1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Distributie 1.6 Ecoboost vervangen

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Meloenie, 28 mrt 2021.

  1. Hallo allemaal

    onze C-Max is inmiddels 10 jaar oud en heeft 150k km gereden. Het is dus tijd voor vervangen van de distributieriem. Kosten bij dealer icm beurt komt uit op ongeveer EUR1300.
    Flinke prijs dus (voor ons dan). Het is fijne auto en heeft eigenlijk nooit problemen gehad.
    Mijn vraag is of iemand een adres weet waar dit goedkoper zou kunnen? Ik ben zelf handig en sleutel wel vaker aan motorfietsen, maar een wetbelt distributie durf ik toch niet aan :)

    Groet
    Maarten
     
  2. Dit topic gaat over de 1.6 ECOboost. Deze motor heeft geen wetbelt maar een normale droge distributieriem.
     
  3. Echt? Die service meneer van de dealer had heel verhaal over wetbelt :D
    Dat de kosten daarom zo hoog zijn.....
     
  4. [​IMG]

    Deze afbeelding zegt genoeg. De 1.6 ECOboost heeft een normale droge distributieriem achter een kunststof cover.

    Met de juiste blokkeertools is het prima te doen om deze distributieriem te vervangen. Reken als geoefende hobbyist op een uurtje of 6 werk.


    De enige motor met wetbelts die in de Focus 3 / C-max 2 is toegepast is de 1.0 ECOboost.
     
    Martin123t vindt dit leuk.
  5. Mijn 1.6 ecoboost is eind van dit jaar aan de beurt voor de distributie, ik heb bij mijn garage geïnformeerd en die komen inclusief waterpomp op €800

    Gr Rob

    Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
     
  6. #6 Stefrutten, 28 mrt 2021
    Laatst bewerkt: 28 mrt 2021
    Ik was ongeveer 600/625 kwijt met distributie riem, koelwater, multiriem, koppakking, spanrol en waterpomp. (Niet bij een dealer maar gewoon garage)
     
  7. Ik heb de ‘droge’ riem ook zelf vervangen, weliswaar van mk1. De kosten voor de riem en de blokkeertools waren respectievelijk € 50,30 en € 7,97. De waterpomp heb ik niet vervangen. Dat doe ik pas als deze defect raakt.
     
  8. dankje wel allemaal!
    wel flink prijs verschil zie ik mbt de dealer zeg. Wellicht dat iemand mij een renomeerde specialist kan aanbevelen of misschien iemand hier op het forum ?
     
  9. Rechterschot racing in purmerend. Ik was totaal 890 kwijt voor wat ik zei inclusief grote beurt met alles erop en eraan en remvloeistof. En je kan er gewoon bij blijven desnoods. Of auto lenen 15 euro ex brandstof.
     
  10. @Stefrutten
    600euro en ook koppakking vv lijkt me sterk. Bedoel je niet andere pakking??

    @Meloenie
    Heb nog geen 4 weken geleden het zelf gedaan, riem inc waterpomp was 100euro en 15euro voor koelvloeistof.
    Nu ik een keer heb gedaan zou het in 4a6uur echt moeten lukken.
    Doe je het zoals sommige doen op youtube dat is teveel extra werk.
    Lees kleppendeksel en knlaat verwijdert. Dit omdat ze de achterkant van de nokkenas extra blokkeerde, rede snap ik niet. En de krukas bij vliegwiel extra blokkeerde. Dot kan nodig zijn als je probleem hebt met torqueen of loshalen van de krukasbout.
    Die van mij vloog eraf met een goeie slagmoersleutel
     
  11. Excuus. Kleppendeksel pakking haha. Het is idd 6 uur werk en niet te vergeten. Je hebt niks aan de ophangingspunten aan de bovenkant om motorblok op te tillen / ondersteunen.
     
  12. Mijn riem en hulpriemen waren 310 euro compleet, wel voor een oudere 1.6 droge riem
     
  13. @Stefrutten
    geeft niks, scheelt voor monteur alleen aantal bouten haha.
    lekte je kleppendeksel, want zelfs in orginele werkmethode staan nergens over dat kleppendeksel eraf moet


    ophangpunten heb je ook niet nodig. goeie garage krik onder de carter is genoeg. til je de motor mee op of laat je het zakken.
    heb je brug dan maakte ik gebruik van de brug en een stevige bok onder de carter.
    volgens ford werk methode zijn er ogen die je aan het blok kunt maken om hem daarmee op te hangen met een balk op de zijschermen. Wordt eigenlijk nooit echt gebruikt ivm de steun steeds in de weg zit.
    mooie is dat daarna ze plaatje laten zien met een garage krik onder de motor
     
  14. Ophangpunten kan je niet eens gebruiken want die oogpunten moeten eraf, 1tje zit aan de deksel van kap van de riem. Dus eerst idd steun aan bovenkant maar dat ging niet werken. Dus wij hadden idd een blok eronder gedaan met krik.
    Nou wij hadden wel deksel eraf gedaan, nieuwe pakking gelijk maar ook voor blokkeerset, zowel bij krukas gedaan als bij nokkenas gedaan. Opzich was 1 kant achteraf voldoende maar beter voor zekerheid dan dat je moet klooien.
     
  15. @Stefrutten
    Als je de beugel weg hebt achter de dynamo moet je eigenlijk een hijshoog monteren. Althans volgens de schrijfe van ford

    Ik had zelf alles wel, alleen toen ik bezig was zag ik dat het niet nodig was.
    Alleen timingpin krukas en nokkenaspoelie plaatje gebruikt.
    Je moet alleen weten dat krukaspoelie geen spie heeft. Daar moest ik zeker weten dat het tegen de timingpin zat en dan alles monteren.
    2x rond draaien met de hand en timing nogmaals controleren
     
  16. Hoe zet je de nokkenassen dan op tijd?
    [​IMG]
     
  17. Als ik het goed begrepen heb aan de andere kant,
    Bij de tandwielen
     
  18. Nee aan de achterkant van de nokkenassen zit een sleuf daar leg je een strip in zodat ze niet meer kunnen draaien
     
  19. Bij de 1.6 ECOboost waar dit topic over gaat blokkeer je de nokkenaspulleys.

    [​IMG]

    Deze motor heeft variabele kleptiming. Wanneer je hierbij de nokkenassen zou blokkeren d.m.v. de liniaal tussen de sleuven aan de achterzijde kunnen de pulleys nog steeds (beperkt) bewegen t.o.v. de nokkenassen vanwege de nokkenasverstellers.
     
    Martin123t vindt dit leuk.
  20. @Martin123t
    zoals jw het laat zien.
    de tandwielen zitten al op tijd op de nokkenas zelf.
    Je zet timingpin in het onderblok draait de motor rechtsom waardoor krukas tegen de timingpin komt. Je kan dan deze plaat er tussen zetten.

    zoals eerder gezegd gebruik je deze plaat aan de andere zijde van de nokkenas alleen als je tandwiel gaat de- en monteren.
    Nadat je riem erop hebt liggen zitten , zit er 12 tanden tussen de twee poelies.
    Krukas torqueen en hoekverdraaiing. alles eraf en krukas 2x rond. krukas timingpin er weer in, tegen aan en dan deze plaatje checken of het er zo op past.
    Past het is de riem goed vervangen.

    De krukas timingpin is sterk zat om te torqueen er is wel een extra tool om ipv van de startmotor erin te zetten. die zou je voor 1.0ecoboost kunnen gebruiken ivm die veel vaster gezet moet worden dan bij de 1.6ecoboost.
    eerlijk is wel ivm me ene wiel nog gewoon op de grond stond en me bok onder subframe. kon ik met behulp van schroevendraaier de krukas deels tegen houden. zodat ik zeker wist dat hij tegen de timingpin zat waarneer ik krukas aantrok
     

Deel Deze Pagina