1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Distributieriem 1.6 ecoboost

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Focuspolo, 15 feb 2021.

  1. Beste Forumleden,

    ik wil binnenkort mijn distributieriem van de 1.6 ecoboost vervangen.

    Nou ken ik een zeer goed bekende universeel (ook mijn eerdere ervaringen met andere autos) die zegt de kennis in huis te hebben alsmede de speciale gereedschap.

    Nu weet ik ook dat dit bij dit type motor was moeilijker is met inleren etc. heb alleen niet heel veel info kunnen vinden, waar moet ik op letten en hierover vragen stellen?

    alvast bedankt
     
  2. als je garage zegt dat hun de riem kunnen vervangen dan laat je hem vervangen.
    Nieuwe riem komt nooit inleren aan te pas.

    enige als de waterpomp vervangen wordt moet het ontlucht worden. hiervoor gebruiken ze een apparaat voor om eerst systeem leeg te zuigen en op absoluut vacuum houdt. Daarna zuigt deze de kvs aan en is het systeem gevuld.
     
    Focuspolo vindt dit leuk.
  3. is een vrij simpele riem om te vervangen met het juiste gereedschap.
    Je moet er alleen goed om denken dat je krukas poeli juist afsteld.
    En op de juiste manier vast zet
     
  4. Wat Hendrik omschrijft klinkt voor mij als netjes de bij deze motor voorgeschreven procedures volgen, dat moet een universele garage met het juiste gereedschap gewoon kunnen. Ik zou me bij een 1.0 met wetbelt eerder achter de oren krabben.
    De distributie (+waterpomp) van mijn 1.6 ecoboost is een paar duizend km geleden door een universele garage vervangen, vooralsnog netjes naar tevredenheid. Ik heb ook bij controle na rijden geen kvs hoeven bijvullen, dus het vacuüm bijvullen van de kvs lijkt dan ook goed te zijn gedaan.
     
  5. Mijn auto komt de riem ook aan de buurt.
    Van de ene kant kan ik het heel goed zelf, van de andere kant zal ik iets meer schoonmaken dan garage zou doen.
    riem inc waterpomp is helemaal niet duur setje kost 100euro.
    net zo duur als je de goedkoopste gereedschap koopt.
    lokale garage vraagt 630 voor alles te vervangen.
    vacuum vullen is het beste als ik het zou doen heb ik het niet en zal dan ouderwets kvs vervangen.
    Lees ook dat aandrijfas eruit moet ivm je blokeertool daar in moet stoppen. klopt dit of past het zonder te verwijderen van de as het al.

    Dat zijn paar dingen waar ik aan het overwegen ben of ik het zelf doe of niet
     
  6. distrib. riem van 1,6 EB vraagt geen speciale gereedschap.
    Vacuüm ventiel kost ongeveer 20-35€. Alleen nuttig als je ook een compressor hebt.
     
  7. @mario75
    Met speciale gereedschap bedoelen ze blokker tools.
    dus krukas blokkertool, nokkenas(en -poelie) blokkeer tool.
    dan heb je nog krukaspoelie afstel tool.
    krukas bdp tool (waarvoor kennelijk de aandrijfas in de weg zit)
    Dat zijn 5 tool totaal.

    Alleen de nokkenasblokkeer tool en krukasblokkeertool zou je zonder kunnen, alleen beide houden netjes de assen vast zodat je het zelf netjes kan vervangen zonder dat het van tijd zomaar kan lopen
     
  8. ja klopt, ben geen automonteur maar denk dat blokker tools standaard benodigd zijn bij iedere auto als je gaat distributie riem vervangen.
    Zat eerder te denken aan bvb de koppelvermeerderaar die nodig is voor de 1l motor
     
  9. @mario75
    blokkeer tools is per motor anders, vandaar dat het speciaal gereedschap is.
    standaard gereedschap is iets wat voor elke auto nodig kan gebruiken.
    Heb motoren gehad waar ik zonder blokkeer gereedschap de riem heb vervangen.
    Dit ivm nokkenas en krukaspoelie niet konden verdraaien. riem verwijdert en nieuw heeft al streep zitten waar hij precies op de poelie moet komen. erop leggen en gaan.
    maar ja ene motor doe je d-riem,waterpomp, thermostaat huis en koppeling vervangen, in 3.5uur. bij andere ben je alleen met de d-riem vv al 4uur bezig laat staan de rest.
     

  10. Ik heb ook de keuze om het setje zelf aan te schaffen en bij een bevriende monteur te laten doen. Maar zitten in zo een set ook de rollen? en alles wat er bij hoort?
     
  11. Geheel compleet.
    Hoi, bekijk GATES Waterpomp + distributieriem set op de AUTODOC-app https://m.autodoc.nl/gates/11575312 eens.
     
  12. Mijne moet ook dit jaar geloof ik. Dat mag mijn vaste dealer lekker doen.
     
  13. Had 3bedrijven gevraagd.
    Eentje 615 ex koelvloeistof dat zou aan de hand gaan van wat er nodig is.
    Andere 534 ditstributieriem en 213 extra voor waterpomp
    Dealer 762euro.
    Alle bedrafen inc btw.

    Of set inc gereedschap kopen waar je 200-250euro kwijt voor bent.
    Enig geen garantie als het verkeerd gaat.
     
  14. Voor die bedragen zou ik het zeker laten doen. Ja het is (veel) geld, maar je krijgt wel een vorm van garantie (en je houd schone handen :D )
     
  15. Klopt, dat is ook net de deel. Kan het zelf net zo goed doen. Alleen ivm ook apk voor neer moet zetten kan het 2 vliegen in een klap zijn.
    Alleen doen hun op hun eigen manier of op de ford manier.
    Als ik het doe dan zal ik meteen bakolie verversen ivm as eruit moet.
    En inlaatpoorten checken keer op vervuiling ivm inlaat eraf kan zodat je startmotor makkelijker kan vervangen om krukas daar te blokkeren.
    Kleppendeksel eraf om daar te blokkeren.

    Door het extra werk wat ik dan maar meteen mee neem, ben ik niet in 1 dag klaar. Vooral ivm er geen haast bij heb.

    Als ze ook de inlaat en aandrijfas eruit halen dan mogen hun het doen. Alleen verwacht ik dat ze het niet doen op die manier zoals beschreven is.
    Belangrijkste is krukaspoelie uitgelijnd moet worden op de krukas.

    Gaat erom wat fijner is. 500euro beaparen en gereedschap voor kopen of hun laten doen
     
  16. geloof je?
    wel fijn om even van te voren te weten Patrick, scheelt toch wel op de eindrekening en je kan nog ff sparen ;)
     
  17. Voor onderhoud is altijd een potje gevuld ;)
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  18. Snap niet zo goed waarom 213 extra voor waterpomp? Ik heb inc waterpomp en multiriem en koelvloeistof 5 liter. 472 inc btw gekregen als offerte..
     
  19. Weet ik ook niet, dat waren de drie bedragen die ik terug heb gekregen.
    472 voor alleen waterpomp,multiriem en koelvloeistof is apart.
    wat wordt met distributieriem gedaan?
    dit ivm deze altijd los moet ivm de waterpomp achter de d-riem door loopt.
    Vandaar dat deze waterpomp advies is mee te vervangen ivm je anders wederom weer d-riem los moet halen als de pomp wel gaat lekken
     
  20. Een pomp kost 50 euro dus waarom 213 euro voor een paar boutjes los en vast maken en koelvloeistof.
     
    Focuspolo vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina