1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Gasveren kofferbak Emerald Struts

Discussie in 'Exterieur' gestart door Thiemo, 6 feb 2021.

  1. Iemand bekend met de gasveren voor de kofferbak van Emerald Struts?

    Op de filmpjes ziet het er allemaal gaaf uit dat deze veren je kofferbak automatisch open drukken zodra deze is ontgrendeld. Lijkt mij een toffe upgrade, maar op internet lees ik gemixte verhalen.
     
  2. Ik heb er geen ervaring mee, maar zou eerder geneigd zijn de gemengde verhalen te geloven in plaats van verkooppraat.
     
  3. In de praktijk kleven hier behoorlijk wat nadelen aan.

    Als de achterklep gesloten is (wat 99% van de tijd het geval is) worden de stempelveren die aan de gasveren zijn toegevoegd (bijna) volledig samengedrukt. Deze veren hebben een kracht van circa 400 tot 500 N per stuk wat betekent dat er 40 tot 50 KG nodig is om elke veer samen te drukken. In samengedrukte toestand zullen de stempelveren dus veel extra spanning uitoefenen op de bevestigingspunten, scharnieren en het slotmechanisme. De extra spanning (circa 2 x 40 tot 50 kg) bovenop de kracht van de gasveren (circa 2 x 38,5 kg) kan eenvoudig resulteren in problemen. Bijvoorbeeld:

    * Het sluiten van de achterklep vergt veel extra kracht (de stempelveren moeten immers volledig worden ingedrukt).
    * De bevestigingspunten van de gasveren kunnen gemakkelijk vervormen (of zelfs afbreken).
    * De scharnieren van de achterklep kunnen vervormen.
    * Overmatige slijtage van het slotmechanisme.
    * Ontgrendelingsmechanisme van de achterklep komt niet goed los (het mechanisme is immers niet ontworpen om onder spanning te ontgrendelen).

    Er zijn zelfs voorbeelden op andere forums (meestal Fiesta) waar de extra kracht gedurende een langere periode resulteerde in vervorming van de achterklep.


    Een ander nadeel is dat een gasveer minder kracht levert bij lage omgevingstemperaturen. Als gevolg hiervan is het vrij normaal dat de achterklep met dergelijke gasveren + stempelveren bij lage omgevingstemperaturen niet meer vanzelf opengaat. Sommige fabrikanten van aftermarket gasveren met stempelveren lossen dit op door sterkere gasveren te gebruiken als origineel. Hierdoor wordt echter nog meer kracht uitgeoefend op de bevestigingspunten, scharnieren en slotmechanisme.
     
    Thiemo vindt dit leuk.
  4. Ook heel leuk in een te lage parkeergarage......
     

  5. Dank voor deze uitleg!!
     
  6. Klopt, die problemen met zulke gasveren bij een Fiesta (deuken in carrosserie of achterklep) heb ik al vaker langs zien komen, maar zag op de Facebook van Emerald Struts voornamelijk positieve reacties (ook bij een Focus). Nog wat filmpjes op YouTube gezien en daar vooral gehoord/gelezen dat ze spontaan af kunnen breken op de bevestigingspunten. Die ellende wil ik mijzelf besparen, dan maar bij de originele veren houden :mrgreen:
     
  7. Ze hebben net een post gemaakt waarin ze elektrische veren tonen (op een gele mk3 ST). Dus openen en sluiten. Ik heb ze voor mijn MK4 ST proberen te bestellen maar ze zijn nog niet in de verkoop. Zodra ik ze binnen heb laat ik weten of het bevalt.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
    Thiemo vindt dit leuk.
  8. @rfocus Ronald, jij hebt deze toch ook op je MK3 gehad maar was niet echt een succes geloof ik dat je zei?
     
  9. hen je daar een link van?
     
  10. Heb ff gekeken en gezocht maar stond kennelijk op Facebook
    https://fb.watch/3yN8eVrJqn/
    blijft me de vraag hoe loopt de kabelboom de auto in. is daar goed over nagedacht, betrekking op waterlekkage.
    daarnaast zit er een inleer mogelijkheid op, zogenaamde garage stand. Door middel van de knop ingedrukt te houden het maximaal opstand te bepalen. zodat de achterklep nooit te ver open wordt gedouwd.

    in de facebook bericht wordt ook gesproken over andere kit, die is wel leverbaar voor de mk3, althans te bestellen
    https://j9performanceparts.co.uk/pr...iLpP6XISjpOz7uMbh-ssGtn47b7XyWAvDHA5lAwtM3lFg
    Grote nadeel van dit is dat er geen pinchstrip zit. Oftewel dat als de achterklep dicht gaat geen idicatie is of er iets tussen zit. vervellend als er iemand zijn vinger tussen zit.
     
  11. Helaas niet voor de Wagon.
     
  12. Zag ze inderdaad op hun Facebook pagina langs komen. Heb je er een linkje van? Kan ze namelijk niet op hun site vinden en bij dat Facebook bericht stond een linkje naar J9 Performance Parts, zoals @trucker0werner al aangaf.
     
  13. dat is dan weer een beetje jammer indd.
     
  14. Behoorlijke klap geld voor een zelf opengaande achterklep.. lol
     
  15. en dat doet die nog geen eens, je moet wel op een knopje drukken ;)
    zonder dollen, ik denk dat de elektrische variant hierop de meeste kans van slagen heeft maar dat kost indd geld.
    ik zou het wel overwegen. (mits het beschikbaar zou zijn voor de wagon)
     
  16. Denk dat ik het er voor over zou hebben als het kon op de wagon. Zijn we het gelukkig ook nog weleens ergens over eens Gerard. ;)
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  17. :biertje:
     
    Nop vindt dit leuk.
  18. niet alles is gratis haha. Wie weet als je kinderen hebt kun je ze 5cent geven en doen ze de achterklep al voor je open.
    Voor mij is het leuk als het af-fabriek erop zit maar dan heb je het ook gezegd. bij me zus zit een knop op de voordeur waar je het full-half-off stand hebt.
    Doe de achterklep wel zelf open, stelt niks voor en het werkt altijd haha
     
  19. Ik heb de veren van Schäfer Metallverarbeitung gemonteerd. Is denk ik vergelijkbaar met die Emerald Struts. Hou er rekening mee dat de achterklep eventueel niet meer dicht kan als je accu leeg is. Had een paar jaar geleden een lege accu en kreeg na openen de klep niet meer dicht. Heb toen één van de veren aan één kant losgemaakt zodat de klep mbv de zwaartekracht dicht bleef. Ging nog steeds niet in het slot, maar bleef wel 'dicht' staan. Verder, zoals hierboven al gezegd, achterklep gaat moeilijk(er) dicht. Is in de loop van de tijd wel wat lichter geworden.

    Met deze kennis zou ik er nu persoonlijk niet aan beginnen.
     
  20. Sorry voor mijn late reactie,

    De eerste die ik had was inderdaad niet goed.
    Als ik de klep dicht ging viel hij het laatste stuk dicht. Ik heb toen een andere besteld zie onderstaande link. Deze werkt perfect.
    Prijs is wel op aanvraag. Ik weet helaas niet meer wat de kosten waren.
    http://m.powertailgateliftkits.com/...tem-in-the-global-automotive-aftermarket.html
     

Deel Deze Pagina