1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Chiptuning 1.5 3 cilinder 150 pk

Discussie in 'Performance tuning' gestart door Jandb, 13 mrt 2020.

  1. Als je alles wil uitsluiten dan moet je eigenlijk naar rica tuning gaan , mijn dealer wees mij erop dat dan de garantie blijft bestaan .
    Kost alleen 525 euro , wat mij wel opvalt is dat ze met het koppel onder de 300 nm blijven


    Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
     
  2. en hoe komt Ford NL daar achter dan?

    dan zal jouw dealer wss de garantie overnemen, zover ik weet erkent Ford NL geen enkele tuner. (zelfs Mountune niet die door elke andere Ford organisatie in de EU wel erkent wordt)
     
    Thieske vindt dit leuk.
  3. Het schijnt dat rica de garantie motorisch overneemt .
    Is ook weer zo’n grijs gebied , van wie doet wat en wie is aansprakelijk .... en zo kan er uren over bomen !


    Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  4. Zodra de tuner garanties over gaat nemen betaal je daar ook gewoon voor.
    Mijn mening. Zolang je je drukt maakt over de garantie ben je er nog niet aan toe je auto te tunen.
     
    henk 68, OmeJoyo, gerardTDCI en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  5. +1
    of je hebt geen vertrouwen in de tuner :D
     
    focuskelp en Lucas17 vinden dit leuk.
  6. Nouja iets van garantie op de map zelf kan geen kwaad. Helemaal niet als je echt custom gaat. Mocht je dan kort na de tuning iets raars merken van een dip in vermogen of motor storing of iets dergelijks. Dat je wel terug kan zodat ze dit recht trekken.
    maar zodra je gaat tunen ga je de belasting en levensduur van de onderdelen beïnvloeden en is het niet heel vreemd dat zoizo de fabrikant de garantie op zegt. Dat past niet in hun levensduur berekeningen.
    Al blijft dat mountune verhaal ten opzichte van ford Nederland wel een belachelijk gebeuren. Maarja wij hebben ook bpm dus er gebeuren hier wel meer dingen die wat krom zijn.
    Er zijn wel opties die de fabrieks garantie over nemen op de motor. Of gedeeltelijk. Maar daar betaal je meer voor. Het is maar net wat je wil en wat je er voor over hebt en hoe ver je wil gaan.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  7. Garantie van de tuner is ook goed genoeg voor mij.

    Ik ben voor de eerste keer naar EQ performance geweest. Was opzich best goed. Totdat ford met een update kwam. Tune weg. Na contact met EQ kon ik kosteloos een nieuwe tune krijgen.

    Bij de 2e keer liep de ECU vast. Het ging er om hangen of ik een nieuwe ECU moest. Nu over het puntje garantie... EQ heeft me een leenauto meegegeven voor een week (BMW 120i M Line) en mijn focus naar de ford gebracht. Na een week mijn auto terug met originele software.

    Een week later mocht ik op kosten van EQ mijn auto laten tunen door ATM. Daar heeft de Focus 2 dagen op de bank gestaan waar ik ook weer netjes een leenauto mee kreeg.

    Bedoel hiermee te zeggen dat de garantie van de tuner niet altijd slechter is als de garantie van de dealer.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  8. Als een tuner achter zijn werk staat is dat natuurlijk heel goed.
    Maar heeft iemand ervaring met de garantie van de tuner als na 30.000km het blok in elkaar draait en er discussie ontstaat of het wel of niet aan de tuning ligt?
    Vooropgesteld als dat iets is waar je jezelf druk over maakt moet je gewoon niet laten tunen. Je weet dat er altijd een risico aan zit, dus ja dan moet je misschien ook het risico nemen dat het geld kost als het mis gaat.
    Waar ik wel meer moeite mee heb is dat auto's op de gebruikte markt komen zonder dat er gemeld is dat de motor getuned is, het zou wel zo eerlijk zijn als iedereen dat eerlijk zou melden.
     
  9. ja, @Iodokus Joost heeft zoiets meegemaakt, maar dat kan hij beter zelf vertellen.
     
  10. @meeder je hebt een punt. Maar voordat ik mijn rs heb laten tunen heb ik grondig onderzoek gedaan naar de opties en ervaringen van anderen. En aan de hand daar van bepaald hoe ver ik wilde gaan en en welke risico’s ik dan loop. Hij moet nog op de bank maar als het goed is zit hij ergens rond de 400pk en 600nm koppel. Ze kunnen nog veel verder maar dan worden de risico’s ook groter.
    Wat tweede hands betreft ben ik het met je eens. Mijn rs zou een tune hebben. Verder geen hardware te zien maar mogelijk alleen een flash met laagste mountune tune. Maar hoe verder ik ging met tunen kwam langzaam naar boven dat er waarschijnlijk een volledige m400 tune op heeft gezeten. Dit had wel even vermeld mogen worden inderdaad. Nu heb ik geen idee wat de historie echt is. De meeste onderdelen waren er weer af behalve de dump valve en de cat-les downpipe. Dus ik gok circuit gebruik maar weet het niet zeker.
     
  11. Om maar gelijk met de deur in huis te vallen, tuners die beweren dat ze de garantie overnemen liegen dat het gedrukt staat. Er zullen ongetwijfeld mensen zijn met andere ervaringen.

    Helaas heb ik bij meerdere MK3 Focus mobielen motor problemen gehad, twee keer bij een eerste generatie 1.6 Ecoboost en 1 keer bij een 2.0 ST. Goddank is alles onder garantie vervangen mede dankzij een zeer meedenkende en meewerkende dealer want van de tuner kreeg ik weinig tot geen bijval. Ik moet er wel bij vermelden dat ik in alle gevallen de eerste eigenaar was van de auto.

    Nee garantie beloften van een tuner kunnen me gestolen worden.
     
    henk 68 en gerardTDCI vinden dit leuk.
  12. Hallo @dutchguy
    18 April Geef je aan software te hebben voor een Focus 4 de 1.5 ecoboost.

    Heb je inmiddels al een Focus voorzien van deze software?

    Ik heb een handgeschakelde Focus met 150 PK.
     
  13. Handgeschakeld werkt niet met originele software, dan gaat je cruisecontrol slecht functioneren.
    Voor de rest loopt het prima.
     
  14. Dat is jammer om te horen, had het liefst originele software gehad. Als alternatief de varianten voor 2 PK meer(190 PK) maar met meer koppel. Is deze er inmiddels ook voor de 3 cilinder uitvoering? Kreeg de indruk dat deze voor het oude type blok ingezet wordt.
     
  15. Dat is erg jammer, had het willen doen als ik weer in de buurt ben deze zomer.
    Ik overweeg nu om de Rica tuning te doen met eventueel de dealer tool om makkelijk de originele software terug te zeggen als het nodig is.
     
  16. Kan een update zomaar de tuning weghalen?
     
  17. Ja, het is volstrekt normaal dat bij een software update de tuning wordt overschreven.

    Bij een software update van de PCM worden eerst de betreffende oude bestanden in het PCM geheugen gewist waarbij hetgeen er op stond dus ook echt weg is. Vervolgens worden de nieuwe bestanden naar het geheugen van de PCM geschreven.
     
    OmeJoyo en meeder vinden dit leuk.
  18. Ik dacht dat alleen de chiptuning gereset kon worden door de dealer als ze echt een stekker aansluiten. Maar er is dus een kans als je de volgende morgen bij je auto komt dat de tuning weg is?
     
  19. Ervan uitgaande dat de dealer het nodig acht een eventuele update te installeren, ja.
    Erger nog als de tuning niet kan plaatsvinden via de OBD en de tuner de ECU heeft moeten openbreken om de tuning te kunnen doen, dan bestaat er zelfs een kans dat de dealer de update niet kan uitvoeren of dat je er een 'bricked' ECU aan overhoud.
     
  20. En wanneer de dealer een ecu ziet die open gebroken is bestaat de kans dat ze euro's gaan rekenen lijkt mij.
    En garantie oelala.... die staat wel erg op losse schroeven ben ik bang.
    Als ik sneller wil dan dit moment koop ik jou RS misschien wel Joost.:rock:
    Gebruik je de RS nog steeds voor dagelijks woon/werk verkeer of heb je inmiddels een andere optie in gebruik genomen.
     

Deel Deze Pagina