1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Vraagje over remzuiger terugduwen

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door nctnico, 26 feb 2021.

  1. Ik wil binnenkort de remschijven en blokken van mijn Fofo MK2 /f1 aan de voorkant gaan vervangen. Dat klusje heb ik al eens eerder gedaan bij een andere auto dus wat dat betreft niets nieuws. Echter, in het Haynes boek dat ik heb staat dat de ontluchtingsnippel opengezet moet worden om de remvloeistof weg te laten lopen omdat anders de kering in de hoofdremcylinder kan omslaan waardoor die geen druk meer kan opbouwen. Is dit typisch iets voor Ford? Ik heb bij andere auto's altijd de remzuiger teruggeduwd zonder de ontluchtingsnippel te openen en dat leverde nooit problemen op.
     
  2. Kan je gewoon terug drukken de hoofdcilinder in rust gaat de remvloeistof direct het vaatje in wel opletten dat het niet overloopt.
     
  3. nee niet zo. Ik zou dat wel doen maar niet om die reden maar om de oude remvloeistof die achter cilinder zit niet terug te dringen in de leidingen.
    Zou eerst rubber leiding dicht knijpen, nippel opendraaien, remcilinder terug drukken/ draaien. Zo krijg je de oude versleten remvloeistof die altijd achter cilinder zat eruit en betere/ verse erin.
    Remklauw erop en ontluchten
     
    Nofinger vindt dit leuk.
  4. Heb ff gekeken in mijn haynes boek over de mk3 en daar staat hetzelfde in. Echter in al die 15jaar dat ik monteur ben dit eigenlijk nooit gehoord of meegemaakt.
    standaard met stevige schroevendraaier douw ik de blok en zuiger tegelijk terug.
    eventueel met grote waterpomptang het laatste beetje.

    echter je voelt perfect hoeveel kracht je moet uitoefenen, komt een punt dat meer kracht niet resulteert in sneller terug douwen van de zuiger.
    Dus qua kracht blijf je daaronder.
    In hoofdremcilider zit een klein gaatje namelijk om vloeistof terug te laten lopen in het reservoir. Vandaar dat je niet sneller kan douwen dan dat vloeistof door gaatje terug kan stromen.
     
    tigereye en nctnico vinden dit leuk.
  5. Zo doe ik het ook altijd nooit problemen gehad maar...

    Dit lijkt mij eigenlijk ook nog zo'n slecht idee niet:cool: Maar ik ontlucht de remmen altijd overdreven waardoor de oude olie toch wel uit het systeem gaat:lol:
     
  6. #6 nctnico, 26 feb 2021
    Laatst bewerkt: 26 feb 2021
    Dat is inderdaad een goed idee om te doen met het laatste restje. De remolie is pas nog vervangen maar met nieuwe, dikkere schijven en nieuwe blokken hoeft er zowieso minder remolie over te blijven. Ik hoop dat de remzuigers zelf ook nog een beetje fatsoenlijk zijn qua roest.

    @iedereen: bedankt voor alle reacties! :thumbup:
     
  7. Als de stofhoesjes om de zuigers niet kapot zijn is de kans dat er roest op de zuiger zit klein en kun je ze gerust terug duwen.

    Is er net remvloeistof vervangen of bijgevuld dan kun je inderdaad beter de nippel open zetten tijdens terugduwen anders is het risico van overstroming wel erg groot tot gegarandeerd.
     
    nctnico vindt dit leuk.
  8. Ja en dat geeft rotzooi ( praat uit ervaring [emoji27])
     

Deel Deze Pagina