    en schijven met groeven erin zijn voor een betere koeling.

    Als het puur woon-werk is, zou ik gewoon gladde schijven nemen!
     
  10. Komend weekend alles wisselen als het op tijd binnen is. Heb filmpjes gezien dus moet wel gaan lukken:mrgreen:
    Alleen 1 vraagje, moet er ook wat ingesmeerd worden met kopervet/pasta ivm piepende remmen?
     
  11. Ik smeer meestal de "oortjes" van de blokken in en waar de blokken het staal van de klauw/zuiger raken.
     
  12. Ja/nee er wordt standaard ingesmeerd en gemonteerd. Alleen affabriek zit er niks op.

    Piepen heeft niks met die vlakken die je insmeerd te maken. Alleen juist met remvoering tegen de remschijf. De schuine kant op remvoering voorkomt dit.
    Rede van piepen is dat een braam komt op remvoering en deze gaat bij remmen trillen en dus piepgeluid geven.

    Beste is keramische pasta te gebruiken. Ivm kopervet soms voor storing van de abs zorgt. Al heb ik beide gebruikt en nooit dit probleem meegemaakt
     
  13. Dacht even gisteravond de remmen te wisselen, maar uiteindelijk te weinig tijd. Wiel eraf, die klem van de klauw en dan moeten er 2 schroeven los om de klauw los te halen, volgens het filmpje van autodoc inbus dop nr5. Die gepakt maar gebeurde niks, maatje 6 gepakt bleek nog te klein en 8 was te groot, inbus 7 is weet zo’n aparte maat die ik niet heb. Na zo’n uurtje allemaal dingen geprobeerd te hebben, kwam schoonvader kijken en die zei die hoeven niet perse los, je kan ook met een schroevendraaier aan de klauw wrikken zodat ie speling krijgt en zo krijg je hem ook eraf en dat was dus ook het geval. Vanavond poging nummer 2 dan
     
  14. #54 JW, 4 apr 2021
    Laatst bewerkt: 4 apr 2021
    De pennen waar de remklauwen mee vast zitten dienen inderdaad met een 7 mm Inbus sleutel te worden los/vast gedraaid. Zonder deze pennen te verwijderen is het niet mogelijk om de remblokken te vervangen.

    Aan de klauw wrikken zou ik persoonlijk niet doen. De remklauwen glijden d.m.v rubbers over de pennen. Als je gaat wrikken is de kans zeer groot dat de rubbers beschadigen (deze zijn origineel niet goedkoop) en persoonlijk verwacht ik niet dat je de remblokken/remschijven op deze manier los krijgt. Persoonlijk zou ik dus gewoon investeren in een 7 mm Inbus dop en na het vervangen van de remschijven/remblokken de pennen weer op het voorgeschreven aanhaalmoment van 28 Nm vastzetten.


    Overigens is een 7 mm Inbus sleutel misschien niet gangbaar bij Inbus setjes die je bij de bouwmarkt vind maar bij het werken aan remmen en bij vele industriele toepassingen is 7 mm gewoon een gangbare maat. Professionele Inbus sets hebben dus vaak wel een 7 mm Inbus sleutel of dop
     
    PhoenixNLx vindt dit leuk.
  15. In de meeste doppensets zit In bus 7.
     
  16. Hoezo zegt hij in het filmpje van autodoc dan nummer 5? Heb hem gister al los gehad met dat wrikken en leek geen probleem te zijn voor de rubbers. Anders toch maar een nummer 7 bestellen.
     
  17. Zoals op onderstaande afbeelding te zien is zitten de remblokken opgesloten tussen de remklauw bracket en de remklauw.

    [​IMG]

    Persoonlijk zie ik niet in hoe je de remblokken zou willen vervangen zonder de pennen waarmee de remkauwen op de brackets zijn bevestigd los te maken.

    Daarbij dienen de pennen ook te worden gereinigd en ingevet zodat de remklauwen er soepel overheen kunnen bewegen. Zonder de pennen te verwijderen is dit onmogelijk.
     
  18. Net zo’n pen kapot gedraaid, iemand een idee waar ik die snel nieuw kan krijgen?
     
  19. Die kun je misschien bij de dealer bestellen, ga er maar vanuit dat ze niet op de plank liggen en anders zul je sloperijen af moeten bellen dit zijn niet zomaar pennen maar glijstiften waar de klauw overheen kan glijden hoe heb je die kapot gekregen..


    Eerste les voor een monteur of doe het zelver GEBRUIK passend en het juiste gereedschap
     
  20. #60 cdeckers1991, 15 apr 2021
    Laatst bewerkt: 15 apr 2021
    heb ik ook, inbus dop nr 7 speciaal besteld. En zoveel kracht heb ik niet eens gebruikt. En het fijne de pen aan de andere kant draait niet vast, blijkt de schroefdraad niet meer goed te zijn.
     

Deel Deze Pagina