1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Duratec HE 2.o overleden?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Peter0857, 26 feb 2021.

  1. Hallo forummers!

    Ik ben hier nieuw op het forum en heb hier ook al een hoop fijne informatie gelezen.
    Het is wel een actief Ford forum, ik hoop met onze Galaxy niet al te erg uit de toon te vallen ;-)

    We rijden een Galaxy multifuel uit 2009 met een Duratec HE 2.0 motor.
    Gekocht met 190.000 km en nu staat er 238.000 op.
    Vanaf het begin al wel een hoog olieverbruik, ca 1 liter per 1500km. Volgens de garage had deze auto dit probleem voor aankoop niet en valt dit verbruik binnen de grenzen.
    En was ook een licht tikkend geluid hoorbaar, voornamelijk op de snelweg bij 'halfgas' tussen de 100 en 120 km/u. Bij versnellen en gas los was het geluid een stuk minder hoorbaar. Als het oliepeil op minimaal stond was het een stuk duidelijk hoorbaar dan bij maximaal oliepeil.
    Ik dacht zelf aan rammelende wervelkleppen of de klepstoters. Maar het geluid was niet erg genoeg om er wat aan te doen.

    Maar nu is het wel erg :-/
    Graag zou ik jullie ervaring en advies horen over het volgende probleem.
    Eergister na een ritje over de snelweg kwamen we thuis met een zeer naar klinkend tikkende motor. Zie ook bijgevoegd filmpje.
    Op de snelweg werd het tikkende geluid van altijd werd erger en ik dacht: daar moet weer half litertje olie bij.
    Maar het geluid werd snel veel erger en nog net thuis weten te komen.
    Gister bleek er geen olie meer op de peilstok te zitten. 1 liter olie erbij en hij kwam op minimaal niveau. Daar zat dus duidelijk te weinig olie in... Terwijl ik vorige week nog bijgevuld had.

    Na wat onderzoek op internet en tips denk ik aan het volgende:
    - kapotte drijfstanglager
    - kapotte (hydraulische) klepstoter
    - kantelende zuiger

    Nu zit ik met de vraag: wordt het (deels) reviseren of een ruilmotor erin.
    Ik heb al hier op het forum gelezen dat mensen een deelrevisie hebben gedaan, met ook nieuwe zuigerveren. Dan is waarschijnlijk gelijk het olieverbruik opgelost :-)
    Maar als het een kapot drijfstanglager is, zou het wel einde oefening kunnen zijn..

    Het lijkt me leuk en uitdagend om zelf het blok uit elkaar te halen en te achterhalen wat het probleem is. Heb alleen wel minimale ervaring met blokken uit elkaar halen.
    Maar heb ook geen zin om duizenden euro's te besteden bij een garage aan revisie of ruilmotor.

    Hebben jullie enig idee wat het probleem zou kunnen zijn? En waar te beginnen?
    Tips zijn welkom!

    bij voorbaat dank
    groetjes, Peter

     
  2. Zo te horen gaat dit een beste uitdaging worden, zonder veel ervaring en ruimte voor langere tijd is dit wel een dingetje...
    Denk dat je toch moet voorbereiden op een ander blok of mss wel een andere auto
     
  3. Kapotte hydraulische klepstoter kun je wel weg strepen die veroorzaakt wel een tik maar geen olieverbruik.

    de vraag is wat de algehele toestand van de motor is misschien beginnen met een compressie meting. Als je zelf wilt gaan schroeven beter eerst een ander frisser blok gaan zoeken en erin lepelen daarna kun je schroeven wat je wil en toch rijden.
    Of je gaat dit blok eruit halen kaal maken en laten reviseren ben je ook een week of meer vervoer loos, als je niets anders hebt tenminste
     
  4. #4 Marco Morello, 26 feb 2021
    Laatst bewerkt: 26 feb 2021
    De 2.0 HE Duratec heeft absoluut geen hydraulische klepstoters. Het geluid dat je laat horen klinkt idd als een kapot lager. Drijfstang en/of krukaslager.

    Met alleen een deelrevisie ben je er niet. Kop moet eraf, verstandig om die ook aan te pakken, zuigers eruit en dan hopen dat de cilinderwanden goed zijn. Maar dan ben je er nog niet, je lager(s) zijn gaar, grote kans dat je krukas er ook aan is.

    Tenzij je het zelf kan, de tijd hebt en de ruimte, dan is dit geen haalbare kaart. Een ruil/revisiemotor is dan je beste keus, mits je met deze auto blijft rijden.

    Ik heb zelf een tijd geleden een 2e 2.0 Duratec motor gekocht met de gedachte die te reviseren. Helaas ook geen haalbare kaart, onderblok is ook beschadigd. Gelukkig loopt het blok in mijn auto nog, maar gebruikt meer olie dan me lief is. Ander geluk voor mij is dat het om mijn hobby auto gaat, ik mag me gelukkig prijzen met een lease auto.

    Garage kan overigens wel mooi zeggen dat de auto geen olie verbruikte voor aanschaf. Dat geloof ik dus niet. Niet dat je er wat mee kan.
     
  5. Ik kan niet zo zeggen wat het is.

    Laatst nog een fiesta st blokje opgehad met kromme kleppen. Blokje gereviseerd, werk valt mee, qua kosten ook wel. Wel preventief olieschraapveren en drijfstang lagers vervangen, omdat dat wel bekend probleem is bij die duratec blokken. Onderblok hebben we in de auto laten zitten, kop eraf en carterpan er van onder, dan is het goed te doen.
     
  6. Duidelijker als motorrevisie kun je niet hebben. andere motor is beste en snelste.
    liter per 1500km is behoorlijk.
    0.5liter per 1000km is eigenlijk de nieuwe grens bij diverse merken.
     
  7. die o,5 per 1000 is alleen maar om claims te voorkomen al gebruikt hij 1 liter op 10000 km dan vind ik dat al teveel.
     
  8. Daar ben je klaar mee Peter, ik denk ook dat je het beste af bent met een ruilmotor, indien te kostbaar mogelijk zelfs een nieuwe auto.

    Dit zijn geen kleine projectjes die je al doende leren kunt. Alleen met een hoop tijd, ruimte en geld kun je zoiets als beginner aanpakken.
     
  9. Wat heb je nog meer uitgevoerd? Koprevisie?
    En had je nog naar de cilinderwanden gekeken? Dat blok wat ik heb liggen heeft ook ingevreten drijfstanglagers. Krukas had ook sporen. Zeker 1 cilinder had groeven. Blok had niet belachelijk veel gedraaid, 160.000km.
     
  10. Bedankt voor al jullie reacties!

    nou, dat klinkt wel als einde oefening voor deze motor.
    Ruilmotor zie ik nog wel zitten en dat is de auto zeker nog wel waard.
    Kan ik daarna inderdaad op m'n gemak oude blok uit elkaar sleutelen :-)

    Er zit nu een een blok met motorcode TBWA in.
    Maar ik heb nog nooit E85 getankt en dat zal ik ook niet gaan doen.
    Kan er dan ook een AOWA of AOWB blok in? Die lijken namelijk wat makkelijker voorhanden te zijn.
     
  11. Klopt, blok had kromme uitlaat kleppen. Nieuwe kleppen erin, nieuwe klepsteel rubbers, klepzitingen gepolijst, alles ultrasoon gereinigd, klep speling afgesteld, Cilinder wanden licht gehoond, nieuwe schraapveren en drijfstanglagers vervangen.

    Cilinderwanden waren nog in prima staat. Drijfstang lagers waren ook nog wel goed. Zuigerveren zaten niet vast maar beweegden ook niet heel soepel.

     

Deel Deze Pagina